Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Toewijzing Reverb en Chorus (Mixing Console)

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Robert72 Geplaatst - 04/01/2014 : 10:24:02
Hallo,

Ik speel met de Tyros 4 in een band, heb Voices opgeslagen als paneelregistraties. Nu merk ik (na 3 jaar) dat in mixingconsole niet alle waardes gelijk zijn (gebleven), zoals reverb en chorus.
Dan is mijn vraag: hoe wordt Reverb (piano hall etc) en Chorus (1 2 etc) dan eigenlijk toegewezen? Is dit niet voice gebonden dus?
Wellicht style gebonden (die gebruik ik niet met mijn band en dus ook niet in registraties)?
Kan het dan te maken hebben, hoe ik een registratie start, in welke stand? Heb ook een fabrieksreset gedaan en deze opgeslagen. Als ik vanuit hier een registratie maak, moet het steeds ok zijn zou je zeggen, piano hall en chorus 5. En als dit zo is en ik heb het dus bij het rechte eind, kan ik dan het volgende herleiden en moet ik dan als volgt te werk gaan:

1. Een registratie kaal beginnen, in fabrieksstand, met piano hall en chorus 5;
2. Voice kiezen, right 1, bijvoorbeeld grand piano (hier geldt dsp2);
3. Voice kiezen, right 2, string (hier geld dsp 3);
4. Voice kiezen, right 3, organ (hier geldt dsp 4);
5. Voice kiezen, left, Mixed Choir, (hier geldt dsp 5);
6. Multi pads, zelf gemaakte, (zit hier dan welk effect op?)

En als het me eindelijk lukt ook dit te beheersen en te snappen, betekent dit dan, dat ik zelf voor elk geluid, handmatig in mixing console steeds moet kiezen, welke reverb en welk chorus ik wil? Hoe weet ik dan wat bij welk geluid mooi en gepast is? Ik dacht, dat dit standaard bij de presets zat inbegrepen, zodat als je niet zo snugger bent, je niets extra hoeft te kiezen en gewoon kunt gaan spelen.

Zo, das een heel verhaal geworden. Ben benieuwd wie me helpt. De verkoper van mijn Tyros weet bar weinig.

Gr,
Roberto
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
tyro Geplaatst - 09/01/2014 : 18:46:45
citaat:
Iedere voice heeft een standaard instelling v.w.b. de Hall en DSP.
Als je een voice kiest, zal die altijd met die specifieke instelling komen.
Anders is het als je een OTS kiest.
Een OTS is een beperkte registration.
Hier heeft men de hall en de dsp van de voices een beetje aangepast, zodat ze beter bij de style passen.

In een Voice word net als de OTS setting geen Reverb en Chorus TYPE opgeslagen.
Wel de hoeveelheid.
Het Reverb en Chorus TYPE is afhankelijk van de style,
Je kan de Voice instelling wel opslaan in een registratie, maar als je het Reverb Type wil opslaan moet je de Style er bij opslaan.

Groeten, Wim
laakies Geplaatst - 07/01/2014 : 21:49:59
@Robert,

Ik "treed" niet zoveel op hoor. mischien 3 x per jaar.

Ook zing ik niet daarbij, dus een perfekte instelling heb ik niet voor je, iedereen zou spontaan weglopen als ik begon met zingen

In Februari heb ik een duo optreden samen met mijn zoon
Ik met de Tyros 5 en hij met zijn disco installatie dus speel ik over de KRK vxt8+sub boxen, pluggen we in op het mengpaneel en draaien ter plekken alles wel bij

Mischien zijn er combi spelers zang en tyros die je wel kunnen helpen hierin...

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl
Robert72 Geplaatst - 07/01/2014 : 10:19:07
Dag Toine,

Dank voor je antwoord. Gefeliciteerd trouwens met je Tyros 5.
Ik begin net de 4 te snappen, na drie jaar uiteindelijk. Was wel mijn eerste Tyros, dus ik had een achterstand. Vind 76 toetsen wel aantrekkelijk, maar ik wacht nog even.

Ben ook zelf geluiden aan het maken, met eigen waves.
Deze dingetjes begreep ik net even niet goed genoeg, ik liet te veel aan het toeval over.

Even iets anders, misschien weet jij dit. Heb al bij Frans op de site gezocht, al heel vaak en ook in dit forum.

Hoe vind ik zelf een manier, om evenwichtig op te treden, ik bedoel alles in verhouding qua volume mbt de zang.

Ik plug de mic rechtstreeks in de Tyros. Snap trouwens het verhaal van de trim knop niet. Misschien omdat ik het verschil niet zie tussen een rood en groen lampje (kleurenblind. Dus die heb ik gewoon in het midden laten staan, op 12 uur.

Dan heb ik 2 x een Line 6 t3.

Heb al gemerkt dat het enorm verschilt of ik via de TRS speakers of de Line6 joekels speel en zing. Hoe krijg ik intern zo veel mogelijk, het mic volume in balans. Heb alles op 100 gezet. master op 12 uur, mic op kwart voor, dan weer 10 voor. Kan het niet goed horen. Hoe doe jij dit?

Gr,
Robert
laakies Geplaatst - 07/01/2014 : 09:55:52
@Robert,

Elke preset voice heeft zijn standaardinstelling gedaan door yamaha.

Elke style kan een bewerkte voice zijn die dus weer afwijkt vd standaardinstelling.

Je kunt dus zowel de voice bewerken, maar ook de voice die in een style zit kun je bewerken, wel weer opslaan.

Je kunt dus de standaardvoice Grand piano gaan bewerken, deze dien je dan op te slaan onder bijv de naam grand piano 02, of je slaat het rechtstreeks op in een registratie.

Je kunt veranderen wat je wilt aan een voice no problem, wel saven of in een reg.zetten.

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl
Robert72 Geplaatst - 07/01/2014 : 09:41:54
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door theplayer

Hallo,

Hier heeft men de hall en de dsp van de voices een beetje aangepast, zodat ze beter bij de style passen.
Je kunt de standaard voice ook zelf aanpassen door de hall en de dsp te veranderen.
Dit kun je dan opslaan in een registration, als je voices daarbij aanvinkt.
Deze registration blijft zo en veranderd niet vanzelf.
Ideaal dus voor dit werk.

Dag Frans,

Dank voor het meedenken.
Misschien heb ik iets verkeerd geinterpreteerd.
Wanneer ik een Voice kies, laten we zeggen Grand Piano,
Betekent dan in het mixing console, Reverb, als daar staat Hall 5,
dat deze effectsnaam niet perse geldt, en dat ik dus moet kijken naar de knoppen onder de regel en de instellingen ervan?
Want als ik vanuit andere instellingen (style) een voice kies,
staat er dus steeds een andere naam bij reverb, canyon, piano hall etc.

Gr,
Robert
theplayer Geplaatst - 05/01/2014 : 07:10:49
Hallo,

Je kunt de standaard voice ook zelf aanpassen door de hall en de dsp te veranderen.
Dit kun je dan opslaan in een registration, als je voices daarbij aanvinkt.
Deze registration blijft zo en veranderd niet vanzelf.
Ideaal dus voor dit werk.

Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
tyro Geplaatst - 04/01/2014 : 16:15:03
Als je een voice kiest word automatisch de daarbij behorende DSP effects ingeschakeld en de hoeveelheid reverb en chorus.
Deze zijn dus al door yamaha zo ingesteld.

Je zou ook een OTS setting kunnen opzoeken uit een style en dan opslaan als registratie.

Het type reverb is afhankelijk van de style.

Je kan het reverb type natuurlijk zelf veranderen.

Je kan als je een piano sound wil, een piano style kunnen kiezen en kijken welke reverb type is gebruikt.

Zo heeft elke style weer een ander reverb.
Dance is heel anders dan Country etc...

Groeten, Wim
Robert72 Geplaatst - 04/01/2014 : 16:03:17
Dag Wim weer,

Dus. Ik heb een jaar geleden of zo, een registratie bewaard van een factory reset.

Als ik deze steeds gebruik voor een nieuwe registratie, blijven de effecten gelijk. Probleem opgelost?

Als ik het dan saai vind worden, moet ik dus naar eigen inzicht andere effecten kiezen? Of zijn hier wellicht ook lijsten beschikbaar met aanbevelings instellingen?

Groeten en bedankt voor je reacties,
Robert
tyro Geplaatst - 04/01/2014 : 16:01:29
Als je in de hoeveel reverb in de multipads wil zien.
Ga dan naar Menu > creator > Multipad crator > Edit
in Filter alles op on zetten
Dan zie je bij control 91 de hoeveelheid reverb
en bij control 93 de hoeveelheid chorus.

In de mixer bij effects staat de master hoeveelheid reverb en chorus net als bij song en style
Hierbij is 64 neutraal.

Groeten, Wim
tyro Geplaatst - 04/01/2014 : 15:52:15
Als je geen style's gebruikt zou je standaard 1 style kunnen kiezen met de juiste reverb.

Deze style met andere standaard istellingen sla je op in ee registratie.
Met deze registratie begin je dus altijd als je de tyros aanzet.

Groeten, Wim
Robert72 Geplaatst - 04/01/2014 : 15:47:47
MMmmmm, niet helemaal geloof ik, maar het begint te komen.

Ik wil voor het gemak even de songs en styles wegdenken, daar ik dit voor mijn band niet gebruik.
Ik gebruik ook geen volume pedaal, dus ik wil in de registraties alles (zo veel mogelijk) in evenwicht hebben qua sound en volume. Ik gebruik wel multipads, sommige zelf gemaakt, en soms wel zes banken per registratie, zeg ik dat goed, 1 t/m 6.
Begrijp ik dan goed, dat ik in het mixing console eigenlijk helemaal niets hoef te veranderen. Alles op bijvoorbeeld Reverb Piano Hall, en Chorus op Chorus 5 laten staan. In de voice presets zijn werk laten doen? Ik zie ik het nu te simpel?

Vraagje terzijde, hoe gaat dit nu met multipads, hebben die hun eigen effecten. Ik vind ze niet zodanig terug in het mixing console?

Gr,
Robert
tyro Geplaatst - 04/01/2014 : 15:34:54
Natuurlijk heeft de reverb en chorus effect op de voice.
Als je dit niet wil moet je in de Mixing console bij de parts de reverb en chorus op nul zetten en vervangen door een DSP (insert effect).

De reverb en chorus zijn mastereffects en kan eenvoudig per track / part de hoeveelheid worden geregeld.

Als je hier van af wijkt moet je insert effecten gebruiken = DSP

Zo kan het ook zijn dat een style bij een song de reverb en chorus anders zijn en de style anders klinkt

Bekijk het zo dat je een mengtafel heb met een losse galm/reverb
Dan kan je per kanaal de hoeveel galm/reverb instellen.

Wil je op kanaal 1 een andere galm/reverb dan op 2 zou je weer een andere galm/reverb apparaat moeten aansluiten.
Of het effect apparaat moet meerdere insert effects hebben.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Groeten, Wim
Robert72 Geplaatst - 04/01/2014 : 15:09:54
Dank voor het meedenken Wim.

Ik denk, dat reverb en chorus wel degelijk invloed hebben op de Voice.
Als ik naar mixing console/effect ga, in de linker kolom helemaal naar boven, en reverb kies;
dan helemaal naar rechts, bijvoorbeeld canyon kies, heeft dit invloed op de sound (het effect) van de te kiezen voice.
Wel is het zo, dat de voice ook zijn eigen instellingen heeft in voice set, bijvoorbeeld reverb 26. Maar wat gebeurt er dan als ik in mixing console de reverb verander, dan blijtf het getal bij voice set hetzelfde. Toch veranderd de klank. Zo krijg ik allemaal verschillende volumes/klanken. Ik probeer het te begrijpen om dit probleem te tackelen. Snap je wat ik bedoel?

Gr,
Robert
tyro Geplaatst - 04/01/2014 : 14:05:53
Reverb en chorus zijn onderdeel van een style of song.

Je kan het reverb type locken.
Function > /utility > Config 1 > 3 Parameter lock > Reverb type aanvinken.
Maar dat zou ik niet aanraden.
Elke style heeft zijn specifieke eigenschapen en dus ook Reverb type.

Je zou wel DSP 2 t/m 7 kunnen gebruiken voor een specifiek reverb.
Maar dan één DSP per Part.

Groeten, Wim
Robert72 Geplaatst - 04/01/2014 : 12:09:08
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eddy vanzee

zouden deze instellingen niet
in de voice zelf, via voice-set opgeslagen moeten worden ?
(onder een andere naam of toevoeging)
Dan eventueel registraties maken met deze gewijzigde/opgeslagen voices.
VrGr
eddy

Was het maar zo eenvoudig. Alle voice die ik kies hebben de zelfde chorus en reverb

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000