O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
robbiedoes |
Geplaatst - 11/09/2009 : 21:11:30 Sinds mijn overgang van de PSR-9000Pro naar de Tyros 3 paar maanden geleden ben ik bezig om al mijn MIDIfiles weer te bewerken. Zo ben ik ook bezig om bij sommige midifiles de akkoorden toe te voegen.
Dit alles werkt prima. Maar ik kom toch een zeer onprettig verschijnsel tegen, waarvan ik mij afvraag of hiervoor nu bewust door Yamaha is gekozen of dat dit een "foutje" is.
Omdat ik graag speel in een makkelijke toonsoort (C, F of G), moet ik MIDIfiles vaak transponeren zodat deze goed bij mijn stembereik passen. Bij transpose +0 toont de Tyros 3 bij de lyrics de juiste akkoorden. Echter wanneer ik transponeer naar bijvoorbeeld +1, dan worden ook de akkoorden op het scherm getransponeerd. Een C akkoord wordt dan een Cis akkoord, etc. Maar omdat ik mijn toetsen ook meetransponeer moet ik niet in Cis spelen, maar gewoon in C blijven spelen.
Nu komt het vreemde: wanneer ik op SCORE druk, dan zijn de akkoorden niet getransponeerd. Precies zoals ik het ook zou willen in de LYRICS weergave. Ook de te spelen noten worden niet meegetransponeerd, zoals ik dat ook wil. Dus als noodoplossing gebruik ik nu vaak SCORE om te tekst en de (correcte) akkoorden te lezen.
Wat denk jullie? Foutje van Yamaha of logisch? |
6 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
tyro |
Geplaatst - 12/09/2009 : 00:10:08 Probeer eens: Menu function > Controller > Keyboardpanel > 4 transposse assign.
Zet Transpose assign eens op Song
Groeten Wim |
robbiedoes |
Geplaatst - 11/09/2009 : 23:29:11 Hoi Wim,
Bedankt voor het meedenken. Ik krijg het idee dat je vermoed dat ik problemen heb met het transponeren en/of de weergave van de SCORE. Integendeel, alles werkt precies zoals ik wil dat het werkt. Het transponeren gaat prima, kan alles perfect meespelen. En de weergave van SCORE is ook altijd correct om mee te spelen. Het enige waar ik mij over verbaas is dat de weergegeven akkoorden in LYRICS mode meegaan tijdens het transponeren (en zo de akkoorden weergave in SCORE en LYRICS mode verschillen).
Naar mijn mening erg onhandig, omdat je de akkoorden juist als steun gebruikt om met improvisatie mee te spelen met een song en ik liever de LYRICS mode gebruik dan de SCORE mode.
Test maar eens uit: - Zorg ervoor dat TRANSPOSE ASSIGN op MASTER staat (via DIRECT ACCESS + TRANSPOSE) - Neem een midifile met lyrics en akkoorden - Zet transpose op +0 - Controleer akkoorden in LYRIC weergave - Controleer akkoorden in SCORE weergave - Waarneming: weergegeven akkoorden in LYRIC en SCORE zijn gelijk - Zet transpose op +1 - Controleer akkoorden in LYRIC weergave - Controleer akkoorden in SCORE weergave - Waarneming: weergegeven akkoorden in SCORE en LYRICS verschillen!!! |
tyro |
Geplaatst - 11/09/2009 : 22:57:18 Hier http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/port/tyros3_en_rm_v10a.pdf kun je de completere engelse handleiding downloaden.
Op pag 10 staat dit item omschreven als het je nog niet hellemaal duidelijk is.
Groeten Wim |
tyro |
Geplaatst - 11/09/2009 : 22:53:41 Als Je de Song in Cis wilt afspelen en in C wilt spelen en in C de score wilt zien.
Moet je als de song orgineel in C is,
Master op +1 Song op 0 en KBD (=Keyboard) op +1 zetten
Groeten Wim |
robbiedoes |
Geplaatst - 11/09/2009 : 22:41:09 Hoi Wim,
Nou, dat is niet helemaal de bedoeling. Ik wil juist EN de song EN de toetsen transponeren. Als ik alleen de song (in C) transponeer met +1 en niet de toetsen, dan zal ik dus letterlijk in Cis mee moeten spelen. En daar ben ik dus niet zo goed in
Voor alle duidelijkheid: via MIDi software (Cubase/CakeWalk/MIDI Meastro) bewerk ik een MIDIfile altijd dusdanig dat deze in de makkelijke toonsoort C, F of G staat. |
tyro |
Geplaatst - 11/09/2009 : 21:39:39 Beste Robert
Dit Is het mooie van een Tyros.
Ga Met Direct Acces en transpose + of - naar het Tune/Transpose menu.
Als je de Song alleen wilt transposen, verander je alleen Song met knop 2
Met Master verander je alles net als transpose +/-
Met Keyboard verander je de transpose wat je op de toetsen speelt.
Voor jou zou je alleen de song moeten transponeren.
Groeten Wim |