O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
PaulT2 |
Geplaatst - 30/11/2011 : 11:44:03 Hoi lezers,
Allereerst een kleine introductie. Mijn naam is Paul, ik ben 60 jaar, woon in het westen van Nederland en ik ben een enthousiast amateur muzikant. Ooit begonnen met gitaar en basgitaar en later via verschillende orgels (Vicount en Technics) uiteindelijk beland in de keyboards. Ik heb er daar ook verschillende van versleten (Technics, Tyros 1 & 2) om te eindigen bij de Tyros 4. (De laatste 2 bij Oostendorp aangeschaft.) Jaren in verschillende bands gepeeld, toen weer solo en sinds kort weer als bandlid actief. Ik volg dit forum al jaren met grote interesse en heb regelmatig mijn voordeel kunnen doen met de tips en trucks die hierop gepubliceerd worden. Tot zover.
Nu mijn vraag. Na een optreden, afgelopen weekend, merkte ik tot mijn schik dat het user geheugen van mijn T4 helemaal leeg was. Al mijn registraties foetsie. (Ik weet wel dat ik ze op de HD had moeten wegschrijven maar ja, als het kalf verdronken is ...) Is er iemand die weet waardoor dit kan gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen? Is het bv. mogelijk om via mijn laptop in het user geheugen te kijken? Staan mijn registraties toch nog ergens in een hoekje verstopt? Ik ben niet radeloos maar moet wel alle registraties voor mijn volgende optreden (over 2 weken) opnieuw maken. Kan iemand mij verder helpen?
Alvast bedankt, Paul |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
tyro |
Geplaatst - 17/01/2012 : 18:48:15 User-effects kun je opslaan of exporteren door: Function > Utility > User effect files (knop H) > Copy of Save naar USER of HD of USB.
Wissen van User-effects: Function > Utility > User effect aangevinkt > Factory Reset Execute.
Het zou kunnen dat het usergeheugen wordt vast gehouden met een batterij, ten minste dit was zo in vroegere keyboards. Hoe dit nu met de Tyros is weet ik niet.
Vonken en/of statitische elektriciteit kan veel schade aanrichten. Vooral in de winterperiode is de kans groter hierop. Ik heb hierdoor al een keer een ingang van een mengtafel opgeblazen.
Bij : Function > Owner > Backup > OK Kun je de instellingen op slaan. Moet wel via USB opgeslagen worden.
|
PaulT2 |
Geplaatst - 17/01/2012 : 13:17:50 Ik kom toch nog even terug op het probleem van het lege user geheugen. Toen ik laatst mijn Tyros 4 opstelden en de kabel aan wilde sluiten die van de actieve box naar de Tyros gaat (jack + meer polige plug - tulp + meerpolige plug) sprong er een vonk over van het metalen deel van de meerpolige plug naar het chassis van het keyboard. Dit terwijl zowel het keyboard als de box NIET aangesloten waren op 230V. Het enige wat ik kan verzinnen is dat een condensator van de versterker in de box op dat moment ontladen werd. Dit zou het probleem van het lege user geheugen kunnen veroorzaakt hebben. Vraag doet zich nu voor: Hoe voorkom ik zo'n ontlading. Iemand een suggestie?
Gr. Paul |
muzikant |
Geplaatst - 13/12/2011 : 22:03:23 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door theplayer
Misschien dat je het kunt proberen e.e.a. te middels een registration over te zetten.
Helaas biedt een registration hier geen oplossing omdat de gemodificeerde dsp's waarnaar wordt verwezen in een andere Tyros ontbreken. Blijft kennelijk over om de parameters handmatig te wijzigen zodat de voice-bestanden (die wel geëxporteerd kunnen worden) hiervan gebruik kunnen maken; het is mij zo wel duidelijk. Bedankt voor de reacties. mvg Jan
Drommels! |
F.van Holten |
Geplaatst - 13/12/2011 : 20:23:47 Paul
In je introductie (nog van harte welkom) heb je het over een Vicount orgel. Ergens in mijn jeugd heb ik zo'n orgel gehad, na enige tijd ging deze valse tonen geven, dealer gebeld, jammer dan, garantie over, niets meer aan te doen. Dus niet te verkopen, enigste remedie was weggeven.ook gedaan. Daarna een Yamaha twee klaviers / voetbassen orgel gekocht, vanwege de verzilverde toesaanslagen, en de levenslange garantie op deze toetsrails. Zo zie je maar goedkoop/duurkoop.
Grt. Frans T3-XXL-Bose L1 compact |
theplayer |
Geplaatst - 12/12/2011 : 11:06:34 Hoi Jan,
Ik moet Robert inderdaad gelijk geven. Ik had verwacht dat hij deze instelling zou opslaan in USER\SYSTEM, maar hij heeft daar toch nog een ander plekje voor. Misschien dat je het kunt proberen e.e.a. te middels een registration over te zetten. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
robbiedoes |
Geplaatst - 12/12/2011 : 08:15:10 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door muzikant
Voor voices, registraties e.d. hoef je het user geheugen niet te gebruiken maar nu zou ik aanvullend hierop graag willen weten hoe ik als user-instellingen opgeslagen parameters van de dsp's als bestand kan wegschrijven naar andere schijf (hdd of stick). Het doel is om op deze manier een andere T4 van deze instellingen te kunnen voorzien.
Beste Jan,
Er is helaas geen mogelijkheid om de userinstellingen van de DSP effecten te exporteren. Hetzelfde geldt voor de Vocal Harmony presets en de userinstellingen betreffende de Master EQ en Compressor.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
theplayer |
Geplaatst - 12/12/2011 : 07:59:10 Hallo Jan,
Op de site van Yamaha kun je het programma Musicsoft downloader verkrijgen. Met dit programma kun je in het USER-geheugen van je instrument komen. Op die manier kun je bestanden verplaatsen of kopieren. Het programma is gratis. Groetjes,
muzikant |
Geplaatst - 11/12/2011 : 17:32:17 Voor voices, registraties e.d. hoef je het user geheugen niet te gebruiken maar nu zou ik aanvullend hierop graag willen weten hoe ik als user-instellingen opgeslagen parameters van de dsp's als bestand kan wegschrijven naar andere schijf (hdd of stick). Het doel is om op deze manier een andere T4 van deze instellingen te kunnen voorzien. mvg Jan
Drommels! |
robbiedoes |
Geplaatst - 07/12/2011 : 21:47:07 Ik adviseer mijn cursisten absoluut GEEN gebruik te maken van het USER geheugen. Het heeft geen enkel doel, is beperkt qua ruimte en qua performance maakt het niets uit.
Ik acht het risico dat er iets mis gaat met het USER geheugen groter dan dat er iets mis gaat met de HD, zoals deze ervaring enigzins bevestigd. Er zijn wel degelijk resets mogelijk die WEL alles wist in het USER geheugen.
Mijn advies: gebruik OF de HD als hoofdopslag OF de USB stick. Gebruik de andere media als backup. Dus wanneer je de HD als hoofdopslag gebruikt, gebruik de USB als backup. Wanneer je de USB als hoofdopslag gebruikt, gebruik dan de HD als backup.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
eddy vanzee |
Geplaatst - 07/12/2011 : 21:41:48 hallo Paul, misschien stomme vraag; wanneer je het Usergeheugen(of ander geheugen) doorsnuffelt, ga je dan ook via de knop "Registraties"? Via ander knoppen (bvb.style of song,...) krijg je de registraties niet te zien. Je krijgt enkel de items (style, song, registraties,...)te zien die via de gekozen knop geselecteerd zijn, denk dus niet te vlug dat een locatie leeg is !. In de HDD-mode via de PC krijg je wel de inhoud van alle mappen op de HDD (uitgezonderd "User") te zien zonder speciaal te moeten kiezen. De User kan je benaderen via de PC mits het installeren van het gepaste "UserMemoryEdit-programma". Ik heb even op Yamaha gekeken en kan dit progr.niet meer vinden, is waarschijnlijk verwijderd. Kijk eens of het niet op de CD staat dat bij het KBD geleverd werd. Mocht je het niet vinden geef mij dan een seintje dan probeer ik het je door te sturen als e-mailbijlage. VrGr eddy |
PaulT2 |
Geplaatst - 07/12/2011 : 09:19:11 Helaas, m'n hele harde schijf doorgesnuffeld echter zonder het gewenste resultaat. Ik ben al weer een aardig eind op streek met het opnieuw "bouwen" van mijn registraties en ik save ze op alle mogelijke manieren (HDD, USB sticks) om niet meer tegen dit probleem aan te lopen. Harde leerschool! Ik blijf echter met de vraag zitten wat er nu gebeurd is. Ik denk niet dat ik er ooit achter kom. Probleem is dan wel dat ik ook niet weet hoe ik dit kan vermijden. De toekomst zal het leren. In ieder geval bedankt allen voor het meedenken.
Groet, Paul |
T-Rossie |
Geplaatst - 05/12/2011 : 23:53:24 Paul, Wat ik begin te vermoeden is dat je de registraties juist hebt bewaard op de Harddisk en NIET in het USER geheugen... zonder dat je het in de gaten had. De Tyros onthoudt (ook na uitzetten) welk pad je het laatst hebt gebruikt om bij de registraties te komen.
Ik mocht dit zelf ook een keer ervaren : Tijdens het maken van de regs in USER regelmatig SAVEN. Op een bepaald moment een backup gemaakt naar harddisk (tabblad HD1) en vergeten terug te zetten op tabblad USER. Vervolgens de volgende dag braaf doorgegaan en regelmatig saven.... ik dacht naar USER, maar dat gebeurde dus naar de HD1!
Toen ik later een keer wilde checken in USER welke plaatsen nog vrij waren... leek er heel veel vrij Vele uren noeste arbeid zag ik in rook opgaan, tot het moment dat ik de registraties op de HD ging bekijken : Daar stonden ze
Hopelijk is iets dergelijks bij jou aan de hand? |
theplayer |
Geplaatst - 05/12/2011 : 11:06:36 Hallo Paul,
Ik denk niet dat stroomuitval de oorzaak zal zijn. Als je het keyboard uit zet heb je in principe hetzelfde. De stroom is ineens weg. IK heb er een tijdje over na zitten denken, maar er schiet mij niets te binnen dat deze storing zou kunnen veroorzaken. Ook ik heb mijn registrations in het user-geheugen staan en die overleven alles. 'N reset of 'n update maken daar zelfs geen inbreuk op. Het blijft dus een raadsel. Zoals reeds eerder geschreven maak ook ik regelmatig 'n backup naar de harde schijf en evt. naar 'n usb-stick. Ik hoop in ieder geval dat je snel weer op pad kunt. Groetjes,
PaulT2 |
Geplaatst - 05/12/2011 : 10:11:54 Het is mij nu wel duidelijk dat ik alle registraties etc. moet opslaan op de HDD en/of USB stick. Het is mij echter nog steeds een raadsel waarom en hoe het user geheugen ineens leeg kan zijn. Kan het bv. veroorzaakt worden door stroomuitval? De stekker wordt er uit geschopt en je keyboard staat op dat moment aan? Heeft iemand daar een idee over?
Groet, Paul |
Hanswiel |
Geplaatst - 01/12/2011 : 10:26:56 Hoi,
Ik ga voor veilig en sla de registraties op:
1. user-geheugen 2. op de HD van de Tyros 3. op een usb-stick
Dat lijkt veel maar ik heb daar al eens plezier van gehad.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |