O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Tyrooster |
Geplaatst - 18/12/2010 : 17:04:19 Hallo Alle gelukkige T4 bezitters.
Nu ik zo'n anderhalve week op mijn Tyros 4 speel merk ik een paar dingen.
Kan iemand me helpen met de volgende vragen?
Aanslaggevoeligheid. Ik vind dat je hard moet rammen op de toetsen om de volle sterkte uit een toon te krijgen. Er is wel ruimte voor veel dynamiek. Maar je speelt je de vingers plat. Ik ervaar ook een behoorlijk volumeverschil tussen gelijkwaardige voices. De Art2-Saxofoons bijvoorbeeld. -- Zie ik een soort voorkeursinstelling over het hoofd waarmee je de aanslaggevoeligheid van de toetsen kunt vergroten?
DSP instelling. Bij de T2 had ik inmiddels alles onder registraties staan. Ook daar moest je per voice de DSP inschakelen, en dan vastleggen in de Registratie. Bij mij in mijn muziekhol klinkt alles gortdroog. Zonder DSP is het niks gedaan. En na elke verandering is die DSP weer uit. -- Kun je ergens instellen dat DSP altijd inblijft, tenzij je hem uitschakelt?
Microfooningang. Er is geen aan/uit-knop voor de microfoon/line-in aanwezig. Je moet hem dus dichtdraaien. De voorinstelling van de gevoeligheid ontbreekt ook, anders dan bij de T2. De regelknop voor de gevoeligheid luistert erg nauw. Als het ledje rood begint te worden is er al vervorming te horen. Ik gebruik een mengpaneel als ingang. De uitgang hiervan staat al bijna dicht. In mijn opstelling staat het knopje op de Tyros op "10 uur" dan staat het al vol open."10.30 uur" is overstuurd. -- Is er een voorinstelling te doen dat de gevoeligheid lager wordt?
Als iemand en tip voor me heeft over één van de onderwerpen dan houd ik me aanbevolen.
Overigens ben ik superenthousiast over de T4. Maar ja: "Elke verandering roept weerstand op, ook een verbetering" Even wennen dus.
De groeten van
Jaap Tyros4fun |
12 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Tyrooster |
Geplaatst - 04/01/2011 : 13:29:14 Hallo Ruud, Bedankt voor de tip. Het werkt. Ik begin nu ook meer te begrijpen van de Freeze functie.
Niet onbelangrijk, want ik moet toch veel T2-registraties oppoetsen omdat er spontaan andere instrumenten in zijn gekomen, en de balans tussen instrumenten is veranderd. Kennelijk "vertaalt" de T4 oude T2-registraties naar eigen styles en voices. Ook bij de midifiles. Ik heb bijna alle nummers op de T2 ook als Audio opgenomen. Dan blijken toch grote verschillen. Een whistle wordt dan een panflute, terwijl de whistle wel beschikbaar is in de T4. Een zacht achtergrondstemmetje, ik weet niet meer welke, wordt een ChurchOrgan die alles overstemd. Ook bij de midifile die ik er van heb klinkt het ChurchOrgan, en is daarmee niet meer bruikbaar. Echt "compatable" met oudere types is de T4 niet.
Maar waarom klinken via internetverbinding gekochte midifiles wel goed?
Zie ik een mogelijkheid over het hoofd? Anders importeren of zoiets. Alle originele bestanden heb ik nog op mijn computer staan. Ik weet niet of er anderen zijn die soortgelijke ervaringen hebben?
Groeten.
Jaap Tyros4fun |
Dick |
Geplaatst - 04/01/2011 : 13:10:44 Slimme manier Ruud, Ik had idd alle vinkjes steeds weggehaald, maar ik hoefde gelukkig geen 400 keer!!!
Groetjes, Dick
|
Ruud |
Geplaatst - 04/01/2011 : 07:20:58 Hallo Jaap,
Je hoeft niet voor elke registraties steeds de 5 vinkjes weg te halen. Een manier om dat eenvoudiger te doen is alsvolgt:
Vink bij Freeze aan welke instellingen niet mogen veranderen als deze knop is geactiveerd. Jij hebt Pedaal al geselecteerd, dus dat staat goed. Als je je registraties nu snel wilt aanpassen roep je de eerste registratie op en stel dan alle instellingen naar wens in. Druk de Freeze-knop. Sla de registratie vervolgens weer op met Memory en Reg1. Laat de Freeze-knop ingeschakeld en je kunt de overige registraties aanpassen door deze alleen maar op te roepen en direct weer op te slaan met Memory.
Dus met Freeze-knop ingeschakeld: Reg2 oproepen -> Memory Reg2, Reg3 oproepen -> Memory Reg3, Reg4 oproepen -> Memory Reg4 enz. Vergeet niet de registratiebank daarna te saven. Dit herhaal je voor elke registratiebank.
Groet, Ruud |
Tyrooster |
Geplaatst - 03/01/2011 : 21:43:14 L.S. Toch nog even verder met algemene instellingen op het keyboard: citaat: ik heb mijn zwelpedaal zo staan dat hij de VOICES (dus mijn spel van de rechterhand) bediend. Dat gebruik ik ook voor optredens zo en het mastervolume is voor het totaal. Ik heb dus altijd controle over het geluidsniveau van de VOICE die ik gebruik, vandaar dat ik hiermee misschien geen problemen heb. Probeer dat eens.. Groetjes, Dick
Ik heb dit uitgeprobeerd. Samen met de slider toegewezen aan het stylevolume werkt dit prima. Je kunt heel eenvoudig alle volumes regelen zonder "balans" te activeren. Sommige voices klinken toch wel erg hard in verhouding tot anderen.
Nu mijn probleem: Ik heb in al mijn oude T2registraties kennelijk, en onbewust, de instelling van het zwelpedaal vastgelegd. Telkens als ik een oude registratie oproep is de instelling van het zwelpedaal weer verdwenen, en werkt hij weer op alles. Bij "freeze" gedefinieerd dat het pedal niet mag worden aangepast. Maar het gebeurt toch.
Bij config1 en 2 zie ik ook geen mogelijkheid de pedalfunctie te vergrendelen.
Betekent dit dat ik al mijn registraties moet doorlopen om de pedalinstelling uit te schakelen? Ongeveer 400 keer 5 vinkjes weghalen.
Wie weet een slimmere oplossing? @Dick, Hoe heb jij dit vastgelegd? Consequent wel of consequent niet de pedal instelling in de registrations opgenomen?
Groeten,
Jaap Tyros4fun |
Tyrooster |
Geplaatst - 21/12/2010 : 19:43:14 Kijk dat is nou het nut van zo'n forum.
Weer wat geleerd. Ik heb van twee nummers alle galm uit de registraties gehaald. Toen een midi opgenomen, en teruggeluisterd over de versterking in mijn muziekhol.(250m2) Ik moet eerlijk toegeven dat minder galm op dit keyboard beter klinkt. Ik moet het dus meer selectief gaan toepassen. (Blijft wel dat de bijvoorbeeld SA Ooh uit de choir groep op 127%. nog steeds zachter klinkt dan de strings op 75% Maar daar valt me te leven.) Bedankt voor de adviezen.
Jaap Tyros4fun |
Dick |
Geplaatst - 21/12/2010 : 15:32:13 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door theplayer
Hallo Jaap,
Dat zou niet erg prettig zijn. Op die manier zou je als je overschakelt van een gitaar naar een piano ineens een piano met een hoop echo of galm hebben. Dat ga je niet even snel bijregelen tijdens het spelen. Omgekeerd zou die gitaar weer erg droog zijn. Werk gewoon met je registrations en je hebt altijd alles goed staan. Ook de overige instellingen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite
Precies, dat is wat ik dus ook al bedoelde te zeggen
Groetjes, Dick
|
theplayer |
Geplaatst - 21/12/2010 : 13:56:06 Hallo Jaap,
Dat zou niet erg prettig zijn. Op die manier zou je als je overschakelt van een gitaar naar een piano ineens een piano met een hoop echo of galm hebben. Dat ga je niet even snel bijregelen tijdens het spelen. Omgekeerd zou die gitaar weer erg droog zijn. Werk gewoon met je registrations en je hebt altijd alles goed staan. Ook de overige instellingen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
Dick |
Geplaatst - 21/12/2010 : 13:51:10 Beste Jaap, DSP is niet zomaar willekeurig per VOICE aan of uit gezet, dat heeft te maken met de echtheid van de voice, in veel gevallen klinkt een VOICE beter zonder DSP (digital sound processor), hoewel zeg ik er gelijk bij, dat het een kwestie van smaak of gehoor is wat je lekkerder vind klinken, daar valt NIET over te twisten
Hoe je verder de instellingen moet maken om constant de DSP aan te laten, zou ik je niet kunnen vertellen, moet ik nog uitzoeken. Maar meestal zul je met registraties spelen, en als je die opslaat, zoals ik eerder heb aangegeven, zal het altijd bewaard blijven.
Groetjes, Dick
|
Tyrooster |
Geplaatst - 21/12/2010 : 12:57:43 L.S. DSP instelling is mij iets meer duidelijk geworden. DSP en ..VARIATION worden bij de VOICE in het preset-geheugen vastgelegd. Anders dus als de andere effecten zoals INITIAL TOUCH.
DSP aan of uit lijkt volstrekt willekeurig per voice toegepast te zijn. Meestal uit, soms aan, sporadisch met Variation. Toch is er een grote invloed op de klank.
Heb je dus een registratie met DSP ingeschakeld op alle parts Left en Right, dan heb je telkens weer een voorspelbaar resultaat. Maar: Als je iets wijzigt, en daarbij een andere voice laadt, of zelfs onbewust dezelfde opnieuw inlaadt is de DSP-instelling verdwenen. Dit heeft mij ook bij de T2 altijd geplaagd.
Waarom wordt DSP door de VOICE gestuurd, en niet zoals de andere effecten door handinstelling. Initial touch blijft ook staan. Evenals Harmony/Echo
Dit zou voor mijn gevoel in een software-update moeten kunnen. Alleen is het dus altijd al zo geweest en ik ben de enige die er last van heeft?
In een soort "voorkeursinstelling" zou ik willen kunnen aangeven welke parts met DSP aan gespeeld moeten worden. Zoals je ook Harmony kunt toewijzen in het Function menu.
Of zie ik een andere oplossing over het hoofd?
Jaap Tyros4fun |
Tyrooster |
Geplaatst - 19/12/2010 : 10:09:29 Roel en Dick, Bedankt voor de reacties. De aanslaggevoeligheid is opgelost. Waarschijnlijk heb ik hem onbewust een keer versteld. Nu staat hij op soft2 en dat speelt super bij snelle riedeltjes.
DSP en microfoon zoek ik verder. Als ik weer tijd heb. Als "koorknaapje" heb je met kerst een drukke tijd.
Jaap Tyros4fun |
Dick |
Geplaatst - 18/12/2010 : 21:30:53 Jaap, voor de microfoon instellingen even kijken naar de topic over de instellingen op pagina 2 van de onderwerpen.
Voor wat betreft de dsp instellinen, denk ik dat je als je een registratie opslaat en je drukt op memory alvores het nr van de registratie in te drukken, dan zie je een menuutje...ik denk dat je een vinkje bij "VOICE" moet zetten dan is het probleem over.. hopelijk
Groetjes, Dick
|
T-Rossie |
Geplaatst - 18/12/2010 : 17:49:44 Jaap, Ik zal proberen je wat antwoorden te geven: Je kunt de aanslaggevoeligheid aanpassen via Utility, Controller, Keyboard Panel en dan de instellingen voor Touch.
In jouw muziekhol (giga slaapkamer vol water) zal het inderdaad nogal 'droog klinken', maar wat bedoel je met DSP?
Over de microfoon ingang en z'n instellingen is al een uitvoerige draag geweest http://www.t-2.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2674&SearchTerms=microfoon
Roel |
|
|