Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Hoe leer ik sysex kennen?

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
AbeTheBabe Geplaatst - 06/08/2013 : 09:57:47
Beste vrienden,

Ik heb doorgrond hoe ik een XG file in Logic Studio moet inrichten om de sounds goed door de Tyros 4 te laten spelen.

Er moet nog veel meer mogelijk zijn met system exclusive messages (reverb type, druminstrumenten per toets toewijzen etc).
Ik zie in de datalist hexadecimale codes.

Hoe verwerk ik die?
Hoe leer ik sysex gebruiken?
Kan/wil iemand mij lesgeven?
Zijn er tutorials over?
Elke tip is welkom uiteraard.

Bij voorbaat dank.
4     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
maartenb Geplaatst - 20/08/2013 : 14:46:55
Hallo Ab,

toevallig heb ik me een half jaar geleden tot in de diepte in de SysEx van de Tyros 4 verdiept. Dit had ik nodig omdat ik een multitrack opname heb gemaakt, waarbij ik de Tyros 4 uitsluitend via MIDI aanstuur (http://www.youtube.com/watch?v=fo1DAt321qo). De effecten (DSP's) en de klanksettings worden o.a. via SysEx aangestuurd.

Als je een gerichte vraag hebt, zal ik mijn best doen die te beantwoorden. Geef me wel even tijd om te antwoorden, want ik heb wat problemen met mijn Internettoegang momenteel.

Het onderwerp SysEx met de T4 is best pittig, maar er is uit te komen. Dus hou vol!

Maarten
richard001 Geplaatst - 18/08/2013 : 12:35:45
Ab, nog even een aanvulling:

Het volledige adres voor de XG handleidingen:

http://www.jososoft.dk/yamaha/docs_specs.htm

dan ben je meteen op de juiste pagina.

Gr, Richard van Straten
richard001 Geplaatst - 18/08/2013 : 12:30:54
Hallo Ab,

Als je je echt wilt verdiepen in het XG formaat van Yamaha, kun je om te beginnen gaan naar www.jososoft.dk/yamaha
Op deze site kun je onder Doc-Specs het XG-Guidebook (1998) en de XG Specifications downloaden.
Daarin kun je lezen wat XG is en hoe het werkt.
Met XG kun je in MIDI-files bijna alles programmeren op het gebied van effecten en sounds.

Het is volgens mij wel noodzakelijk dat je weet hoe je in bijvoorbeeld Sonar of Logic Pro een MIDI-file kunt maken.

XG is een standaard formaat van Yamaha en de specificaties zijn universeel voor alle keyboards die het XG formaat aankunnen.
De Tyros kan echter nog heel veel meer en alle XG-specificaties voor de Tyros kun je vinden in de Tyros Data List.
Daarin staan alle specificaties van het standaard XG-formaat plus alle extra mogelijkheden voor de Tyros.
Je hebt wel het XG-Guidebook nodig om te leren hoe je al die getalletjes moet gebruiken.
Neem er wel de tijd voor. Het kost soms veel moeite om een bepaald effect aan de praat te krijgen maar als het eenmaal lukt is het bijna verslavend.

Succes,

Gr, Richard van Straten.
T-Rossie Geplaatst - 06/08/2013 : 13:37:52
Ab,
MIDI kent note-boodschappen, controller-boodschappen en program-changes. Hiermee kun je in beginsel alle dingen doen om te spelen en songs af te spelen.
SysEx is een ander verhaal en betreft specifieke gegevens/data/instellingen van een bepaald apparaat zoals soundbanken en dergelijke.
SysEx kan dus per merk en type verschillen... zo zal een Tyros niet veel kunnen met SysEx data afkomstig van de Roland G70 en omgekeerd.

Er zijn diverse site waarom het een en ander wordt uitgelegd. (veelal in het engels)
Google maar met 'midi sysex' Suc6

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000