Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Wie kan me adviseren?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
New in town Geplaatst - 01/06/2011 : 14:23:53
Hallo dames en heren muziekliefhebbers.

Ik zou graag jullie advies willen hebben.
Er speelt al een tijdje door mijn hoofd, om bij mijn Tyros 4 een extra keyboard aan te schaffen.
Ik vraag me af hoe de ervaringen hiermee zijn?
Ik zou graag een tweede klavier willen kopen, om direct extra geluiden standby te kunnen hebben. Ik zou bijvoorbeeld op het nieuwe keyboard de split willen hebben. Zodat via het nieuwe keyboard het geluid van de Tyros 4 is te horen. Maar hoe zit het dan met de T4?
Kan ik de geluiden van right1, 2 en 3 en de left, dan als solo-instrument gebruiken? Ik ben een leek op het gebied van midi.
Vroeger best wel wat mee gedaan. Maar dat is ook al 25 jaar terug.
Ik ben er al veel van kwijtgeraakt. Ik zou het vervelend vinden, als ik straks zo'n keyboard aanschaf, en dat ik merk dat er midi-beperkingen zijn, die ik eigenlijk graag vòòr zo'n eventuele aanschaf had willen weten. En wat is nou een goede keuze. Een pianoklavier is me weer te veel van het goede. Omdat ik me afvraag of ik dat volledige klavier wel zo veel gebruik. Hammond vind ik ook prachtig, maar zijn de orgels nu wel zo heel veel mooier dan wat ik al in de T4 heb zitten. Een hele goedkope optie zou zijn, om een midikeyboard te kopen waar heel weinig geluiden op zitten, en dat eigenlijk alleen het keyboard als doorstuur-keyboard wordt gebruikt.
Ik vind het maar moeilijk. En je kunt je geld maar één keer uitgeven. Graag zou ik willen lezen, hoe men over mijn wilde plannen denkt.

Groeten van Piet.

15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
New in town Geplaatst - 27/06/2011 : 10:27:39
Dank je wel, Frans.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
fransonline Geplaatst - 27/06/2011 : 09:53:10
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town

...
Ieder geniet van muziek op zijn eigen manier, Frans.
Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord is....

ALS je maar geniet! Dat is inderdaad het belangrijkste.
Veel plezier verder met je midi opstelling.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
New in town Geplaatst - 26/06/2011 : 19:30:48
Eén groet te veel. ;-)

Tyros 4 en Korg M3
New in town Geplaatst - 26/06/2011 : 19:29:31
Hallo Frans,

Ik zocht naar toepassingen waar ik mijn M3 o.a. kan integreren bij mijn Tyros.
Zodat ik nog meer variatie in mijn muziekstukken krijg.
Dat is gelukt. Maar ook alleen, zonder keyboard-inbreng, met een synthesizer bezig zijn, is hartstikke leuk.
De geluiden van de Korg, geven een verfrissende afwisseling met de Yamaha-klanken.
Mooie klanken maken met een synthesizer kan ook genieten betekenen.
De klanken die ik nu maak, vind je niet in de Tyros4, hoe mooi dat keyboard ook klinkt.

Ieder geniet van muziek op zijn eigen manier, Frans.
Ik hoop dat hiermee je vraag beantwoord is.

Groet,
Piet

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
fransonline Geplaatst - 26/06/2011 : 18:53:35
Benieuwd wat je er nu mee bent opgeschoten.
Bedoel, wat is de meerwaarde van de M3 t.o.v. je Tyros en het hele midi verhaal waar je al heel wat tijd mee hebt doorgebracht.
Kun je nog genieten van muziek?

Ik ben ook vaak bezig met midi en vst plugins, maar uiteindelijk vind ik het zeer ontspannen om de Tyros gewoon alleen het werk te laten doen.
Style of registratie kiezen en dan maar genieten.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl
Ruud Geplaatst - 26/06/2011 : 13:59:59
Graag gedaan, Piet.
Fijn dat het gelukt is, zoals je het in gedachten had.

Groet,
Ruud
New in town Geplaatst - 26/06/2011 : 13:02:39
Hallo Wim,

Wat een verhaal weer. :-) Wat doe je je best voor mij.

Maar ik denk dat ik het nu heb.
Ik ben nu zo ver, dat ik een combibank gemaakt heb, met de naam split M3 Tyros.
Ik heb bewust geen instrumentnaam gekozen, want ik besluit in de combi, welke ik op mute of op play zet.
En wil ik nu de Tyros laten klinken op de M3, gebruik ik gewoon het volume pedaal.
Wil ik de M3 laten klinken, gebruik ik het andere volume pedaal.
En eigenlijk kan ik in de combi ook besluiten hoeveel layers, (geluiden) ik gebruik. door de betreffende tracks op mute of play te zetten. Op deze manier is het qua midi heel simpel. Ik heb alleen de midikabel nu ook maar in A midi in geplugd.
Nu kan ik op de M3 de Tyros bespelen, dus kan ik mijn handen lager zetten, dat is veel prettiger spelen, dan steeds op de hoger geplaatste Tyros 4 te moeten spelen. Dat kan natuurlijk ook, want de Tyros functioneert net zoals anders, maar het geluid komt nu uit de M3. En op de M3 kan ik besluiten de M3 wel of niet mee te laten doen, door het gebruik van de combibank, en daar te beslissen welk instrument ik neem, en hoorbaar wil maken, door mute en play.
Op deze manier is het alleen behoorlijk wennen, op het juiste moment het goede volumepedaal te gebruiken.
Dus de grap is dus nu eigenlijk, dat je dus niet left, right e.d. apart gaat sturen maar gewoon alles direct overhevelt naar de M3, en daar vervolgens met de beide volumepedalen bepaalt, welk instrument te horen is.

Ik denk dat ik op deze manier de M3 kan integreren in mijn registratie-systeem.
Juist omdat er nu niet zo veel ingesteld hoeft te worden. Ik kan de midikabel laten zitten en direct is de Tyros op de M3 te horen, als ik inschakel. :-)

Hierbij wil ik Wim en Ruud heel hartelijk bedanken, voor hun grote hulp.
Ik heb er super veel aan gehad. En zonder hen had ik dit niet klaar gespeeld.

Hartelijke groeten van Piet. :-)

Tyros 4 en Korg M3
tyro Geplaatst - 25/06/2011 : 21:29:22
Hoi Piet,

Wat ik nu opmaak uit jouw verhaal is dat je nog maar 1 midi aansluiting hebt van M3 midi out naar Tyros4 midi B in?

Is dit het geval dan is het een heet ander verhaal.
Dat kom je toch weer terug op mijn werkwijze en is het heel simpel.
Wat midisetup Tyros4 betreft.

Je kunt dan de midi setup MIDI OFF pakken deze bij tabblad receive MIDI A/USB 1 de part op KEYBOARD zetten.
CC en PC uitzetten of CC aan als je bijde met het volumepedaal van de M3 wilt regelen en PC erbij aan als je programma's wilt sturen vanuit je M3.
In tablad SYTEM eventueel sys/ex + chord sys/ex op off zetten.
En de midisetup opslaan in je user een een naam geven.
Dus niks geen kanaal 1 + 2 en chord select en richt 3 instellingen.

Dus het toetsenbord pitchbend, modulatie, aftertouch, transpose etc..
kun je allemaal vanuit de M3 doen.
Als je op de M3 speelt (linker en rechterhand) bedien je de Tyros4 met als extra de geluiden van de M3.

Mijn advies was dan ook 2 volume/expressiepedalen te gebruiken en deze in te stellen op expressie (Control change 11)
En bij Function > Controller > 3 Volume > Alleen Left + richt 1, 2 en 3 aanvinken.

Nu het punt een spiltsing maken in de M3.
Je hebt in de M3 een combi ter beschikking met 16 tracks.
Je zou track 1+2 kunnen gebruiken voor het linkergedeelte met bijv. Pads en of strings of iets dergelijks.
De rest hebt je dan over voor het rechtergedeelte.

Om nu 1+2 alleen op het linkergedeelte te krijgen en de rest op het rechter moet je in de M3 een soort splitpunt instellen.
Dit kun je doen door bij elke track de noterange in te stellen.
Bij mijn Triton is dat in de Combi > Menu > Edit-Zone/Crtl.
Nu staan daar bij elke track Top Key en Bottom Key.
Is je spiltpunt op de Tyros4 bijv. F#2.
Dan stel de track 1+2 Topkey in op F#2 of zoals bij mij F#3.
En stel je de rest 3 t/m 16 Bottomkey in op F#2 of zoals bij mij F#3.
Er kan een octaaf in zitten tussen bijde keyboards even uit proberen.
Nu moet je nog in de combi de het linker gedeelte eventueel de Tranpose 1 of 2 octaaf hoger zetten.
En de rest van de track ook eventueel aanpassen.
Dit is bij mijn Triton tabblad Edit-Trk Param.
Dit komt overeen met de Octave setting in de Tyros van Left en Richt1, 2 en 3.

Is weer een heel verhaal maar misschien hebben anderen er ook wat aan.
Is je setup toch anders hoor ik het graag.

Groeten Wim
New in town Geplaatst - 25/06/2011 : 20:12:06
Hallo Ruud en Wim,

Op dit moment al een aantal dingetjes geprobeerd, maar het wil niet lukken :-(
Op de Tyros heb ik de juiste kanalen ingevoerd.

Het ligt waarschijnlijk aan de synth.
Ik begrijp nu ook wel wat meer waar Wim naar toe wilde.
Omdat ik vanmiddag voor het eerst ben begonnen om een combi te maken. Het is allemaal totaal onbekend.

Ik heb een combi gemaakt, voor mijn gevoel met een split, die op de M3 functioneert.
Maar ik hoor de right 3 op chan. 2 niet. De left op chan. 1 doet het goed.
Maar trekt zich niets aan van de split op de M3.
Dus er mankeert volgens mij wat aan mijn combi, maar wat?
Ik word er nu ook wel een beetje zat van, morgen ga ik verder.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3
New in town Geplaatst - 25/06/2011 : 18:28:25
Klopt Wim,

Dat is aan me voorbij gegaan.
Het was ook zoveel informatie.
Maar je hebt me ook heel erg geholpen.
Ik zal nog even het mailtje teruglezen, ha, ha, één van de vele mails, eens kijken of het muntje valt. :-)

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg M3.

"Een musicus schildert op de stilte".
New in town Geplaatst - 25/06/2011 : 18:20:28
Hallo Ruud,

Super zoals je me helpt! :-)

Inmiddels ben ik met het maken van een combi begonnen. Dus een combinatie van klanken op de m3, met een splitpunt er in.
Ik zal kijken of ik hem kan instellen met de verschillende kanalen.

En daarna zal ik bij receive op de Tyros de nodige aanpassingen doen.

Ik kom er op terug, als ik dat gedaan heb.

Groet, Piet

Tyros 4 en Korg M3.

"Een musicus schildert op de stilte".
tyro Geplaatst - 25/06/2011 : 18:14:58
Dit heb ik Piet al uitgelegd in een PM.
Maar dat zal hem wel voorbij zijn gegaan.
Er is tussen mij en Piet al zoveel heen en weer gemaild.

Groeten Wim
Ruud Geplaatst - 25/06/2011 : 18:03:21
Hallo Piet,

Dat laatste wat je vraagt is mogelijk als de M3 een split kan instellen, waarbij links van het splitpunt uitzendt naar bv CH1 en rechts van het splitpunt naar bv CH2.
Als je op de Tyros4 dan in het Midi-tabblad "Receive" Midi B CH1 Part Left kiest en Midi B CH2 part Right3, zal op de M3 links van het splitpunt de Left-klank van de Tyros4 en rechts van het splitpunt de Right3-klank van de Tyros4 klinken.

Als je dan tevens Chord Detect op Midi B CH1 laat staan, zal de begeleiding van de T4 alleen door het linkerer gedeelte van de split op de M3 worden aangestuurd.
Of op de M3 bovenstaande kan worden ingesteld is dus bepalend.

Groet,
Ruud
New in town Geplaatst - 25/06/2011 : 16:13:49
Hallo medeforummers,

Idd. ben ik voor een aantal midivragen naar Oostendorp geweest. Eigenlijk moet ik zeggen naar Ruud, die daar gelukkig voor mij, een dagje inviel. Inmiddels is door hem een gedeelte van mijn vragen beantwoord.

Ruud heeft me uitgelegd hoe ik de Tyros4 kon laten klinken op de M3.
Ik heb het allemaal keurig opgeschreven, en de handelingen thuis ingevoerd in een midi-set up.
En eigenlijk doet het precies zoals ik het graag wilde. Maar jammergenoeg is het nog niet de volledige oplossing wat betreft mijn muzikale wensen.

Om het verhaal helemaal duidelijk te krijgen, zal ik hieronder vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb,
dus eigenlijk hoe Ruud dit doet. :-)

Ik ben dus een midi-leek hè. Voor het geval ik domme opmerkingen maak.
De M3 staat qua volume helemaal uit.

Er zit nu één midikabel in de Midi B in van de Tyros 4. Die kabel gaat naar de M3 midi out.
Vervolgens druk je op de Tyros: function - Midi - kies allParts - edit.
Op tabblad system: zet je receive transpose op on.
Daarna tabblad receive: kies je midiB USB2 Ch1, En bij het part kies je Left
Vervolgens naar tabblad Chord detect, daar kies je midiB USB2 kanaal 1, die vink je aan. Dus die zet je aan. Exit
Als je wilt kun je nu met tabblad user deze midi-setup een toepasselijke naam geven.

Als dit gedaan is, klinkt dus de left van de Tyros, met begeleiding en al op de M3.
Dit is het zoals ik het graag wilde zien.
Nb. als je bij het tabblad receive het part instelt op right 3, klinkt de right 3 uit de M3.
En als je het part instelt op keyboard, dan is de M3 een Tyros4 geworden.
Dit is vooral ideaal, als ik vermoeide armen krijg, en op het lager gelegen keyboard, mijn muziek wil spelen.

Maar: wat is nu het geval, als ik de M3 bespeel, in het geval dat left van de Tyros wordt weergegeven, zou ik graag,
de right 3 van de Tyros ook nog extra op de M3 willen laten klinken. Nu hoor ik alleen maar over het volledige klavier van de M3, de left.

Maar net zoals op de Tyros, zou ik daarvoor een split op de M3 willen hebben. Misschien dat Tyro dat aan me zou kunnen uitleggen, hoe ik dat bereik?

Want als de left van de Tyros, klinkt op de M3, met een split, en ik kan kiezen voor de right 3 van de Tyros, die dan òòk op de M3 klinkt. Dan zou ik er zijn. :-) Want volgens mij kan ik dan als ik het volume aanzet van de M3, en het volume van de right 3 van de Tyros uitzet op een registration, dan zou ik snel kunnen wisselen tussen M3 en Tyros4 klanken. Immers de right 2 en 3 staan nog steeds direct bereikbaar op de Tyros. Wat dus de mogelijkheid geeft om snel veel meer muziekinstrumenten te kunnen bespelen.

Het probleem is dat ik de M3 nog niet volledig begrijp... ik ben op de helft van de gebruiksaanwijzing. Engels ook nog.
Dus ik weet nog niet hoe ik een split moet toevoegen aan de M3.

En wat betreft Ruud, en andere belangstellenden. Hoe kan ik de midi-set up zo aanpassen, dat right 3, tegelijkertijd met left 1 wordt uitgestuurd naar de M3. Dus dat die right 3, precies op de gemaakte split van de M3 komt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :-)

Groeten, Piet.

Tyros 4 met Korg M3.
Een musicus schildert op de stilte.
Jan Bruijn Geplaatst - 25/06/2011 : 13:16:15
Wim,

Het was niet bedoeld als kritiek. Jouw werkwijze is zeer goed bruikbaar en ik had die wijze ook al gesuggereerd in mijn vorige berichten. Het is de methode via een omweg, niet de rechtstreekse methode. Werkt prima. Ik heb dat ook wel gedaan.

Jan

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000