Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Knippen en plakken pdf-gegevens

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe
   
Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

 
Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.
   

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
New in town Geplaatst - 24/09/2011 : 22:14:55
Hallo beste mensen,

Ik heb nogal veel muziekstukken op pdf-files staan, die ik nog moet aanpassen. Met aanpassen bedoel ik, dat ik minder pagina's van zo'n pdf-file wil maken. Dit doe ik, omdat ik anders veel te veel moet ombladeren. Hoe doe ik dat: ik knip alle notenbalken weg, behalve die van de g-sleutel. Vervolgens plak ik de strookjes die ik overhoud, onder elkaar, en kopieer vervolgens deze pagina opnieuw.
Het lijkt wel rigoreus om zo maar allerlei notenbalken weg te knippen. Maar dat kan prima, omdat je bij keyboard spelen, toch eigenlijk alleen maar de g-sleutel gebruikt, en vaak staan de akkoord-symbolen er dan al boven. Het scheelt gauw de helft aan extra informatie, waar je dan toch niets mee doet. Tot nu toe deed ik dit knip en plakwerk op de ouderwetse manier met de schaar en lijm. Maar op dit moment heb ik nog zo'n 100 muziekstukken liggen, die deze behandeling nog moet ondergaan.

En dit is dus mijn vraag:
Ik zoek naar een mogelijkheid om muziekstukken die ik via internet als pdf-bestand heb binnen gehaald, op een prettiger manier en snellere manier te kunnen knippen en plakken op mijn pc. Wie weet wat voor programma's ik hier voor kan gebruiken, en of dat soort programma's gratis van het internet zijn te downloaden?

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
9     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 29/09/2011 : 00:32:55
Hoi Piet,

Het is even overzicht creëren, en zorgen dat je een zo hoog mogelijke resolutie op je scherm hebt (levert ook werkruimte op).
Maar ja, ik werk zelf op een 22" Full-HD scherm, dus ik heb zelf niet te klagen.

Ik weet wel dat het een stuk sneller werkt dan papier en lijm, zeker als je de truc eenmaal doorhebt.

Maargoed, ieder zijn ding. 't Was geen moeite om het even uit te zoeken, en ik ben er zelf ook iets wijzer van geworden
(gebruik zelf nooit GIMP, maar Photoshop. Misschien kan ik vanaf nu toch legaal bezig gaan zijn.)

Groeten,
Martijn



Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
New in town Geplaatst - 28/09/2011 : 19:37:18
Hallo Martijn,

Inmiddels ben ik met jouw gebruiksaanwijzing toch weer verder gekomen.
Ik zat te moeilijk te doen met die lagen, waar ik het in de mail over had.
Die waren achteraf niet van toepassing. Maar ondanks dat ik het eerste blad van een muziekstuk al voor de helft geplakt had...,

vind ik het toch wel een heel gedoe met al die schermen, die je dan tegelijkertijd moet activeren.
Ik denk, als ik een breedbeeld monitor zou hebben, dat het veel prettiger werken zou zijn, dan met de kleine monitor waar ik me nu mee moet behelpen. Je raakt op een kleine monitor toch eerder het overzicht kwijt.
En omdat ik een paar maand terug, deze muziekstukken allemaal al gekopieerd heb, zal ik toch de schaar, papier en lijmpot maar weer te voorschijn halen. Anders heb ik al die kopieën ook voor niets gemaakt.
Maar idd. dat GIMP werkte dus achteraf wel goed. Het was mijn onbekendheid met de materie.

Enfin, ik snap een beetje beter, hoe dit allemaal moet.
Het heeft toch wel zin gehad.

Dank je voor de genomen moeite.

Groet,
Piet


Tyros 4 en Korg M3
New in town Geplaatst - 28/09/2011 : 10:12:26
Hoi Martijn,
Dank je wel voor de verdere uitleg.
Ik ga er binnenkort weer meer bezig.

En misschien is Snagit ook nog wel een alternatief.
Dank je wel Frans.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
fransonline Geplaatst - 28/09/2011 : 07:53:18
Nog een alternatief, speciaal als je meerdere pagina's achter elkaar wilt kopiëren.
Je kunt hier Snagit voor gebruiken:
http://www.techsmith.com/snagit/

Met Snagit kun je kiezen een scrollende (web)pagina te kopiëren, dit werkt ook in een PDF document.
Daarna sla je de kopie op als PDF.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 27/09/2011 : 23:49:54
Hoi Piet,

Ik heb je bericht gelezen, maar zal het antwoord hier posten zodat anderen ook iets aan de informatie hebben.

Het is betrekkelijk eenvoudig om delen te knippen en in een nieuw document te plakken:

- Open de partituur waaruit geknipt moet worden.
- Klik op Bestand --> Nieuw, en klik meteen op OK. Je krijgt nu een leeg document, met dezelfde afmetingen als je partituur.

- In het gereedschapsvenster links bovenin, klik op het gestippelde rechthoekje (tool helemaal links bovenin, 'Rechthoekige selectie').
- Selecteer het gedeelte wat je wilt knippen door een vak eromheen te tekenen met de muis.
Je ziet een rechthoek verschijnen, met in de vier hoeken een kleiner rechthoekje. Met die kleinere rechthoekjes kun je de selectie nog wijzigen (probeer zelf eens wat het effect is).
- Als je selectie goed is, druk dan op je toetsenbord op Control+C om de selectie te kopiëren.

- Ga nu naar het lege document, en druk op Control+V om de gekopieerde selectie te plakken.
- De selectie wordt nu geplakt, maar er staat nog een rechthoekje omheen. Met je muis kun je hier binnen klikken en slepen om de selectie op de juiste plek te krijgen.
- Klik nu buiten de rechthoek van de selectie om de selectie op te heffen. Nu ligt de positie van het gekopieerde object vast.
- Heb je per ongeluk gedeselecteerd, en wil je het object toch nog verplaatsen, selecteer het dan opnieuw en druk op Control+X om te knippen. Control+V plakt het object weer, waarna het verplaatsbaar is.

- Doe dit voor alle notenbalken die je wilt, en manoeuvreer ze op de juiste plaats. Vervolgens kun je bij Bestand --> Opslaan, het document opslaan.
- Heb je meerdere pagina's nodig? Open dan een tweede leeg document en ga daar verder met de volgende pagina. Herhaal zo vaak als nodig.
Je zal de pagina's wel apart moeten opslaan, maar met een ander programmaatje zijn deze wel aan elkaar te plakken.

Ik hoop je genoeg uitleg gegeven te hebben.

Groet,
Martijn





Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
New in town Geplaatst - 26/09/2011 : 12:06:51
Hoi Martijn,

Zie je mailbox.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 25/09/2011 : 12:55:34
Hoi Piet,

Op Vista werkt het zeker wel. Ik draai het hier zelf op Windows 7.
Als je er niet helemaal uit komt, zoek dan ook eens wat op google... er is genoeg aan tutorial materiaal te vinden.

Groet,
Martijn



Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
New in town Geplaatst - 25/09/2011 : 12:46:52
Hoi Martijn,

Ik zal dat programma GIMP eens proberen.
Knippen en plakken op een pc is geheel nieuw voor mij, wat betreft stukjes aan elkaar plakken, en er een nieuw geheel van maken. Ik heb ook nog nooit wat met photo-shop gedaan. Ik hoop dat dit programma ook op Vista loopt.
Dank je wel voor de tip.
Ik kom er weer op terug, als ik het heb uitgeprobeerd.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
Tyr0s_Fre4k Geplaatst - 25/09/2011 : 12:23:46
Hoi Piet,

Je zou het gratis programma GIMP (GNU Image Manipulation Program) eens kunnen proberen.
Dit is zegmaar een legale gratis versie van Photoshop, met ongeveer dezelfde besturing en mogelijkheden.

Kijk eens op deze site. Dit programma is gratis en open-source, en is te downloaden via de Download knop rechts bovenin. Hij is zelfs beschikbaar in het Nederlands.
Kies voor de Windows installer, want het is eigenlijk een Linux programma.
Je komt op een site waar de download wordt aangeboden.(Bovenin telt hij een paar seconden af, alvorens de download aan te bieden).
Dit lijkt wat dubieus, maar is volkomen virus-vrij.

Als je een beetje met Photoshop overweg kan, is dit niet heel veel moeilijker.
Je kunt je PDF-jes importeren en erin knippen en plakken wat je wilt.
Anders zou je eens wat tutorials kunnen opzoeken op het internet.

Jij zal vooral bezig zijn met de selectie tool en Ctrl-C en Ctrl-V.

Probeer het eens uit zou ik zeggen. Ik verdiep me er ook een beetje in, zodat ik je kan helpen mocht dit nodig zijn.
Misschien andere forumleden die ervaring hebben met GIMP?

Groet,
Martijn



Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000