Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 Accoord gebruik op de Tyros2

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
inverbon Geplaatst - 12/02/2006 : 18:04:06
Mischien dat ik nu iets vraag wat mischien wat ver gaat voor een tyros forum, maar ik vraag me iets al tijden af.

Ik heb enorm veel bladmuziek waar uitgebreide accoorden bij staan.
(voor de kenners, de dikke realbooks en fake-books) de accoorden kunnen ongeveer als volgt zijn. C Cm Cma C7 Cm7 dit zijn natuurlijk de meest bekende en zijn goed en snel te spelen. Maar veelal worden de accoorden redelijk uitgebreid geschreven als bijv C13 C11 Cadd9 C6 Cm6 Cdim of zelfs Cm7(#5 b9) en de talloze variaties hierop. Nu vraag ik me af, mijn huidige keyboard (kn920) doet helemaal niets bijzonders met deze accoorden als ik ze speel, behalve dan wanneer ik de linkerhand in pianist-mode zet, dan hoor ik als gewoon een aangeslagen piano accoord. Dus veelal laat ik bij bijv. de Cadd9 de nineth weg omdat het veel trager speelt (toch zoeken af en toe) en het nauwelijk hoorbaar is.

Ik heb de mogelijkheid om ook af toe te spelen op een KN7000, redelijk nieuw en uitgebreid. Zodra ik daarop speel met de volledige accoorden dan hoor ik af en toe genuanceerde variaties in de begeleiding, zelfs hier en daar een intelligente progressie.

Ik heb de Tyros2 aangeschaft, maar nog niet binnen. Wat ik dus wil vragen aan jullie, de tyros2 spelers hier, Spelen jullie de volledige accoorden, of laten jullie ook de subtiele toevoegingen weg, of gaat de Tyros2 er intelligent mee om, en loont het om ze dus wel te spelen?

Eyes that see don't grow old
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
inverbon Geplaatst - 15/02/2006 : 14:48:13
Marius, ik hoop inderdaad dat dit boekje m'n huidige kennis aan kan vullen. Ik heb hem in ieder geval besteld bij bol.com. Goeie tip!
marius Geplaatst - 15/02/2006 : 14:13:54
Hallo Iwan, ik kan je informeren over een (zak)boekje over muziektheorie en akkoorden.
Het heet "Muziek op papier" uit de Tipboek serie. Is in de boekhandel of muziekzaak te koop á € 9.90. (ISBN 90-76192-02-2)
Je vindt hierin alles vanaf de Toonsoorten, Toonladders, de Kwintencirkel, Transponeren, en nog veel meer, ook wat is een Akkoord. Er zijn meer Tipboekjes, o.a Keyboard en digitale piano enz, maar daar moet je maar even kijken bij www.tipbook.com/nl Ik vind deze Tipboekserie voor elke Tyrosspeler een aanrader als je meer wilt weten over muziektheorie.
Allen de groeten van Marius.
fboss Geplaatst - 14/02/2006 : 22:12:29
Beste Marius;

Ik had nooit gedacht dat zo,n zinnetje zulke invloed zou hebben.
Ik mis de B1 toets echt omdat ik zoveel mogelijk AI Fingered
speel.
DE AI FINGERED-techniek in samenhang met de Tyros
begeleidingfsautomaat heeft muzikaal zowat alles in zich.

Eerlijk gezegd Marius méér als ik technisch aankan, maar ik
doe mijn best, en geniet hiervan.

Ik ben altijd bassist geweest in een orkest, vandaar dat de Bas
bij mij ook altijd een speciale aandacht krijgt.

Marius, en trouwens Iedereen, geniet van de geweldige klanken en klankverhoudingen van de nieuwe Tyros2.
En laat de bas lopen!!!

Iedereen weer de groetjes van; fboss.
marius Geplaatst - 14/02/2006 : 20:47:50
Hallo fboss, Ik heb nog de tyros1 en vandaag belde Henk Oostendorp dat aanstaande vrijdag de tyros2 met speakers, voor mij leverbaar zijn. Dus het wordt spannend.

Al ben ik niet zo alround als sommige spelers van het forum, probeer ik het met veel plezier te behalen.Ik ben nu bezig om het via het boek Styles & Patterns mij de akkoorden met volle bas, eigen te maken.

Ik ben door jou bericht op de site op 20-11-2005 aangestoken! Dat ging over het gemis van de B1 toets op de Tyros.
Je ziet maar hoe een vraag soms uitpakt.Ik volg jou kennis en van anderen met belangstelling.
Groetend Marius.
fboss Geplaatst - 14/02/2006 : 18:38:12
Beste Marius;

Hartstikke leuk dat je er ook bij wilt horen, en ook
mee wil denkem. Bedankt.

Ik heb trouwens nog wel een vraagje;
Wele PSR of Tyros gebruik je?

Heel veel succes bij de hobby, en veel leuke uurtjes info hier
op het forum toegewenst door; fboss.
inverbon Geplaatst - 14/02/2006 : 17:00:57
Geweldige info F-boss en Marius (welkom trouwens!) Ik heb de dvd gelijk besteld. Ook al zal ik niet zo snel de 'snelle grepen' willen gebruiken, omdat ik ook graag de volledige grepen graag beheers, en een stukje theorie erachter(Als iemand trouwens een goed boek(en) weet over muziektheorie en accoordenleer, ik hou me aanbevolen) maar dit is zeker een hele goede aanvulling, en alle kennis is welkom. Vooral het gedeelte waar hij uitlegt hoe je kunt spelen met een lopende bas. of zelfs spelen 'On bas' dat is iets wat erg handig is en wat ik nog niet goed beheers, vooral wanneer het accoord wisselt en de bas gelijk blijft.

allebei bedankt!
marius Geplaatst - 14/02/2006 : 15:19:57
Hallo allemaal, Mijn naam is Marius, ben ook nieuw op dit forum en lees mee met al deze voor mij interessante berichten.De DVD Styles& Patterns heb ik aangeschaft volgens voorgaand genoemde site. Er is ook hiervan een (ringband)boekwerk (in het Duits) met de op DVD gebruikte bladmuziek te verkrijgen. Maar is alleen via internet te koop bij www.ppvmedien.de á € 19 pus €5 port.Deze DVD en boekwerk is een aanrader voor zij die meer willen weten over en spelen met akkoorden! Groeten Marius.
fboss Geplaatst - 14/02/2006 : 14:41:19
Beste Allemaal;

De begeleidings automatiek van de Tyros2 is een wonder van techniek.

Dé manier, mede bedacht door Reinhold Pöhl
(de meest ervaren Style en begeleidingautomaat specialist van Yamaha),
is gebruik te maken van de AI FINGERED instelling van de begeleidingautomaat.

Hiermee is het mogelijk om met één of twéé vingers het akkoord
aan te sturen, en tegelijk zeer muzikaal de wisselbas te gebruiken.

Reinhold Pöhl heeft daar een boek over geschreven
Styles und Patternes, en een instructie DVD gemaakt.

Met de AI FINGERED techniek, kan hij akkoorden spelen, zonder zelfs
de grondtoon-toets aan te raken, en tevens de wisselbas zeer
muzikaal en levendig te laten klinken.

Het lijkt misschien op toveren, maar het zit echt in de
Yamaha PSR en Tyros(2) begeleidingsautomaat techniek ingebakken.

Voor verdere info bezoek www.keyboard-seminare.de

De DVD heb ik ook, en ik kan hem sterk aanbevelen.

Op genoemde site zijn ook veschillend demos te bewonderen.

Weer allemaal de groetjes van; fboss.

inverbon Geplaatst - 14/02/2006 : 09:43:48
Het is inderdaad wat je zegt Berend, speel zo veel mogelijk volledige grepen. Wanneer ik alleen speel en aan het oefenen ben dan doe ik dat ook. Maar zodra ik voorspeel of wanneer wordt gevraagd "speel dit eens?" dan wil ik nog wel eens wat nootjes weglaten vanwege de snelheid en 'onzekerheid' over het juiste accoord. mooi voorbeeld is bijv. een typisch jazzy accoord in de stijl gershwin en cole porter B7(b5 b9). De specifieke hoorbare b5 speel ik nog wel als het niet al te snel wisselt maar de b9 laat ik toch echt weg. Als ik hem wel zou spelen op m'n huidige keyboard kn920(die hem overigens wel herkent) klinkt dit overdadig en zelfs wat vals. En daarbij is het niet echt een snel te nemen accoord (wanneer je hem zo leest). Dus de keuze is snel gemaakt, ik speel hem niet, de muziek kan wat vlotter lopen. De KN7000 gaat hier iets netter mee om, het klinkt beter en het accoord krijgt door de b9 inderdaad het jazzy karakter. Ik zou in dit geval langzamer spelen en hem toch proberen te spelen. En wat ik probeerde te zeggen eerder, is dat bijv. de KN7000 en hopelijk ook de Tyros deze nuances herkent, en soms zelfs de progressie waardoor hij de begeleiding een tikkie aanpast, hierdoor krijgt de begeleiding toch een wat meer 'live' karakter ipv. het automaatgevoel wat ik nu dus heb bij de kn920.

Maar uiteindelijk, en dat hoor ik ook in je antwoord komt het neer op oefenen, veel oefenen :) Helemaal gelijk, en...dat is iets waar ik mij al een tijdje mee bezig hou :) Dus wie weet speel ik de exotische accoorden net zo simpel en snel als een standaard C'tje, dan hoef ik me niet meer druk te maken of ik een nootje weglaat ofniet :)

Eyes that see don't grow old
Berend Geplaatst - 13/02/2006 : 23:36:38

T-Rossie,

Dat was dan ook 1 van de eerse problemen waar ik tegen aan liep.
Even door het boek bladeren leverde al een adequate oplossing op.

Het was simpelweg de accoordsettings veranderen in 'fingered-on-bas'.
Nu had ik weer een ander probleem, bij een volle G ging ik over de
splitpoint heen (g-b-d-g). Ook die kun je zelf mooi instellen.
Het neemt wel extra werk mee bij het vastleggen van registraties.

Als je het op deze manier doet kun je meer accoord-inverties doen.
En de accoorden heerlijk met de hele hand grijpen ;-)

Als ik een Csus4 geef met c-f-g geeft Tyros Csus4.
Geef ik een g-c-f dan geeft Tyros Csus4/G.

Dus niet zozeer een afwijking maar een 'voor elk wat wils service'.

Groetjes, Berend
T-Rossie Geplaatst - 13/02/2006 : 22:26:06
Berend,

Je pakt de accoorden liefst over 1 octaaf, zoals d-f-a-d ?
Is het jou niet opgevallen dat dan de wisselbas verdwijnt ?
Zodra de grondtoon 2 keer voorkomt in het accoord wisselt de bas niet meer..... laat je 1 d-toets los, dan wisselt hij weer.

Ook moest ik wennen aan de manier om bijv. een Csus4 te krijgen.(c f g) Normaal kan dat ook met g-c-f, maar dan verschijnt Es69.

Hierin wijkt de Tyros wat af tov van andere keyboards, maar je bent er zo aan gewend.
Berend Geplaatst - 12/02/2006 : 22:03:20
Hallo Inverbon,

Ik heb er ca. 37 jaar geleden al een gewoonte van gemaakt,
om de accoorden zo volledig mogelijk te spelen.
Of beter gezegd: 'ik moets wel van mijn orgelleraar'.
Ik leerde als 15 jarige 'Tocata et Fuga' van JS Bach op kerkorgel
spelen, met 2 handen en 2 voeten (was echt werken).
Mijn leraar hoorde precies als ik smokkelde met mijn linkerhand
of voeten, en kreeg dan weer flink op mijn lazer.
Mijn handen waren nog niet volgroeid, dus sommige accoorden kon ik
toen bijna niet de baas, maar het 'moest' van de meester...

Nu...meer dan 37 jaar later pluk ik hier nog steeds de vruchten van.
Liefst speel ik 1 accoord als 1 octaaf. D.w.z. zo compleet mogelijk.
Op een keyboard is het met accoorden behelpen vindt ik persoonlijk.
Je moet passen en meten, en bekijken hoe te inverteren.
Om te voorkomen dat je de F#2/G2 split voorbij gaat.
Als je de gewoonte hebt om voor elk accoord 5 toetsen te gebruiken.
Dan 'voel' je eigenlijk al waar je precies moet zitten.
Als ik b.v. Tico-tico speel, dan liggen de meeste accoorden vrij
dicht bij elkaar: Am-E7-Dm-B7-C-G7 etc.
Tóch heb ik de gewoonte om b.v. Dm als d-f-a-d te spelen en
spring dan omhoog naar Am die ik dan speel als a-c-e met de E1 als variatie.
Volgens allerlei tabellen is bij het spelen van het B7 accoord a-b-d# al voldoende,pak je er nog een f# bij,
dan klinkt hij veel beter en ligt beter in het 'gehoor' van deze accoorden-reeks.

Als je de accoorden goed leert, kun je ze a.h.w. blindelings 'grijpen'
met je ogen dicht.

Dus mijn advies zou zijn, speel de accoorden zo volledig mogelijk.
Het kan nét die éne noot zijn die jij weglaat, en die een ander
direct hoort. Die éne noot kan juist het karakteristieke zijn van
een bepaald muziekstuk...

Veel succes.

Groetjes, Berend
inverbon Geplaatst - 12/02/2006 : 21:31:39
ok, ik heb het bekeken. Het is een lijst met accoorden die de tyros herkent. Mischien was ik niet helemaal duidelijk. Maar eigenlijk was mijn vraag, als ik ze speel, doet de tyros er ook wat mee? bijv. ik speel bijv. een diminished 7th. Een typisch akkoord dat gebruikt wordt om te moduleren naar een andere toonaard. En dus vaak als een soort overgang is binnen een muziekstuk. Wat ik me kan herinneren is dat bijv. de kn7000 dit ziet en de begeleiding er 'iets' mee doet, loopje, slagwerk wat net ff iets anders doet(buiten de standaard fill-ins's natuurlijk)

Maarja...mischien moet ik gewoon wachten tot ik mijn Tyrosje heb :)

Eyes that see don't grow old
inverbon Geplaatst - 12/02/2006 : 20:45:31
Merci, 'k ga gelijk kijken
T-Rossie Geplaatst - 12/02/2006 : 18:57:16
Iwan,
Kijk even onder 'Handleiding Tyros2' download de 'datalist' en kijk op pagina 26 (Chord Types).
Hier zie je wat de T2 met accoorden doet.

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000