O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 29/11/2011 : 15:50:31 Ik heb nu de Tyros 4 bijna een week in huis. Omdat ik wel bekend ben met keyboards, viel de leercurve behoorlijk mee. Meeste dingen zijn redelijk logisch zodat ook een nieuwe gebruiker al snel aan het spelen toe kan komen. Hands-on blijft gewoon de beste methode om snel alle mogelijkheden van de Tyros te leren kennen. En dat zijn er heel, heel veel.
Naast het positieve geluid heb ik toch wel enkele kanttekeningen. Ik ben zelf jaren lang kwaliteiten manager bij een middel groot bedrijf geweest en kan me niet aan de indruk onttrekken dat die afdeling bij Yamaha toch wel enkele steekjes heeft laten vallen. Een van de belangrijkste zaken bij programmatuur is de consistentie: eenduidigheid bij toewijzen van knoppen, posities op het scherm, functie van toetsen en ga zo maar door. Kijk naar MS Windows of OSX van de Apple. Goedgekeurde programmatuur heeft altijd dezelfde "look and feel". Windows: rechtsboven minimaliseren, vorig formaat en maximaliseren aangeduid door de 3 knopjes. Bij de Apple natuurlijk linksboven met de horizontale verkeerslichten rood, geel en groen.
Ook bij de Tyros verwacht je dat bijvoorbeeld de knoppen Art.1 en Art.2 zich conformeren aan een bepaald gedrag. Neem de sax voice. Als je die selecteert, geeft de Art.1 knop een glissando effect en Art.2 een oplopende (aparte) tonen effect. Zover ik heb gezien is dit voor 99% waar. Totdat je plotseling een voice selecteert waarbij dit precies omgekeerd is. Lastig te onthouden en een misser van de QA afdeling. Niet zozeer omdat het niet zou werken, maar gewoon omdat de gebruiker bij 99 voices dat gedrag gewend is en nu plotseling de knoppen worden omgedraaid. Dit is dus een programmatische misser die de QA afdeling had moeten zien.
Verder viel mij op dat bij de via internet binnen gehaalde muziekjes er op Japanse wijze wordt geluisterd. Als je "Money For Nothing", twee keer aanwezig, uitgevoerd door Dire Straits en Sting (sic!), verwacht ik toch wel wat geblaas met een distorted gitaar. Niet dus. Komt er een soort tamme ballade waarin ik in geen enkele maat nog Money For Nothing kan herkennen. En daar zit het werkelijk boordenvol mee. Ook daar moet een Kwaliteitsafdeling alarm slaan!
Met de meeste dingen valt best te leven, maar dit soort foutjes laten toch wel zien hoe graag Yamaha de Tyros 4 op de markt wilde zetten. Maar ja, uit ervaring weet ik hoe vaak de QA afdeling een bijna ongewenst kindje is want dat zijn azijnpissers die op alles een aanmerking hebben! |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 30/01/2012 : 16:57:27 Hai T-Rossie!
Nou, eigenlijk niet. De beperking van het geschreven woord zorgt er voor dat ik moeilijk duidelijk kan maken wat waar nou precies gebeurt. En audio file met begeleidende tekst zou helpen! Ik blijf er van overtuigd dat in sommige gevallen de Art1 en Art2 twee toetsen zijn omgedraaid. Ik leef er mee en heb ontzettend veel plezier met de Tyros 4. Ik ben nog steeds nieuwe dingen aan het ontdekken en heb het vermoeden dat ik nog wel even bezig ben! En dan is de eigenschap van Art1 en Art2 eigenlijk irrelevant! Ik probeer er nou achter te komen waarom Yamaha in Music Finder+ eerst op het scherm zet dat er "duizenden" style en andere zaken *gratis* binnen te halen zijn en ik bij werkelijk ieder nummertje of style een bedrag uiteenlopend van $5 tot $10 moet schokken. Schokkend! <grijns>
|
T-Rossie |
Geplaatst - 29/01/2012 : 12:47:15 Hey Matt, Is het gelukt om je te 'overtuigen' ..... en dat het eigenlijk geen missers zijn? |
T-Rossie |
Geplaatst - 16/12/2011 : 17:48:19 Bij die instrumenten is er volgens mij met de ART1 geen sprake van een 'glide-up' maar een 'triller', wezenlijk anders effect dan de glide of bend. (hij gaat even een hele toon omhoog en komt terug... C toets met ART1 geeft: D-C)
Bij de instrumenten NIET zijnde de voices die je aangaf is de ART2 een (snelle) chromatic-sequence van 3- of vier tonen. Bij aanslaan van de C (binnen het normale toonbereik van het insturment) hoor je snel achter elkaar Gis, A, Bes B en C
Bij de instrumenten die je aangeeft hoor je met ART2 gewoon een glide-up van Bes glijdend naar C.
M.i. geen inconsistentie maar gewoon een ander effect |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 16/12/2011 : 11:04:07 (het, da's leuk 'theplayer'!!)
Even snel alle (standaard) voices door genomen en kwam tot de volgende uitslag:
Uitgaande van de situatie waarbij Art. 1 het "ophalen" van de noot is (bijv. Bb-->B) is (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen maar probeer even Sax voice 1). Voor bijna allemaal geldt dezelfde toewijzing aan Art.1 zijn de twee uitzonderingen :
Sax Voice 2, Ballad Soprano. Violin Voice 7 Celtic
Let wel: ik benadruk nogmaals dat dit niet "afzeiken" is maar een gewone constatering.
|
theplayer |
Geplaatst - 06/12/2011 : 15:27:39 Hoi,
Ik zal je helpen. Popsoprano. Balladsoprano Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 06/12/2011 : 12:47:28 @T-Rossie. Sorry. Moest de laatste week met andere dingen bezig houden, hoe onwaarschijnlijk het ook voor een die-hard Tyros gebruiker ook klinkt! :-) Maar wat in het vat ......... |
T-Rossie |
Geplaatst - 04/12/2011 : 18:17:23 Hallo Matt,
Staat er al iets op het bloknootje? |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 30/11/2011 : 20:48:33 Haha! Mijn leercurve is inderdaad zoals T-Rossie 'm ook gebruikt: korte tijd (x-axis) veel resultaat (y-axis). Zo zie je maar. Als de een pijp-etuitje schrijft leest een ander pijpe-tuitje.
@T-Rossie: no hard feelings! Ik ben op dit moment even kwijt om welke voice het ging. Ik houd een bloknootje naast me! |
Tyr0s_Fre4k |
Geplaatst - 30/11/2011 : 17:44:52 Ah, ik zie dat er hier sprake is van een probleem met de semantiek. Ik heb de Wiki van Leercurve er even op nageslagen, en we hebben beiden gelijk... wat erg verwarrend is. Klik hier Vooral de laatste alinea is hier heel erg van toepassing, zal wel leeftijdsverschil zijn
Samengevat... de ene persoon vindt een leercurve steil omdat er weinig tijd nodig is voor veel stof. De ander vindt een leercurve steil als er veel moeite nodig is voor weinig resultaat. Ik was zelf alleen bekend met de laatste, hoewel nu ik er over nadenk de eerste eigenlijk logischer is qua definitie (welke ook de oorspronkelijke is). Steil is in mijn opzicht echter vaak een negatieve uitdrukking, vandaar dat een steile leercurve voor mij niet lijkt mee te vallen. Vergelijk met een steile berg beklimmen.
Weer een perfect staaltje miscommunicatie. No hard feelings!
En dit is precies wat ik bedoel met: "Op dit forum zijn we het niet altijd eens, maar er kan altijd gepraat worden en we respecteren elkaar!"
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
T-Rossie |
Geplaatst - 30/11/2011 : 17:01:37 Even een reactie op wat Martijn stelt: Als een 'leercurve' meevalt dan begrijp ik daaruit dat Matt het toch wel snel leert. De hoeveelheid tijd die erin moet worden gestoken is (relatief) klein terwijl veel wordt opgestoken. Afgezet in een grafiek (x = tijd, y = kennis) ontstaat dan een steile curve..... toch?
Matt: Excuus, wellicht was ik ook iets te 'direct' met m'n antwoord
Vraag: Bij welke sounds reageren de SA knoppen volgens jullie andersom?
Vanochtend nog even op een K... PA3 gespeeld, wat ben ik dan blij met mijn Tyros4
|
MattOnTheNet |
Geplaatst - 30/11/2011 : 15:26:41 Bericht aangepast. |
New in town |
Geplaatst - 30/11/2011 : 15:17:47 Hè en Matt doet nog wel zo'n sympathiek aanbod.
Er mag hier ook niets... ;-)
Maar ik begrijp het wel.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
|
tyros2 |
Geplaatst - 30/11/2011 : 15:02:31 Hallo Matt
Welkom op dit forum en veel plezier met jou Tyros4. Wat het aanbieden van midifiles betreft lees even het onderstaande hetgeen geplaatst is door Henk Oostendorp op 15-08-2007.
Betreft: Misbruik en/of aanzetten tot misbruik van het intellectueel eigendomsrecht van producties op ons domein/webforum http://www.t-2.nl/forum
Younique Music Group BV Helmond, MidiDesign Temse (België) en Midiroom Boekel,zijn professionele midifile producenten en hun bedrijfsresultaat is als zodanig afhankelijk van het legaal downloaden, tegen betaling, van door hen geproduceerde Midifiles/digitale audiobestanden via hun Internet websites. Zij hebben medewerkers in dienst die met dit werk hun salaris moeten verdienen.
Wij zijn eigenaar van dit internetforum en ons forum wordt vaak gebruikt (misbruikt) als communicatiemiddel om illegaal Midifiles uit te wisselen.
Het illegaal aanbieden, ruilen en verkopen van deze Midifiles en andere digitale audiobestanden gebaseerd op Midifiles, waaronder audiofiles en styles, waarop intellectueel eigendomsrecht rust, of de mogelijkheid daartoe te verstrekken, anders dan via legale webshops of zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de producent, is bij wet verboden en een misdrijf.
Wij, Muziekcentrum Oostendorp, zijn als eigenaar van dit forum volgens zowel de Nederlandse wet evenals de Europese wetgeving dat aangaande, verantwoordelijk en daarvoor strafbaar.
We verzoeken u uitdrukkelijk geen gunsten meer te vragen betreffende midifiles, audio, styles en bladmuziek. Dit is niet de intentie van ons forum. Bladmuziek is bij ons te bestellen in de winkel en midifiles zijn tevens bij ons verkrijgbaar. Registraties en andere verzoeken omtrent de Tyros2 kunnen gewoon geplaatst blijven worden.
Wij vragen uw begrip in deze.
Muziekcentrum Oostendorp namens Henk Oostendorp
Tevens namens: Younique Music Group BV Helmond, namens deze M.M. van Doorne, directeur
Midiroom Boekel, namens deze G. Gielen, directeur
MidiDesign Temse (België) Namens deze A. Besseleer, directeur
MVG, Henk Oostendorp
Muzikale Groet Henk |
MattOnTheNet |
Geplaatst - 30/11/2011 : 14:26:22 Dank voor jullie voor de sussende woorden, Martijn en Piet. En Piet (klopt: ik neus ook rond op 't Keyboardforum), je hoeft niet bang te zijn dat ik onterechte of een overvloed aan kritiek zal hebben: niemand bevuild zijn eigen nest zal ik maar zeggen! Als ik dan ook kritiek heb, zal ik dat altijd onderbouwd en in nette bewoordingen ventileren. En daarbij, zoals ik al eerder zei, is dit keyboard het fraaiste wat ik op dit moment ken.
De woorden "consistente toewijzing" van knoppen werden hierboven gebruikt en dát is nou precies wat ik bedoel. In het licht van algemene kwaliteit van de Tyros is dat natuurlijk peanuts maar ik durf te wedden dat zelfs de Yamaha programmeurs (als ze het überhaupt zouden weten) "verrek!" zouden zeggen en het ergens in de toekomst bij een update zouden meenemen want methodisch zijn die jongens wel!
Wat Hans eerder schreef ("Ik heb persoonlijk nog maar weinig producten gezien die 100% perfect waren.") klopt volledig. Als er programmeurs onder jullie zijn, weet je als geen ander dat een programmeur eigenlijk nooit klaar is met zijn/haar kindje. Vooral uit economische overwegingen moet een product op gegeven moment op de markt gebracht worden, wetende dat er nog voldoende missers in het product zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Windows <grijns>. Met name de input vanuit het veld wordt daarna gebruikt om dit soort missers (ik noem het geen fouten!) recht te breien. Ik weet haast wel zeker (zeg maar als het niet zo is!) dat firma's als Oostendorp juist door hun betrokkenheid met het product informatie aan Yamaha sturen over de Tyros 4 in het veld.
Schluss. Ik geniet nog steeds immens van mijn Tyros 4. Ben nu aan het kijken hoe mijn MIDI verzameling 1 op 1 erop afgespeeld kan worden. In de meeste gevallen valt je de bek open: alle voices en drum partijen komen grandioos over. Ik moet nu alleen nog uitzoeken hoe je MIDI kanalen kan aan/uit zetten.
Forte Fortissimo!!!
|
New in town |
Geplaatst - 30/11/2011 : 11:02:49 Laat ik dan ook maar een kleine duit in het zakje doen.
Ik vind de verbeteringen van Martijn heel goed. Men moet de post wèl goed lezen. En ook ben ik het met Martijn en Matt eens, dat art 1 en 2, niet altijd hetzelfde werken. Dat had idd. beter gekund. De opzet van de knoppen interesseert me niet zoveel. Dat is op elk keyboard weer anders. En je bent daarmee afhankelijk van de luimen van de ontwerper. Ik kan mijn weg er prima op vinden.
Dus van mij ook Matt, van harte welkom op dit forum. Volgens mij zit je ook op het Keyboardforum, daar heb ik je naam ook al gezien. Daar ben ik Tootsie.
Pas op hoor Matt, niet te veel kritiek op de Tyros serie hier uiten hoor... ;-) Men koestert hier zijn Tyros, trouwens ik ook. Maar van mij mag je kritisch genieten hoor. :-)
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
|
|
|