Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 geluid

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
ronald Geplaatst - 03/10/2007 : 22:29:10
hallo ik heb een vraag ik heb de tyros xxl met boxen boven op maar wil toch wat leukere boxen erbij op een standaard wat raden jullie mij aan en wat kosten ze ongeveer ? weet iemand dat het is gewoon voor de huiskamer maar ik wil wat meer volume alvast bedankt ronald

rm vder meulen
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Heiko Geplaatst - 08/10/2007 : 07:11:55
Dank je Roel voor de informatie. Alles is nu duidelijk en de keuze simpel: Het wordt de Yammie set.
Grtzz, Heiko
T-Rossie Geplaatst - 07/10/2007 : 19:16:00
De HS80 met de Yamaha woefie is de beste combinatie om een aantal redenen :

Het vermogen is groter (150W tegen 60W)
De speakerdiameter is groter (8” tegen 6” )
XLR aansluitingen tegen ’n tulpie
Ingebouwde (regelbare) crossovers (low- en high cut), ook naar de monitor-boxen (de yammie is dus volledig in te stellen qua overlap)
Fraaiere vormgeving

Ik weet niet of je bij de workshops van Koen bent geweest…. Hij speelde meestal met de genoemde set : Dijk van een geluidsbeeld.

Mijn monitorspeakers zijn de 60W MSP5’s (vergelijkbaar met de HS50M) en dat combineert prima met de Panasonic.

Of de Panasonic de HS80-ers bij kan sloffen qua vermogen betwijfel ik.

Als ik opnieuw moest aanschaffen werd het HS80 + HS10W

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/20_proaudio/70_speakers/10_no_category/20_studio_monitors/10_hs_series/10_HS_Series/dimensions/index.html

Roel uut Coevurn

T-Rossie Geplaatst - 06/10/2007 : 16:54:14
De HS- set (HS50/80 spiekers + HS-sub) krijgt een 10.
Bij Henk in de zaak tijdens de workshops hebben ze dat duidelijk aangetoond.

Ik had de Panasonic sub al ver voordat de Yammie HS kastjes er waren en hij is gewoon te goed om hem te vervangen ondanks zijn relatief lage vermogen (ik dacht 60W)

Heiko Geplaatst - 06/10/2007 : 14:40:22
...ben ik nog even:
Die panasonic heeft wel hetzelfde vermogen? Je schrijft: "..een veel kleinere sub van Panasonis ipv de HS10 of 20" Eerder vermeldde je dat je voor de Yamaha set een 10 gaf.
Yamaha + Panasonic is dus een 11?
Grtzz. Heiko
T-Rossie Geplaatst - 06/10/2007 : 13:06:28
Eén telefoontje naar Henk zal uitsluitsel geven
Heiko Geplaatst - 06/10/2007 : 12:49:20
Hoi Roel,
hoe zit het met het prijsverschil van de Yamaha sub en de Panasonic?
Grtzz, Heiko
T-Rossie Geplaatst - 06/10/2007 : 12:35:20
René,

Inderdaad die AUX send zit op de mixer.
Overigens als je een HS-setje koopt hoef je GEEN mixer aan te schaffen omdat de crossover (scheidingsfilter) in de SUB zit. Vanaf de Sub worden de hoog-/mid- kasten aangestuurd.

Inderdaad heb ik een Panasonic SB WA subwoofer. Zoals gezegd de instelbare kantelfrequentie is heel belangrijk om zo te voorkomen dat uit de woofer en de andere speakers elkaar te veel 'overlappen'.

Het overlappen is ongewenst omdat er dan faseproblemen in het laag ontstaan. (bijv. 'hol' geluid)

Roel
tyro Geplaatst - 06/10/2007 : 10:18:47
Ik heb 2 monitoren van zeck F52S en een samson resolv120a sub.
Toen ik mijn Tyros 1 met speakers nog had verwisselde ik de topjes van de tyros set met de topje van zeck.
Basbox van yamaha gewoon aangesloten en de zeck F52s via het keyboard
speaker uit.

dit was al een hele verbetering.
Nu ik een Tyros2 heb, heb ik alles ingeruild en een losse sub bij gekocht nl. een samson resolve 120a

Deze sub is voor in huis gewoon perfect.
Mooi zuiver laag geluid, goed in testellen.
Met in gebouwde crossover voor de topjes en kantelfrequentie ook instelbaar.
Via RCA stekers of via externe speakeraansluiting aan te sluiten.
Daar de 2 zeck topjes niet actief zijn gebruik ik daar gewoon een oude stereo hifi versterker van kenwoon A-91 die ik nog had.

Ik moet zeggen dat ik het geluid echt goed en eerlijk vindt klinken.
De zeck topjes klinken alleen al veel voller en warmer en lager dan de yamaha topjes.
Samen met de samson sub echt subliem.
De sub werkt met 10" speaker.

Samsom sub he ik ~2 jaar geleden voor nog geen 200 euro
en de 2 zeck f52s iets langer geleden voor ~100 euro per stuk.

Gr. Wim
rwmschei Geplaatst - 06/10/2007 : 03:43:39
Top T-Rossie, daar ben ik het helemaal mee eens!

Bedankt voor de info, maar misschien nog een domme vraag.
Die AUX-send zit dan, neem ik aan, toch wel op je mixer dan?

PS,

Toevallig dezelfde SUB die ik aan mijn Roland FP-4 heb (SB-WA110)?
Werkt inderdaad zeer goed!

Gr,

René Scheilen

www.scheilen.org/rene/index_rene.html

GEAR: Yamaha Tyros2 - Roland FP4 - Ketron X1
T-Rossie Geplaatst - 06/10/2007 : 02:24:22
René,

De Tyros2 gaat naar een (kleine) Mackie mixer ONYX1220 en van daaruit worden de MSP5's aangestuurd. Via een AUX-send wordt de sub ingesteld.
Overigens heb ik niet de HS10 of HS20 maar een veel kleinere sub van Panasonic (van Oostendorp) .... toch een perfecte combinatie !
Essentieel is dat die sub een instelbare kantelfrequentie heeft, maw je kunt instellen vanaf hoeveel Hz de sub moet gaan weergeven. (bijv. 90Hz naar omlaag)

Natuurlijk zal een ieder een overweging maken, kijkend naar het budget en de eisen. Mijn ervaring is dat héél veel mensen juist 'bezuinigen' op luidsprekers...... terwijl het bijna de belangrijkste schakel in het geluid is Zie het als iemand die een superdelux brilmontuur koopt en vervolgens er de goedkoopste glazen in laat zetten

Beter even doorsparen voor goed spul dan eerst geld uitgeven voor een set die superieure kwaliteiten van de Tyros2 niet kan laten horen..... en vervolgens tóch voor iets beters gaan. Dit kost 2x geld.

rwmschei Geplaatst - 05/10/2007 : 22:35:33
Hallo heiko en T-Rossie,

Ik snap het wel hoor en sterker nog, ik ben het helemaal met jullie eens. Kwaliteit en volume zijn twee hele andere zaken. Maar het is wel zo dat de oorspronkelijke vraag van Ronald zich toespitste op het gemis van "wat" volume en het verkrijgen hiervan. En daarvoor hoef hij niet per defenitie nieuwe boxen aan te schaffen!

Dat een goede studio-set veeeeel beter klinkt, JAAAAAA, zeker weten. Maar dan zou hij voor een relatief klein gemis, +/- 800 euris moeten missen.

Het doel heiligd in dit geval de middelen.

Ik persoonlijk zeg altijd zo en corrigeer mij aub als ik het niet bij het rechte end heb. Het verschil tussen slecht/matig en kwalitatief goed geluid is heel goed hoorbaar en meestal ook goed betaalbaar. Het verschil echter tussen een goede en zeer goede geluidskwaliteit is niet voor iedereen makkelijk hoorbaar en tevens in de meeste gevallen zeer prijzig. Als je het dus niet zo goed hoort of je hebt het niet perse nodig, kies je in de meeste gevallen altijd voor een compromis.

Speciaal voor T-Rossie:

Heb jij het studio-set op je T2 aangesloten, en hoe?
Is het zo dat de SUB aangesloten is op de Tyros en dat daar dan weer de twee luidsprekers op zitten, of moet je daar een speciale constructie voor bedenken, bijvoordeeld via een mengtafel?

Groeten,

René Scheilen
Heiko Geplaatst - 05/10/2007 : 18:27:17
quote:
Originally posted by T-Rossie

Een HS10 erbij en je weet niet wat je hoort.... zeker als je het vergelijkt met de standaard speakers. (spiekers voor Heiko)
Advies : Ga de luidsprekers beluisteren/bespelen en oordeel zelf.

1) Ik weet wel wat ik hoor, want ik heb ze al bij Henk gehoord, inclusief woofie.
2) Spiekers, wa bunt dat?
Henk, heb je nog een leuk setje afkijkers in de aanbieding? Hij zal raar staan kijken....

Voor René: Het gaat mij dus inderdaad niet om het volume, wat dat betreft kan ik met het standaard setje wel uit de voeten voor thuis gebruik, vooral na die aanpassingen van de compressor. Maar ik mis de diepte en de warmte die je bij die HS50M of HS80 + HS20W wél hoort. Als je die een keer gaat beluisteren weet je precies wat ik (en Roel) bedoel(en).
T-Rossie Geplaatst - 05/10/2007 : 16:13:35
Hoi jongs,

Ik krijg de indruk dat er een relatie gelegd wordt tussen 'goed geluid' en 'genoeg volume' en da's volgens mij appels met peren vergelijken.

De HS-serie is min of meer afgeleid van de (befaamde) Yamaha NS10, welke nog steeds een referentie-speaker in studio's is : Als het dáár goed op klinkt, klinkt het overal goed

Na de NS10 (heeft geen ingebouwde versterkers) kwam Yamaha met de MSP-serie (MSP5, MSP7 en MSP10) die voorzien zijn van 2 aparte versterkers : Hoog en Laag gescheiden.
In mijn homestudio (toch ook zo'n 16m2) staan de MSP5's met daarbij een aktieve sublaagkast (van Panasonic) en het geluid is érg goed PLUS daarbij ook nog's 'lawaai zat' als het moet.

De HS50 lijkt erg op de MSP5 en klinkt vergelijkbaar.
De HS80 is natuurlijk nog even iets meer van het goede
Een HS10 erbij en je weet niet wat je hoort.... zeker als je het vergelijkt met de standaard speakers. (spiekers voor Heiko)

Een PA installatie van 1000W (ook die van Sis )presteert MINDER in de huiskamer dan de HS-kastjes....... als het tenminste op 'goed geluid' aankomt. Groot vermogen versterkers hebben zowieso altijd al een flinke dosis 'achtergrondruis'. In grote zalen verdwijnt die in het niet, maar in de huiskamer zou dit wel 's 10% van het geluid kunnen zijn.

Omgekeerd moet je niet met HS kasten in een grote feestzaal gaan spelen, dan schieten ze écht tekort qua vermogen/lawaai. De kwaliteit van het geluid is voor thuisgebruik ruim voldoende.

Beschrijven hoe een luidspreker klinkt is hoegenaamd onmogelijk, maar als ik een score voor thuisgebruik mag geven (persoonlijke mening!) :
Standaard speakers Tyros2 .... een zesje.
Stagepas300 .................. ook een zesje
HS50M ........................ een acht
HS50M met HS10W .............. een negen
HS80 met HS10W ............... een TIEN.

Mijn Mackie SRM450's zijn voor thuisgebruik niet meer dan een zeven waard....... in de zaal daarentegen een negen.

Advies :
Ga de luidsprekers beluisteren/bespelen en oordeel zelf.

rwmschei Geplaatst - 05/10/2007 : 12:53:05
Hallo Heiko,

Ik neem inderdaad aan dat het studio-setje een betere kwaliteit heeft, maar zoals ik al eerder zei, moet het mogelijk zijn om genoeg volume uit het standaard set te halen (voor je woonkamer dan). Een echte PA in je woonkamer lijkt me geen optie. Toch?

Heb je dat studio-setjes al gehoord en zou je het verschil hier eens willen beschrijven. Het zou de discussie een stuk ruimer maken.

Succes en veel plezier met je nieuwe luidsprekers.

Groeten,

Rene Scheilen

http://www.scheilen.org/rene/index_rene.html
Heiko Geplaatst - 05/10/2007 : 12:07:16
Hoi Rene,
Dit klinkt inderaad stukken beter!
Alleen heb ik het hoog wat terug moeten draaien.
Wel beter dus, maar...ik ga waarschijnlijk volgende week toch even langs
bij Henk om dat studio-setje te halen. Het blijft toch een klasse verschil.
Hartelijk dank voor de moeite.
Grtzz, Heiko

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000