Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos2 gerelateerde onderwerpen
 monitor voor PSR SX920: welke adapter??

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
eddycafmeyer Geplaatst - 03/06/2025 : 17:40:10
(Ik schrijf deze vraag bij de Genos-artikelen, omdat mijn keyboard een afgeleide goedkopere broer is van de Genos)

Voor mijn Tyros5 gebruik ik een (eigenlijk te grote en te zware) monitor om mijn teksten gemakkelijk te lezen.
Nu heb ik ook een PSR aangekocht, en wil ook een monitor gebruiken.
De aangekochte monitor heeft verschillende ingangen (VGA, Hdmi, Usb).

Ik sluit het keyboard aan de monitor via usb naar usb, geen signaal.
Er moet waarschijnlijk een tussenstuk geplaatst worden.
We kunnen een lijst vinden waar Yamaha een aantal adapters voorstelt,
maar ik lees hier en daar dat ze niet allemaal (goed) werken.
Iemand op het forum die weet welke best aan te kopen, ze zijn niet te goedkoop, dus ik wil er geen 10 proberen.
Eddy
2     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
eddycafmeyer Geplaatst - 01/07/2025 : 07:09:28
Hallo Ronten,
bedankt voor je advies, voor mij heel ingewikkelde boel....
Ik heb een PSR SX920 (het nieuwste PSR -model)
Nu in 't weekend in open lucht onder een parasol tijdens mijn optreden kon ik nauwelijks mijn scherm lezen, was wel niet gemakkelijk.

Via Yamaha Customer Support onlangs - na mijn vraagstelling - volgende ontvangen:

"Dat komt doordat de PSR niet met elke adapter compatibel is.
Hier zijn drie adressen waar u compatibele displayadapters kunt krijgen:

Plugable UGA-165 Video Graphics Adapter, USB 2.0 to DVI/VGA/HDMI, Mult – Network Hardwares

Plugable UGA-165 Video Graphics Adapter, USB 2.0 to DVI/VGA/HDMI, Mult

Easily connect your PC to multiple monitors with the Plugable USB 2.0 to DVI/VGA/HDMI Video Graphics Adapter. This external adapter offers plug-and-play functionality and supports a maximum resolut...

USB 2.0 To DVI/VGA/HDMI-Compatible Multi-Display Converter Extend/Mirror Mode | eBay.de

USB 2.0 To DVI/VGA/HDMI-Compatible Multi-Display Converter Extend/Mirror Mode | eBay.de

Ein einzelner Host-Computer kann bis zu 8 Monitore anschließen und so die Multitasking-Fähigkeiten optimieren, ohne dass zusätzliche Grafikkarten erforderlich sind. Diese Funktion macht es ideal fü...

USB-zu-HDMI/DVI/VGA-Videoadapter (Displaylink IC) USB 2.0 HDMI/DVI/VGA-ADAPTER für Mac OS, Windows 11/10/8.1/8 bis zu 1080P - AliExpress 44

Wij wensen u nog veel plezier met het musiceren.
Met vriendelijke groeten
Andreas Läu"
ronten Geplaatst - 30/06/2025 : 07:05:20
chatgpt antwoordt:

Voor jouw Yamaha PSR (welk model exact?), is het belangrijk om te weten dat de USB-aansluiting op het keyboard geen video-uitgang is. Je kunt dus niet rechtstreeks via USB een monitor aansturen. De Tyros5 heeft een aparte video output (RGB/Video Out), maar dat geldt vaak niet voor PSR-modellen. Wat je nodig hebt hangt af van je doel (alleen teksten tonen) en het type data-uitgang dat beschikbaar is op de PSR.

#11835;

#9989; Mogelijke oplossingen voor je PSR + monitor setup

1. Gebruik een externe tekstlezer op basis van MIDI/USB-MIDI

De meeste PSR-modellen sturen via USB alleen MIDI-data, geen videobeeld. Maar:
• Je kunt software gebruiken op een laptop, tablet of mini-pc die via USB-MIDI communiceert met de PSR.
• Die software toont dan automatisch lyrics of score, bijvoorbeeld vanuit een MIDI-file of songtekst gekoppeld aan registraties.

#10145;#65039; Mogelijke oplossing:
• USB-B (keyboard) #8594; USB-A (pc/tablet) #8594; Software zoals:
• VanBasco Karaoke Player (Windows)
• MobileSheets (Android)
• SongBook+ (iPad)

Dan sluit je de monitor aan op de pc/tablet, niet op het keyboard zelf.

#11835;

2. Toch een adapter gebruiken?

Sommige oudere Yamaha modellen (zoals Tyros) hadden een video-uit via DIN. Yamaha leverde toen een eigen adapter zoals de Yamaha MFC10 Video Adapter of derde partijen zoals de Edirol VMC-1. Maar voor de PSR is dat zelden bruikbaar.

#10145;#65039; Als jouw PSR-model geen expliciete video-out heeft (zoals RCA/Composite of mini-DIN), dan heeft geen enkele adapter zin, want er is geen videosignaal uit te halen.

#11835;

#128269; Wat kun je nu concreet doen?
1. Check het model van je PSR. Heeft die überhaupt een video-uitgang? Zo niet, dan is een directe monitorverbinding onmogelijk.
2. Als je alleen tekst/lyrics wilt lezen op een groter scherm:
• Gebruik een tablet, laptop of mini-pc als tussenstation.
• Sluit de monitor daaraan aan via HDMI of VGA.
• Gebruik software om de tekst te tonen die synchroniseert via USB-MIDI met je PSR.

#11835;

#128736; Alternatief (veel gebruikt):
• iPad of Android tablet op een standaard, met SongBook+ of MobileSheets.
• Synct met je PSR via USB-B #8594; Camera Connection Kit (iPad) of OTG-adapter (Android).
• Eventueel spiegel je dat scherm via Lightning/USB-C #8594; HDMI-adapter naar je grote monitor.

#11835;

Laat me weten welk PSR-model je exact hebt, dan geef ik gericht advies over compatibele apparaten of adapters (indien beschikbaar).

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000