O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Ruud |
Geplaatst - 12/10/2012 : 02:56:04 Degene die een tweede keyboard heeft aangesloten op de Tyros kent het gemak en de snelheid om Right 3 als solo-instrument te spelen. Regelmatig krijg ik de vraag of dat ook mogelijk is zonder tweede keyboard. Nu is bij negen van de tien Tyros-vragen mijn advies de instellingen in een registratie op te slaan en tussen de registraties te wisselen. Ook in dit geval zou je Part Right 3 aan en R1 en R2 uit kunnen zetten en er een registratie van maken. Alleen kost je dat een extra registratieplaats en moet je dus heen en weer schakelen tussen twee registraties.
Er is een elegante oplossing om dit binnen één registratie in te stellen. En wel door een slimme instelling van de splitpunten en simpel in- en uitschakelen van Right 3.
In mijn voorbeeld ga ik ervan uit dat de linker hand de begeleiding aanstuurt en dat Right 3 vanaf toets G2 moet klinken.
Stap voor stap: Instellen van de splitpunten - [Direct Access] -> [Part Left], je komt dan in tabblad Splitpoint; - [Displayknop I] (R) ingedrukt houden en toets G2 op het keyboard tegelijkertijd indrukken. Hiermee is het splitpunt voor Right 3 ingesteld; Nu het splitpunt voor Style en Left instellen. Logischerwijs zou je denken om die een halve toon lager dan G2 te kiezen (F#2), maar als je dat doet klinkt Right 3 tegelijk met R1 en R2 als je Part Right 3 inschakelt. De truc is om een hele toon lager in te stellen (F2)! - In tabblad Splitpoint [Displayknop F] (S+L) ingedrukt houden en op het keyboard toets F2 tegelijkertijd indrukken. - [Exit]
De begeleiding kan nu t/m toets F2 worden aangestuurd. Right 1 en Right 2 klinken vanaf toets F#2 als Right 3 is uitgeschakeld. Door nu simpelweg Right 3 in te schakelen klinkt Right 3 vanaf toets G2 en R1 en R2 in het hele R3-bereik niet, ook al branden hun part-lampjes. Solo voor Right 3 dus! R1 en R2 klinken dan alleen op toets F#2, maar in de praktijk heb je daar geen hinder van. Je vermijdt die toets gewoon.
Je kunt Part Right 3 met de hand inschakelen, maar veel eenvoudiger door op een voetschakelaar Right 3 ON/OFF te programmeren. Zonder je handen van het keyboard te hoeven halen heb je dan razendsnel klankwisselingen.
Sla dit allemaal op in een registratie.
Wil je toch weer dat R3 samen met R1 en R2 klinkt, hoef je alleen maar het splitpunt voor S+L op F#2 te zetten en dat op te slaan in een andere registratie.
Veel Succes.
Groet, Ruud |
5 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
bertus |
Geplaatst - 14/12/2012 : 11:09:47 Een tijdje gelden zocht ik ook naar zoiets, vandaag vrij dus ik dacht, ga weer even proberen! Nu komt het zo aangefladderd!! Goed hoor!
Erg bedankt Ruud!!
Groet, Bert
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt, maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...
Yamaha Tyros 3 Yamaha HS 50 M Yamaha HS 10 W |
laakies |
Geplaatst - 13/10/2012 : 12:15:10 Hoi Ruud,
Thanks voor de uitvoerige beschrijving.
Wat heeft de Tyros toch vele mogelijkheden tjonge te veel om op te noemen.
Met trots kunnen we dan ook zeggen dat we een écht vlaggeschip in huis hebben.
Ik moet toch een keer mijn petje afnemen voor de ontwikkelaars in Japan, daar is toch heel wat denk en programeerwerk aan vooraf gegaan om dit allemaal te kunnen laten functioneren.
En ook onmogelijk is om dit allemaal in een handleiding samen te vatten
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn nieuwe website www.laakies.nl |
Niek |
Geplaatst - 13/10/2012 : 10:29:10 Ha Ruud,
Dank je wel.
Groet Niek |
Hanswiel |
Geplaatst - 13/10/2012 : 09:40:45 Hoi Ruud,
Alweer een stapje waarbij de handen boven blijven en de voetjes er een taak overnemen.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
eddy vanzee |
Geplaatst - 12/10/2012 : 11:01:59 Dankjewel Ruud, zeer interessant. Vrgr eddy |