Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 subwoofer

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Piso Geplaatst - 11/06/2007 : 13:01:36
Heeft iemand ervaring met een subwoofer aangesloten op een Tyros2
anders dan de originele set?
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Soneg Geplaatst - 16/06/2007 : 16:42:41
Bedankt voor jullie reactie,

Ik gebruik 2 Lem 12/2 150W als monitor (Mono klinkt voor geen meter) + 2 HK subs van 200W)
In ear heb ik geprobeerd maar ik mis dan een gedeelte van de mix (totaalgeluid)
Eigenlijk spelen we veel te hard tijdens repeteren, maar dat lijkt wel bij elke band zo te zijn (waarin ik gespeeld heb)in de rep ruimte.
Ik gebruik voor mn Hammond XK1 een Motionsound pro3 leslie top, die kan onvoorstelbaar hard voor zon kastje.
Al met al zou het goed genoeg moeten zijn, maar ik heb aleen beetje gehoorschade (door werk&hobby), niet veel maar het is moeilijk voor mij om mn eigen geluid uit de "geluidsbrij" op te pikken.
Hierdoor heb je de neiging om steeds maar het volume op te schroeven, tot ergenis van anderen,maar met goede moitoring is dat op te lossen.

Groet,
Soryt
n/a Geplaatst - 16/06/2007 : 16:21:58
quote:
Originally posted by ruudje

hee sis

begrijp ik het goed?
gebruikje dat setje alleen voor monitoring?

groeten ruudje

Jawel ik heb er zo vier
Ze zijn aangestuurd door een EAW processor en er kan 475 watt rms op
Dus 2 voor front en 2 als monitoring
Verder heb ik nog 2 monitors geladen met RCF laag en B&C hoog drivers, deze zijn 500 watt rms, 800 watt peak
Dus geluid genoeg om doof te worden
sis
ruudje Geplaatst - 16/06/2007 : 11:07:26
hee sis

begrijp ik het goed?
gebruikje dat setje alleen voor monitoring?

groeten ruudje
n/a Geplaatst - 16/06/2007 : 08:00:41
quote:
Originally posted by Soryt

Sis,
Wat gebruik je dan als stage monitor ?
Ik heb altijd erg veel moeite (met 5 mans band)mijn eigen partij te horen.

Soryt,

2 x EAW JF100e http://www.eaw.com/products/JF100e.html
Zeeeeeer duur ( +/- 2000 euro / kastje ) maar ook zeeeeeeeeer goed
sis
T-Rossie Geplaatst - 16/06/2007 : 00:39:28
Arno,

Wel 's in ear monitoring geprobeerd ?
Ideaal.... het scheelt vele kilo's monitorspeakers en het geluid op de oortjes is perfekt te horen omdat je van het omgevingslawaai en storende bronnen af bent.

Draadloos is natuurlijk mooi, maar helaas schreeuwend duur.
Voor stationaire muzikanten als drummers en toetsenisten voldoet de bedrade versie ook prima.

Schiet me net te binnen dat ik 2 stuks zgan monitorspeakers te koop heb : Voice Systems Contact CX 180W.
Zeer compact, microfoon ingang, line-ins, klinkt subliem en kan zéér luid. (onvoorstelbaar luid )
Soneg Geplaatst - 15/06/2007 : 18:41:21
Sis,
Wat gebruik je dan als stage monitor ?
Ik heb altijd erg veel moeite (met 5 mans band)mijn eigen partij te horen.

Soryt,
T-Rossie Geplaatst - 15/06/2007 : 17:02:19
Kleine aanvulling SPL = Sound Pressure Level (geluidsdruk)
n/a Geplaatst - 15/06/2007 : 16:26:30
quote:
Originally posted by T-Rossie

Het is inderdaad een rekbaar begrip : Een zaal 'vullen'.

Zoals Sis al min of meer aangeeft zijn er een aantal faktoren die bepalen hoeveel vermogen (power) je nodig hebt :

En niet te vergeten, poeder is niet belangrijk wel : SPL die uit de boxjes komen,
Dus rendement, maar nu zijn we over details aan het spreken ...
3 Db meer is het dubbele van het vermogen die je toediend
Dit betekent omgerekend :
Een sub van 95 dB , 1w/m : 300 watt rms is hetzelfde van 150 watt rms 98 dB 1w/m
Ons gehoor is log.
Factoren zijn belangrijk, zoals onze goeie vriend T-rossie al aangaf .
Zo heb je alle soorten locaties met alle soorten ( demping, sporthal, en alle aanverwanten )
geef maor gazze
sis
T-Rossie Geplaatst - 15/06/2007 : 15:47:12
Mijn 500ste post....ff checke of mijn 'rang' ook verandert

Yep... hij doet ut!
T-Rossie Geplaatst - 15/06/2007 : 15:43:26
Het is inderdaad een rekbaar begrip : Een zaal 'vullen'.

Zoals Sis al min of meer aangeeft zijn er een aantal faktoren die bepalen hoeveel vermogen (power) je nodig hebt :

De inhoud van een zaal (kubieke meters)
De indeling/stoffering van de zaal
De hoogte van de zaal
De akoestiek (wordt alles heen en weer gekaatst of wordt het geluid 'opgevreten')

Het soort publiek (jong/oud, lawaaiig/rustig)
Wat wordt er van de muziek verwacht? (achtergrond of pittige dansmuzeik)

Uit eigen ervaring weet ik dat een (klein) setje als bijvoorbeeld de Logitech al gauw geen 'lucht'' meer heeft in zalen waar gesproken/gezongen en gedanst wordt.
Het vermogen in Watts wordt meer dan eens behoorlijk overdreven door de fabrikanten. Effektief is het vaak maar een fraktie.

Sommige home-cinema sets beloven een vermogen van soms meer dan 1000 Watt, maar die dingen blijven écht nergens zodra er flinke hoeveelheden trillende lucht (= geluid) moeten worden verplaatst.

Af en toe lijken er ook tegenstrijdigheden voor te komen :
Op de bouw hoor je soms een transistor-radio van ca. 5 Watt blèren en die lijkt enorm veel harder dan een speakerkast van 500 Watt.
Meer vermogen betekent gewoon meer 'body' en zal daardoor minder snel gaan irriteren, maar rust te brengen.

Met mijn sublaag-kast van 300W heb ik één keer behoorlijk te weinig power gehad nl. in de openlucht met ca. 1000 man om ons heen. Da's logisch want de akoestiek is er niet, alles wordt geabsorbeerd door de mensenmassa en het enorm hoge "plafond"

Normale zalen tot ca. 200 man zijn goed behapbaar met zo'n speaker en mid/hoog kasten van meer dan 300 Watt. (ook voor 'heavy' nummers)

Jackyboy Geplaatst - 15/06/2007 : 14:53:35
Met een zaal(tje) bedoel ik niet een zaal met podium waar 200 a 300, personen in kunnen want daar heb je wel professionele apparatuur voor nodig, maar ik bedoel een zaaltje voor ongeveer 50 a 80 personen.
Daarvoor hoeft je die Logitech Z 2300 ook nog niet eens op vol volume te zetten.
n/a Geplaatst - 15/06/2007 : 12:12:40
quote:
Originally posted by Jackyboy

Ik heb een Logitech Z 2300 een setje met een subwoofer van 120W en twee satelitespeakers van ieder 80 W op mijn Tyros 2 aangesloten en ik kan je zeggen dat het uitzonderlijk goed klinkt, veel beter dan TSR MS 02. Hier kan je wel een zaal mee vullen.
Ik heb de TSR MS 02 op mijn Tyros zitten maar ik kan naar die Logitech switchen.

Wat ik mij afvraag met al die subs, die hier vernoemd worden enz...
Een zaal vullen ??
Wat bedoelen jullie nu eigenlijk met een zaal vullen, want dit is een moeilijk begrip !
Ik heb gisteren en de dagen daarvoor een drukke agenda gehad, ik moest optreden voor alle soorten publiek
Ik zet minimaal één sub neer van 1.000 watt AES, met processor 1.500 watt rms, gewoon een beetje power kan geen kwaad, niet dat ik deze volledig benut, maar toch , liever iets over, dan in het rood te staan blazen
Dit is gewoon een vraag Dames en Heren
sis
Jackyboy Geplaatst - 14/06/2007 : 16:26:49
Ik heb een Logitech Z 2300 een setje met een subwoofer van 120W en twee satelitespeakers van ieder 80 W op mijn Tyros 2 aangesloten en ik kan je zeggen dat het uitzonderlijk goed klinkt, veel beter dan TSR MS 02. Hier kan je wel een zaal mee vullen.
Ik heb de TSR MS 02 op mijn Tyros zitten maar ik kan naar die Logitech switchen.
Player Geplaatst - 14/06/2007 : 15:06:35
Piso,

Ik heb een separate subwoofer aangesloten via de mixer van de Yamaha stagepass speakers. Ik vond nl. het geluid niet mooi in de lage frequenties, en met name op de buhne. (kleinere zalen)
Heb een GEM sub en bevalt erg goed. Alleen mijn rug....

Player
T-Rossie Geplaatst - 11/06/2007 : 14:47:49
Ja... ik heb niet de originele Tyros2 speakers maar twee stuks MSP5's (lijken op de HS50M) en een Panasonic subwoofer(tje) die ook door Henk is geleverd.
Voor in mijn hobby-kamer PERFECT.

Op de bühne heb ik een iets grotere subwoofer (15" 300 Watt)

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000