Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Vraag van Barry over de aftertouchmogelijkheid

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
New in town Geplaatst - 04/03/2012 : 16:47:06
Hallo Barry,

Jij vroeg dus of het mogelijk was om de leslie via aftertouch te kunnen beïnvloeden.

Dat is gelukkig mogelijk.

Wat je moet doen is dus zoeken naar een leslie-speed-functie die de JS+Y (Joystick) vervangt.
Daarvoor kies je dus de CX3-engine.
Kies nu tab EXi 1
Dan tab Amp/VC/Rotary SP
Nu tab Rotary speaker
Nu zit je dus in de rotary effect pagina van de CX3.
Hier kun je dus het zo aanpassen dat de rotary start met after touch.
Dat kun je bereiken door in de eerste kolom rotary speaker, en dan de AMS-functie op after-touch te zetten.
Maar dan gaat ie alleen maar aan en uit. Dat lijkt me niet zo interessant.
Het wordt echt een stuk leuker, als je de snelheid van de rotary kunt aanpassen via after touch, en dat is gelukkig ook mogelijk.
Kijk maar eens in de tweede kolom rechts, genaamd Mode/Speed.
Daar staat Mode Sw en Speed Sw.
Achter dat speed Sw zit ook weer een AMS-functie, en kijk eens even, daar staat JS+Y. Dat is dus de joystick die zorgt voor de snelheid van de leslie. Vul nu i.p.v. JS+Y, hier after touch in.
En als het goed is, hoor je nu de leslie snelheid wisselen als je after touch in drukt.

Nog twee opmerkingen hierover:
Het kan zijn dat je de toetsen heel hard moet indrukken om het aftertouch effect te verkrijgen.
Daar is een prettige oplossing voor: ga naar global mode en zet de aftertouch curve op 8. Dan gaat het prima.

En dan wat betreft AMS:
AMS staat voor Alternate Modelating Source
Zodra je AMS ziet, kun je dus functies gebruiken die in die lijst staan, om allerlei aanvullende modulaties toe te voegen aan de programs.

Die AMS-mogelijkheden staan niet in de MFX/TX/IFX effecten bij de rotary-effects. Echter op die pagina's is het òòk mogelijk om de leslie-snelheid te veranderen.
Dit doe je door op deze pagina's de source te veranderen.
Als je op die effect-pagina's kijkt dan zie je achter de source JS+Y staan. En dan kies je daar dus voor After touch en dan heb je dus ook de orgels van de HD-1 engine voorzien van snelheidswisseling met after-touch.

Leuke vraag.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
4     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
sano Geplaatst - 26/03/2012 : 22:32:41
Dank je wel Piet voor deze tip. Ik zal hem as weekend uitproberen. Ben nu nog druk bezig met mijn midiproblemen om een tweede toetsenbord te koppelen. Ben overigens goed op weg door goede hulp van Martijn.

Groeten, Barry.
New in town Geplaatst - 26/03/2012 : 14:24:46
Barry,

Inmiddels is het ook duidelijk, dat de aftertouch curve waar ik het in het bovenstaande over had, niet de juiste tool is om de after touch af te stellen. De juiste tool om de after touch in te stellen, vind je òòk in de global mode. Echter je vindt deze in het zgn. command menu. Dat is het menu, wat je rechts boven in, bij iedere pagina kunt activeren. Daar staan een hele rij commando's. Eén van die commando's is aftertouch calibration.
Activeer dat commando. Vervolgens druk je met je vinger op een toets. Er verschijnt nu een blauw blokje in het display, en dat laat je gewoon zo ver lopen als je zelf wil. Nu kun je hier dus zelf bepalen wanneer het after touch-effect hoorbaar wordt. Druk je zacht op de toets, dan komt het effect met een zachte druk op de toetsen al tevoorschijn.
Druk je harder op de toets, dan zul je zien dat je het aftertouch effect met een hardere druk op de toetsen activeert.
Ben je tevreden over wat je ingesteld hebt, laat dan zachtjes je vinger los van het display en druk dan op done.
Ben je niet tevreden activeer je het commando gewoon nog een keer.
En voortaan is het aftertouch effect op deze specifieke door jou ingesteld drukkracht (treshold) ingesteld. Zelf heb ik hem op zacht staan, dat scheelt een hoop blaren...

Groetjes,
Piet
New in town Geplaatst - 10/03/2012 : 19:48:39
Hoi Barry,

Het zou heel goed kunnen zijn, dat dit idd. aan je klavier ligt.
Heb je ook nog in de global mode, de aftertouch curve verhoogd, en maakte dit nog wat uit?

Ik hoor het wel.
Fijn dat je toch nog even reageert.

Groetjes,
Piet
sano Geplaatst - 10/03/2012 : 15:05:54
Piet

Dank je wel voor het antwoord. Sorry dat ik wat laat reageer maar had een drukke week en bezoek nu pas het forum. Ik heb jouw tips even uitgeprobeerd. Ik merk datcik de aftertouch wel voor elkaar krijg maar niet met een optimaal resultaat. Zou dit iets met het klavier te maken kunnen hebben? Dit moet nog vervangen worden.
Ik probeer nog verder en breng je op de hoogte van mijn vorderingen.

Groeten, Barry.

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000