O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Hanswiel |
Geplaatst - 02/01/2013 : 09:42:58 Hoi,
Het lukt mij nog niet om de gewenste wijziging aan te brengen in een midifile. Ik wil vanaf het begin van een midifile een gitaar zachter zetten, om hem verderop in het nummer weer harder te zetten.
Mijn werkwijze tot nu toe is:
het nummer aan het begin gezet songcreator - chanel- setup alles aangevinkt gitaar opgezocht en zachter gezet execute en saven nummer afgespeeld tot waar de gitaar weer zachter moet pauzeknop ingedrukt weer de gitaar opgezocht en harder gezet execute en saven
Bij het afspelen staat de gitaar in het hele nummer weer hard. Wat die ik niet goed?
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
11 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Hanswiel |
Geplaatst - 03/01/2013 : 12:48:17 Hoi Frans, Eddy en Heiko,
Operatie geslaagd. De midi is gedresseerd en ik heb heeeeeel veel geleerd. De midifile werkt nu alsvolgt:
1. via een registratie wordt de midifile opgeroepen 2. gelijktijdig wordt de midifile automatisch opgestart 3. de gitaren staan in het begin wat zachter, om verderop in het nummer (Happy Xmas) wat harder te klinken.
Alle drie bedankt voor het onderricht.
Met muzikale groet, Hans
Heiko |
Geplaatst - 03/01/2013 : 12:01:20 Gedeeltelijk kan dat.Je moet dan nog wel op een toets of accoord indrukken. De sequencer zet je op standby door op stop en start te drukken. De play knop knippert. Dan save je de registratie
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
Hanswiel |
Geplaatst - 03/01/2013 : 11:00:50 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door theplayer
Hoi Hans,
Als je bij het maken van een registration song aanvinkt wort de midifile meteen opgeroepen. Zie mijn post in dit onderwerp van 02-01-2013 17:06 Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite
Hoi Frans,
Die post had ik gelezen en doorgevoerd in de midifile. Toen ik daar zo mee bezig was, dacht ik, zou je niet alleen de midi middels een registratie kunnen oproepen (wat gelukt is) maar ook LATEN STARTEN.
Met muzikale groet, Hans
theplayer |
Geplaatst - 03/01/2013 : 10:43:03 Hoi Hans,
1, In tabblad 1 - 16 zie je b.v. de regel staan: 025:1:0050 Note E2 100 0000:0528 Als je op zo'n regels staat terwijl je op INS drukt krijg je dezelfde regel er nog een keer onder staan. Daar ga je nu met de cursor op NOTE staan. (knop D of E) Nu kun je met het datawiel draaien totdat er i.p.v. Note Ctrl komt te staan. Je hebt dan: 025:1:0050 Ctrl 0 0 BANK MSB Ga met de cursor 1 plaats naar rechts en verander die 0 in 7 met het datawiel. Je krijgt dan: 025:1:0050 Ctrl 7 0 Volume Ga dan weer een plaats naar rechts en verander de 0 in de waarde die het volume moet hebben. Op die manier wordt op maat 25 tel 1 het volume veranderd.
2, Als je bij het maken van een registration song aanvinkt wort de midifile meteen opgeroepen. Zie mijn post in dit onderwerp van 02-01-2013 17:06 Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
Hanswiel |
Geplaatst - 03/01/2013 : 10:14:56 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door theplayer
Hallo Hans,
Ga in de songcreator naar tabblad 1 - 16 Met knop F kun je nu het juiste channel opzoeken. Je hebt nu alle data van dat channel voor je staan. Ga naar het juiste punt waar het volume moet wijzigen. Druk op INS. Wijzing het item in CTRL 7 en voer de juiste waarde in. Druk op save en sla de song weer op. Op die manier kun je meerdere wijzigingen invoeren. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite
Hoi Frans,
Bedankt voor de antwoorden. Ik snap het haast. Het volgende dringt nog niet tot mij door.
1. Je zegt in bovenstaande tekst "wijzig het item in ctrl 7 en voer de juiste waarde in". Ik zoe CTRL 7 maar zie niks. Waar moet ik dat zoeken?
2. Kun je de midifile ook laten STARTEN via een registratie?
Met muzikale groet, Hans
Website:www.tognog-music.nl
|
theplayer |
Geplaatst - 02/01/2013 : 17:06:26 Hoi Hans,
Als je de midifile geladen hebt en je drukt op memory om een registratie te maken moet je ook song aanvinken. Dan wordt bij het indrukken van de registration ook meteen de midifile opgeroepen. Groetjes,
Hanswiel |
Geplaatst - 02/01/2013 : 14:49:06 Hoi,
We zijn weer een stapje verder. Nu nog een ander midiprobleempje. Als ik een midifile speel, (2 stuks), dan is de werkwijze alsvolgt:
ik roep de song op en zet hem klaar ( aan het begin zetten) ik roep de registratie op en druk reg 1 in (meestal of altijd staan er andere voices) Dan begin ik te spelen.
Kan dat ook anders? Het zou mooi zijn wanneer ik de midifile oproep gelijktijdig de registratie opgeroepen wordt. Of andersom, als je de desbetreffende registratie klaar zet dat dan gelijktijdig de midifile ook kant en klaar staat. Het zal wel een wild idee zijn, maar het zou wel ontzettend mooi zijn.
Met muzikale groet, Hans
eddy vanzee |
Geplaatst - 02/01/2013 : 14:00:45 Hans, mocht je besluiten MixMaster te gebruiken is er nog een gemakkelijke oplossing: open MixMaster; sleep de midifile erheen; (of ga via "openen") open in MM > "List"; selecteer het gewenste kanaal ; (gebruik event. "Invert" en "Update") selecteer "Note Events" en "Update"; selecteer de gewenste noten (event.klikken en slepenl); linksklik op "Note Editing" (in taakbalk bovenaan scherm); linksklik op "Change velocity of selected notes"; in het popupschermpje kan je nu de velocity op "1" zetten ("0" gaat niet); nu hoor je deze noten bijna niet meer, zeker niet wanneer de hele file speelt. Niet vergeten te "Saven". VrGr eddy
|
theplayer |
Geplaatst - 02/01/2013 : 12:54:34 Hallo Hans,
Ga in de songcreator naar tabblad 1 - 16 Met knop F kun je nu het juiste channel opzoeken. Je hebt nu alle data van dat channel voor je staan. Ga naar het juiste punt waar het volume moet wijzigen. Druk op INS. Wijzing het item in CTRL 7 en voer de juiste waarde in. Druk op save en sla de song weer op. Op die manier kun je meerdere wijzigingen invoeren. Groetjes,
Hanswiel |
Geplaatst - 02/01/2013 : 10:43:23 Hoi Eddy,
Ik heb inderdaad de rechterhand geheel laten overnemen door de mifdifile. Dat vond ik al heel wat dat mij dat lukte. Ik heb eerst een copie gemaakt van die file zodat ik altijd nog de heb.
Ik begrijp nu dat je maar een volume-wijziging kan maken in een midifile. OK, dan ga ik mixmaster maar eens opzoeken en proberen. In ieder geval heel hartelijk bedankt voor de ruime uitleg.
Met muzikale groet, Hans
eddy vanzee |
Geplaatst - 02/01/2013 : 10:24:53 Dag Hans, als je in het tabblad "Channel" bij "Setup" alles, dus ook "Keyboard Voice" aanvinkt gaat de midifile de nu geldende rechterhandsettings overnemen, maw.je hebt dan nadien geen controle meer over de voices R1,R2,R3 en left. Ik denk niet dat dit de bedoeling is ? Tenzij je een midifile wil maken met automatische voicekeuze. In de standaardstand is trouwens "Keyboard Voice" uitgevinkt.
De methode die je gebruikt werkt perfect om de "Keyboard Voices" vast te leggen (moet dan wel aangevinkt zijn), zo kan je meerdere voicewisselingen (gemakkelijk via de registratie) vastleggen, bij elke wijziging op pauze drukken en dan op "Execute" en wanneer naar wens is :"SAVE". Bij mijn weten kan je maar één volumewijziging doorvoeren op deze manier: midisong aan begin zetten (stop drukken) > mixingconsole > Song CH 1-8 of 1-9 >wijzigen volume of complete voice of instellingen >digital recording > song creator > Channel > 5 setup > "execute" (let op met KBDvoice !)> SAVE je kan enkel opslaan wat in het geopende scherm van mixinconsole te zien is, dus onmiddelijk bewerken van het nu zichtbare scherm, schakel je over naar bvb."CH 9-16" moet je dit weer apart bewerken en opslaan.
Meerdere volumeveranderingen in het midispoor doe ik via een sequencerprogr. op de PC bvb."Mixmaster" of "XG Works" De pianorol van het gewenste spoor is hier een gemakkelijk gereedschap voor, hier kan je zelfs per noot (of selectie van meerdere noten) wijzigingen doorvoeren.(aanpassen velocity, mute,delete,....) (oppassen met "delete" > wijzigt de partituur/maten) Het kan ook voorkomen dat één spoor verschillende partijen (instrumenten) bevat dan is de pianorol zeker zo gemakkelijk, kan je werkelijk selecteren wat moet veranderd worden.
Je kan ook in het trackvenster van "Sonar" werken ; de file laten afspelen en manueel naar wens het volume wijzigen, wel niet vergeten om de knop "W" (write" aan te zetten > wordt anders niet opgenomen. Heb wel gemerkt dat na gebruik van Sonar de midi en Style niet meer synchroon werken, heb nog niet kunnen uitvlooien waarom dit zo is. Proberen maar, succes ! VrGr eddy
|
|
|