O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
j.vanaerle |
Geplaatst - 03/05/2012 : 19:35:29 Qui: bij deze een nieuwe thread met dank voor je antwoord. Ga het proberen. Als ik vragen heb hoor je me wel weer.
daar zou je eigenlijk een nieuwe thread voor moeten maken, maar ik heb geen idee hoe dat moet :D
dus bij deze het antwoord :) De meeste trancetracks zijn in Am (a mineur), dus met de akkoorden die je noemt kom je een heel eind. Echter in trance en dance muziek is de akkoord progressie (dus de opvolging van akkoorden) erg belangrijk. Afhankelijk van de trancerichting die je kiest is er een 'herkenbaar' chord progressie patroon. Dit houdt in welke basis tonen (vaak te herkennen aan de bas) het volgende akkoord is.
Als je dus de stijl van chicane of BT leuk vindt is het een andere progressie dan de ASOT stijl bijvoorbeeld. Wat je zou kunnen doen is een paar tracks die je leuk vindt uitschrijven kwa bas noten en die progressie hanteren voor je eerste eigen tracks om meer variatie in je eigen tracks te krijgen. Als je dit onder de knie hebt kom je vanzelf in de fase om te gaan experimenteren met eigen chord progressies.
Dan moet je vervolgens nog de typische trance akkoorden aanslaan. Dit kan van simpel tot complex. Voor de herkenbare trance akkoorden stijl kun je het beste een omkering gebruikt van je akkoord met een simpele voicing. Dit klinkt lastig als je er net mee begint maar in gewone lekentaal is het eigenlijk vrij simpel.
laten we Am (a mineur als voorbeeld nemen) een standaard Am akkoord sla je aan als: A-C-E een omkering (er zijn er meerdere) van een Am akkoord is: E-A-C Om nou de voicing techniek te gebruiken haal je de Bas noot van je akkoord uit het akkoord en deze speel je 1 oktaaf lager. In dit geval haal je dus de A uit het akkoord. Je speelt dan A - E - C (de A is dus 1 oktaaf lager)
Dit doe je vervolgens voor alle andere akkoorden ook in je zojuist opgeschreven chord progressie.
zet ook maar eens een Arpeggiator op zo'n akkoord als je hem zo speelt, dan zul je horen dat er herkenbare trancepatronen ontstaan. De truuk daarna is dan met de bovenste noot te varieren in de toonladder om zo via de arpeggiator een soort van melodielijn te creeren.
Dit is een vrij simpele basis om mee te beginnen en een herkenbaar trance gevoel te krijgen in je track.
Als je dit goed onder de knie hebt ligt er een wereld voor je open voor de echt goeie trancetracks die heel veel gebruik maken harmonieen en progressies uit de klassieke muziek. |
6 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
j.vanaerle |
Geplaatst - 10/05/2012 : 20:39:28 Qui: bedankt weer ! |
QuiRobinez |
Geplaatst - 10/05/2012 : 19:12:07 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door j.vanaerle
Qui: ben benieuwd naar de chord progressie van de trance awakening combi. Ik heb nu F#m - B - E - A - F#m - G# - C ?
Nee, dat klopt niet helemaal, wel bijna 
het is: C#m - F#m - B - E - A - F#m - G# - C#m
en dan met de nodige 7 en sus 2 en sus4 toevoegingen voor de melodie, maar daar kom je wel uit.
Voor de mensen die denken waar gaat dit over, dit gaat over het pad gedeelte in deze track: http://www.youtube.com/watch?v=r3LftakET30 |
j.vanaerle |
Geplaatst - 10/05/2012 : 10:48:37 Qui: ben benieuwd naar de chord progressie van de trance awakening combi. Ik heb nu F#m - B - E - A - F#m - G# - C ? |
QuiRobinez |
Geplaatst - 05/05/2012 : 12:39:57 Voor wat simpele dance progressies zou je de volgende schemaatjes als basis kunnen proberen. Ik heb ze in de Kronos KARMA notatie geschreven (dus alles met een kruis, in plaats van de originele notatie in mol bij mineur ladders). Dit heb ik gedaan zodat je kan zien bij de KARMA akkoord herkenning of je het juiste akkoord aanslaat voor de karma herkenning.
schema 1: Cm7 - D#maj7 - G#
schema 2: C - Dm - A#sus2 - C
schema 3: Fm - G# - C - A#
Schema 4: C# - F#m / A - G#sus4 (de F#m / A betekent dat de A de basnoot is en het akkoord F#m)
|
j.vanaerle |
Geplaatst - 05/05/2012 : 08:35:25 Hey Lautje,
Heb je een demo of de chord progressie? Ben wel benieuwd.
JP |
lautje |
Geplaatst - 04/05/2012 : 23:28:25 he qui wat een leuke tip ik doe ook veel experimenteren met akkoorden, neem de standaard strings en spelen via pads en daar een melodielijn over heen spelen een leuke pad lijn is die van strings (c nr 23)deze is super mooi (c mineur lijn)
gr lau |