| O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
| eddy vanzee |
Geplaatst - 27/12/2011 : 11:05:41 Hallo, heb sinds kort Sonar X1 Producer Extended. Ik laad een bestaande midifile in en slaag erin de lyrics bij te voegen, geen probleem de lirycs zijn zichtbaar in de score- setting van het KBD. Doch nu het probleem, ik slaag er tevens in de "Chords"-notatie in te voeren, sla zoals eerder de midifile weer op en breng deze via de USB-stick naar het KBD. De lyrics zijn zichtbaar in de scoreinstelling van het KBD maar NIET de Chordsnotatie (C,D, Am...). Wanneer ik deze midifile terug invoer in Cakewalk merk ik dat ook hier wel de lyrics maar niet meer de chords zichtbaar zijn. Heb de chords dan maar ingespeeld op het KBD via "midiREC" "Chords" en ja hoor deze zijn, samen met de lyrics zichtbaar in de scoresetting van het KBD. Maar nu nog straffer, ondanks dat de chords en lyrics wel zichtbaar zijn in het KBD en in "PSRUTI", zijn de chords toch NIET zichtbaar in Cakewalk, wel de lyrics. Tevens opgemerkt: de tracknamen veranderen in Cakewalk werkt ook niet; zodra de midifile gesaved wordt en daarna terug geladen zijn ook weer de gewijzigde tracknamen verdwenen en is het weer track 01, track02,... Heb al gans het internet afgezocht, dit probleem nog tegengekomen, doch geen oplossing. Zou dit aan mij liggen, of aan Cakewalk ? Indien het aan Cakewalk ligt zou ik bijzonder ontgoocheld zijn, voor die prijs verwacht ik toch wel een degelijk, goed functionerend en alles omvattend programma, als ik dan nog moet zitten prullen met verschillende programma(tjes) (lees lapmiddelen)is het plezier ervan af. Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen ? Bij voorbaat dank VrGr eddy |
| 5 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
| eddy vanzee |
Geplaatst - 27/12/2011 : 20:38:49 Hallo Wim, heb ook al meegemaakt dat er maten bijkwamen. Heb dan de midifile bekeken in PSRUTI en gemerkt dat de "Quickstart" niet ingeschakeld was, heb deze "Quickstart" ingeschakeld en het probleem was opgelost. Lag het daaraan ? ik weet het niet. Het midigebeuren is blijkbaar toch iets complexer dan ik dacht. VrGr eddy |
| tyro |
Geplaatst - 27/12/2011 : 15:52:51 Hallo, Ik werk met Sonar 8.5 Producer.
Bij mij staan de chords wel in de SCORE en LYRICS/TEXT view op de Tyros. Maar bij Digital Record > Song Creator > Tab CHORD zijn de chords verdwenen na bewerking met Sonar of Psruti.
Het programma Producer verdwijnen de chords niet maar de clock resolutie is een 1/2 beat en geldt dus ook voor de lyrics.
Je kan inderdaad wel achteraf weer chords in de Tyros invoeren. Maar dat is weer extra- en tijdrovend werk.
Als je instellingen en bijv. tracknamen wilt opslaan in Sonar sla het dan op als project + voor de midifile voor de Tyros in midiformaat 0.
Ik heb wel het probleem dat Sonar na bewerking 1 maat is veschoven + nog 8 clock eenheden.
Groeten Wim |
| eddy vanzee |
Geplaatst - 27/12/2011 : 15:18:05 Hallo jongens, dankjewel voor de snelle respons. Hieruit kan ik afleiden dat Sonar toch niet geheel aan mijn verwachtingen beantwoordt. Zoals ik nu begrijp is het blijkbaar meer een programma om op de PC muziek te maken met behulp van allerlei plugin's. Mijn bedoeling is van zoveel mogelijk songs te kunnen aflezen van de scoreinstelling op het KBD, kwestie om van die partituren-papierwinkel af te zijn. Kan natuurlijk ook partituren op PDF zetten en van een monitor aflezen, maar dan heb je dat leuke bolletje niet dat meespringt. De lyrics invoeren in Sonar gaat zeer gemakkelijk en voor de akkoordennotatie moet ik dan maar m'n plan trekken hetzij door inspelen op het KBD of met PSRUTI. Jammer, mocht ik het geweten hebben had ik er niet zoveel geld aan besteed. Wie weet,mettertijd zal ik misschien toch meer gebruik maken van de functies waarvoor dit programma eigenlijk gemaakt is. Alleszins bedankt en met vriendelijke groet eddy
|
| vlbrgt |
Geplaatst - 27/12/2011 : 14:12:39 Dag Eddy,
Heb zelf ook het programma Sonar X1 essential. Het is een feit dat de ingevoerde Chords in Sonar niet op het keyboard getoond worden, omdat deze niet gesaved worden als XF chords in Sonar. En deze XF code is wel nodig om ze op het keyboard te kunnen lezen. De lyrics , dat is een ander verhaal, deze worden gesaved als META gegevens (tekst) en deze zijn dan wel weer XF compatibel. Ga het nog straffer vertellen : als je een midi MET XF chords inlaad in Soanr X1 en daarna saved, dan zijn deze Chords wederom verdwenen. DUS : Sonar is gewoonweg niet compatibel met XF Chords data.
Het XF chord formaat is een Yamaha toevoeging aan midi, en niet universeel ondersteund door andere programma's.
Wat de tracknamen betreft in Sonar X1: Als je de midi file saved in Formaat 1 dan blijven de tracknamen zoals jij ze hebt ingevoerd bestaan. In formaat 0 worden ze terug Track1, Track2, .... Waarom ???
Heb ook Sibelius 6.0 : Hier heb je hetzelfde probleem. Hier worden de akkoorden ook niet gesaved in XF formaat en kunnen dus ook niet gelezen worden door het keyboard. Als je de midi file saved in .sib (=sibelius notatie formaat) formaat dan kan je ze wel in Sibelius blijven zien.
Met PSRUTI (is gemaakt voor Yamaha keyboards) is het wel mogelijk om de Chords als XF formaat op te slaan zodat ze op het keyboard getoond worden. Eveneens de Lyrics kan je hier toevoegen.
In samenwerking met verschillende programma's zijn er echter mogelijkheden om de akkoorden alsnog in XF formaat in te voegen.
Een mogelijkheid om via Sonar X1 (en achteraf PSRUTI) akkoorden in de midi file te plaatsen is als volgt : Laad je midi file in Sonar X1 Zoek een vrij midi kanaal. Voer daar de akkoorden in als noten op de notenbalk : dus voor akkoord C moet je C E en G invoeren op de plaats waar het akkoord moet gespeeld worden. (persoonlijk vind ik Sonar X1 heel zwak wat betreft het invoeren van noten -- hiervoor is Sibelius veel beter geschikt). Of je kan de akkoorden misschien via het keyboard naar Sonar X1 inspelen (dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd). Dan save je de midifile als .mid. Dan laad je deze midi file in PSRUTI en hier laat je Compute Chords de akkoorden invoegen vanaf het gekende midikanaal, alwaar je de akkoorden in Sonar hebt ingevoegd. Dan save je de midi file, en zijn je akkoorden in XF formaat ingevoegd.
Maar het is inderdaad zoals je zegt heel erg vervelend dat het niet rechtstreeks kan in Sonar of Sibelius.
Mvg Etienne
|
| thomas |
Geplaatst - 27/12/2011 : 11:41:20 Eddy, ik werk ook met deze software. Cakewalk sonar 8.5 en X1 zijn niet echt ontwikkeld om met midinotatie en aanverwanten te werken. Deze software is vooral een opname, versus vst gericht programma. Ik vermoed, maar ben het niet zeker dat je beter af bent met bvb sibelius, logic ( mac ). succes Thomas
greetz |
|
|