O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
T-Rossie |
Geplaatst - 13/10/2011 : 14:08:30 Gisteravond hoorde ik telkens een raar 'piepje' maar kon 'm niet echt traceren. Naarmate de tijd vorderde werd het erger en leidde het spoor naar de T4 harddisk
Toen de T4 een paar keer herstart (ging steeds moelijker) en op een bepaald moment verscheen de melding 'disk_busy' en weer wat later 'this medium in unformatted' ..... oei!
Conclusie : De Harddisk gecrashed.
Toevallig had ik nog een SSD (Solid State Disk) liggen en die gemonteerd in de T4.... dit werkt super! (stil want er beweegt niks)
Jammer dat in de Tyros4 de schijf zit aangesloten als USB(2?) disk terwijl het een SATA device is. (De snelheid wordt enorm onderuit getrokken hierdoor) Ondanks dat Yamaha de SSD inzet niet officieel ondersteunt ga ik er toch 1 halen (de langzaamsten zijn snel genoeg) De kosten zijn zeer acceptabel, ze gebruiken veel minder energie, ongevoelig voor schokken. |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Music Time |
Geplaatst - 16/06/2013 : 18:16:25 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie
He dat is goed om te horen. Wat hield de 'update' in?
Software update door Yamaha Service Center. |
T-Rossie |
Geplaatst - 16/06/2013 : 11:03:01 He dat is goed om te horen. Wat hield de 'update' in? |
Music Time |
Geplaatst - 16/06/2013 : 09:54:24 Ondertussen heb'k waarschijnlijk de oorzaak van het problemen gevonden waarom de SSD in mijn T4 niet werken wou... Het printplaatje welk als verbinding tussen SSD/HDD naar kabel met mini USB dient, heeft ondertussen een update gehad en nu blijkt bij de eerste testen alles goed te werken! |
fransonline |
Geplaatst - 21/05/2013 : 12:42:16 Je hebt helemaal gelijk: als je de Tyros mobiel gebruikt, heeft een SSD inderdaad een groot voordeel. Hopelijk begeeft de standaard het niet nog een keer.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
WFF |
Geplaatst - 18/05/2013 : 21:56:41 Dag Frans,
Ik begrijp je reactie. In de eerste plaats gaat er niets boven het uit apparatuur wegnemen van storingen door draaiende en mechanische onderdelen waaruit een HD ook bestaat.
Maar wat mij enige maanden geleden gebeurde was het volgende: Tijdens het opstellen van mijn Tyros in het senioren complex waar ik wekelijks speel, hoorde ik op eens een harde knal. Toen bleek de Tyros 70 cm lager te staan! Namelijk niet meer op mijn standaard maar op de vloer van het podium! Mijn keyboard X, standaard had het begeven. Gelukkig was de Tyros nog niet van stroom voorzien en stond dus nog niet aan. Nu stond de kop van de HD nog geparkeerd gelukkig, anders was de HD zeker gesneuveld, Bovenstaand voorval heeft mij aan het denken gezet. Ook gezien ik wekelijks met het spul op pad ben, dacht ik, het is misschien verstandig van het mechanische gedeelte af te zijn. Na het gebeuren stond ik te trillen om mijn benen, want misschien deed mijn Tyrossie het niet meer. Maar je zult het niet geloven, deze middag heb ik mijn repertoire voor de bewoners gewoon kunnen spelen/verzorgen. Want met mijn Tyrossie was niets aan de hand!
Wat betreft je opmerking, dat je met het vervangen van de HD voor een SSD geen enkele merkbare winst boekt moet ik je helemaal gelijk geven. Of er nu een HD of een SSD schijf in zit, je merkt er helemaal niets van. Dat wist ik ook wel en daarom heb ik er nog een aantal nachtjes over geslapen voor ik tot aanschaf over ging. Het enige wat ik nu mis is de prijs van de SSD op mijn bankrekening. Wat ik er voor terug heb is een extra back-up schijf van 240 Gb op mijn bureau. Laten we het er maar ophouden dat het misschien in mijn geval een gevoels kwestie was.
Groetjes, Wim T4-XL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
fransonline |
Geplaatst - 18/05/2013 : 19:17:53 Vervelend al die problemen, maar...
Het vervangen van de HD voor een SSD in de Tyros is eigenlijk weinig zinvol. De bestanden zijn dermate klein, dat je geen enkele merkbare winst boekt. Dus gewoon die HD laten zitten: never change a winning team!
Verder: Muziekcentrum Oostendorp heeft een eigen technische dienst die je vast verder kan helpen als je toch problemen hebt.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
T-Rossie |
Geplaatst - 18/05/2013 : 16:20:01 Ik denk dat het probleem in jouw T4 zit omdat eigenlijk geen enkele drive (origineel, nieuw, SSD diverse type) het goed doet.
Het eerste wat ik zou doen is de oplossing proberen die Wim heeft gedaan : Een nieuwe SATA2USB interface Er is een kans dat de originele print niet helemaal lekker is. Voor die 2 tientjes zeker doen. |
Music Time |
Geplaatst - 18/05/2013 : 13:54:24 Ik zit zo al maanden te sukkelen met de HD van de Tyros 4. Eerst kreeg ik frequent Disk Error, vervolgens de HD laten vervangen door Yamaha. Na wat uitleg hier op het forum de HD vervangen door een SSD Vertex 4. Resultaat: niets dan problemen met data die beschadigd werd en slecht afspeelde door de Tyros 4. Vervolgens opnieuw vervangen door de door Yamaha nieuw geïnstalleerde HD. Nu loopt de HD frequent gewoon vast. Volgens Yamaha zou het printplaatje een update moeten krijgen. Dit betekent natuurlijk opsturen naar Duitsland met als resultaat Keyboard 2 weken niet bruikbaar. Zeer vervelend als je dit toestel professioneel gebruikt.
Wat ik niet begrijp is dat bij iedereen de SSD perfect werkt en bij mij niet. Ik heb er ondertussen al van totaal verschillende merken geprobeerd en steeds hetzelfde probleem: data speelt hakkelend af en raakt beschadigd. |
Ruud |
Geplaatst - 14/05/2013 : 18:41:23 Bedankt voor de info, Wim.
Groet, Ruud |
WFF |
Geplaatst - 14/05/2013 : 00:42:49 Goed idee Ruud,
De behuizing is een 2,5 HDD Box USB 2.0 Sata to USB van het merk Conceptronic. Type Nr. C20-251
De prijs waar ik hem kocht was normaal € 19,95 Na mijn uitleg waarvoor ik hem aanschafte en vroeg of hij misschien een goedkopere uitvoering in zijn assortiment had, zei de verkoper je krijgt wel korting. Uiteindelijk betaalde ik € 16,95 Succes met bovengenoemde gegevens indien nodig.
T-Rossie |
Geplaatst - 13/05/2013 : 19:23:41 Slim aangepakt .... Mooi dat het klaar is Wim
|
Ruud |
Geplaatst - 13/05/2013 : 18:38:55 Graag gedaan, Wim en fijn dat ie het weer doet.
Kan je aangeven welke externe behuizing je precies hebt gekocht? De printplaatjes met mini-usbaansluiting worden namelijk steeds schaarser.
Groet, Ruud |
WFF |
Geplaatst - 13/05/2013 : 17:06:01 Dag geïnteresseerden forumleden,
Mijn conclusie wat betreft een defecte printplaat bleek juist.
Vanmiddag een (externe)behuizing voor een Sata HD gekocht (€ 16,95). Hieruit de Sata to USB device printplaat gedemonteerd. Deze op de originele HD van de Tyros gemonteerd, kabel aangesloten en hiep hiep hoera, de schijf werd weer herkend door mijn Tyros 4. Toen de HD vervangen voor de SSD schijf en weer hiep hiep hoera, ook de SSD schijf werd ontdekt door de Tyros. Daarna alle back-up bestanden van mijn iMac naar de SSD schijf gekopieerd en walla alles werkt. Nu dus met een ingebouwde 128 Gb SSD Cruzial Sata 2. Ik kan weer zonder kop zorgen muziek gaan maken.
Conclussie: In de toekomst zal ik nog voorzichtiger moeten om gaan met elektronica printplaatjes, devices. Inmiddels heb ik al tientallen printplaten in diverse computers vervangen. Deze keer pech, waarschijnlijk door een elektrische lading die ik bij mij had. Volgende keer misschien toch maar een armbandje kopen die de "bliksem" afvoert.
Roel bedankt voor het mee denken. Ruud bedankt voor de telefonische support.
T-Rossie |
Geplaatst - 13/05/2013 : 13:19:56 Jouw conclusie lijkt me zeer juist. |
WFF |
Geplaatst - 13/05/2013 : 12:35:37 Dag Roel,
Ik heb de originele HD even met de kabel (naar) buiten op de Tyros aangesloten. Dan hoor ik de Hardisk aanlopen (ook brand er een groenlampje op de printpraat). Inmiddels heb ik ook een externe Hardisk via deze kabel aangesloten, de Tyros ziet deze externe HD wel. Het lijkt er op dat het printplaatje (Sata to USB device) dat op de HD van de Tyros gemonteerd zit defect is geraakt.