O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
lex |
Geplaatst - 13/08/2008 : 13:30:02 Ik probeer een nummer in te studeren waarin een maatwisseling van 4/4 naar 2/4 en terug naar 4/4 voorkomt. Hoe kan ik dit het beste doen ? Voor de 4/4 gebruik ik een piano ballad, is er een bij passende 2/4 style of moet ik zelf een style maken ? Tip..
Lex
|
12 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Sneakyman |
Geplaatst - 15/08/2008 : 21:59:06 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door sis
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie
Menno, Wat je schrijft klopt niet. 4/4 en 2/4 bij tempo (bijv) 120 klinkt even snel, alleen het probleem zit 'm in de groove (mogelijke verkeerde woord maar ik bedoel accenten op de noten). Bijvoorbeeld komt de snare op de verkeerde tel, fills en breaks beginnen/eindigen op de verkeerde tel... etc.
+ de baslijn die niet juist is . sis
Wow de AW 1600 of de tascam 2488 komt eraan ????????
Sorry, beetje onduidelijk neergezet. Dit bedoelde ik met: klinkt misschien niet altijd zo goed , maar het komt op het eind wel weer goed. (als je weer terug gaat naar 4/4).
Is het dan misschien geen idee om gewoon zelf het ritme met de helft aan te passen. Dus een ritme van 120 naar 60 veranderen... Weet niet of dit gaat klinken (denk het niet echt, en rare overgang) maar gewoon een idee... Zonder gewoon opties te denken kom je nooit verder. 
Gr. Menno  |
tyro |
Geplaatst - 15/08/2008 : 21:07:31 Het Progje maak er geen 2/4 maat van maar verdubbeld het tempo bij de aangepaste fill ins.
En je het moet precies op de eerste tel indrukken anders normale fill in. |
lex |
Geplaatst - 15/08/2008 : 07:58:50 Ik heb het programmatje geprobeerd en het werkt toch wel enigzins. Als eerste test heb ik de pianobalad style genomen en heb daar van de A fill een halve fill gemaakt. Als ik nu de A fill doe dan speelt ie de eerste helft van de oorspronkelijke fill. Dit is dus 2/4 maat, daarna gaat ie gewoon weer verder met 4/4 wat ook de bedoeling is.
Probleem is wel dat al ik op tel 1 de fill do dat de tyros even inhoud. Ook is de fill niet wat ik wil horen maar ik denk dat ik dat met een midi editor wel kan oplossen.
Al met al is de eerste test hoopgevend.
Lex
|
tyro |
Geplaatst - 13/08/2008 : 22:33:33 Heb ik al geprobeerd.
Werk volgens mij niet.
2/4 fill in in een 4/4 maat = dus een halve maat lengte De maat lengte blijft 1 van een fill in.
Je kan natuurlijk zelf een nieuwe style met 2/4 maat verdeling maken. En via assembly van een 4/4 maat kopieeren.
Met als gevolg alles 2/4 maat is. Is volgens mij ook niet de bedoeling?
Gr. Wim |
lex |
Geplaatst - 13/08/2008 : 21:39:24 Bedank voor de reacties.
Met de sync stop werkt het wel maar ik vind het er moeilijk om dan vloeiend te spelen. Zelf zat ik de denken om zelf een style te maken en deze dan via een registratie en voet pedaaltje om te schakelen.
Ik liep ook tegen het volgende programmaatje aan: http://www.jososoft.dk/yamaha/software/filledit/index.htm
Hier mee kun je in een 4/4 style een 2/4 fill of break maken. Ik heb het nog niet geprobeerd maar dit lijkt precies te zijn wat ik nodig heb. Heeft iemand hier al ervaring mee ?
Lex |
n/a |
Geplaatst - 13/08/2008 : 20:07:33 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie
Menno, Wat je schrijft klopt niet. 4/4 en 2/4 bij tempo (bijv) 120 klinkt even snel, alleen het probleem zit 'm in de groove (mogelijke verkeerde woord maar ik bedoel accenten op de noten). Bijvoorbeeld komt de snare op de verkeerde tel, fills en breaks beginnen/eindigen op de verkeerde tel... etc.
+ de baslijn die niet juist is . sis
Wow de AW 1600 of de tascam 2488 komt eraan ???????? |
T-Rossie |
Geplaatst - 13/08/2008 : 19:10:29 Menno, Wat je schrijft klopt niet. 4/4 en 2/4 bij tempo (bijv) 120 klinkt even snel, alleen het probleem zit 'm in de groove (mogelijke verkeerde woord maar ik bedoel accenten op de noten). Bijvoorbeeld komt de snare op de verkeerde tel, fills en breaks beginnen/eindigen op de verkeerde tel... etc. |
Tyr0s_Fre4k |
Geplaatst - 13/08/2008 : 17:26:58 Ja, same here. Zou een moord doen voor een half bar fill in (2/4 in dit geval) Neem bijvoorbeeld The Sound of Silence... daar zit je ook met dat probleem.
Nu heb ik op keyboardles dat probleem ook weleens gehad... maar daar speelde ik op een Roland (VA5 om precies te zijn). Dat apparaat had een reset functie voor zijn style. Dus zodra je daarop drukte begon hij weer op 1. Daarmee was wel vrij goed te werken. Misschien een idee voor de Tyros 4? 
Anders dan dat kan ik ook alleen de Synchro Stop aanbevelen als enige optie... 't klinkt dat wel niet zo geweldig... maar het is beter dan niks.
Groetjes, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
Sneakyman |
Geplaatst - 13/08/2008 : 16:05:53 4/4 naar 2/4 blijft hetzelfde, alleen hoort het wat slomer rime te zijn (minder slagen etc.) Dus als je doorspeelt komt het wel weer goed, klinkt misschien niet altijd zo goed , maar toch... Zo los ik het meestal op, maar 4/4 naar 3/4 etc. vind ik wat moeilijker (dus van 4 slagen naar 3 slagen) Als daar een oplossing voor is 
Gr. Menno  |
rudi |
Geplaatst - 13/08/2008 : 16:00:09 Ik los dit op door met de sync stop knop te werken. Moest verleden keer een zanger begeleiden met de song "You are" van Dolly Parton. Zelfde probleem , overgang van 4/4 naar 2/4 en terug. Zo kan het dus ook , moeilijk maar beter dan niets. Succes. |
n/a |
Geplaatst - 13/08/2008 : 15:47:11 Inderdaad is vrij lastig, zo heb je bvb ( heb je even voor mij, frans bauwer ) daar zit ook een 6/4 of indien gewenst een 2/4 in bij die beroemde break met die toms. jammer dat yamaha de kans niet heeft gezien en gegrepen om een extra 2/4 break toe te voegen. het is namelijk zo dat er veel schlagers met vrij uiteenlopende maten zitten. sis
Wow de AW 1600 of de tascam 2488 komt eraan ???????? |
T-Rossie |
Geplaatst - 13/08/2008 : 14:02:25 Goede vraag Lex ! Dit is een 'probleem' voor menig muzikant (voor mij dus ook) Een geluk is meestal dat na een overgang 4/4 naar 2/4 weer een overgang naar 4/4 komt.... en de song weer on-beat is. Mogelijk heeft iemand een sublieme tip hoe dit op te lossen is  |