| O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
| Jan Bruijn |
Geplaatst - 02/06/2006 : 10:06:18 Aan alle Professionals,
Ik heb een brandende vraag. Als improviserend Jazz muziek speler heb ik vaak het probleem dat de timing van mijn akkoorden wisselingen verkeerd uitkomen. Het blijkt dat vaak tijdens het spelen ik te vroeg een akkoord wisseling aansla op het keyboard waardoor deze op de verkeerde tijd veranderd.
Nu komt het in Jazz muziek vaak voor, als men tenminste wilt swingen, dat de akkoordwisselingen iets te voren of iets na de tel plaats vindt. Dit vind de TYROS2 niet prettig en kan daar ook niet goed op reageren.
In de praktijk moet je dan ook als het even kan exact op tijd wisselen van akkoord of iets te laat en je rechterhand partij (solo) of wat dan ook op de tel of iets later inzetten.
Voor mij voelt dat wat onnatuurlijk aan.
De vraag is: Hoe lossen jullie (profs) dit op????? Natuurlijk aanleren van exact op tijd de akkoorden inzetten is een oplossing, maar heeft effect op het muzikale resultaat.
Voorlopig los ik het op door de begeleiding op mijn MOTIFES8 te spelen en de solo partijen met de TYROS2 vanwege haar super art. voices. Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling en een onderwaardering van de TYROS2 power.
Groetjes
Jan Bruijn |
| 5 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
| Jan Bruijn |
Geplaatst - 03/06/2006 : 23:24:19 Berend,
Ik denk dat je gelijk hebt. Het vergt wel meer discipline van de speler. Ik denk ook dat het aanzetten van de metronoom helpt. Ik heb dat geprobeert, en inderdaad met de metronoom aan gaat het perfekt. Je moet alleen oppassen dat de rechterhand (de solo spelende) wel blijft swingen en niet door de klik van de metronoom gestuurd wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Groetjes
Jan Bruijn |
| Berend |
Geplaatst - 03/06/2006 : 20:59:10 Ik heb hier het probleem op mijn Tyros 2 ook wel eens. Vaker als de ACMP begeleiding een melodie phase bevat. De Tyros 2 wil denk ik eerst de melodie afmaken, alvorens te wisselen. Door het tempo +/- aan te passen lukt het soms iets beter. Het komt ook (denk ik) dat bij de selectie van b.v. een saxofoon, je het geluid ten volle wilt weergeven. Dat kan nét een fractie van de maat zijn. Dan kom je al vrij snel verkeerd uit. Zelf los ik het op door 'over de maat' te spelen.
Sommige nummers lenen zich daar uitstekend voor, anderen gewoon niet. Een voorbeeld is het nummer "Sleepwalk" van B.J. Cole in de 4/4 maat. Dit kun je prima 'over de 4/4' spelen, terwijl je de Hawaii Guitar goed tot zijn recht kunt laat komen.
Daarom denk ik dat bij composities, vooral bij jazz styles. Je toch zelf de styles zult moeten leren passen.
Groetjes, Berend
|
| T-Rossie |
Geplaatst - 03/06/2006 : 20:18:19 Ik denk dat jullie de twee enige échte Jazzers zijn  Graag zou ik het kunnen, maar 't mij niet gegund. |
| Jan Bruijn |
Geplaatst - 03/06/2006 : 20:13:17 Erwin,
Ik ben bang dat wij de enige twee zijn, die problemen hiermee hebben. Ik kan het haast niet geloven. Zij wij tweeen dan van die enorme oenen?
Jan Bruijn |
| Erwin B |
Geplaatst - 02/06/2006 : 11:28:11 Hetzelfde probleem hier. Ben ook zeer benieuwd of er een oplossing is
Groente
Erwin B |