Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 Nog een keer de Microfoon

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
n/a Geplaatst - 05/02/2006 : 16:39:07
Ik gebruik zelf een oude uit de tachtiger jaren (Shure) microfoon, op mijn hoofdtelefoon die ik vaak op heb, hoord het ding heel goed aan, maar op mijn boxen wordt het geluid slechter, en gaat snel rondzingen.
Dat rondzingen komt natuurlijk omdat de mike tussen de boxen in staat en die afstand te klein is (circa 50 cm) waardoor die snel gaat rond-zingen, maar het mooie hoogsignaal dat ik op de hoofdtelefoon hoor, is wel beduidend minder over de boxjes.

Ik vraag mij af is er groot verschil tussen de huidige generatie microfoons, vergeleken bij de vroegere typen en modellen. Loont het de moeite om nog een nieuwe mike aan te schaffen? Ik bezit genoeg oudere typen, dus daarvoor heb ik niet echt nieuwe nodig. Wie kan hier iets zinnegs over zeggen?
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
n/a Geplaatst - 10/02/2006 : 09:53:28
[quote]
Sis:
Het wordt wel duidelijk dat niet alle muzikanten gelijkdenkend/werkend zijn. De één houdt van een hoop toeters en bellen, terwijl een andere het zo beperkt mogelijk houdt.

Gewoon even nieuwsgierig : Hoe lang ben je bezig met opbouwen ? (Startend als het spul nog in de wagen zit)


Ik rij met VW transporter en het is afhankelijk welk en wat ik moet opstellen !!
Voor een publiek tot 80 à 100 personen stel ik 1 rack op met een QSC PLX 3002 ( subs )en een powerlight 1.4 ( tops )+ 1 x EAW SB 150 r ( 1000 watt rms en EAW toppen 2 x 300 watt rms + mengtafel en kabels )+/- 30 minuten ongeveer
Bij meerdere personen het dubbele aan materiaal +/- 45 minuten

Stuur mij even een mailtje , dan stuur ik een paar foto's op van mijzelf

groeten
sis
T-Rossie Geplaatst - 09/02/2006 : 23:14:34
Cees,

Het verhaal van 'beter electrisch aangepast' kun je beter met een korreltje zout nemen. Het is een gewone (laag-ohmige) dynamische microfoon, net als de anderen. De enige electrische eigenschap waarvan sprake is. is de impedantie (Z)... vrij vertaald : De wisselstroom-weerstand en die ligt veelal rond de 200 Ohm.

Als je de huidige microfoon goed bevalt qua sound, koop dan géén nieuwe.

Sis:
Het wordt wel duidelijk dat niet alle muzikanten gelijkdenkend/werkend zijn. De één houdt van een hoop toeters en bellen, terwijl een andere het zo beperkt mogelijk houdt.

Gewoon even nieuwsgierig : Hoe lang ben je bezig met opbouwen ? (Startend als het spul nog in de wagen zit)



n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 22:27:20
Hallo Muzikanten
Bedankt allen voor de tips, ik heb zelf een wat oudere (Shure 565D), wat ik ook één de fijnste microfoons vindt die ik in mijn bezit heb. Het ding geeft zo'n lekker warm stemgeluid, helemaal met die tweede en derde stem van de vocal harmony er bij. Heerlijk om te horen, dan hebben we de zelfde smaak wat een shure aangaat. Mogelijk is die mike van yamaha zelf ook heel goed hoor, ik heb op verschillende demon-stratie avonden van Michel Voncken, ook een uitstekend microfoon geluid gehoord, het kan zelfs zo zijn, dat die yamaha mike beter elektrisch aangepast is op de tyrossen, maar dat weten alleen de techneuten.

Ik zal proberen als mijn budget toereikend genoeg is, zo'n SM58 BETA A
aan te schaffen, het zal zo zijn, evenals met alle andere Technieken dat ook de microfoons de laatste jaren sterk verbeterd zijn. Ik heb alle tips en adviezen bekeken, en probeer daar rekening mee te houden.

Mvgr. Cees.


Soneg Geplaatst - 09/02/2006 : 19:24:23
Hier een link > http://www.michelvoncken.com/
Hier staan de instellingen van Michel Voncken bij downloads

Groet,
Arno.
n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 19:17:58
quote:
Originally posted by T-Rossie

Sis,

Het is ook een lieveling-onderwerp van mij, dus we komen lekker op dreef.

Geen idee wie die demo's gedaan heeft, maar de mijne (SHARC) werkt supersnel, locked de feedback frequentie, filter schakelt in en wég rondzingen. Zoals je waarschijnlijk weet kan de SHARC nog veel meer en naar mijn idee is dit geen 'speelgoed' .... alhoewel de prijs doet het wel vermoeden

De eerlijkheid gebied me te melden dat ik op de buhne 2 stuks SM58, zonder allerlei 'slimme' equalizers, zonder processors, maar met een paar 'goudeerlijke' recht-toe-recht-aan Mackie SRM450 speakers prima kan werken.

Re-conen.... gebeurt dat nog ?



Mackie : SRM450 , zozo, leuke speakertjes, ontwerp is van EAW RCF loaded eerste reeks : made in USA, nu : made in China
Ja, ze zijn aan het prutsen bij Mackie , Jammer !!

Zelf heb ik toch liever een 31 bands EQ of en in combinatie met een par.EQ !!

Ik werk met 4 x SB 150 r en 4 x JF 100 e van EAW , alles aangestuurd door QSC powerlights en PLX'en, processor gestuurd + Mackie mengtafel, wordt volgende maand vervangen door een A&H PA 12

En ja, reconen gebeurt dagelijks bij verschillende bedrijven !!

Even terug over de sharc, nee, het is niet mijn ding , gelukkig voor U ben je daar tevreden mee , houden zo !!

Als een toestel voor bepaalde doeleinden ontworpen is en de klant vind het goed en bruikbaar, dan kan ik er niks tegen inbrengen !!

Behalve met dien verstande , dat ik met artiesten werk , als ze behringer zien krijg ik al gezaag, persoonlijk vind ik dit onterecht

Groeten

sus
Evert Geplaatst - 09/02/2006 : 19:11:58
Hoi Cees,

Ik vond nog wat microfoon instellingen op SVPworld
misschien heb je er wat aan.

http://www.svpworld.com/tyrospsrmic.htm

Groetjes Evert.
T-Rossie Geplaatst - 09/02/2006 : 16:59:10
Sis,

Het is ook een lieveling-onderwerp van mij, dus we komen lekker op dreef.

Geen idee wie die demo's gedaan heeft, maar de mijne (SHARC) werkt supersnel, locked de feedback frequentie, filter schakelt in en wég rondzingen. Zoals je waarschijnlijk weet kan de SHARC nog veel meer en naar mijn idee is dit geen 'speelgoed' .... alhoewel de prijs doet het wel vermoeden

De eerlijkheid gebied me te melden dat ik op de buhne 2 stuks SM58, zonder allerlei 'slimme' equalizers, zonder processors, maar met een paar 'goudeerlijke' recht-toe-recht-aan Mackie SRM450 speakers prima kan werken.

Re-conen.... gebeurt dat nog ?
n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 16:18:48
quote:
Originally posted by T-Rossie

Hoi allemaal !
"Even de feedbackfruenties eruit filteren" doe je niet gemakkelijk met een 3-band equalizer.....tenzij je genoegen neemt met het weghalen van een heel stuk geluid. Overigens heeft Behringer een prachtapparaatje de DSP110 SHARC die in staat is om volautomatisch/zelflerend met messcherpe filters feedback te onderdrukken. (onhoorbaar) Schitterend ding !


Nu zijn we echt serieus bezig met geluid !! Dit is mijn lievelings onderwerp
De sharc is inderdaad en leuk ding maar het is en blijft speelgoed !!
Het werkt, maar daar is ook alles mee gezegt !!!

In alle gevallen werkt zo'n toestel wel, MAAR te TRAAG !!!
Geloof me of niet, maar ik heb demonstraties gezien met dit toestel waar de speakers eerst werden opgeblazen voordat het toestel werkte, waarvoor hij bedoeld is , en dat lijkt me geen goede zaak

Zelf heb ik in mijn PA rack een DEQ 2496 zitten , en neen , aangezien dit het topproduct is van Behringer in dit segment , werken de filters te traag !!

Gelukkig beschik ik over een top PA merk, want anders kon ik reconen

maw . geef je oren de kost, koop een goede micro, dan ben je van meeste miserie af !!

En T-rossie, inderdaad , gebruik zo weinig mogelijk EQ , daar alleen waar het nodig is

Groeten

sis
T-Rossie Geplaatst - 09/02/2006 : 14:25:04
Hoi allemaal !

Ook ik wil nog graag een duit in het zakje doen

Cees,
Jouw oorspronkelijke vraag lezend, krijg ik de indruk dat je zegt dat niet de microfoon het 'probleem' is maar het verschil in de koptelefoon (mooi hoog) en de boxjes (beduidend minder) ??

Dat een microfoon rondzingt op zo'n korte afstand is inderdaad nogal wiedus. De hedendaagse microfoons zijn helemaal niet zoveel anders/beter dan de microfoons van 10 jaar geleden. Als je een Shure hebt (SM-series) heb je zowieso een goede mike.

Met een paar opmerkingen in deze draad ben ik het niet helemaal eens :

Supercardioïde-karakteristiek betekent dat hij met name gevoelig is voor geluid van 'voren' en beduidend minder gevoelig voor geluid van achteren. (hij kan best geluid van veraf opnemen ....als het maar aan de voorkant binnenkomt)

"Even de feedbackfruenties eruit filteren" doe je niet gemakkelijk met een 3-band equalizer.....tenzij je genoegen neemt met het weghalen van een heel stuk geluid. Overigens heeft Behringer een prachtapparaatje de DSP110 SHARC die in staat is om volautomatisch/zelflerend met messcherpe filters feedback te onderdrukken. (onhoorbaar) Schitterend ding !

Mijn advies voor Cees:
a. Blijf bij jouw Shure microfoon.

b. Plaats de microfoon zo dicht mogelijk bij de mond, waardoor je de gevoeligheid (gain/volume) betrekkelijk laag kunt houden.

c. Zorg voor voldoende volume van de stem.

d. Gebruik alleen in noodgevallen de EQ.
n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 13:59:24
@ Fboss, Het is logisch dat yamaha hun eigen micro's aanbevelen, dit lijkt me duidelijk !
Ik heb even gekeken op google naar de YM 100 S ( dacht ik )die aanbevolen wordt door yamaha , maar daar is bitter weinig over te vinden !

Mijn eisen zijn misschien hoger en dat is ook logisch, het is mijn werk !

maar OK elk zijn keuze !!en die respecteer ik ...

@ theplayer, Ik heb niks tegen jou intellingen, zeker niet, laten we daar over duidelijk zijn !!
Ik wou gewoon maar aangeven dat bepaalde instellingen niet voor iedereen hetzelfde zijn, dit om misverstanden te vermijden !!
Dit geldt ook voor compressor instellingen !!

Groeten
sis
n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 13:57:20
@ Fboss, Het is logisch dat yamaha hun eigen micro's aanbevelen, dit lijkt me duidelijk !
Ik heb even gekeken op google naar de YS100 ( dacht ik )die aanbevolen wordt door yamaha , maar daar is bitter weinig over te vinden !

Mijn eisen zijn misschien hoger en dat is ook logisch, het is mijn werk !

maar OK elk zijn keuze !!

@ player, Ik heb niks tegen jou intellingen, zeker niet, laten we daar over duidelijk zijn !!
Ik wou gewoon maar aangeven dat bepaalde instellingen niet voor iedereen hetzelfde zijn, dit om misverstanden te vermijden !!

Groeten
sis
theplayer Geplaatst - 09/02/2006 : 12:44:56
Hoi Sis,

Als geen ander weet ik dat het soort en de afstellingen iets zeer personlijks is.
Had nu eerst maar eens op mijn site gekeken, want inmiddels heb ik toch een hoop mail gekregen van muzikanten, die aan de hand van die pagina tot een zeer bevredigende instelling zijn gekomen.
Natuurlijk is de instelling ook niet voor iedereen hetzelfde, maar dat staat er ook niet.
Een 'basis' schreef ik, want in de 44 jaar dat ik op een podium zit, heb ik al heel wat keren een afstelling voor iemand moeten wijzigen die even mijn mic moest gebruiken.
Tegenwoordig doe ik dat niet meer.
Heb nu speciaal een goedkoop microfoontje liggen dat ze kunnen gebruiken en niet mijn dure ProfiPouwer. (Was destijds toch al fl 800.--)
Daar ben ik nog steeds erg zuinig op.
Groetjes,

Frans
fboss Geplaatst - 09/02/2006 : 11:11:12
Beste Sis, en iedereen;

Ik heb het van horen zeggen, dat je hierin gelijk hebt Sis.
Het horen zeggen komt ook van podium artiesten.

Wat ik mij afvraag is, of de door Yamaha geadviseerde,
en door Baartmans en Voncken in de demo gebruikte
microfoon voor het gewone huis, tuin, en keukenwerk
(gewone thuis hobbyïsten)
geen goed, en een wat prijsvriendelijker alternatief is?

Gaarne hier jouw mening over.

Weer de groetjes van; fboss.
n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 10:15:25
Ok, ik ga mij er eens mee moeien

Zoals jullie weten of niet weten ben ik al een kwart-eeuw beroepsmuzikant en heb daardoor ook veel ervaring opgedaan in de PA wereld !!

Micro en monitors recht voor je neus kan nooit goed gaan , tenminste als je een slechte ( goedkopere ) micro gebruikt .

Het is ZEER belangrijk dat je een micro neemt met een super-cardioide karakteristiek

Dit heeft als voordeel dat hij het geluid opneemt van dichtbij en minder gevoelig is voor feedback

Ik heb in al die jaren, 10 tallen micro's uitgetest, weliswaar op optredens , en ja met een PA vermogen van +/- 6000 watt RMS

Naar mijn mening is de Shure SM58 beta A de beste keus , dit is niet alleen mijn mening maar ook van artiesten en zangers waar ik mee samenwerk !

Wel is het belangrijk dat je de feedback frequenties ( als die er zijn tenminste ) er uit filtert !!

Dit kan met de 3 band EQ in de tyros

Hier een linkje naar de micro die ik bedoel !!

http://164.109.27.207/microphones/models/beta58a.asp

Nog even tot Frans , een standaard instelling is leuk , maar zal in de meeste gevallen niet werken, aangezien ieder stem anders klinkt !
De ene brengt meer laag voort dan de andere , de andere dan meer mid-hoog enz...

PS. prijs ligt tussen 155 en 200 euro

succes ermee

sis

n/a Geplaatst - 09/02/2006 : 09:33:50
Heb inderdaad even op je website gekeken frans, het kan niet op, wat een informatie je lijkt net een studio technicus Frans, als je het mij vraagt. Bedankt voor alle info.

Mvrg. Cees.


Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000