O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
rwisselink |
Geplaatst - 04/06/2014 : 07:41:04 Dag,
Ik zit met een probleem. In mijn registraties zitten geluidsverschillen. Ook als ik alle geluidsniveaus op het zelfde level zet.
Nu weet ik dat bepaalde klanken meer dynamiek geven. Blazers gaan over het algemeen harder dan een piano.
Echter de verschillen zijn te groot. Nu heb ik het een en ander gelezen over de compressor (CMP) in de Tyros.
Heeft iemand hier ervaring mee. Wat zijn bijvoorbeeld de beste instellingen. Of zijn er andere manieren om de geluidsniveau te minimaliseren.
Een andere opties is gewoon met een metertje er naast gaan zitten. Maar het blijft lastig. |
2 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Gulio |
Geplaatst - 03/07/2014 : 13:15:06 Ik heb dat probleem ook, vooral bij de blazers. Dacht dit ook op te lossen met compressie in de Tyros. Maar net als Maarten zegt, dit haal het leven uit de song. Ik heb wel gezocht naar andere combinaties van geluiden en hiermee kom je al een heel eind al is het natuurlijk wel zo dat een orkest met blazers meer herrie kan maken als een piano alleen, of je moet het versterken.
Wat variatie van volume binnen een song vind ik persoonlijk net erg als het maar binnen de perken blijft en je tijdens het spelen niet al te veel aan de volume knop moet zitten.
Ik heb ook een voetpedaal met volumeregeling echter daar kun je met 2 potmeters het hoge en lage volume instellen. Zo blijf je binnen bepaalde kaders maar tijdens een solo kun je net wat meer gas geven, wellicht een oplossing. Het volume pedaal is niet op de Tyros aangesloten maar zit tussen de line kabels.
Groet'n Juul |
maartenb |
Geplaatst - 04/06/2014 : 08:52:32 Om volumes gelijk te hebben, zul je op je oren moeten vertrouwen en niet op de getallen van de volumelevels.
Bedoel je geluidsverschillen tussen registraties van één nummer, of tussen verschillende nummers? Het is nl. vrij gebruikelijk om bij een nieuw nummer een klein beetje aan de volumeknop te draaien. Dit zie je Michel Voncken, Peter Baartmans en Robbiedoes tijdens optredens doen.
Als het om verschillen gaat binnen een nummer, is het aanpassen van het volume van de Right voices genoeg. En dat kun je opslaan in je registraties.
Compressie (bij Mixing Console) haalt inderdaad kortstondige pieken uit je signaal, maar haalt ook het "leven" uit een song. Gebruik met mate dus. Ik zou compressie niet gebruiken voor het opvangen van geluidsniveauverschillen van klanken.
Maarten |
|
|