Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Hammond geluiden op de Tyros 3/4

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Tyros4-orgel Geplaatst - 29/03/2012 : 13:29:14
Ik las in een ouder onderwerp iets over Hammond geluiden op de Tyros 4, en daar ben ik zelf nogal gek op.
Ik heb inmiddels op de Tyros 3 heel veel orgel geluiden gemaakt met de digitale drawbars, en je kunt echt hele goeie Hammond-achtige drawbar geluiden nabootsen.
Ik zelf heb inmiddels drawbar-instellingen gemaakt die klinken als een Hammond B3(leslie), een C3(vibrato, en chorus), een A-100(andere leslie instellingen) en zelfs een H-100(vibrato én extra voetmaten).

Als je de digitale drawbar-instellingen gebruikt, dus alle drie de tab-bladen, dan heb je heel veel instel mogelijkheden tot je beschikking.
Die moet je gewoon gaan uitproberen, en dan heel goed luisteren naar de verschillen in klank die die instellingen opleveren.
Zo maak ik ook bv. percussie klanken á la Hammond H-100, die je dan mooi kunt toevoegen als extra layer bij de Hammond-klank die je al hebt ingesteld.

Een mooi voorbeeld van die mogelijkheden kun je beluisteren in mijn youtube upload: Ein Stern, die deinen namen trägt.
Daarin gebruik ik een aantal verschillende Hammond geluiden met en zonder percussie.
Maar ook met verschillende instellingen, zoals "helemaal droog", of met vibrato, of met verschillende leslie-instellingen.
Voor de liefhebbers van deze klanken, hier de link naar die upload:

http://www.youtube.com/watch?v=wapRG_CWITU

Luister maar eens goed naar de verschillen in klank, deze sounds zijn allemaal gemaakt met de digitale drawbars van de Tyros 3.
Ik heb géén samples gebruikt !!

Groeten, Jan.
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
robertohenzen Geplaatst - 08/11/2012 : 14:45:01
Hallo allen,

Ik ben pas forum lid geworden, alhoewel ik al sinds december 2010 een Tyros 4 heb aangeschaft. Ik speel in een band en onze gitarist vraag steeds of er ook een Hammond B3 in zit met leslie. Ik weet niet goed hoe ik dit moet doen en welke organvoice dan als goed uitgangspunt moet dienen. Moet ik dan ook met pedaal werken om de leslie aan en uit te zetten?
Wie helpt mij?

Gr,
Roberto
Tyros4-orgel Geplaatst - 28/04/2012 : 13:02:58
Bedankt Jaap, ik heb ze net even beluisterd/geprobeerd.
Zitten best een paar mooie tussen, die ik zeker ga gebruiken.
Over het algemeen zit er wel héél veel galm bij, maar dat kan ik makkelijk even aanpassen :-)
Nogmaals dank,

Groeten, Jan.

Nu in het bezit van een waar Yamaha Tyros4-orgel, in dit model de enige ter wereld !!
paulmuz Geplaatst - 28/04/2012 : 08:29:54
Hartelijk dank Jaap , het is zeker bruikbaar.
prettig weekend.
mvg
paulmuz
F.van Holten Geplaatst - 27/04/2012 : 18:20:24
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeepee

Ik heb een zip-bestandje met allerlei Hammond-drawbarinstellingen van B3 en M100. Geen idee meer hoe ik er aan kwam, ik heb het ooit eens gekregen in de tijd van de PSR2000, jaren geleden dus. Mocht iemand het willen hebben is een mailtje welkom.

Groet,
Jaap uut Hasselt.

Jeepee

Jaap
Bedankt voor de moeite die er in gestoken hebt, er zitten hele leuke bij.

Groet
Frans
Jeepee Geplaatst - 25/04/2012 : 15:34:32
Ik heb een zip-bestandje met allerlei Hammond-drawbarinstellingen van B3 en M100. Geen idee meer hoe ik er aan kwam, ik heb het ooit eens gekregen in de tijd van de PSR2000, jaren geleden dus. Mocht iemand het willen hebben is een mailtje welkom.

Groet,
Jaap uut Hasselt.

Jeepee
New in town Geplaatst - 16/04/2012 : 19:31:43
Hallo Jan, graag gedaan hoor.
En ik vind eigenlijk wel dat je gelijk hebt, laat mij maar mooi de nieuweling zijn hier op het forum.

Ruud, heel fijn dat je het aangeboden hebt.
Maar je behulpzaamheid is in dit geval niet nodig.
Het is ook wel zo, de naam New in town is hier al ingeburgerd.

We laten het maar zo.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Ruud Geplaatst - 16/04/2012 : 19:02:40
Hallo Jan,

Ik heb je naam veranderd in Tyros4-orgel.
Service van de zaak.
Je kun je handtekening zelf verwijderen of aanpassen als je dat wilt.

Piet, moet het voor jou Tootsie worden? Bij New in Town weten de meesten wel dat jij het bent.
Niet dat ik voor iedereen namen ga wijzigen, maar nu wil ik wel een uitzondering maken.

Groet,
Ruud
Tyros4-orgel Geplaatst - 16/04/2012 : 18:36:15
Bedankt Piet, ik heb het net even aangepast.
Ik laat mijn "account" maar bestaan, zo blijven mijn onderwerpen en reacties mooi van mij zelf.

Het plezier wat ik nu al beleef aan de Tyros4 als orgel is mij al heel veel waard.
De Tyros4 laad veel sneller de samples in, de ritmes en styles zijn hier en daar sterk verbeterd enz....
Helemaal te gek, en voor mij lekker makkelijk te bedienen.

En nee hoor, "New in Town" is helemaal geen verkeerde naam, je blijft zo mooi de nieuweling op het forum :-).

Groeten, Jan.

Nu in het bezit van een waar Yamaha Tyros4-orgel, in dit model de enige ter wereld !!
New in town Geplaatst - 16/04/2012 : 17:11:18
Hallo Jan,

Gefeliciteerd met je Tyros 4, een prachtig keyboard vind ik zelf,
daar ga je veel plezier aan beleven.

O ja, wat betreft je handtekening, een kleine opmerking.
Ik zie wel eens vaker mensen het woord enigste gebruiken. Maar dit is geen goed Nederlands.
Het moet eigenlijk "enige" zijn.
Anders heb je altijd een fout in je handtekening staan en misschien wil je dit wel niet.

Trouwens,
ik heb mijn naam ook al wel eens proberen te veranderen.
Maar dan moet je volgens mij een geheel nieuwe accountnaam maken.
Ach, en zo erg is de naam New in Town nu ook weer niet.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
Tyros4-orgel Geplaatst - 16/04/2012 : 16:27:19
Oepss... vergeten te versturen, bij deze dus wel gedaan !!

Groeten, Jan.

Nu in het bezit van een waar Yamaha Tyros4-orgel, in dit model de enigste ter wereld !!
Tyros4-orgel Geplaatst - 16/04/2012 : 16:16:30
Oké, de naam veranderen lukt niet.
Dus heb ik maar een handtekening gemaakt, die nu ook al bij deze wordt getoond als het goed is !

Groeten, Jan.
Tyros4-orgel Geplaatst - 16/04/2012 : 16:06:10
Ik heb inmiddels een Tyros4-orgel, ik heb de Tyros3 ingeruild voor een Tyros4.
En idd. is de drawbarsectie praktisch gelijk aan die van de Tyros3, op de euro-keuze toets na (is overigens héél mooi).
Er zitten bij de standaard organsounds ook wat extra geluiden, en die zijn best goed :-).
Verder is de Synth-bank behoorlijk uitgebreider geworden, en daar zitten mooie sounds bij die je bij een drawbar-sound kunt toevoegen voor het verkrijgen van hele mooie pop-orgel sounds.
Dat wordt weer lekker uitzoeken en proberen en combineren ..... heerlijk !!!
Overigens klinken de ritmes stukken beter (niet allemaal, maar wel de nieuwere), alsof de drum geluiden beter en/of langer gesampled zijn.

Voor mij betekent het toch wel weer een "nieuw" orgel dat ik nu in huis heb staan.
En ik zal mijn naam even aanpassen, van Tyros3-orgel naar Tyros4-orgel als dat kan.

Groeten, Jan.
Tyros4-orgel Geplaatst - 30/03/2012 : 23:08:03
Geeft niet, T-Rossie, een eerlijke mening is een mening waar je iets mee kunt.
De drawbar-sectie van de T3 is exakt gelijk aan die van de T4, maar dan zonder de keus EURO (oftewel de Wersi Helios orgelklank).
Bij mijn upload hoor je nu eens een keer géén B3 nabootsing (die heb ik ook wel natuurlijk), maar meer de H-100 en C3 vibrato geluiden.
Daarbij ook nog een leslie effekt bij de C3 met een "warme" klank.
Oké, dat zijn niet de meest populaire Hammondsounds, maar dat is maar net wat je het liefst wil horen denk ik.
Voorop gezet IS dit natuurlijk een Yamaha emulatie van de drawbarsound, en daarom ook NIET gelijk aan de echte Hammond toonwielklank.
Maar de mogelijkheden zijn echt legio, waardoor je dus veel meer met die drawbars kunt doen dan je zou verwachten.

Ik heb inmiddels al een heleboel van die verschillende orgel drawbarsounds gemaakt, en ze worden alleen maar beter naarmate ik er meer in thuis raak.
Luister bv. ook eens naar mijn upload van Seven Tears medley op YT, dan hoor je veel meer de Wersi drawbarsound samen met andere klanken die bv. Klaus Wunderlich en Franz Lambert toevoegden aan die drawbarsounds (stringensemble heel zacht op de achtergrond of iets dergelijks) of misschien de upload Pensylvania 6-5000, waarbij ik de drawbarsound meng met Brass-sounds én waarbij ik een Helios percussie drawbarsound gebruik.

Ook heb ik een aantal Jazz drawbarklanken gemaakt, en die klinken al beter dan die in het filmpje die genoemd wordt (beter in de zin van meer uitgebalanceerd, vooral in de hogere regionen).
Daar heb ik nog niet een upload mee gemaakt, maar dat gaat vast nog komen.
Overigens kun je de samples niet vergelijken met deze drawbarsounds, want dat zijn digitaal opgenomen geluiden van de echte Hammond en Wersi geluiden die je dan hoort (slechts beperkt door het sample geheugen van de Tyros, want dezelfde samples klinken bijvoorbeeld beter op een Wersi OAS-orgel).
Die samples moet je dan ook zó gebruiken, je kunt géén voetmaten toevoegen of aanpassen.

Des-al-niet-te-min vind ik persoonlijk de digitale drawbars onmisbaar op dit mooie keyboard van Yamaha, en ik kan me er ook lekker mee uitleven.
Je kunt er namelijk ook nog eens prachtige Tibia-orgelsounds mee maken, of andere prachtige Theater-orgel klanken, maar ook net zo goed Klassieke orgelklanken cq Kerkorgelklanken.
Die klinken ook gewoon zéér goed, vooral met extra reverb/digitale hall.

Groeten, Jan.
P.S. nog bedankt voor je compliment betreffende mijn Tyros-orgel :-)
theplayer Geplaatst - 29/03/2012 : 21:34:41
Ja Piet, ik ken dat.
Ik krijg vaak mail of ik ook iets weet voor een goede hammond sound.
Dat is moeilijk, want wat voor klank heeft iemand in zijn hoofd zitten.
Maar het belangrijkste van de hammond sound is de manier van spelen.
Daarmee kun je de sound goed beïnvloeden.
Maar ja, doe het maar even. Hahahha.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
New in town Geplaatst - 29/03/2012 : 21:13:58
Hoi Frans,

Ik word altijd een beetje moedeloos als ik dit soort gasten zie spelen.
Dat heb ik ook al wel eens gedaan: onder alle 8 registrations allerlei voetmaten,(drawbar-variaties) vastzetten.
Dan kun je gewoon supersnel wisselen. Nu alleen nog supergoed leren spelen... :-)

Groetjes,
Piet

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000