O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
New in town |
Geplaatst - 06/03/2012 : 15:56:44 Hallo clubgenoten.
Ik heb maar even een stukje gekopieerd wat ik ergens anders al geschreven had. Het gaat over het kiezen van samples voor de oscillators van de HD-1 engine. Ik hoor vanzelf wel of men dit nuttig vond.
Kies bij de HD-1 engine tab OSC/Pitch
Als je pag. OSC1 basic voor je hebt, zie je een rij van acht regels. In elke regel kun je een sample naar keuze toepassen. Dus je kunt in OSC1 maximaal 8 samples gebruiken. Echter in de praktijk zul je niet zo snel een oscillator tegenkomen, die volgestouwd is met 8 samples.
De reden hiervoor is dat de OSC volumegelaagd is. (dat leg ik straks uit.) Daarom hoor je als je een nieuwe sample kiest, nog niet direct het geluid ervan. Dat probleem had ik in het begin ook. Je denkt dat je de samples layert, dus verwacht je ook meteen het tweede toegevoegde geluid te horen. Maar dat zit dus anders in elkaar.
Een voorbeeld: Kies in dit geval I-D 108 Stingerbass. Als je nu van dan dit HD 1 program de osc1 page pakt. Zie je dus dat er gebruik gemaakt is van de sample 00319 Bassfinger 5 SG Als je nu vervolgens naar de rechterkolom kijkt, dan zie je een rechthoekige grafiek, die de gebruikte samples weer geeft. 8 samples, dus 8 rijen. Je ziet nu ook dat de 1e rij volledig met blauw gevuld is. De blauwe regel staat dus voor sample 1. Die wordt trouwens groen, als je de keuzeregel van sample 1 activeert. De rest van de gebruikte samples blijft blauw. Groen is de sample waar je mee bezig bent.
Nu ga je er een andere sample bij kiezen, want dat wil je graag. Ik had het over volumegelaagdheid, daarmee bedoel ik dus dat elke sample wat je gebruikt zijn eigen volumegebied heeft, waarbinnen de sample klinkt, dat gebied kun je zelf vaststellen aan de hand van de tool Bottom Velocity. Vòòrdat ik verder ga, moet je nu eerst even de curve van rij 1, sample 1, veranderen in lineair. En de x-fade range op 0 zetten (off). Anders stoort het mijn verdere uitleg.
Als je dat dus gedaan hebt, ga je op bot. vel. staan. Verhoog nu de waarde van de bot. vel. bijv. tot 100, en je ziet de groene lijn kleiner worden. Nu heb je dus een nieuw volumegebied voor de volgende sample gecreëerd. Ga nu op rij 2 staan en kies bijv. voor een multi-sample. Hij kiest meteen sample 0000Acoustic piano, je kunt natuurlijk kiezen uit de andere vele samples. En meteen verschijnt er dus ook een nieuwe groene lijn in de grafiek, die dus staat voor sample 2. Nu heb je dus wat je wilt, twee samples. Voor de volgende sample maak je dus eerst weer volumegebied vrij. Dus sample 2 moet ruimte maken. Weer pak je bot. vel. en zet hem maar op 64. Ga op rij 3 staan voor de 3e sample en pak maar een sample naar keuze. Direct zie je weer een nieuwe groene lijn in de grafiek verschijnen. En zo bouw je verder aan je samples.
Maar nu terugkomend op mijn opmerking dat er dus niet snel 8 samples in zo'n oscillator worden gestouwd. Je ziet dus dat iedere sample zijn eigen gebied heeft. Als je er 8 kiest, dan hoor je ieder sample wat je speelt maar heel kort. Want elk volumegebied is gekoppeld aan de mate hoe hard je de toets aanslaat. Als je heel zacht speelt, komt in dit geval sample 3 als eerste, vervolgens sample 2 en dan 1. Daar moet je met bouwen al rekening mee houden, dat de eerste sample als laatste te horen is, als je er veel in zet. Daarom is vier samples meestal wel de limit. Gelukkig hebben we hiervoor OSC2, die heeft precies dezelfde mogelijkheden. En kun je daar dus ook 4 samples gelaagd inplaatsen. Check dat maar eens aan de hand van andere programs. Het wordt meestal een rommeltje met 8 samples in één oscillator, is mijn persoonlijke mening.
Kun je dan helemaal niet layeren, jawel gelukkig wel, pffff... Zet daarvoor sample 2 en 3 uit. Multisample op off. Zo dat je alleen de eerste sample 00315 overhoudt. Zet nu de curve op layer. En zet de X fade range op 127. Als je nu de multi-sample 2 weer inschakelt. Moet je als je dit goed gedaan hebt, twee rijen zien in de grafiek. Dit zijn twee de samples die nu gelayerd klinken. Nu moet ik oppassen, omdat ik hier niet helemaal zeker mee ben. Maar volgens mij, kun je dus maar twee samples layeren in iedere oscillator. Dat betekent dus, als je de 2e oscillator ook gebruikt, die is exact hetzelfde als osc1, dat je daar ook 2 samples kunt layeren. Bij elkaar kun je dus per program 4 samples maximaal layeren.
Aanvulling op de laatste stelling. Inmiddels ben ik al programs tegengekomen, die drie keer gelayerd zijn. Maar dat komt toch minder voor.
Goed nu kan ik natuurlijk wel doorgaan. Want er is nog veel meer te vertellen. Maar volgens is hier al een heel goed uitgangspunt om verder mee te gaan en lekker door te puzzelen.
Succes er mee! 
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
9 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
New in town |
Geplaatst - 08/03/2012 : 11:10:33 Ha, ha ik was je voor Lau. Nu mag je dat topic weer wissen.
Maar je komt er wel...  |
lautje |
Geplaatst - 08/03/2012 : 10:44:27 heb bericht verwijderd en een nieuw onderwerp van gemaakt gr lau |
New in town |
Geplaatst - 08/03/2012 : 10:21:37 Hoi Lau,
Ik zal eens kijken of ik daar een antwoord op kan geven. Maar ik wil je wèl vragen of je voor een nieuwe vraag even een apart onderwerp wilt beginnen. Anders worden de topics heel verwarrend. Als we voor elke vraag een nieuw onderwerp starten, blijft er beter ovezicht.
Ik zal voor jouw vraag even opnieuw een onderwerp starten, zoals ik het ook al voor Barry/Sano heb gedaan. Probeer hier de volgende keer even rekening mee te houden, als je wilt.
Groetjes, Piet
|
New in town |
Geplaatst - 07/03/2012 : 23:08:14 Dat is fijn om te horen.  Zo helpen we elkaar hier verder.
Groetjes, Piet |
j.vanaerle |
Geplaatst - 07/03/2012 : 22:40:12 Bedankt voor de uitleg. Werkt prima.
|
New in town |
Geplaatst - 07/03/2012 : 09:50:33 Hallo Lau,
Ik heb speciaal die stingerbass gekozen, omdat daar toevallig sprake was van één OSC1, en om het daarom eenvoudig te houden. Je kunt elk moment, òòk bij dat stingerbass program kiezen om een OSC2 extra te gebruiken. Ga daarvoor naar tab Basic/Vector. Bovenin links op de pagina, kun je kiezen voor single en double. Je zult zien dat hier in dit geval voor single gekozen is, dus één oscillator. Kies nu dus voor double de button die er naast zit, en je tweede oscillator is geboren. Dus in deze pagina bepaal je o.a. zelf hoeveel oscillatoren je wil gebruiken. Twee is het maximum.
Nu kun je weer verder. 
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
lautje |
Geplaatst - 07/03/2012 : 09:09:33 Hoi piet Die Osc2 is in je eerste voorbeeld niet actief . Deze kan je zeker ook niet actief krijgen. Omdat je voor dit voorbeeld naar een andere sample verwijst,want bij die bas sample is deze donker en kan je hem niet activeren. |
New in town |
Geplaatst - 06/03/2012 : 18:59:54 Hoi Lau,
Heel graag gedaan hoor. 
Fijn dat je er wat aan hebt.
Groet, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
lautje |
Geplaatst - 06/03/2012 : 18:04:12 Nou piet violgen mij kan jij ook wel een workshop beginnen hè alvast kei bedankt voir deze info want dat was ook al een toekomstige vraag van mij .tof dat je je zo inzet voor het Kronos forum Gr. Lau |
|
|