O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Ben |
Geplaatst - 08/05/2021 : 12:30:41 Beste muziek vrienden,
Ik wil de liedjes die ik op mijn Korg PA4X Musikant opneem op youtube gaan zetten, aangezien dit allemaal covers zijn loop ik bij sommige nummers tegen een auteursrechtenclaim aan , hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurd want ik kom uit heel dat youtube gebeuren niet wijs als het gaat om die auteursrechten. Er staan zoveel filmpjes van mensen met hun keyboard op youtube hoe doen al die mensen dat dan want de meeste spelen covers? Of neemt iedereen gewoon het risico en negeert die claim? Ik maak ook geen gebruik van midifiles maar speel gewoon met de styles.
Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Groeten Ben
|
7 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Ben |
Geplaatst - 25/05/2021 : 16:32:02 Hallo Heiko,
Daar zal je waarschijnlijk nog steeds toestemming voor moeten vragen. Waarschijnlijk zal daar ook een soort Buma Stemra zijn. Wat ik wel weet is dat als je iets upload wat dus problemen kan gaan opleveren betreft auteursrechten dan kun je dat direct tijdens en na de upload zien en dan staat er ook bij vermeld wat je kunt ondernemen. Ook staat erbij vermeld of dit gevolgen heeft voor je account ja of te nee. Maar ik zeg het nogmaals het loopt misschien niet zo'n vaart met die controles maar als je toevallig pech hebt en eruit gepikt word dan heb je wel een vet probleem denk ik.
Op youtube had ik verschillende meldingen met waarschuwingen erbij, dus ik heb alles weer verwijderd van Youtube. Het is niet anders , ga geen risico's lopen ook al staat youtube vol met zulke filmpjes.
Maar dat is een keuze die moet iedereen lekker voor zichzelf maken
Groetjes Ben |
Heiko |
Geplaatst - 15/05/2021 : 17:40:48 Maar hoe zit dat met muziek van niet-Nederlandse origine? Ik neem aan dat daar andere regels voor kunnen gelden omdat buitenlandse artiesten hun eigen buma stemra buro's hebben o.i.d
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger! |
Ben |
Geplaatst - 14/05/2021 : 21:52:05 Goedenavond muziek vrienden,
Ik had de vraag gewoon bij Buma Stemra neergelegd en het mag dus gewoon. Hoeft daar geen onduidelijkheid meer over te zijn.
Groetjes Ben
Dit was hun reactie:
Beste Ben,
Dank voor het sturen van je vraag.
Als het gaat om een uitvoering van een cover en deze opgenomen wordt terwijl je dit zelf speelt en deze vervolgens upload naar 1 van die platforms wordt dan mag dat.
We hebben namelijk al afspraken gemaakt met YouTube, Facebook, Instagram of Twitch over het gebruik van muziek van onze leden.
Met vriendelijke groet,
Team Online
Buma.Stemra
|
Ben |
Geplaatst - 08/05/2021 : 18:19:12 Hallo Soneg, Bedankt voor je reactie. Ik kreeg bij 5 van de 9 uploads een melding, in dit geval had ik onder anderen een nummer van Julio Iglesias erop gezet en kreeg toen dus die melding van Sony records of zo omdat Grad Damen een nummer heeft met de zelfde melodie. Alle uploads worden tijdens de procedure meteen gecontroleerd. Je kunt dat ook terugzien in je youtube kanaal in de youtube studio door op content te klikken, of er bij een nummer auteursrechtenclaim staat er dan achter vermeld.
Het loopt misschien dan niet zo'n vaart maar houd er rekening mee dat eventuele claims hoog kunnen zijn.
Groeten Ben
|
Soneg |
Geplaatst - 08/05/2021 : 16:06:31 In het verleden zijn door YT van mij een paar filmpjes verwijdert van The Eagles die ik opgenomen heb , zij hebben iemand die waarschijnlijk alles af zoekt naar covers om geld te verdienen , je krijgt dan hele lelijke dreigbrieven binnen met giga claims , dan snel verwijderen ( laten we dat dan maar als een compliment zien ) Over het algemeen zijn er weinig of geen problemen als je nummers plaatst.
Soneg
Genos /MFC10 /Nord5D/Tannoy D8 Monitors |
Ben |
Geplaatst - 08/05/2021 : 14:57:01 Dankjewel Frans (theplayer) voor je reactie. Ik heb nu 5x die melding gehad van youtube, ik snap er echt niets van Nummers worden blijkbaar tegenwoordig direct gecontroleerd, en als je daar tegen bezwaar wilt maken daar komt geen mens wijs uit. (tenminste ik niet) Allemaal zo tegenstrijdig als de pest.
Dit staat er op Youtube: De belangrijkste regel van auteursrecht Creators mogen enkel video’s uploaden die ze zelf hebben gemaakt of video’s waarvoor ze toestemming hebben gekregen om die te uploaden. Ze mogen dus geen video's uploaden die ze zelf niet hebben gemaakt, of geen inhoud in hun video's gebruiken waarop een auteursrecht rust, denk aan muzieknummers, fragmenten uit programma’s met auteursrecht, of video’s die door andere gebruikers werden gemaakt, zonder daar eerst toestemming voor te hebben.
Maar goed ik kijk wel wat ik met die nummers doe.
Nogmaals bedankt!
Groeten Ben
|
theplayer |
Geplaatst - 08/05/2021 : 14:37:14 Hoi Ben,
Ik zet het er gewoon op en heb er nog nooit vragen of wat ook over gehad. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |