O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
TonvdVelden |
Geplaatst - 30/01/2023 : 20:06:43 Muziekvrienden Sinds enkele dagen heb ik problemen met het wegvallen of knettergeluiden uit een van mijn externe boxen. Heb nieuwe Jacks 6,3 aangesloten maar probleem niet opgelost. Bij de plaatselijke muziekwinkel geweest en die gaven aan dat stof misschien wel de oorzaak kon zijn. Er is inderdaad wel een verbouwing bij mij geweest waarbij ik niet uitsluit dat er wel wat stof in mijn Genos is terechtgekomen. Dezelfde muziekhandel gaf aan dat het probleem wellicht opgelost kon worden met behulp van een spuitbus van ca 60 euro. Vraag: Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit probleem met een spuitbus die hier speciaal voor is bedoeld en zo ja kan dan volstaan worden door deze substantie dan te spuiten in de gaten voor de Jacks. Heel veel dank voor het evenveel oplossen van mijn probleem. Groet Ton van der Velden |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
TonvdVelden |
Geplaatst - 19/02/2023 : 14:39:35 Muziekvrienden Nog steeds geen knettergeluiden tijdens het spelen. Dank aan jullie bijdragen. Hopelijk houdt Genos 1 het zo vol tot Genos 2 uitkomt. Dat is nog …………..?? wachten. Groet Ton van der Velden |
tyros2 |
Geplaatst - 18/02/2023 : 13:15:29 Nou dat is niet helemaal waar Wim. Lucht uit een compressor is vochtig en dat is nu net funest voor elektronica. Tuurlijk zijn er zaken waar dit goedkoper is maar ik wilde alleen aangeven wat ik bedoelde.
Muzikale Groet Henk  |
WFF |
Geplaatst - 18/02/2023 : 10:59:59 Bij Elco € 13,45 Bij Action € 1,89
Air is Air!
Groetjes, Wim T4-XL Ketron SD 40 Samson Resolv 50a + Sub 88 HK Lucas Nano 300 Songbook + iPad Pro 12,9" |
tyros2 |
Geplaatst - 18/02/2023 : 10:02:48 Er zijn ook spuitbussen in de handel met droog lucht, deze worden vaak gebruikt voor het reinigen van pc's en printplaten. Contactspray is in dit geval uit den boze. Hier een voorbeeld. https://www.eleshop.nl/perslucht-compressed-air-duster-xl-spuitbus.html
Muzikale Groet Henk  |
TonvdVelden |
Geplaatst - 17/02/2023 : 14:13:44 Dag Roel
Het woord ondergedompeld is hier wellicht te zwaar overgekomen. Ik heb allen het metalen deel van de Jack ca 2 cm in de alcohol gedaan, toen goed afgeschud en dus de Jack in de plug-in gedaan. Bijna hetzelfde als de plug-in schoongemaakt met een vochtig wattenstaafje. Met andere woorden minder alcohol in de plug-in dan met een wattenstaafje maar wel alles raken waar wellicht stof zat. Groet Ton van dr Velden |
T-Rossie |
Geplaatst - 17/02/2023 : 13:45:19 Ondergedompeld???? Dat is wel héél extreem Ton..... Het gaat uiteindelijk om de buitenkant/oppervlakte van de metalen delen.
Jouw methode zal ik niemand adviseren 
|
TonvdVelden |
Geplaatst - 17/02/2023 : 13:34:15 Muziekvrienden Bedankt voor al jullie hulp. Ik heb nu al zeker 5 dagen storingvrij kunnen spelen. Ik denk nu toch dat er sprake van stof was in de Genos op de plekken waar ik de Jacks in plug. In eerste instantie met wattenstaafje met alcohol schoongemaakt. Daarna toch nog storingen. Toen de Jacks in alcohol ondergedompeld, even mee geschud en ingeplugd zoals ze normaal ingeplugd moeten zijn. Toen enkele malen rondgedraaid zodat ze precies de plug-in van de Genos raakten. Hopelijk blijft hij nu storingvrij werken. Wil het toch even aan jullie laten weten. Groet Ton van der Velden
|
Soneg |
Geplaatst - 02/02/2023 : 22:03:43 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door TonvdVelden
Dag Arno Zoals je bij de reactie van Roel kunt zien weet ik nu hoe ik de Jacks met alcohol schoon kan maken. De openingen waar de Jacks in gaan kan ik alleen benaderen door erin te blazen of met de stofzuiger voor de opening te zuigen. Contactspray is niet aan te raden zegt Roel. Welke opties zijn er nog meer om de openingen schoon te maken? Dank zovast Ton
Met een wattenstaafje met alcohol zou dat kunnen reinigen , stofzuiger als eerste is ook als eerste stap prima . Vaak zijn keyboards of andere elektronische apparatuur bij mensen met huisdieren ( vaak katten) sneller vervuild , een goede stofhoes is dan een must (geen deken of andere lap stof , middel is dan erger dan de kwaal)
Arno 
Genos /MFC10 /YC61/Tannoy Gold 5 Monitors |
T-Rossie |
Geplaatst - 02/02/2023 : 16:50:24 Klopt helemaal Frans, problemen komen zelden voor als de bekabeling goed behandeld wordt. Wij zitten dan beiden ongeveer even lang in 'de muziek'  |
theplayer |
Geplaatst - 02/02/2023 : 15:29:18 Hallo Ton,
Ik werk al zo'n 50 jaar met heel veel Jacks en heb er nog nooit een probleem mee gehad. Het zal dus wel loslopen met de vervuiling. Dus maak je er niet zo druk om. Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
TonvdVelden |
Geplaatst - 02/02/2023 : 09:10:47 Dag Arno Zoals je bij de reactie van Roel kunt zien weet ik nu hoe ik de Jacks met alcohol schoon kan maken. De openingen waar de Jacks in gaan kan ik alleen benaderen door erin te blazen of met de stofzuiger voor de opening te zuigen. Contactspray is niet aan te raden zegt Roel. Welke opties zijn er nog meer om de openingen schoon te maken? Dank zovast Ton
|
Soneg |
Geplaatst - 01/02/2023 : 22:53:21 Sowieso je keyboard na gebruik afdekken met een stofhoes , en contacten van stekker verbindingen schoonhouden . Voorkomt een hoop problemen
Genos /MFC10 /YC61/Tannoy Gold 5 Monitors |
TonvdVelden |
Geplaatst - 01/02/2023 : 20:41:10 Dag Roel Zoals ik al zei heb ik gisteren uren gespeeld en geen problemen ondervonden. Mocht het weer fout gaan ga ik de Jacks schoonmaken met alcohol. Bedankt weer voor je advies. Ton |
T-Rossie |
Geplaatst - 01/02/2023 : 17:43:04 Mooi Ton! Het vervelende aan jack verbindingen is wel dat de plug contact oppervlakken (tip, ring en sleeve) snel vervuild kunnen raken door bijv. het aanraken met de handen/vingers. (vet, zweet/zout) Remedie in die gevallen is het schoonpoetsen met pure alcohol. XLR connectoren zijn beter beschermd.
|
TonvdVelden |
Geplaatst - 01/02/2023 : 14:02:24 Dag Roel
Gisteren Jacks verwisseld. Extra goed aangedrukt en 2 uur gespeeld. Geen problemen ondervonden. Hoop dat het zo blijft. Bedank voor je advies. Ton |