Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 ACMP

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Don Geplaatst - 25/03/2013 : 23:11:10
Na vele jaren van muzikale inactiviteit heb ik een poosje geleden een occasion Tyros2 gekocht en ben bezig met het opbouwen van een reportoire oudere populaire liedjes, mede om als entertainer te fungeren bij privé-feestjes e.d. Ik mis iets op de Tyros waarvan ik me niet kan voorstellen dat het er niet opzit. Ik kan het echter niet vinden en kom te rade op dit forum:
De meeste intro's van een liedje beginnen direct met een ritmische begeleiding incl. drums, eventueel gestart door INTRO I, II OF III. Maar dat is niet bij ieder liedje het geval. Waar ik naar zoek is een linkerhand waarin bas en begeleiding ook zonder ritme te spelen zijn. Als ik nu zonder ritme met links een accoord speel, hoor ik helemaal niets. Ik kan ACMP uitzetten maar wat ik dan hoor is uiteraard niet bruikbaar. Kortom, hoe/waar kan ik linkerhand-ondersteuning aanzetten in de klankkleuren die ook voor de begeleiding worden gebruikt? Menig veel goedkoper keyboard kan dit, dus dan moet de Tyros dat ook kunnen. Alvast bedankt voor een bruikbaar antwoord.
Don
9     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Don Geplaatst - 12/05/2013 : 19:49:12
We zijn inmiddels anderhalve maand verder en met behulp van de antwoorden hier ben ik alweer een stuk verder op de T2. Nogmaals dank voor de aanwijzingen. Het transponeren lukt helaas nog altijd niet maar dat blijkt dan ook niet iets wat zomaar kan. De Korg 01/W FD kent geen CC waarmee vimi midi te transponeren valt. Het zou via System Exclusiv moeten en dan ik het life op een podium niet te gebruiken.
Ik heb een andere vraag zal die in een nieuwe draad starten. Dan hebben meelezers misschien ook iets aan de antwoorden.
Vr. gr. Don
Don Geplaatst - 27/03/2013 : 18:43:49
Hallo Ruud en Frans,

Het is inderdaad zo dat ik via de Tyros een transpose-commando wil geven aan de Korg.
Superjammer dat ik de Tyros momenteel niet ter beschikking heb op het (vakantie)adres in het buitenland waar ik me nu bevind. Ik moet het een en ander dus even uit het hoofd doen.

Ik heb op de Tyros via Function en verdere handelingen de transpose op ON gezet. Dat kan ik me duidelijk herinneren. Of dat receive of transmit was, weet ik even niet meer. Maar nogmaals, in de midi-implementatiekaart van de Korg vind ik geen midicontroler die betrekking heeft op transpose en ik vrees dat die vereist is om de Korg via de Tyros te kunnen laten transponeren. De Korg 01W is een synthesizer verkocht begin jaren 90. Wie weet dat het toen nog niet kon??

Even een praktijkvoorbeeld: ik speel op de Tyros een song waarbij een bepaalde klankkleur het stemgeluid van de zanger moet vervangen. Om niet 'teveel van hetzelfde' te laten horen, is het veelal gebruikelijk om na een paar coupletten niet alleen de klankkleur maar ook via modulatie de toonsoort een halve toon (of meer) hoger te zetten. Op de Korg zijn daar handmatig een aantal handelingen voor nodig die tijdens het spelen van het lied ondoenlijk zijn. Vandaar dat ik de transpositie wil automatizeren.

Ik ben in elk geval al blij dat ik een forum gevonden heb waar zich Tyrosliefhebbers bevinden met verstand van zaken. Ik kom er dus beslist op terug als ik weer op mijn stek zit met de Tyros voor me.

Nog even mijn vorige vraag herhalende: stel, de Korg kan dus niet overweg met transpose aangestuurd via de Tyros, bestaat er dan een soortement Midi-mixer om er tussen te plaatsen die dat wel kan?

Vriendelijke groeten,
Don
Ruud Geplaatst - 27/03/2013 : 09:46:37
Dat weet ik, maar bij een aangesloten midi-keyboard moet de Receive Transpose toch echt op On staan.
Als het op OFF staat en je bespeelt het 2e keyboard met de Tyros getransponeerd, klinkt het midikanaal die het 2e keyboard aanstuurt niet getransponeerd. In combinatie dus vals.
Of (de klanken van) de Korg zelf mee transponeert moet Don even zelf proberen.

Groet,
Ruud
theplayer Geplaatst - 27/03/2013 : 09:25:07
Hoi Ruud,

De vraag is net anders om.
Tyros transponeren en de Korg mee laten gaan.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
Ruud Geplaatst - 27/03/2013 : 08:11:41
Hallo Don,

Welkom op het forum.
Lees eens dit onderwerp.
En dan met name in het tabblad System de instelling Receive Transpose op On zetten.

Als jouw Korg Midi-Out naar Tyros Midi-In is aangesloten denk ik dat het dan mee zal transponeren.

Groet,
Ruud
Don Geplaatst - 26/03/2013 : 23:13:29
Hallo Frans,
Wederom bedankt voor je reactie. Goed te weten dat SFF2 styles te converteren zijn naar SFF1 maar de toekomst zal leren of ik nu echt de laatste nieuwe styles allemaal nodig zal hebben.
Als Ruud niet hier reageert, zal ik een nieuw bericht plaatsen betreffende mijn tweede vraag.
Groetjes, Don
theplayer Geplaatst - 26/03/2013 : 18:59:38
Hallo Don,

De Tyros 3 en 4 gebruiken SFF2 format styles. De Tyros 1 en 2 SFF1
De Tyros 1 en 2 kunnen niet overweg met de SFF2 files.
Er bestaat wel een programma dat SFF2 omzet naar SFF1.
Probleem daarbij is natuurlijk wel dat in de SFF2 files nieuwe klanken en effecten gebruikt worden.
Dat zal dus allemaal veranderd moeten worden, maar ze zullen er niet mooier op worden.
Dan is er ook nog het programma Musicfinderview.
Hiermee kun je musicfinders laden en opslaan voor een andere model Tyros.
Maar dan kun je 'm wel laden, maar een hoop zal niet werken omdat die styles en voices niet in de Tyros 2 zitten. Is dus geen aanrader naar mijn idee.
Het probleem met de transpose kan ik helaas niet voor je oplossen, want ik kan daar niet mee experimenteren.
Misschien dat Ruud daar iets zinnig over kan roepen. Die werkt ook met 2 keyboards.
Groetjes,

Ga naar mijn Tyrossite
Don Geplaatst - 26/03/2013 : 17:55:49
Hallo Frans,
Hartelijk dank voor je snelle reactie en je uitleg. Zodra ik weer thuis ben (ik bevind me momenteel tijdelijk in het buitenland) ga ik jouw aanwijzingen toepassen en dan zal het beslist gaan lukken. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat deze instelling niet aanwezig was op de Tyros.
Nu ik je toch 'aan de lijn heb': mag ik nog een paar vraagjes stellen?
1. Zijn styles gemaakt voor Tyros 3 en 4 ook te gebruiken op de Tyros 2? Gedownloade Tyros 4 mfd-bestanden (musicfinder bestanden) laten zich in elk geval al niet inladen in de T2. Hetgeen voor de T2 is gemaakt lukt probleemloos.
2. Vraag 2 is misschien een beetje buiten het protocol hier. Ik probeer het toch even: Ik gebruik naast mijn T2 op dubbelstandaard ook een Korg 01W-FD synthesizer. Dit vooral om tijdens het spelen van een song snel klankvariatie te hebben. Als ik op de T2 transponeer (handmatig via de transpose-knop of ingeprogrammeerd via de memorybanken) wil ik dat de Korg meetransponeert. Dat zou dus moeten kunnen via een midicontroler. Maar in de implementatiekaart van de Korg vind ik geen transpose-mogelijkheid via MIDI. Kortom, ik vrees dat het niet kan. Bestaan er losse midicontrolers die dit voor me kunnen regelen en zo ja welke?
Vr. gr. Don
theplayer Geplaatst - 26/03/2013 : 05:43:13
Hallo Don,

Allereerst welkom op dit forum en ik hoop dat je je er snel thuis zult voelen.

Als je op DirectAcces en OTS link drukt, kom je in het tabblad Style Setting.
Links staat dat "STOP ACMP".
Hier kun je kiezen voor: Off, Style of Fixed.
Hier kun je de door jou gewenste instelling maken.
Groetjes,

Ga naar mijn Tyrossite

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000