O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
fboss |
Geplaatst - 20/11/2005 : 11:59:15 Hallo allemaal;
Ik heb sinds twee weken mijn Tyros2, en had voorheen drie jaar de 9000pro. Daarvoor had ik de Korg I3, de Technics KN 5000, de KN 6000 en de update naar de KN6500.
Ik heb nooit de Tyros1 gekocht wegens de 9000pro-uitvoering met 76 toetsen, en de minder goede “feeling” van T1 de toetsen.
Ik vind de kwaliteit van de huidige toetsen geweldig passen bij de Touch-mogelijkheden van de Tyros2. maar bovenal de superklanken van de Tyros2 gaven voor mij de doorslag.
Zowel de klanken als ook de samenklank in de styles zijn inspirerend.
Ik mis wel de 76 toetsen, maar vooral mis ik de Lage B-toets. Omdat die er niet is, moet ik mijn splitpunt verleggen van F#2 naar de G2, en daar heb de G2 eigenlijk voor mijn rechterhand nodig.
Ik ben al een tijdje bezig om alle mogelijkheden van de Yamaha begeleidingsautomaat extra te benutten.
Deze AI-FINGERED-techniek mogelijkheid zat softwarematig ook al in de 9000-serie de Tyros1 en de 3000. Wellicht zit hij in alle Yamaha keyboarden.
Als je de automaat- instelling “AI FINGERED” kiest, kun je alle akkoorden met twee vingers spelen.
Door de toets van het gewenste-akkoord bovenop te leggen (dus bij een C-akkoord de vingers E - G – C), Dan klinkt uiteraard het C-akkoord zoals normaal. Uiteraard in alle omkeringen ook.
Maar door G-C aan te slaan hoor je het C-akkoord met de G-Bas, en je hoort door E-C aan te slaan, het C-akkoord met de E-Bas. Enz. enz. zo verder voor alle soorten akkoorden. Dat is de winst van de AI-FINGERED mogelijkheid.
Hierdoor kun je dus voortaan de wisselbas spelen door de C-toets vast te houden (of steeds opnieuw aanslaan natuurlijk), en door te wisselen met de E en de G toets.
Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, om ook middels deze techniek meerdere Bas-loopjes te spelen. Je begeleiding gaat veel levendiger en professioneler klinken. Luister naar de demo’s van de Heren Voncken en Baartmans van Yamaha.
Zo kom ik helaas voor het G/B akkoord de lage B tekort, en moet ik dus de hoger gelegen G2 nemen. Ook moet er voor deze hoger gelegen G/B akkoordaanslag vaak een veel grotere interval-afstand af leggen.
Er is een Duitstalig boek over deze techniek (Styles & Patterns), en sinds kort ook een Duitstalige DVD van dezelfde uitgever.
Zie voor een demo de volgende site; http://www.keyboard-seminare.de/
En deze site http://www.anahit.de/Tastenwelt/Workshop_Begl.html voor verdere info’s.
Jammer dus dat de Yamaha-keyboarden met deze "AI" aanslagtechniek nooit zijn uitgevoerd men de extra B-toets onderop.
Ook zou de uitvoering van een keyboard met links deze extra toets er mooier uitzien, omdat er rechts óók twee witte toetsen zijn.
Dus blijf ik hopen op een Tyros2PRO, of minstens op een Tyros2 met een extra B1 toets.
Groetjes van fboss
|
2 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
fboss |
Geplaatst - 20/11/2005 : 16:33:22 Hallo OSWINVS en allemaal;
Ja om die reden heb ik er ernstig over nadedacht om mijn 9000pro erbij te houden, en niet in te ruilen. Maar na lang nadenken, en ook gezien de maar beperkte ruimte in mijn muziekstudio (en de inruilprijs) heb ik toch maar besloten om dit nadeel er maar zolang bij te nemen.
Ik denk dat er binnen het jaar een Tyros2pro is, zeker als ik de vele reactie's zie die op de velen Amerikaanse, Engelse, Franse en Duitse Forums was te zien.
Twee jaar geleden heeft Yanaha ernstig geprobeert de TyrosPRO in china te laten assembleren, maar dat expiriment is om kwaliteitsreden afgeblazen.
Vandaar dat in de reclame voor de Tyros2 zo uitdrukkelijk over de Japanse productie van de Tyros2 wordt gesproken.
De geluiden van de Tyros2 zijn van een zo uitdrukkelijke hoge kwaliteit, dat er voor een PRO-board een veel grotere nieuwe markt voor Yamaha is weggelegd, mits ze hier snel mee uitkomen.
Iedere muzikant hoort de enorme kwaliteisverschillen in de geluiden, al zal men dat in het openbaar (nog) niet naar buiten brengen.
Veel muziekanten denken dat de muziek bij de optredens niet van een hoge klank-kwaliteit hoeft te zijn. En dat is eigenlijk ook altijd zo geweest.
Maar de huidige gebruikte sampletechniek in de Tyros2, staat een nieuwe emotionele manier van spelen toe, en ik denk dat het publiek toch op emoties zit te wachten. We kunnen nu echte muziek maken, in plaats van namaakklanken.
Dat is ook te danken aan de nieuwe effectproccesors in de Tyros2. Uit alles blijkt dat de vooruitstrevende proccesorontwikkeling van Yamaha zijn vruchten gaat afwerpen. De Tyros2 is daar een groot voorbeeld van.
Groetjes van fboss
PS; ik ben blij dat er inmiddels een goede Nederlandestalig Tyros2 forum is. Al blijf ik de andere Forums zeker ook wel volgen.
|
oswinvs |
Geplaatst - 20/11/2005 : 14:52:12 Typisch een uitdaging voor een toetsenist met de nodige praktijk ervaring, maar heel herkenbaar. Wat je zou kunnen doen is een MIDI master keyboard met 76 toesten via MIDI koppelen naar de Tyros2.
Zelf doe ik dat met een Motif ES7. De MIDI out van de Motif ES7 naar een van de Tyros2 MIDI IN poorten en voila! Met name als je piano achtige stijl met (semi) vol klavier wilt spelen.
Yamaha 4 Ever |
|
|