Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Ervaringen Tyros4 met Logic Pro?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
AbeTheBabe Geplaatst - 07/01/2013 : 12:30:41
Geachte lezers,

(Ben nieuw hier.. - allereerst iedereen een goed 2013 gewenst!)

Ik werk met Logic Pro 9 op de Mac.
Werk al lang met midi en tot voor kort PSR9000PRO.
Het is mij wel gelukt de Tyros aan te sluiten en 'local off' in te stellen.
(Je hoort dan bij het selecteren/spelen van een Logic midispoor het instrument dat je in Logic geselecteerd hebt. Kan dus ook de Tyros zelf zijn)

Wat ik nu even niet opgelost krijg, is het volgende.
1 - bij selecteren ander midispoor in Logic (gaat autom in REC mode) klinkt een keihard geluid van de Tyros, alsof alle toetsen éénmaal tegelijk worden aangeslagen
2 - bij het opnemen van midinoten in Logic (local off), gespeeld op Tyros, klinkt de noot een hele toon hoger

Ad 2.
Ik speel bij opname midinoten een A. Deze wordt in Logic ook keurig gelezen en getoond als een A, maar klinkt echter door de speakers als een E (transpose in Logic spoor staat op 0, dus het lijkt echt alsof de Tyros ontvangen midinoten (+2) omhoog transponeert)

Wie heeft ervaring met Logic Pro en Tyros?

PS: kort geleden wijziging in setup.
Geinstalleerd (weet nog niet hoe zich dat gedraagt): Alphatrack.
14     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
T-Rossie Geplaatst - 14/01/2013 : 10:58:57
OK nu duidelijk....bedankt!

Wij laten topics als deze lekker open
AbeTheBabe Geplaatst - 14/01/2013 : 10:23:57
De Tyros midi-instelling die voor problemen zorgde:
tabblad System > 'regel' 2 > RECEIVE TRANSPOSE: ON
Deze stond op OFF.
Dit moet het probleem zijn geweest.

Dit topic kan gesloten worden (als dat nodig is).

Roel, dank voor het meedenken!

T-Rossie Geplaatst - 13/01/2013 : 23:30:58
Openen van de screenshots lukt prima, maar ik heb geen flauw idee welke instelling er verkeerd zou kunnen staan waardoor een transpose ontstaat. Het lijkt me zelfs niet mogelijk op die pagina's

Wat geeft het ook..... het is weer klaar.
AbeTheBabe Geplaatst - 13/01/2013 : 20:09:37
Roel,

Weet ik niet precies meer, iets met Receive Transpose, meen ik.

Lukt het je de foto's hiervandaan downloaden?
http://www.abtuyp.nl/tyros/Tyros4_midi-instellingen.zip

T-Rossie Geplaatst - 13/01/2013 : 18:35:56
Ab,

Welke parameter was het dan?
Overigens kun je niet rechtstreeks een foto bijvoegen, maar wel links (URL's). Ik zet eventuele foto's altijd even op www.mijnalbum.nl en neem de link ernaartoe op in forum tekst.

AbeTheBabe Geplaatst - 13/01/2013 : 16:00:52
Nog even, voor de geinteresseerde....

Het lek is boven water, voor wat betreft de ' rare reacties' van T4 op Logic Pro als bv transponeren van 1 midispoor in Logic (terwijl de juiste noten ontvangen werden vanuit Tyros, klonk bij afspelen in Logic uitsluitend het eerste midispoor halve toon lager).
Oorzaak: een instelling in de Tyros4.
Function > Midi > Edit (eerst kopie maken van bestaande midi setup, die vervolgens wijzigen, anders kun je niet SAVEN).

Ik heb de instellingen even fotografisch vastgelegd met mijn telefoon....
Kunnen we op dit forum foto's aan berichten toevoegen?

Wie hier ook mee zit, weet mij te vinden... ik stuur desgewenst foto's van de juiste Tyros instellingen voor werken met Logic Pro (external midi instrument)
AbeTheBabe Geplaatst - 10/01/2013 : 21:56:26
Hoi Roel,

Heb het een en ander op kunnen lossen.
De rare onderaardse geluiden zijn weg.
Oorzaak: de Alphatrack controller miste een vinkje in Logic setup...

Unitor vervangen of omzeilen is een beetje moeilijk; heb er nog meer aanhangen (Behringer Foot Controller).

Transpose op alleen midikanaal 1 nog niet opgelost.
Zeer mysterieus.... uitsluitend spoor 1 klinkt halve toon lager.

Tja, geluid is overal...
AbeTheBabe Geplaatst - 10/01/2013 : 08:05:35
Interessant!

Dank en groet,
Ab
T-Rossie Geplaatst - 10/01/2013 : 00:44:43
Zie net dat er ook een gewone USB-midi driver voor de Mac bestaat, hiermee kun je de ('ouderwetse') midi-kabels + unitor omzeilen !

http://download.yamaha.com/usb_midi/
AbeTheBabe Geplaatst - 10/01/2013 : 00:00:19
Hoi Roel,

Zeer veel dank voor je reacties!
Ik kan niet wacht tot morgenavond (dan werk ik weer in mijn studiootje..)!

Zou inderdaad goed een Unitor probleem kunnen zijn.
Ben er bv niet zeker van dat Port 2 (waarop de T4 geconfigureerd staat) zowel In als Out naar de Tyros gaat... Kan zomaar een van de 2 kabels in een ander poortje hebben zitten. Dan gaat het natuurlijk niet goed, lijkt me.

Die link is ook interessant.
Lijkt erg op mijn probleem, maar ook weer niet helemaal; bij deze man werd de gehele song getransponeerd, bij mij 1 midikanaal.

Ik laat weten hoe ik morgenavond 'vaar'...
Mijn dank, vast!
T-Rossie Geplaatst - 09/01/2013 : 18:41:39
De T4 als minidisk player gebruiken? JA HOOR!
Je kunt zelfs audio bestanden koppelen aan registraties zodat je nooit hoeft te zoeken waar een nummer staat.... omschakelen in seconden.

Als de THRU in Logic uit staat hoor je dus niet de Tyos4 via de Mac(midi), temeer omdat je ook de LocalOff hebt staan in de Tyros.
Hoor je dan soms de interne soundkaart van de Mac?

De Auto-rec kent Cubase ook en die staat daar zelfs default op ON. Knap lastig want ik wil écht niet altijd opnemen zodra ik een track selecteer.

De transpose (b)lijkt een typisch probleem met MAC en de AMT8 te zijn. (zie https://discussions.apple.com/thread/251205?start=0&tstart=0 ) De tyrossen zijn qua midi geen probleem-machientjes voor zover mij bekend.

Het lijkt of er een soort mega-botsing van midi informatie ontstaat als je naar een andere track schakelt.... zou ook de AMT8 kunnen zijn?

Maart ach.... zet jouw T4 maar in als audio-player dan is het gedoe met midi voorbij
AbeTheBabe Geplaatst - 09/01/2013 : 12:38:59
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie

Hoi Roel,

Toen ik in de lunchpauze er even beter naar keek, kon ik alle antwoorden toch invullen.

a. Ging het werken op de 9000Pro in combinatie met de mac en LP wel goed?
Ja, wel als masterkeyboard, nooit gebruikt als extern midiapparaat. Kreeg T4 dus wel werkend (local off en dat soort dingen), maar met vervelende bijwerkingen.

b. Staat de MIDI-Thru in LP aan of uit?
Staat uit

c. Hoe koppel je de Tyros aan de Mac? (midikabel of met USB)
Midikabels i.c.m. Emagic AMT8 (Unitor)

d. Waarom heb je LP zo ingesteld dat na het aankiezen van een andere track automatisch naar REC wordt geschakeld?
Wist dus niet dat je dat UIT kan schakelen in LP.
Maar ik vond het ook wel handig.
Je wilt tenslotte opnemen, nietwaar?

e. Heb je in LP of de Tyros ergens een transpose ingesteld?
Pertinent zeker: nee. Het gekke is ook nog: hij doet het ongevraagd transponeren slechts op spoor 1 (acc bass), de andere sporen reageren normaal. Heeft Yamaha soms iets raars met midikanaal 1?

f. Hoe heb je de midi-settings in de Tyros ingesteld? (TX en RX parameters)
Moeilijk weer te geven... maar lijkt me in orde.
Tyros stuurt immers netjes (de juiste) midinoten naar Logic, ontvangt ook op alle midikanalen wat LP stuurt. Bij het afspelen klinkt dan midikanaal-1 een halve toon lager.

Wat ook nog opvalt:
Heb in Logic ook moeite met andere midicontrollers: iPhone, Behringer Footcontroller FC10, Frontier Alphatrack. Ze lijken allemaal ten dele te werken, dan wel dan niet. Zijn in de Mac midisetup netjes geconfigureerd (als ik het goed gedaan heb, maar hier valt volgens mij niet veel te vernaggelen...).
AbeTheBabe Geplaatst - 09/01/2013 : 12:24:00
Hoi Roel,

Dank voor je reactie en goede vragen!
Omdat ik sommige vragen wel, sommige niet meteen kan beantwoorden, (en dit vandaag zowiezo niet meer gaat lukken) kom ik hier morgen op terug.
Maar door de vraagstellingen zelf ben ik ook al geholpen aan plaatsen waar het probleem te zoeken moet zijn.

Dank dat je even tijd voor me nam!
Ik begon al te wanhopen dat er niemand (meer?) met Logic zou werken..

PS: ik werk als muzikant met midifiles.
Heb me afgevraagd of ik de Tyros ook als 'ordinaire' minidiscspeler zou kunnen gebruiken (wav afspelen)...
Dan ben ik voor eens een voor altijd van het 'probleem' midi af.

Groet, Ab (die al lang midi gebruikte met oud keyboard Ketron X1)
T-Rossie Geplaatst - 09/01/2013 : 09:45:20
Hallo Babe,

Hartelijk welkom op dit Tyros forum.
Waarschijnlijk zijn op dit forum niet erg veel mensen die met MAC en LogicPro werken. Ikzelf ben Cubase gebruiker en de MAC heeft het niet langer dan enkele weken volgehouden in m'm studiootje

Alvorens jouw probleem te kunnen begrijpen een aantal vragen:

a. Ging het werken op de 9000Pro in combinatie met de mac en LP wel goed?
b. Staat de MIDI-Thru in LP aan of uit?
c. Hoe koppel je de Tyros aan de Mac? (midikabel of met USB)
d. Waarom heb je LP zo ingesteld dat na het aankiezen van een andere track automatisch naar REC wordt geschakeld?
e. Heb je in LP of de Tyros ergens een transpose ingesteld?
f. Hoe heb je de midi-settings in de Tyros ingesteld? (TX en RX parameters)

Roel (die vrijwel nooit meer MIDI gebruikt )

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000