O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
PieteMan |
Geplaatst - 08/12/2013 : 22:10:18 Beste medemuzikanten.
Ik vind op alle tyros forums alhier niets over gebruik van een equalizer. Niet dat ik dergelijk apparaat wil kopen maar ben benieuwd waarom je er weinig meer over hoort. Vroeger was zo'n ding namelijk hot bij een geluids installatie. Tuurlijk kan je op de T4 veel instellen en zijn er producten waar een eenvoudige equalizer is ingebouwd maar is een aparte equalizer niet hot, beter en makkelijker ? Zo duur zijn die dingen niet en je kan je geluid perfect aanpassen lijkt mij.
Graag uw gedachte hieromtrent. groet Bert |
1 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
T-Rossie |
Geplaatst - 08/12/2013 : 23:36:18 Bert, Dat je er niets/weinig over vindt is eigenlijk alleen maar goed want het zijn 'ondingen'. Een Equalizer is soms nodig om slechte eigenschappen van speakers, iemands gehoorafwijkingen en/of afspeelomgevingen te compenseren.
Het goed afstellen ervan is een absoluut niet eenvoudig en mijn stelling is ook altijd : Goede systemen behoeven geen EQ.
De EQ ingebouwd in de Tyrossen is absoluut geen 'eenvoudige EQ' maar zelfs een parametrische! In al mijn T's heeft de EQ altijd op FLAT gestaan en dat betekent uitgeschakeld.
Bij professionele PA installaties (met heel veel lawaai) worden nog wel vaak (automatische) EQ's gebruikt die ingefloten worden met diverse soorten ruis. Bovendien zijn die dingen zo slim dat zodra een microfoon dreigt te gaan rondzingen het betreffende frequentiegebied wordt teruggeregeld en rondzingen nét voorkomen wordt.
Ook ik heb me wel eens 'bezondigd' aan dit soort frutsels, maar ben me gaan realiseren dat dat allemaal niet nodig is als de volumes normaal blijven.
Dus als je goed spul hebt : niks EQ-en! |