O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
jan01 |
Geplaatst - 22/03/2008 : 09:44:06 Hallo,
Ik ben de afgelopen tijd een beetje aan het stoeien geweest met de EQ-instellingen om het geluid van de Tyros 2 nog beter uit de HSM boxen te laten klinken. Omdat het er 5 zijn (low<>high) is het nogal erg complex. Daarnaast blijft het natuurlijk een kwestie van smaak.
Bij alle 5 frequentiebanden kan iedere Q-factor en de Gain worden ingesteld. Dit is voor een Master Q belangrijk omdat alle signalen door deze EQ lopen.
Ik wil jullie mijn resultaten niet onthouden.......
Na enig speurwerk op internet kwam ik op de site van Michel Voncken. Hij heeft alle EQ-instellingen inzichtelijk gemaakt bij het gebruik van de StagePas500. Een mooie uitgangspositie om zelf mee aan de slag te gaan.
Ik heb nagenoeg alles overgenomen, alleen de EQ1 van de EQ1 heb ik op +6 gezet (betere lagere tonen) (soms nog wel op +8). De klank is perfect geworden!!
De meeste aanpassingen worden veelal alleen gedaan op de EQ1, maar het is de moeite waard om ook eens met de EQ2 tot en met EQ5 te gaan stoeien. Je opent EQ2 tot en met EQ5 door tegelijk op beide knoppen onder en boven de betreffende EQ te drukken.
Ik heb tevens gemerkt dat de 5 EQ's het beste geluid geven als je uitgaat van de standaardinstellingen style en voice. Als je bijvoorbeeld via de mixing console het niveau van de bas hebt opgevoerd kan het na de nieuwe EQ-instellingen voorkomen dat de bas onplezierig gaat dreunen. Je zult het niveau dat weer terug moeten brengen en je registratie even opnieuw moeten opslaan.
Ga je aan de slag om je eigen smaak in te gaan stellen? speel zelf een nummer waarin een (behoorlijke) drum, bas en bijvoorbeeld trompet zit en neem die op als midi-file. Dit geeft het beste effect qua lage en hoge (scherpe) tonen. Speel dit nummer weer af ga de instellingen van Q's en Gain doorlopen. Je hebt dan alle handen vrij om je alleen met de EQ bezig te houden. Bij een rustig pianonummer denk je al snel dat het mooi klinkt, maar je 'schrikt' als je rock and roll gaat spelen.
Sla uiteindelijk je favoriete instellingen op onder User 1 of User 2.
http://www.michelvoncken.com/pages/downloads/eq-settings-sp500.php
Veel succes en Fijne Paasdagen Jan01
|
1 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
T-Rossie |
Geplaatst - 22/03/2008 : 10:18:45 Hallo Jan,
Welkom op dit forum en bedankt voor jouw 'stoei-resultaten' 
Je geeft het al aan : "Het is een kwestie van smaak", maar een bealngrijke faktor is ook kwaliteit van je gehoor (oren).
Mensen met een dip bij de hoge frequenties zullen pogen om die te compenseren met wat extra hoog in de EQ's. Dit is dan veelal weel te scherp voor luisteraars zonder dip.
Ikzelf had een tijd de EQ schakelaartjes op de MSP5 (vergelijkbaar met de HS50) verkeerd staan (Hi-EQ +) en stuurde onbedoeld te veel hoog uit de speakers. Het resultaat hiervan was weer dat mijn mixen (opnames) bij anderen te dof klonken.
Nadat die schakelaars in de neutrale stand waren gezet en alle EQ's gewoon recht stonden was de klank van de opnames perfekt.
Mijn voorkeur is om géén EQ's te gebruiken...... maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk  |
|
|