O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
maartenb |
Geplaatst - 15/02/2013 : 20:23:13 Hallo enthoussiastelingen,
sinds een maand ben ik fanatiek bezig met de Tyros4 in combinatie met REAPER, een Windows sequencer/DAW (digital audio workstation). Ik heb een compleet nummer opgenomen, "Nine million bicycles" van Katie Melua. Dus de melodie, tin flute, ocarina, strijkers en de style staan allemaal in REAPER. Daarmee is de recording-fase voltooid.
Nu wil ik met het afmixen beginnen. Het was me eerder al opgevallen dat de klanken van de melodie etc. anders klinken tijdens het spelen dan tijdens het afspelen vanuit de sequencer. Ik bedoel, de klanken zijn wel goed, maar de DSP effecten staan uit als ik afspeel via de sequencer. DSP effecten zoals chorus, cross delay, enz.
Vervolgens ben ik de Data List ingedoken en heb inmiddels uitgevogeld hoe je met SysEx (System Exclusive) de DSP's kunt aanzetten en instellen. Dat is echter tijdrovend en vervelend om te doen.
Daarom zoek ik naar een manier om de Tyros zelf de SysEx data via MIDI uit te laten sturen. De sequencer hoeft het dan alleen maar op te nemen en voilá, het werkt.
Afhankelijk van welke knop je gebruikt, stuurt de T4 het volgende uit: - Verander de klank. De T4 stuurt dan de Program Change uit, en een beetje SysEx voor de DSP. Echter, de T4 stuurt uitsluitend de DSP veranderingen t.o.v. de vorige klank uit! Niet de complete DSP instellingen. En dat zoek ik eigenlijk.
- Als je drukt op Stop van de ingebouwde MIDI sequencer, stuurt de T4 een beetje data uit (ben even vergeten welke dat precies is)
- Als je drukt op Stop en Rec ("new Song") van de interne MIDI sequencer, stuurt de T4 veel meer uit, met o.a. een complete initialisatie van de reverb. Maar geen DSP's.
- Als ik een song opneem in de interne MIDI sequencer en ik bekijk welke instellingen daar in staan in de eerste maat, dan is dat nog weer meer. Ook een gedeelte van de DSP instellingen. Maar niet alles, lijkt.
Dus weet iemand hoe ik de Tyros zo ver kan krijgen, dat hij alle instellingen van een DSP voor een voice uitzendt via MIDI uit?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Maarten
|
6 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
maartenb |
Geplaatst - 17/02/2013 : 21:15:40 De thread waar je naar verwijst had ik al gelezen, maar uiteraard toch bedankt!
Mark Styles begrijpt het in die thread net niet helemaal, met alle respect overigens, dus het heeft me wel een stukje op weg geholpen, maar nog niet helemaal.
Overigens heb ik de DSP vraag ook op dat forum staan. De combinatie van antwoorden die ik hier krijg en daar, is echt goud.
Maarten |
tyro |
Geplaatst - 17/02/2013 : 20:58:21 Hier nog een programma waar je makkelijk DSP kan bewerken etc.. Of het één en ander uit te puzzelen.
De Demo is gratis tot 3 keer opslaan.
Groeten Wim |
tyro |
Geplaatst - 17/02/2013 : 20:45:20 Hoi Maarten,
Lees dit topic eens misschien helpt het.
Groeten Wim
|
tyro |
Geplaatst - 17/02/2013 : 20:05:21 Control change 121 op nul misschien. Is reset all volgens mij uit mijn hoofd.
Wim |
maartenb |
Geplaatst - 17/02/2013 : 19:55:31 Bedankt Wim, voor je uitgebreide antwoord!
Ik ben met MixMaster aan de gang gegaan en heb vele experimenten gedaan. Het blijkt dat het niet uitmaakt of je nu een Voice, Style, Registratie kiest of op Stop drukt van de interne MIDI recorder. De T4 zendt uitsluitend de veranderde settings uit.
De beste manier om de DSP settings te verkrijgen, in mijn bescheiden mening, is om de Voice te selecteren waarvan je de settings wilt hebben. Vervolgens druk je op Voice Set en verander je alle settings op alle tabbladen. Niet opslaan. Druk Exit, en kies dan opnieuw de Voice. Nu stuurt de Tyros alle settings uit via MIDI! Hoewel ik dit omslachtig vind, ben ik er wel blij mee, want nu kan ik weer door met mijn project.
Het uitsluitend uitzenden van veranderde settings is best logisch. Tenminste, als er een (MIDI) commando bestaat dat alle settings naar hun default waarde zet. Dan heb je een baseline en hoef je daarna uitsluitend de veranderde waarden uit te sturen. Het "Reset naar defaultwaarden" commando zou je dan aan het begin van een song kunnen plaatsen. Ik heb zo'n commando echter niet kunnen vinden.
Weet iemand of er zo'n (MIDI) commando bestaat en zo ja, wat het is?
Bedankt wederom!
Maarten |
tyro |
Geplaatst - 16/02/2013 : 09:27:11 Hallo Maarten,
Ik gebruik MixMaster om te zien wat de Tyros uitstuurt.
Open file in MixMaster, Monitor.mid als template. Stel in MixMaster bij setup Imstrument, Tyros4 in. Stel in MixMaster bij Midi Device Digital workstation-1 in. Stel in MixMaster bij Puldown Views, Monitor view in. Wanneer je in Midirecord menu op start drukt zal de recorder wachten tot het data binnen krijgt.
Je ziet meteen als er wat binnen komt.
Probeer het eens met een registratie. Zorg er dan wel voor dat de registratie wel blauw is. Dus niet ervoor al eens geactiveerd anders stuurd het niet alle data uit.
MixMaster heeft soms nog wat vastlopers maar verder is MixMaster super. Je kan ook 2 Mixmasters tegekijk openen en kopïeren van de één naar de andere in bijv. Listmode.
Verder is het van belang welke midi-setup in je Tyros insteld. Daar staat wat uitgestuurd/ontvangen wordt. Zorg er voor dat bij SYSTEM, 3: SYS/EX, TRANSMIT (TX) op ON staat
De style en Right part voices in de tyros heeft ook invloed op de DSP instellingen.
Als je zeker wil zijn dat alle instellingen in je file staat open dan de file uit de Tyros in Mixmaster of Reaper.
Lang alles niet wordt uitgestuurd via midi.
Groeten Wim |
|
|