O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
veneman |
Geplaatst - 10/05/2011 : 20:35:40 Hallo,
Ik heb dit weekend het nieuwe Premium Entertainer Pack voor T7 aangeschaft. Het valt me op dat de drie SA Jodel klanken vrijwel gelijk zijn aan elkaar en dat van twee ook de Super Articulation knoppen dezefde geluiden geven. Wie heeft dit pakket ook aangeschaft en kan mij vertellen of dit bij hen/haar ook zo is.
Ik zou verwachten dat juist de jodel klanken redelijk verschillend zouden zijn?
Groeten JaapV
Groeten JaapV |
4 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
veneman |
Geplaatst - 28/05/2011 : 12:32:26 Hallo Ruud,
Ik zag geen reactie in de dagen na mijn vraag, dus even niet meer hier gekeken. Bedankt voor je duidelijk antwoord. Je hebt gelijk, ik heb er even niet aan gedacht om onder de info knop te kijken.
Ik ga met jouw informatie een en ander uitproberen. We hebben voor ons mondharmonica orkest een aardig nummer Kufsteiner wals, die zich er voor leent.
Met vriendelijke groeten
JaapV
Groeten JaapV |
Ruud |
Geplaatst - 19/05/2011 : 08:22:50 Hallo Jaap,
Ik zag dat de vraag nog onbeantwoord is, dus bij deze mijn reactie. Als je het leest is het best grappig met alle kreten. Het gaat hier om de klanken Jodel JoDiLo, Jodel LoLa en Jodel Legato.
Deze klanken lijken in eerste instantie erg op elkaar en de verschillen worden voornamelijk duidelijk door de wijze van spelen. Staccato, legato en het gebruik van de ART1-knop bij Jodel LoLa.
JoDiLo en LoLa klinken zonder gebruik van de ART1-knop exact hetzelfde bij elke speelwijze. Er wordt bij beide klanken gebruik gemaakt van de Wave Cycling, net als bij ShooBeDoo etc. Als je de toetsen kort na elkaar bespeelt klinkt beurtelings de borststem "Jo" , "Di" en "Lo" links van het splitpunt G3 en rechts daarvan de kopstem "Ho" en "HI". Bij Jodel LoLa voegt de ART1-knop (ingedrukt houden) nog de borststem "LA" toe en blijft de kopstem alleen "HI".
Bij Jodel Legato is geen Wave Cycling gebruikt en start de klank dus altijd met "JO". Hier maakt het staccato of legato(gebonden) spelen het verschil. Staccato gespeeld klinkt "JO" en "HO". Bij legato klinkt eerst "JO" en vervolgens "DI" en "HI".
Net als bij andere klanken kun je dit allemaal nalezen als je de knop Info (Up-knop 6) gebruikt. Dat is een handige functie om te achterhalen hoe je een klank kunt bespelen.
Succes met het jodelen. Groet, Ruud |
veneman |
Geplaatst - 11/05/2011 : 15:34:38 Nee Wim, Zoveel geprobeerd mijn Tyros te laten jodelen dat mijn vingers in de knoop zaten. Geduld dus voorlopig.
Groeten JaapV |
tyro |
Geplaatst - 10/05/2011 : 20:49:32 Zooo! een T7?
Loop ik er nog 3 achter.
Groeten Wim |