Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos2 gerelateerde onderwerpen
 Genos2 ervaringen (vertaald)

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
T-Rossie Geplaatst - 14/12/2023 : 13:30:32
Op het PSRTutorials forum vond ik onderstaande uitgebreide review. Mogelijk interessante informatie en daarom even door de 'vertaler' gehaald en hier geplaatst.

Zoals velen van jullie heb ik met hoopvolle verwachtingen de release van de Yamaha Genos 2 op 15 november bekeken. Ik schreef diezelfde dag een recensie die door velen van jullie werd gelezen.

Maar nu heb ik de Genos 2 een paar weken en ik heb een paar aangename verrassingen ontdekt die ik niet had verwacht. Dit is een recensie over verborgen functies en edelstenen die ik elders niet heb genoemd.

SCHAKEL TIJD AAN
De aangename verrassingen beginnen met de Aan-knop. Het duurde 32 seconden voordat mijn volledig geladen G1 werd ingeschakeld. De G2, precies 20 seconden. Dat is een grotere verbetering dan het lijkt voor gebruikers die ongeduldig zijn of gewoon te laat komen.

TIJD HANDTEKENINGEN

Op eerdere Yamaha's moest je bij het creëren van een stijl een X/4-signatuur gebruiken. Dit creëerde een vreemde situatie waarin Yamaha’s 12/8 en 6/8 stijlen in 4/4 waren geprogrammeerd. Op de G2 kun je een stijl creëren in elke gewenste maatsoort, inclusief ongebruikelijke maatsoorten zoals 7/8, 9/8 of wat dat betreft 17/16. Maar het wordt nog beter: elke variatie, intro of fill, kan een andere maatsoort hebben. U kunt dus een stijl in 4/4 creëren met een 2/4 vulling, of variaties A en B in 4/4 en C en D in 3/4 creëren. Nafshi, iemand?

NIEUWE LIVE-CONTROLES OP STIJL
Het is duidelijk dat een van de veranderingen die Yamaha met de G2 wilde doorvoeren, is om optimaal gebruik te maken van het Live Control-gedeelte van het toetsenbord. Er was echt niet veel reden om zes knoppen en acht schuifregelaars op de G1 te hebben, ik gebruikte persoonlijk zelden meer dan twee van elk, maar de G2 brengt daar verandering in. Naast de dynamische controle en sfeercontrole waarvan ik aanneem dat je deze al kent (en die geen enkel nut heeft voor degenen onder ons die aangepaste inhoud maken en gebruiken), kun je nu EQ, Cutoff, Resonance en Reverb op een hele stijl toepassen. onmiddelijk. Dit is een praktische functie die zal worden gebruikt om een #8203;#8203;interessantere en dynamischere uitvoering te maken.

JOYSTICK-PROGRAMMERING
Deze volgende is misschien wel mijn favoriete verandering. Het is een van die dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had totdat je het zag. De G2-joystick is volledig programmeerbaar. Vroeger was omhoog-omlaag modulatie, links-rechts pitchbend. Wat saai! Nu kunt u alles wat u maar wilt op de joystick programmeren. Omhoog - modulatie, omlaag - cutoff, links - reverb, rechts - pitch bend. Dan heb je een aantal coole joystickfuncties voor Arps: omhoog - omlaag kan de snelheid zijn, links - rechts kan de poort op de nootlengte zijn. En het beste van alles is dat u drie banken met direct toegankelijke joystickvoorkeuren kunt creëren waar u gemakkelijk doorheen kunt bladeren met behulp van een van de drie nieuwe toewijsbare knoppen er direct boven.

LIVE OOSTERSE TUNING
Hier is nog een verandering waarvan ik niet wist dat ik die nodig had, maar nu kan ik niet meer zonder. G2 heeft een nieuwe functie waarmee je direct nieuwe schalen kunt maken. Houd een toewijsbare knop ingedrukt en selecteer vervolgens eventuele noten op het toetsenbord, waarna deze noten onmiddellijk met een vooraf bepaald bedrag worden ontstemd. Dus als je bijvoorbeeld in A mineur speelt en je wilt de B- en F#-noot met 50 cent ontstemmen om je sefardische lied te kunnen spelen, dan kun je dat meteen doen zonder dat je naar een menu hoeft te gaan. Wat als je volgende nummer in G mineur is? Geen probleem, druk nogmaals op de toewijsbare knop, druk op A en E en speel weg. Klaar? Gewoon nog een keer knallen. Deze functie is een grote doorbraak die het een stuk handiger en aantrekkelijker maakt om in alternatieve toonladders te spelen.

VOORDELEN VAN USB-INTERFACE
De USB-interface op de G2 was iets waar ik me aanvankelijk aan ergerde, omdat ik dacht dat ik de voorkeur gaf aan SPDF op de G1. SPDF stuurt een digitaal (en schoon) audiosignaal via een kabel naar een audio-interface. Het is perfect voor studio-opnames omdat er geen ruis of interferentie is. Het nadeel is dat niet iedereen SPDF op zijn interface heeft. Het voordeel is dat als je dat doet, het heel gemakkelijk is. Om daarentegen de G2 USB-interface te kunnen gebruiken, moet je eerst wat technisch werk doen om deze te combineren met de audio-interface die je al gebruikt. Als je dat niet doet, kun je beide niet gebruiken. tegelijkertijd in een DAW. Maar nu ik het heb gebruikt, is er een groot voordeel. Ten eerste is USB-audio, in tegenstelling tot SPDF, tweerichtingsverkeer, en ten tweede kun je nu dezelfde kabel gebruiken voor zowel MIDI als audio. Dit is een groot pluspunt in termen van eenvoud voor degenen onder ons die voortdurend het toetsenbord verplaatsen tussen thuis, optredens en studio.

STEINBERG REVERB
De Steinberg Reverb is alles wat ik ervan hoopte. Ik ben teleurgesteld dat dit de enige plug-in is die ze uit Cubase hebben geïmporteerd. Waarom konden ze geen Steinberg-compressoren, Steinberg EQ of een paar mastering-plug-ins zoals (ik huil) Steinberg's Multiband-compressor inbrengen. Ik ben altijd een beetje jaloers geweest op Korg-gebruikers omdat ze WAVE-plug-ins en de TC Helicon-stemengine krijgen. Dit zou voor Yamaha het perfecte moment zijn geweest om ons dat bot te gooien. Maar afgezien van de klachten is de nieuwe Reverb goed, schoon, zeer programmeerbaar en zeer bruikbaar. Het meest opwindende voor mij is het toevoegen van goede Reverb aan mijn snares!

AKKOORDLOOPER
Moet de Chord Looper deel uitmaken van de lijst met nieuwe functies op de G2? Je zou het immers al kunnen toewijzen aan toewijsbare knoppen op de G1! Maar het moet absoluut deel uitmaken van deze lijst om twee redenen. Ten eerste zorgt de positie van de Chord Looper-knoppen op het paneel ervoor dat ze gemakkelijk te bereiken en te gebruiken zijn. Maar wat nog belangrijker is, nu je eigenlijk heel veel dingen kunt doen met de Live Controls en Joystick, zul je je akkoorden moeten automatiseren om je hand vrij te maken!

VERLICHT TOEWIJSBARE KNOPPEN
Het is voor niemand nieuws dat er nu negen toewijsbare knoppen op de G2 zijn, in tegenstelling tot de zes op de G1, maar het is eigenlijk meer dan dat. Omdat de meesten van ons op de G1 er minstens twee gebruikten voor de Chord Looper, die nu zijn eigen speciale knoppen heeft. Maar belangrijker nog: alle negen knoppen lichten op in twee kleuren. Als u bijvoorbeeld een toewijsbare knop gebruikt om de percussie in uw stijl uit te schakelen, zal deze oplichten om aan te geven dat deze actie wordt geactiveerd. Als u een toewijzingsknop gebruikt om een #8203;#8203;schaal te wijzigen, zal deze oplichten om aan te geven dat de nieuwe schaal is geactiveerd. Als je de knop gebruikt om ‘Bass on Lowest Note’ voor jouw stijl te activeren, of om de temporegeling te vergrendelen, licht deze op en hoef je niet te raden waar je hem hebt gelaten.

FM-MOTOR
Hier is iets heel interessants, maar niet verrassend als je weet hoe het werkt, over FM-stemmen. Wanneer u nieuwe pakketten op het toetsenbord laadt, kunt u doorgaans verwachten dat de geluiden veel ruimte in beslag nemen. Raad eens hoeveel ruimte FM-stemmen in beslag nemen? Niets. Omdat de FM-engine al op het toetsenbord zit. Dus als je nieuwe FM-stemmen laadt, worden er geen daadwerkelijke geluiden geladen. Het stuurt alleen de programmering naar de ingebouwde FM-engine, die deze geluiden in realtime creëert.

ENSEMBLE STEMSNELHEID
Hoewel Yamaha al sinds de Tyros 5 ensemblestemmen heeft, waren ze niet eenvoudig te gebruiken voor snelle muziek zoals Joodse rock. Er was een heel lichte slordigheid, waardoor ze, nou ja, slordig klonken. Op G2 is de verwerking sneller en kun je door een kopersolo scheuren en een scherp, snijdend geluid krijgen.
DJ RETRIGGER
Toen Genos 1 versie 2.0 werd uitgebracht, waren velen van ons aanvankelijk enthousiast over de Retrigger DJ-functie, waarmee een muzikant een stijl kan retriggeren in 1/1, 1/2, 1/4, helemaal tot 1/32. Dit is een functie die op vrijwel elk DJ-bedieningspaneel aanwezig is, en velen van ons dachten dat we die functie konden vertalen naar onze liveoptredens. Alleen werkte het niet, want aan het einde van de ‘stijging’, toen je een ‘pauze’ wilde vóór de ‘daling’, raakte de timing in de war. Nou ja, niet meer, Retrigger werkt nu en je kunt je eigen Retrigger-builds maken. Dat gezegd hebbende, kun je beter een geprogrammeerde opbouw gebruiken, zoals je kunt vinden op Intro C van veel van de EDM Pack 3-stijlen van PSM.

EDM-ARPS
Het volgende is een kleine verbetering: Yamaha heeft het niet helemaal overgenomen. Velen van jullie hebben misschien gemerkt dat het bij het spelen van EDM-solo's gewoon niet EDM klinkt. Je hebt gelijk, en daar is een reden voor. Veel EDM-solo's gaan door een soort filter. Het kan een pompend filter zijn dat een side-chain kick imiteert, het kan een stotterend of pulserend effect zijn, of het kan het creatieve gebruik van Portamento zijn. Ik hoopte dat we op G2 onze eigen Arps zouden kunnen creëren, maar op zijn minst dat Yamaha ons een aantal geweldige EDM-arp/filters zou geven. Het goede nieuws is dat Yamaha een aantal EDM-arp/filters heeft toegevoegd, het slechte nieuws is dat ze niet geweldig zijn.

ALGEMENE OPMERKINGEN
Er moet op worden gewezen dat hoewel al het bovenstaande nieuwe functies zijn op de Genos 2, het merendeel ervan op elk Genos 1- of SX900-toetsenbord zou kunnen worden geïmplementeerd als Yamaha een OS-update uitbrengt. Gaan we dus een Genos 1 v3.0 zien? Misschien wel, maar ik betwijfel het. Als de melk gratis is, waarom zou je dan de koe kopen?

Nu zijn er helaas ook enkele grote teleurstellingen die vermeld moeten worden. Yamaha arrangeurstations zijn een ommuurde tuin. Je kunt de vrucht proeven, maar je kunt niet je eigen boom planten. De Yamaha SA- en SA2-geluiden zijn ongelooflijk, maar er is geen manier om je eigen geluiden te creëren. Megagitaren zijn verbazingwekkend realistisch, maar als gebruikers zoals ik en jij ze op een DAW programmeren (probeer het niet eens aan boord), kun je niet zeggen hoe ze zullen klinken, omdat ze onconventioneel als frets moeten worden bespeeld vanwege de manier waarop Yamaha arrangeert stations interpreteren gitaarpartijen.

En natuurlijk is het moeilijk om DSP-effecten te gebruiken bij het creëren van stijlen op een DAW, en het uit meerdere stappen bestaande proces om een #8203;#8203;stijl van Cubase volledig geprogrammeerd te krijgen op de Genos is nauwgezet en lang. En laat me niet beginnen over SYSEX.

De nieuwe MIDI to Style-app is een welkome aanvulling op het Yamaha-ecosysteem en nuttig voor degenen die begrijpen hoe ze deze moeten manipuleren. Maar het is speciaal gebouwd om MIDI-songs te converteren, niet om vanaf het begin stijlen op te bouwen. Met een kleine verandering in de aanpak had deze app de perfecte app voor het maken van Yamaha-stijlen kunnen zijn. Op basis van wat ik op YouTube heb gezien, heeft Yamaha het zelfs gemaakt met hun app voor het maken van privéstijlen. Alleen al het feit dat Yamaha ervoor heeft gekozen om een #8203;#8203;MIDI SONG naar STYLE-conversie-app te bouwen in plaats van een speciale STYLE-creatie-app, zegt veel over hun focus en prioriteiten.

Yamaha, geef ons toegang tot de software die je gebruikt om je geluiden en stijlen te creëren. Vertrouw ons! Er is niets te verliezen en alles te winnen!

Iets anders waar ik gewoon niet overheen kan komen, zijn de vreselijk EQ-drums. Hoe komt het dat Yamaha zo geweldig is in het creëren van strijkers, koperblazers, gitaren en piano's, maar nooit een pittig, vol, zuiver geluid op drums kan krijgen? En nu Ambient Control voor drums is geïmplementeerd, waarom geven we stemmakers op maat niet de mogelijkheid om daar ook creatief mee te zijn?

Ik wist dat Ambient Control uitgesloten was voor mijn aangepaste drums, maar hoopte echt dat ik in ieder geval Dynamic Control kon gebruiken met mijn aangepaste drumkits, zodat ik de "band" voor bepaalde partijen harder kon laten spelen, maar dat kan wel. t, omdat aangepaste drumkits al zijn voorgeprogrammeerd op een Dynamic van 127, niet 64, dus je kunt alleen lichter gaan en niet harder.

Een paar andere kenmerken die ik graag op een Genos zou zien. Een programmeerbare EDM-synth - zoals de FM-synth, alleen uit 2020, niet uit 1980. Minstens 3-bands sweepable EQ op elk stijlkanaal. Misschien zelfs een compressor voor elk kanaal! Een aparte drummixer die onafhankelijk van een stijl toegankelijk is en waarbij de instrumenten nog niet op volume 127 staan #8203;#8203;(wat betekent dat ze alleen zachter kunnen worden gemaakt).

Kortom, wat ik graag zou zien van Yamaha is een focus op (a) makers, (b) moderne EDM-muziek. In ruil daarvoor garandeer ik dat Yamaha van de ene op de andere dag twee belangrijke demografische groepen zal winnen: de makersgemeenschap en de jeugd van de wereld! Jonge mensen zullen massaal naar een keyboard gaan waar ze de muziek kunnen spelen en creëren waar ze van houden. Er is waanzinnig talent!

CONCLUSIE
Met de Genos 2 heeft Yamaha een keyboard gecreëerd dat speciaal is gebouwd voor live artiesten op een manier die we nog nooit eerder hebben gezien. De Genos 2 maakt een aantal grote sprongen vooruit in zijn aanpak en als je voor de kost presteert, zijn er veel goede redenen om deze upgrade te maken.

Helaas heeft niets de voorwaarden veranderd van Yamaha's omarming van de makersgemeenschap, dus het varieert nog steeds van frustrerend tot onmogelijk om geluiden en stijlen van hoog niveau te creëren.

Dus wat denk je? Zijn deze nieuwe functies spannend voor jou? Zullen ze de manier waarop u presteert veranderen? Zijn ze genoeg om je te laten upgraden?
7     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
T-Rossie Geplaatst - 20/12/2023 : 18:33:35
@Wim:
Wat is het probleem met de USB-interface dan?
De driver van Yamaha werkt als een tierelier op mijn Steinberg interface en ook met de Genos2.

De latency is prima voor instrumenten als hij lager is dan ca. 15 ms.
Voor het opnemen van zang is het plezierig als hij dan rond de 5 ms zit.

Er wordt nogal wat geklaagd door personen die eigenlijk maar weinig van de materie begrijpen, bijvoorbeeld hij die het een gemiste kans vindt dat Yamaha Genos niet een 'multichannel audio-interface' is geworden.
Wim ter Schiphorst Geplaatst - 20/12/2023 : 17:12:25
Op dezelfde Engelse site worden enkele problemen met de Audio driver van de Genos2.
Voor geinteresseerde.

https://www.psrtutorial.com/forum/index.php/topic,68049.0.html
Wim ter Schiphorst Geplaatst - 18/12/2023 : 16:41:49
Ik weet nog steeds niet of ik de Genos 2 moet inruilen voor mijn Genos en een fikse prijs. Gezien de opmerkingen en conclusies

ALGEMENE OPMERKINGEN
Er moet op worden gewezen dat hoewel al het bovenstaande nieuwe functies zijn op de Genos 2, het merendeel ervan op elk Genos 1- of SX900-toetsenbord zou kunnen worden geïmplementeerd als Yamaha een OS-update uitbrengt. Gaan we dus een Genos 1 v3.0 zien? Misschien wel, maar ik betwijfel het. Als de melk gratis is, waarom zou je dan de koe kopen?

En zo volgen er nog een paar die ik hier niet herhaal.

Kortom, wat ik graag zou zien van Yamaha is een focus op (a) makers, (b) moderne EDM-muziek. In ruil daarvoor garandeer ik dat Yamaha van de ene op de andere dag twee belangrijke demografische groepen zal winnen: de makersgemeenschap en de jeugd van de wereld! Jonge mensen zullen massaal naar een keyboard gaan waar ze de muziek kunnen spelen en creëren waar ze van houden. Er is waanzinnig talent!

Hier ben ik het met het vet gedrukte eens. Bij de intro van de Genos al geprobeerd om deze beiden groepen aan te trekken. (zie de promo's vande Genos1)
Maar bij alle presentaties, ook de Genos2 zie ik de groep 15 tot 35 niet tot nauwelijks. En op de bühne (bij de echte grote artiesten) zie ik zelden een Genos.

CONCLUSIE
Helaas heeft niets de voorwaarden veranderd van Yamaha's omarming van de makersgemeenschap, dus het varieert nog steeds van frustrerend tot onmogelijk om geluiden en stijlen van hoog niveau te creëren.

Zoals ik al eerder schreef zijn de Piano, Dx Klanken en Gitaren uitstekend. Maar je moet wel de techniek hebben om deze op hun eigen manier te kunnen bespelen. Vandaar dat de minder technisch begaafde, vooral de LH, zich op een keyboard met Linkerhand besturing hebben begeven.


T-Rossie Geplaatst - 18/12/2023 : 12:40:16
Zou je dan willen aangeven waarom het volgens jou niet zo is?
muzikant Geplaatst - 18/12/2023 : 11:15:19
"Met de Genos 2 heeft Yamaha een keyboard gecreëerd dat speciaal is gebouwd voor live artiesten...".
Met deze conclusie ben ik het niet eens. Yamaha weet precies waar de doelgroep zit en dat is niet bij de "live artiesten".


Natura Artis Magistra...
Jan-yammie Geplaatst - 14/12/2023 : 17:52:35
Het is nog altijd aan de muzikant om het mooiste van het mooiste uit zijn keyboard te halen. Het toestel zelf is niet alleen de hoofdzaak!
tyros2 Geplaatst - 14/12/2023 : 13:55:35
Interessant verhaal Roel.
Nu nog afwachten wanneer ik mijn G2 kan ophalen,
hopelijk duurt dit niet lang meer.

Muzikale Groet
Henk

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000