O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Carola |
Geplaatst - 15/07/2011 : 12:33:28 Hoi,
Wie kan me stap voor stap uitleggen hoe ik een gitaar Mega Voice kan inspelen of met step record in een style kan krijgen om het echte gitaar effect te krijgen zoals het ook in de originele Yamaha styles is gedaan. Dat speciale effect heet strumming geloof ik. Ik bedoel het spelen van akkoorden en de daarbij behorende aanslag zodat de noten vlak na elkaar te horen zijn. Niet het tokkelen op een gitaar. Sorry ik ben niet goed thuis in de benamingen voor het gitaar spelen. Hopenlijk is het duidelijk wat ik bedoel.
Ik maak zelf styles met de style creator en wil daarin gitaar Mega Voices gebruiken. In de handleiding, de reference manual en de datalist staat er niet veel over in (of ik heb het niet gevonden). Ook heb ik al naar andere styles gekeken hoe het daar gedaan is, maar ik zie schijnbaar iets over het hoofd. Het wil maar niet lukken.
Alvast bedankt voor de reactie!
Groetjes,
Carola
Omdat mij vraag schijnbaar niet duidelijk is gesteld heb ik de tekst aangepast. |
12 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
New in town |
Geplaatst - 22/07/2011 : 22:00:40 Hallo Robert,
Zeker heb je gelijk dat elke keyboardspeler weer anders is. En dat de één zich weer meer interesseert voor bepaalde zaken in een keyboard dan een ander. En inderdaad zullen de megavoices hun nut hebben. Maar zelf vind ik het allemaal veel te omslachtig om met deze voices aan de gang te gaan. Ik had al wel het vermoeden toen dit topic door Carola werd opgestart, dat het inspelen via step-recording moest gebeuren. Maar ik weet hier te weinig van, om dat zomaar in de ether te gooien. Dat vermoeden ontstond doordat ik begreep dat deze megavoices werken met bepaalde velocitylagen. Elke laag heeft weer een ander effect op de aanslag. En waar kun je dit soort zaken beter instellen dan via de step-recording. Maar zoals ik al zei, zelf vind ik het wat te omslachtig, om het zo te gaan doen. Vandaar dat ik al vrij snel bij dit topic afgehaakt ben. Het topic heeft me zover geholpen, dat ik nu weet, dat ik er verder geen aandacht meer aan hoef te besteden.
Maar ik kan me heel goed indenken, dat een ander zoals Carola het wèl leuk vindt, om dit uit te pluizen. Zo besteed ik zelf buitensporig veel aandacht aan het volledig in balans brengen van mijn registrations. Daar ben ik weer heel secuur mee. Hoeveel tijd daar al wel niet is gaan zitten.
En jij besteedt weer heel veel tijd, om andere mensen uitvoerig te informeren over de Tyros en alles wat daarmee samenhangt. Zoals nu ook weer dit uitvoerige antwoord. Wat ik zeer waardeer. Vooral dat laatste argument dat Yamaha met deze megavoices een factor in hun styles bouwt, wat het converteren bijna onmogelijk maakt, is heel slim van Yamaha. Ik heb er alleen niet veel aan.
Maar ik begrijp je betoog helemaal.
Hartelijke groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
robbiedoes |
Geplaatst - 22/07/2011 : 19:35:47 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Wat betreft die megavoices vind ik dat ook maar een vreemd iets. Je kunt ze niet gebruiken om normaal mee te spelen, daar zijn de SA klanken voor.
Over de megavoices wordt gezegd, dat het speciaal samples zijn, enkel geschikt voor de styles. Maar hoe krijg je ze dan in een style, als je ze niet in kunt spelen... Je moet er toch iets mee kunnen doen... Wat heeft het anders voor nut, om ze bereikbaar in de muziekbank te plaatsen.
Hoi Piet,
Het is alleen maar een pluspunt dat Yamaha de voices beschikbaar maakt voor iedereen. Zo zijn er wel meer functies die de één interessant vindt en de ander niet. Er zijn altijd mensen die het leuk en uitdagend vinden om de werking van deze voices uit te pluizen en op allerlei manieren (bijv. via step recording) noot voor noot de juiste velocity instellen voor bepaalde effecten (al ontbreekt mij persoonlijk de tijd om mij daarin te verdiepen ).
Yamaha zal er zeker zelf aparte software voor hebben, of sterker nog...ik verwacht dat zij de styles gewoon via MIDI sequencer software maken. Echter zullen zij een goede krachtige tool hebben om de zogenaamde CASM configuratie toe te voegen waarmee een volwaardige style kan worden gecreëerd van de MIDI file. Via de CASM worden een heleboel specifieke eigenschappen geconfigureerd voor de sturing van de stijl: wat is de laagste en hoogste noot per spoor dat gebruikt mag worden, akkoordtype, aparte stylemelodieën bij bijv. mineur akkoorden (denk bijv. aan een intro dat bij een majeur akkoord heel anders kan klinken dan met een mineur akkoord), etc, etc.
Als je nadenkt over de reden waarom Yamaha gebruik maakt van "de onhandige" Mega Voices is het antwoord vrij eenvoudig te bedenken:
1. Het geeft de mogelijkheid om realistische effecten te bereiken met miniem gebruik van sporen (je hebt bij een style immers niet de beschikking over de volledige 16 sporen).
2. De styles worden hiermee Yamaha specifiek, wat het converteren van styles voor keyboards van andere merken bijna onmogelijk maakt.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
tyro |
Geplaatst - 16/07/2011 : 13:29:41 in de datalist staat note hoger dan C6 (above c6) Strum noise. note hoger dan C8 (above c8) Fret noise.
Dus je hebt verschillende strum noices van C6 tot C8 en je hebt verschillende fret noices vanaf C8.
Voor velocity (aanslag gevoeligheid) 00-20 Open Soft 21-40 Open Medium 41-60 Open Hard 61-75 Dead 76-90 Mute 91-105 Hammer 106-120 Slide 101-127 Harmonics
Groeten Wim |
Carola |
Geplaatst - 16/07/2011 : 13:05:43 @Wim: Bedankt voor je weer uitvoerige uitleg.
Ik heb de datalist nog eens goed gelezen en na weer opnieuw wat uitproberen ben ik er ook al achter gekomen dat de noten in het 6e akkoord ieder apart een ander effect hebben. Het is nog niet helemaal gelukt, maar het gaat wel al beter.
Groetjes,
Carola
|
tyro |
Geplaatst - 15/07/2011 : 23:15:48 In de "Tyros4 datalist (bij support)" vanaf bladzijde 14 staat de Megavoice Map. Hierin staan alle velocity en note instelingen met de bij behorende geluiden.
Inderdaad de noten van de guitar engine bevatten de oplopend de noten. Deze zouden overkomen met de snaren van een guitaar. Welke noot bij welke snaar hoort heb ik nog niet uitgezocht. Slag naar beneden noot oplopend met bij elke noot oplopende clock. Slag naar boven noot aflopend met bij elke noot oplopende clock.
Om een style te bewerken zonder dat men de CASM verliest moet je het programma Split and Splice gebruiken. Maar dat wist Carola al.
Je kan een style track met megavoices ook op de tyros zelf maken. Digital record > style record > REC CH en track kiezen. Track deleten indien nodig. Tab Edit de noten , velocity en lenght invoeren. Bij Tab PARAMETER met knop B naar NTR deze op guitar zeten. NTT op stroke zetten voor een slag. Style saven. Effect etc.. instellen in de mixer.
Het makelijkst kun je een bestaande guitar track kiezen voor het bewerken.
Met het programma STYLE UNLOCKER kan men de bewerk beveiliging van een style verwijderen zonder de CASM te verliezen. Helaas soms niet bij alle tracks.
Groeten Wim |
New in town |
Geplaatst - 15/07/2011 : 19:22:28 Carola: graag gedaan, het interesseerde me zelf ook.
Soryt en theplayer, ook bedankt voor het antwoord.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
Carola |
Geplaatst - 15/07/2011 : 19:19:18 @Soryt: Ik heb de styles met Mega Voices door de extensie te veranderen in mid al eens bekeken met een sequence programma, maar dat ziet er heel vreemd uit.
@Frans: Ik heb de velocity al aangepast, maar dat is volgens mij maar het topje van de ijsberg. Ik heb de noten van het 6e oktaaf erbij verwerkt voor het aanslag effect, maar weet niet of ik ook moet letten wélke noot uit het 6e oktaaf erbij verwerkt moet worden of dat iedere noot uit het 6e oktaaf goed is voor de juiste hoogte en het effect. Ook van de andere noten weet ik niet welke, want in de styles van Yamaha gebruiken ze: C + noot uit het 6e oktaaf + D + E + F + G + A + B achter elkaar. Dit zou dan een aanslag naar beneden zijn???? Maar hoe moet het dan met een aanslag omhoog?
Groetjes,
Carola |
theplayer |
Geplaatst - 15/07/2011 : 18:52:07 Hallo Carola,
Het programmeren van een style met de megavoices is inderdaad niet eenvoedig. Iedere megavoice heeft meerdere klanken. Dat wordt geregeld via de velocity. Na het inspelen van b.v. een gitaarpartij, moet je van de verschillende noten de velocity aanpassen, zodat je het gewenste geluid krijgt. Het makkelijkste kun je zoiets doen met behulp van een sequence-programma.
Soryt: In een style ziten ook nog meer gegevens dan alleen noten. Die bepalen o.a. welk track wanneer speelt enz. Dit noemt met CASM. Door de style als *.mid te openen en weer op te slaan, wordt dit CASM-gedeelte uit de style verwijderd. Je zou dit dus weer in moeten programeren met een CASM-editor. Die staan ook wel weer op het net (FREE) Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
Soneg |
Geplaatst - 15/07/2011 : 18:13:16 Yamaha heeft waarschijnlijk software om deze stylen te maken,dat zal niet voor het publiek beschikbaar zijn. In het verleden heb ik bij styles de extensie veranderd in Mid,vervolgens door de Mega-enhancer programma gehaald,hierna de extensie weer veranderd in .Sty ,resultaat op de gitaar voices was wel goed alleen de drums klonken vervolgens nergens meer naar. Experiment niet succesvol dus.
Soryt |
Carola |
Geplaatst - 15/07/2011 : 18:06:06 @ Piet: Fijn dat je ertussen komt, want dat is ook mijn vraag, alleen heb jij het misschien iets duidelijker verwoord! Hoe krijg ik de gitaar Mega Voices in de style zoals Yamaha dat doet??? Dat houdt me al dagen bezig en ik kom er maar niet achter. Ik heb al van alles geprobeerd, maar helaas......
@Soryt: Bedankt voor je reaktie, maar dat wist ik inderdaad al.... Ik heb mijn vraag schijnbaar niet duidelijk gesteld.
Groetjes,
Carola |
New in town |
Geplaatst - 15/07/2011 : 17:52:05 Hoi Soryt, dan koppel ik er ook een vraag aan vast. Niet van hoe je een mega-voice zèlf inspeelt, maar hoe heeft Yamaha dan deze megavoices in de styles kunnen verwerken. Want als je de verschillende styles beluistert in de Tyros, kom je regelmatig styles mèt megavoices tegen. Dus als iemand weet hoe Yamaha het doet, is deze vraag beantwoord.
Wat betreft die megavoices vind ik dat ook maar een vreemd iets. Je kunt ze niet gebruiken om normaal mee te spelen, daar zijn de SA klanken voor. Ik verwacht dat Carola dat ook wel weet.
Over de megavoices wordt gezegd, dat het speciaal samples zijn, enkel geschikt voor de styles. Maar hoe krijg je ze dan in een style, als je ze niet in kunt spelen... Je moet er toch iets mee kunnen doen... Wat heeft het anders voor nut, om ze bereikbaar in de muziekbank te plaatsen.
Sorry Carola, dat ik er even tussen kom, maar ik heb me dit zelf ook al wel eens afgevraagd, wat ik er zelf mee kan doen.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg M3
|
Soneg |
Geplaatst - 15/07/2011 : 17:05:17 Mega voices zijn niet gemaakt om zelf te spelen,daar zijn de SA klanken voor.
Soryt |
|
|