| O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
| Hanswiel |
Geplaatst - 31/07/2012 : 11:18:36 Hoi,
Ik ben bezig het nummer "Hey Jude" in te studeren. Ik kom het akkoord "A#" tegen. Wat ik op de Tyros 3 ook probeer (onder de knop "chord fingering") ik kom dat akkoord niet tegen. Weet een van jullie hoe de vingerzetting is?
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
| 8 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
| Tyr0s_Fre4k |
Geplaatst - 31/07/2012 : 19:38:44 Hoi Hans,
Dat weet ik, daarom zei ik 't in een P.S. en ook nog met eigenlijk erbij. Je voorbeeld was goed, het was meer ter algemene informatie ende vermaeck 
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
| Hanswiel |
Geplaatst - 31/07/2012 : 18:06:43 Hoi,
Dat van die + en - schreef ik omdat ik daarmee bedoelde dat je een toets verder gaat bij een A# in vergelijking met een A. En de - spreekt dan vanzelf als tegenovergestelde van het voorgaande. Het was dus simplistisch bedoeld.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
| Tyr0s_Fre4k |
Geplaatst - 31/07/2012 : 17:46:36 Punt is dat de Tyros meedenkt met je toonsoort.
Als je bijvoorbeeld een F akkoord speelt, en daarna een Bb akkoord, zal hij in het display F en vervolgens Bb aangeven. Probeer maar eens uit door daarna D, F# en dan Bb te spelen. De Tyros zal dan A# aangeven als je het laatste akkoord speelt.
Niet dat het voor de klank veel uitmaakt, maar 't is misschien grappig om eens mee te experimenteren.
Een F# na een F levert F# op, een F# na een G levert Gb op, net zo'n voorbeeld.
Groet, Martijn
P.S. Die + en - kun je natuurlijk eigenlijk niet zo gebruiken. Die worden vaak voor aug(mented) en dim(inished) akkoorden gebruikt. Tenminste, toen ik ze op keyboardles leerde werden ze ook wel zo opgeschreven.
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
| QuiRobinez |
Geplaatst - 31/07/2012 : 16:14:05 muziektheorie blijft lastig, helemaal omdat verschillende stromingen verschillende interpretaties hebben. Bijvoorbeeld dit onderwerp bestaan heel veel meningen over.
Vanuit klassiek hanteer ik als simpel vuistregeltje dat als het muziekstuk in Mineur staat dat ik dan alles met een Mol verlaag (dus Bb)
Als ik het vanuit Jazz benader dan wordt het een stuk complexer omdat ik daar het akkoord en de toonladder leidend laat zijn voor de notatie. Als simpel vuistregeltje daar gebruik ik een sharp (#) voor de verhoging van de melodie vanuit de toonladder gedacht, en een mol (b) vanuit een verlaging van de melodie. Erg lastig wordt het als je dan je toonladder in dorian staat of phrygian of zo.
Of te wel, lastige materie en er zijn veel interpretaties mogelijk.
Als de Tyros alleen verlagingen als akkoord herkent dan is een simpel truukje door gewoon de noot even aan te raken, als het A# is dan betekent dat # dat je de noot een halve toon moet verhogen. Als je dat probeert kom je uit op de Bes, of te wel Bb. Zo kun je overal dan wel het 'Tyros' akkoord herleiden. |
| Hanswiel |
Geplaatst - 31/07/2012 : 15:33:01 Hoi,
Mooi, bedankt allebei. Ik had dat naturlijk zelf moeten bedenken, stom van mij. A# (zeg maar A+) is natuurlijk hetzelfde als Bb (B-).
Weer iets geleerd, ook over mijzelf.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
| F.van Holten |
Geplaatst - 31/07/2012 : 12:30:53 Hans je hebt een PM.
Groet Frans
|
| F.van Holten |
Geplaatst - 31/07/2012 : 12:15:46 Hoi Hans
Hier heb ja alle akkoorden op een rijtje, altijd makkelijk.
Links op akkoorden drukken, daar staan ze allemaal Wat jij zoekt A#-D-F of zoals Etienne Bb-D-F
http://www.muziek-vandenberg.nl/html/a_akkoorden.html
Groet Frans |
| vlbrgt |
Geplaatst - 31/07/2012 : 11:46:02 Hans,
A# hetzelfde als Bb. De zwarte toets tussen A en B heeft 2 benamingen : A# of Bb. Dus zoek de vingerzetting van Bb en dan heb je het.
Mvg Etienne
|