O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
hifi |
Geplaatst - 05/10/2010 : 16:59:07 Ik zing met de beyerdynamic TG-X 81 op de Tyros 3 gaat dat prima, op de tyros 4 echter wordt de microfooningang volledig overstuurd.
hifi |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Dick |
Geplaatst - 14/11/2010 : 14:01:44 Blijkt toch weer HiFi, als je ergens mee zit een vraag te stellen, en antwoord krijg je vroeg of laat zeker. Maar zal geen jaren duren. Fijn dat je erachter bent groetjes Dick |
hifi |
Geplaatst - 13/11/2010 : 19:36:56 Ik wou dat ik het eerder geweten had!
hifi |
T-Rossie |
Geplaatst - 13/11/2010 : 15:54:24 Ik ben blij dat het gelukt is en de oplossing was eigenlijk erg eenvoudig toch? |
hifi |
Geplaatst - 13/11/2010 : 14:55:44 Hallo allemaal. Ik heb inmiddels de tussenstekker van hoog naar laagohmig ook bij de tyros 3 weg kunnen halen door inderdaad de compressor aan te zetten en het uitgangsvolume op max te draaien. Ik had het probleem al bij de tyros 1 en de 2 en de 3 en nu blijkt dat ik al die jaren het zelf hed kunnen oplossen. Weliswaar was de mic niet overstuurdmaart wel te luid voor de vocoder. Wel raar dat ik bij Oostendorp in de winkel heb gezeten met dit probleem en niemand mij daar kon adviseren om de compressor aan te zetten met het uitgangssignaal op max, zodat het ingangssignaal een heel stuk lager kan. Weg probleem,ook dat van de overstuurde vocoder, en dat na zo'n 10 jaar T rossie bedankt, dit moet op de tyros 4 ook werken. Hierbij kan dit onderwerp worden afgesloten. Groetjes van HiFi en bedankt allemaal.
hifi |
joflecken |
Geplaatst - 12/11/2010 : 22:21:02 Ik heb de deno van Marco gehoord in Limburg, en hij heeft ook gezongen. Marco geeft zelf toe dat hij geen zanger is maar het klonk toch goed met Dream. Nu heb ik zelf de T3 zoals zovele maar heb de T4 kunnen testen voor wat betreft het microfoon geluid. Zelf doe ik amateur studio werk, en moet eerlijk toegeven dat het geluid van de T4 anders is als de T3. Inderdaad is het volume minder en de werking van de knoppen Bv. bas, midden, hoog werken niet zoals de T3. Hoe dit mogelijk is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de "kinderziektes" zeker opgelost worden. Dus mijn advies is, als je wilt overstappen naar de T4 maak je niet al te druk over deze problemen, Marco zei het al het komt 100% in orde. Groetjes uit Limburg, Jo |
Jeepee |
Geplaatst - 11/11/2010 : 19:51:59 Dag Roel, hartstikke bedankt voor het artikel over compressie. Erg waardevol en voor mij als leek op dit gebied op een prima snap-niveau. Zingen doe ik niet al zou ik het best willen, maar ik heb mijn naasten lief Ik ga er wel mee stoeien op lead sounds, ben erg benieuwd wat het met de klank doet (ik meen dat je daar ook compressie op kunt zetten). Boeiend!! Groet'n uut Asselt.
Jeepee |
Dick |
Geplaatst - 11/11/2010 : 12:17:18 Sorry Willy...... IK HEB GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN T4...
groetjes Dick |
Willy |
Geplaatst - 11/11/2010 : 12:01:28 Weet toevallig iemand van de T4 gebruikers hoe de Mic en VH ingesteld moeten worden voor het "Phill Collins" effect?
bvd. Willy. |
Dick |
Geplaatst - 11/11/2010 : 09:37:42 Voor mijn ervaringen met de microfoon van de T4, zie deze topic..
http://www.t-2.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2731
Groetjes Dick |
T-Rossie |
Geplaatst - 09/11/2010 : 13:53:25 Dick, Hoe heb ik de microfoon ingesteld: Microfoon SM58 via symetrische (XLR) aangesloten.
Bovenop de T4 de GAIN regelaar op ongeveer 50% open opdat bij een flinke vocale uithaal het ledje niet in 'rood' schiet.
Bij MIC-Settings menu, schakel de Compressor op ON, regel de OUTPUT richting 100%. Als je nog niet voldoende volume denkt te hebben ga naar de mixing-console menu's en regel het MIC nivo omhoog naar wens.
Voor een optimale uitsturing is het belangrijk dat de grote MAIN volume potmeter tussen de 50 en 80% staat.
Als je het zo doet en de rest (zaalgeluid) regelt met je versterking (mixer of versterkers) dan gaat het goed klinken.
Wil je gebruik maken van de compressor dan kan die nog wat extra power geven.
Lukt dit? |
Dick |
Geplaatst - 05/11/2010 : 22:57:16 Nog even wil ik wijzen op een filmpje op youtube bij Tonica Music en die laten een stukje zang met de vocal harmoniser horen. Er moet toch iets zijn met de instellingen. misschien kunnen we daar iets navragen?
http://www.youtube.com/watch?v=Q1HK92Ve4pY&feature=related
groetjes en succes allen, Dick |
Rene |
Geplaatst - 05/11/2010 : 20:12:45 Ik heb vandaag Michel Voncken gesproken tijdens een muziekbeurs in Duitsland. Daar heb ik hem gevraagd, of hem iets bekend was v.w.b. het microfoon probleem. Hem verteld dat deze snel zou oversturen. Michel vertelde mij dat dit onzin zou zijn, en dat het aan de instelling zou liggen van de Tyros4. Hijzelf gebruikte tijdens de demo in Duitsland een Shure SM58. Gewoon een standaard microfoon dus.
Ik denk dat het nog even puzzelen is heren. Ik kan zelf nog niets uitproberen, want ik heb hem nog niet.
Rene.
Tyros 3, ( bijna Tyros 4 )Samson resolv 65A monitorset, HK Audio Actor. |
Ruud |
Geplaatst - 05/11/2010 : 18:04:40 Hallo Roel,
Dank je voor de heldere uiteenzetting. Ik ben geen studio-gebruiker, rijd er hooguit een keer langs, maar snap het verhaal.
Groet, Ruud |
T-Rossie |
Geplaatst - 05/11/2010 : 17:52:26 Zal deze 'vent' maar proberen om bij het topic te blijven? De aanleiding ervan was dat gedacht werd dat de microfoon (ingang) versterker te weinig kracht/volume levert en daarom snel gaat vervormen. Er worden krachttermen als 'schande' gebruikt dat Yamaha verzuimd zou hebben om een goede microfoon preamp (= voorversterker) in te bouwen zonder dat zeker is of die preamp wel zo 'slecht' (s)is..... het kan namelijk ook een stukje verderop liggen (na de preamp)
In de Tyros4 bestaat geen gain (volume) regelaar voor de uitgang van de preamp, de regelaar bovenop de T4 is blijkbaar de ingangs-gevoeligheid (volume) regelaar geworden.
Gelukkig beschikt de T4 voor zowel de Voice- als Talk instelling een onafhankelijke klankregeling (EQ voor de mensen die vaak in de studio zitten), een automatisch slot (noise-gate) én jawel een compressor circuit. (oppepper van geluid)
De compressor kan wel- of niet worden gebruikt. (schakelen met het knopje ON/OFF. Alleen al door het maximaal draaien van de OUT potmeter kan het microfoonvolume fors worden verhoogd.
Is dat nog niet voldoende dan weten alleen ervaren studio-muzikanten wat met de knopjes TH (threshold) en RATIO te bereiken is Met TH kan het specifieke volume worden ingesteld waarbij versterking wordt bijgeregeld (soort knikpunt in de grafiek waarbij het ingangs nivo wordt afgezet tegen het uitgangs nivo) RATIO bepaalt de steilheid van versterking-correctie.
Natuurlijk veel te technisch, maar door een beetje te spelen met de knoppen komt het begrip mogelijk. Als het niet komt ook geen man overboord....
De compressor in de T4 heeft een beperkt regelbereik en de invloed is niet zo drastisch als bij een aparte unit, daarom kan het amper fout gaan. (Met mijn SM58 verandert de klank nauwelijks ook bij maximale instellingen) Voor ons gebruik doet hij precies genoeg en kan de stem een extraatje bieden waardoor de mic-preamp niet meer in het rood komt en zang of gesproken woord voldoende krachtig uit de luidsprekers komt. Een compressor maakt het verschil tussen minimaal- en maximaal geluidsnivo kleiner. (Dynamiek wordt kleiner) Tijdens een optreden is het juist gewenst om de dynamiek te verkleinen opdat alles verstaanbaar uit de speakers komt.
Voor geinteresseerden is een goede uitleg te vinden op http://kmt.hku.nl/~eelco/iplm/compressors.htm
|
n/a |
Geplaatst - 05/11/2010 : 16:03:56 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door a048352
@T-Rossie:
Je zegt zelf dat je de parameters van de compressor volledig moet opendraaien voor volume te krijgen... vindt je dat normaal? Niets van dynamiek heb je nog + de klankkleur van je stem wordt hierdoor ook aangepast!
Nou Tim, je slaat hier de nagel op de kop . Roel , meer dan de helft van dit forum weet niet eens wat een compressor is. Laat staan zoiets te gebruiken . Misschien weet jij waar we over praten ( hopelijk toch ). Ik zit dagelijks in opnamestudio's en compressie is één van de plug-ins die dagelijks gebruikt worden. Dit is een onderdeel van goeie mixing. Compressie is complex en velen weten niet eens waar dit over gaat, Laat staan hoe te gebruiken . Roel ik daag je uit om even een compressor simpel uit te leggen . Dat gaat niet vent? Dit is een studie op zich . Dus , Yamaha heeft kennis genoeg om een fatsoenlijke preamp in te bouwen in hun T-4 . DAT HEBBEN ze dus niet gedaan . Dat is toch een schande of niet ... sis
Soft-lounge, lounge, chillout componist |