O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
FlyingDutchman |
Geplaatst - 15/11/2012 : 22:06:10 Hi all, Voor wie het weten wil: het is mogelijk (en heel eenvoudig) om op een Tyros 4 afbeeldingen (BACKGND) mee te laten lopen met een MIDI-song, zoals in de demo.
Ik heb die vraag van een collega op het werk gekregen en het ‘even’ uitgezocht. In de handleidingen is hier niets over te vinden; alleen hoe je één plaatje kunt vastzetten met [LYRICS / TEXT] [BACK GROUND]. Er staat ook dat dit bij een song die al een BACKGROUND heeft niet mogelijk is – [BACK GROUND] is in dat geval grijs (greyed out). Laat dit nu niet waar zijn. Gelukkig maar. Hieronder volgt wat je moet doen. Het lijkt (opgeschreven) ingewikkeld, maar als je eenmaal ziet wat er gebeurt is het heel eenvoudig. Als je onderstaande methode volgt, kun je bijvoorbeeld plaatjes met coupletten en refreinen automatisch op elk gewenst tijdstip in de song weergeven (zolang het maar 640x480 is) op het (externe) Lyrics scherm. NB: niet de plaatjes zelf maar een korte sysex-message die de locatie aanwijst waar het plaatje staat, wordt in de song geladen. Dit heeft geen enkele hoorbare invloed op de performance van de song tijdens het wisselen van een plaatje naar het volgende plaatje, het gaat dus net als in de demo.
Meerdere bitmap bestanden (.bmp) in LYRICS laden:
1. Zet de .bmp-bestanden (640x480) vooraf op een bekende locatie, bijvoorbeeld in een map BACKGNDS die je in de root van HD1 aanmaakt. (Via de PC of via het Lyrics scherm kun je dit doen.) 2. Selecteer de song waarbij je (meerdere) plaatje(s) tijdens het afspelen wil weergeven. 3. Druk op toets [LYRICS / TEXT]. 4. Druk op de toets onder [BACK GROUND] en selecteer een afbeelding. (Let op: de afbeelding die je als eerste in de song wil zien moet je straks als laatste invoeren). 5. Druk menu-toets [Digital Recording] en daarna op toets [A] (SONG CREATOR). 6. Selecteer met [TAB >] het tabblad [CHANNEL]. 7. Navigeer met toets [B] naar 5 SETUP. 8. Zorg ervoor dat LYRICS SETTING is aangevinkt (met de toetsen onder het display er naar toe navigeren en op [MARK ON] klikken). Sla deze stap over als LYRICS SETTING al aangevinkt is. 9. Druk nu op toets [D] (EXECUTE). LET OP: Druk nu nog niet op toets [I] (SAVE) (is niet nodig en alleen maar extra werk; aan het eind van de sessie wordt wel gesaved, zie verderop bij stap 15).
(De afbeelding is nu vastgelegd, en als je onder [LYRICS] zou kijken is BACK GROUND grijs. Nu wordt het spannend.)
10. Navigeer in SONG CREATOR met de [TAB >] toets naar de tab SYS EX. 11. Druk op toets [H] FILTER, daarna toets [J] INVERT en navigeer dan naar META EVENT (FF) om deze aan te vinken met MARK. Toets daarna [EXIT]. Deze stap maakt het navigeren makkelijker, want bij de “plaatjes” gaat het om één enkele, specifieke meta-event, en nu worden in dit scherm alleen nog maar meta-events weergegeven. Sla deze stap de volgende keer dus over. 12. Navigeer nu naar het begin van de song en vandaar naar locatie 000:2:0000 met de toetsen [A] [B] en [C]. Nu komt het: op de locatie (bar-beat-clock) 000:2:0000 staat de meta-event die het plaatje vastlegt. Deze message begint met FF 7F 43 7B 21 … en zolang deze message op exact deze locatie staat is het laden van nieuwe plaatjes “gelocked”. Het is dus zaak deze message te verplaatsen. Stel nu dat het plaatje tekst bevat met een refrein dat op maat 20 in de eerste tel zichtbaar moet zijn. Dan is het logisch om dat plaatje al op maat 19 in de derde of vierde tel weer te geven (zodat de meezingers het alvast zien), en dat is wat we nu gaan doen: 12a. Navigeer dus eerst naar de meta-event op 000:2:0000 met de toetsen [A] [B] [C]; 12b. Navigeer met de toetsen [D] en [E] naar de bar (helemaal links, 000) en gebruik de DATA ENTRY toetsen om deze te wijzigen in 019. 12c. Navigeer nu met toets [E] naar rechts en verander de 2 in een 3. Er staat nu 019:3:0000 META FF 7F 43 7B 21 … 13. Druk nu op [EXIT] om uit het SONG CREATOR scherm te gaan. LET OP: Nog niet op [I] SAVE drukken! Niet nodig!
(Druk nu maar weer op [LYRICS / TEXT] en constateer dat een nieuw plaatje geladen kan worden!)
14. Herhaal stap 3 tot en met stap 13 voor ieder volgend plaatje. 15. Bij het laatst in te laden plaatje (kan het eerste couplet zijn maar ook een plaatje zonder tekst) ga je alsvolgt te werk: 15a. Herhaal stap 3 tot en met stap 9. 15b. Druk op toets [I] SAVE en sla het bestand op en druk daarna op [EXIT] om uit SONG CREATOR te gaan en de song te spelen, inclusief “dia-voorstelling”. Klaar! (Het laden van nieuwe plaatjes is nu vergrendeld omdat het laatste plaatje nog steeds op 000:2:0000 staat.) (Eventueel eerst nog in SYS EX alle boodschappen weergeven met FILTER – ALL ON).
LET OP: songs beginnen in maat 4 (bar 004:1:0000). De bars 000 tot en met 003 worden voor dit soort sysex events gebruikt, je merkt er alleen wat van als je de score van een song opent: de eerste noten beginnen in bar 4 en niet in bar 1. Zorg er dus voor dat het eerst te tonen plaatje op 000:2:0000 staat, en de rest in bar 004:1:0000 of hoger.
Als je eenmaal de “feel” hebt, ziet het er, heel kort samengevat, alsvolgt uit:
Song laden – Lyrics scherm, plaatje laden – In song creator plaatje vastleggen met EXECUTE, in SYSEX plaatje verplaatsen naar een nieuwe maat/tel hoger dan bar 004, terug naar Lyrics scherm voor volgende plaatje, etc. en tenslotte Save. Simpel!
Refreinen kopiëren:
In een song waar al een refrein als een plaatje is ingevoerd, is het zeer eenvoudig om een refrein te kopiëren. Stel voor dat er een refrein begint in maat 023:3:0000, dat herhaald moet worden in maat 36 en 48. Ga alsvolgt te werk:
16. Ga zoals hierboven beschreven naar de SYS EX tab. 17. Navigeer naar de meta-event in maat 023:3:0000. 18. Druk op de toets COPY en daarna twee keer op de toets PASTE. 19. Wijzig op eerder beschreven wijze de bars van de nieuwe messages naar 035:3:0000 en 047:3:0000 en sla de song op.
Enjoy!
Fly Tyros! |
8 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
DikM |
Geplaatst - 20/11/2012 : 10:42:58 Hallo allen,
Ik ben vanaf de Tyros 2 al bezig om erachter te komen of het mogelijk is om foto's mee te laten lopen met een muziekstuk, en bij verschillende demonstrateurs geïnformeerd, echter zonder antwoord. De programmeurs van Yamaha zouden eens een poging kunnen doen te informeren bij hun oud collega's van Technics. Al vanaf de KN5000 was het al op zeer eenvoudige wijze mogelijk, zelfs voor een digibeet als ik. Het moet voor Yamaha toch mogelijk zijn om hiervoor een eenvoudig programmaatje te schrijven, zodat mensen zonder uitgebreide computerkennis hier ook mee uit de voeten kunnen. In mijn herinnering ging het bij Technics als volgt: Foto's comprimeren en op [toen nog] floppy zetten, in het keyboard stoppen en aangeven op welke maat de foto moet verschijnen naar ik meen 36 stuks max. Bij het afspelen van de muziek verliep alles vanzelf en simpel. Er is zelfs van Technics ooit een demo te downloaden geweest vlak voor de kerst, titel Der Weihnachtsman. Yamaha ik daag u uit.
Met vriendelijke groet, DikM
|
New in town |
Geplaatst - 17/11/2012 : 23:02:40 Hallo Wim,
Welkom dan maar op dit mooie forum, and enjoy your flight with the Tyros-company... Fasten seatbelts.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
tyro |
Geplaatst - 17/11/2012 : 22:41:12 Ik had over een bestaande song met bitmap geladen. Dan moet je wel de sys/ex wissen om een bitmap toe te wijzen
Groeten Wim |
FlyingDutchman |
Geplaatst - 17/11/2012 : 22:31:15 @tyro: Het wissen van de sysex (meta-event): dacht ik eerst ook, maar is niet nodig als je maar de meta-event op 000:2:0000 verplaatst naar bijv. 001:1:0000 of hoger. Je kunt die andere meta-event wel weghalen, maar zolang er "iets" staat op 000:2:0000 heeft dat geen zin. Je kunt overigens de meta-event op 000:2:000 helemaal weglaten. Dan blijft het standaard plaatje van dat moment staan als je de song laadt. Het eerste song-gebonden plaatje verschijnt dan pas als de song loopt. De firmware kijkt blijkbaar eerst op 000:2:0000 als de song geladen wordt. Daarmee wordt de BACK GROUND toets uitgezet en het plaatje waar 000:2:0000 naar verwijst, geladen, nog voordat de song wordt gestart (net zoals alle channel events worden gestart; ook die zijn te verwijderen, zodat de styles niet automatisch meelopen).
Het parchment plaatje komt er inderdaad steeds even tussen. Helaas zijn de presets niet te kopiëren of te wijzigen, want dan zou je een zwarte achtergrond kunnen plaatsen en die "parchment" noemen; dat valt minder op dan het goedbedoelde maar lelijke parchment plaatje. Ik zoek nog uit hoe dit zit en of er iets aan te wijzigen valt. Ook vervelend is dat de sysexen niet te editen zijn (ik heb een Yamaha MU90R aangesloten, alles daarheen moet eerst met Cakewalk opgezet worden en daarna naar de T4 gekopieerd worden. Van een Workstation verwacht ik eigenlijk dat het daarop ook gedaan kan worden).
@vlbrgt: Op een extern scherm (of monitor) heb je geen balken boven en onder, alleen de plaatjes, eventuele lyrics en de naam van de song. Zet het externe scherm wel eerst even op Lyrics. De bedoeling is om plaatjes voor de toeschouwer(s) of meezingers mee te laten lopen, en daarvoor is het klapschermpje minder geschikt dan een monitor of beamer. Ik ken iemand die op zijn T3 tekstbestanden bij songs laat meelopen door ze in registers op te slaan (register sequence) en deze dan met het tweede pedaal te bedienen. Ook DAT is wel een mooie methode, want tegelijk met breaks etc. verschijnt dan de nieuwe tekst, bijv. een terugkerend refrein.
Mooi forum is dit
Groetjes,
Wim
Fly Tyros! |
vlbrgt |
Geplaatst - 16/11/2012 : 23:03:49 Hallo,
Goede uitleg hoe het te verwezenlijken op de Tyros zelf. Alleen jammer dat het niet helemaal is zoals in de demo. Ik bedoel het volledige scherm, zonder de titelbalk boven, en de menubalk onder aan het scherm. Dat zou nog zoveel mooier ogen.
Zoals Tyro zegt tijdens de wisseling van scherm krijg je even de normale text background te zien.
Mvg Etienne
|
tyro |
Geplaatst - 16/11/2012 : 22:30:53 Goede uitgebreide uitleg.
Dit was bij mij al bekend. Ik krijg bij de wisseling steeds het preset "Parchement" er tussen door.
Wanneer je de Background in een bestaande song niet kan aanpassen moet je de Meta. FF 7F 43 7B 21 00 01 45 3A 2F~ eerst wissen in Song creator, SYS/EX.
Groeten Wim |
FlyingDutchman |
Geplaatst - 16/11/2012 : 20:48:32 Hallo theplayer,
Thx, het is een genoegen om kennis te delen. Nog een aanvullende opmerking: ik gebruik Cakewalk pro 8 audio om sysex messages toe te voegen, bijvoorbeeld een System Volume in een song die onverhoopt te hard klinkt (bijvoorbeeld F0 7F 00 40 01 00 40 F7 om het system volume op 64 te zetten). Dit moet in een channel, want de T4 slaat de sysexen van Cakewalk niet op als ze in het sysex venster van Cakewalk zijn ingevoerd. Nu de opmerking: voer dit soort messages in voordat je bitmaps invoert, anders kunnen die zomaar verdwijnen als de sysex op een verkeerde wijze is ingevoerd. Sysexen ingevoerd in een channel verschijnen keurig in de sysex tab bij song creator, tussen de meta-events. yamaha heeft dit behoorlijk slim aangepakt.
Mooie tips op uw eigen site...
Groet,
Fly Tyros! |
theplayer |
Geplaatst - 16/11/2012 : 05:15:31 Hallo Fly,
Allereerst welkom op dit forum. Leuk dat je je kennis met ons wilt delen. En dit is wel een hele leuke binnenkomer. Bedankt voor deze mogelijkheid. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|