Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Vraag over de combi mode

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
New in town Geplaatst - 23/07/2012 : 14:50:45
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik voor het eerst begonnen aan het gereed maken van mijn combi's.
Nu kom ik iets vreemds tegen.
Ik stel een timbre in wat betreft mijn gewenste keyzone-waarden.
Dat gaat allemaal prima.
Echter nadat ik copy program kies, en vervolgens de effecten heb over verhuisd van het betreffende program naar de combi.
Dan is mijn combi om onduidelijke redenen, weer de keyzone-instellingen kwijt. Dat is niet zo prettig werken. Hoe komt dat, vraag ik me af?

En nu ik het er toch over heb.
Wat ik wil is steeds weer voor een bepaald muziekstuk een nieuwe combi maken. In die combi zit dus het midi verhaal wat betreft mijn Tyros4. Die klinkt links. Aan de rechterkant wil ik mijn programs van de Kronos laten klinken. Ik heb al wel gemerkt dat je niet zoveel programs over kunt hevelen naar de combi, als dat ik gedacht had. Want mijn getweakte programs hebben veel meer effecten gekregen, dan de originele fabrieksprograms.
Dus 1 tot een layer van max. 3 misschien 4 programs, hangt van de effectenopbouw op, wil ik plaatsen op mijn combi's.

Dus is mijn volgende vraag:
Hoe krijg ik de effecten van de betreffende programs het snelst over gekopieerd naar de gewenste combi?
Werkt dat het snelst met copy program, of zouden jullie mij aanraden op deze manier met copy insert te werken.

Ik wil het direct op de goede manier aanpakken.
Ik wil namelijk voor zo'n 1200 muziekstukken een combi maken.
Die combi's krijgen een naam van het betreffende muziekstuk.
Dus kan ik later heel snel terug vinden welke combi bij welk muziekstuk hoort. De bedoeling is dan ook nog om steeds voor elke map die ik heb, een andere setlist te maken, waar dan alleen de combi's van de betreffende muziekmap in komen te staan. Dus bijvoorbeeld in setlist E staan alle combi's, die in muziekmap E staan. Zo wil ik het proberen te gaan doen.
Ik wil graag op de meest doeltreffende manier van start.
Zodat ik niet later zeg, o jongens, had ik het maar anders gedaan.

Wie wil me adviseren?

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos
9     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
New in town Geplaatst - 19/09/2012 : 15:34:16
Niet zo zeer een vraag, meer een opmerking.

Op dit moment mis ik toch wel de mogelijkheid,
om alle gebruikte effecten in de combi-mode te kunnen wissen.
Nu ik dat routen in de combi-mode begrijp, wil ik de effecten soms wel eens rigoreus wissen,
wat me dan stoort, is dat ik in zo'n geval 12x cut IFX-slot moet toepassen,
voordat de complete slotlist weer schoon is.
En dan moet je ook nog de MFX, TFX, uitschakelen.
Dat vind ik knap omslachtig.

Of Qui, of een ander forumlid moet hier een snellere oplossing voor weten?
En dat is dan toch nog een beetje ook nog een vraag?

Wat wel fijn is, dat ik inmiddels ontdekt heb waarom als je copy from program gebruikt,
uit het command-menu, het gehele geluid wegvalt.
Voor degene, die dat ook al eens meegemaakt hebben:
Het gebeurt wanneer je al een keer copy from program binnen de combi toegepast hebt.
En als je besluit een complete andere serie effecten van een totaal ander program te copiëren. Dus voor de 2e keer copy from program gebruikt.
Om een of andere duistere reden wordt dan die 2e keer bij de routing1 de effect-bus op off gezet.

Zet je hem weer op de gewenste ifx-bus, dus het effect hiermee wederom aanzet. Dan is het signaal er weer.
Daar heb ik wel een tijdje op zitten puzzelen. Want je verwacht gewoon niet dat zo'n effectbus op off wordt gezet
Maar dat mysterie is dus ook al weer opgelost.
Het zal wel logisch zijn binnen de Kronos-structuur.
Maar erg logisch vind ik het zelf niet.

Inmiddels bijna 40 combi's gemaakt voor gebruik samen met de Tyros en Kronos.
Ik begin er handigheid in te krijgen.

New in town Geplaatst - 07/09/2012 : 18:02:43
Hallo forummers,

Wat betreft de bovenste vraag, ik ben er al uit.
Ik ben zelf ook maar aan het puzzelen geslagen.
Het probleem zat hem in het feit, dat ik veranderingen maakte in de RT/Karma sectie van de control surface.
Maar ik moest in de Tone adjust sectie zitten van de control surface.
Inmiddels heb ik het voor elkaar de release te kunnen saven, en de attack.
Nu kan ik dit allemaal veranderen zonder daarvoor veranderingen in het orginele program te hoeven maken.

Het saven kan idd. gelukkig direct in de combi-mode.
Dus je kunt de control-surface van de combi wèl saven.

Ik kan weer verder.
New in town Geplaatst - 07/09/2012 : 16:49:14
Even een vraag wat betreft de combi-mode.

Ik ben volop bezig combi's klaar te maken.
Echter nu probeer ik wat meer sustain in bepaalde combi's aan te brengen.
Ik deed dat vaak, door de release in de ASDR van programma's, die ik in de combi heb gebruikt. hoger te zetten.
Maar ik vond dat tamelijk omslachtig, en zocht eigenlijk naar een mooiere oplossing, om sneller resultaat te bereiken.

Die dacht ik gevonden te hebben, door in de control surface van de combi zelf,
de EG release knop te verhogen. Dat werkt heel goed. Ook bijvoorbeeld wat attack toevoegen of afhalen.
Maar nu komt het vreemde... Waarom kan ik die gegevens niet saven in de combi?
Ik kan er mee spelen in de combi, je hoort ook de veranderingen die je maakt.
Dus ik heb die gegevens gesaved, maar pak ik een andere combi,
en ga ik daarna weer terug naar de combi waarvan ik de EG release veranderd heb in de control surface,
dan is wat ik gesaved heb, weg. En is de combi weer in zijn oude staat. Doe ik hier iets fout... of kun je de control surface van de combi niet saven?
Waarom zit het er dan op? vraag ik me af...

Qui, weet jij er een oplossing voor?
Of misschien een ander forumlid?

Groetjes,
Piet
New in town Geplaatst - 23/07/2012 : 22:12:34
Hoi Olaf,

Je bedoelt inderdaad volgens mij hetzelfde.
Je kunt in dat pull down menu, (command-menu) dus kiezen voor de optie copy from program.
Dan kopieert ie volgens mij alle effecten. Dat is volgens mij als je alle effecten één op één wilt overzetten naar de combi. En als je de subtab IFX effecten hebt geactiveerd, dan kun je dus ook kiezen voor de andere optie copy insert effect, die staat ook in dat commandmenu.
Het verschil, is dat je bij insert effect kunt kiezen voor een gedeelte van de effecten.
En dat ie alle effecten bij elkaar optelt. Als je bijvoorbeeld vier effecten gebruikt hebt, zal hij de volgende IFX op slot 5 beginnen, tot je maximaal 12 effecten gekozen hebt. En dan is de slotlist vol. Dan vind ik 12 slots een beetje te weinig. Als je nagaat dat je voor elk afzonderlijk program 12 slots hebt om te vullen. En dat je dan zodra je je programs over gaat hevelen naar de combi, nog maar 12 slots tot je beschikking hebt voor 16 timbres. Dan vind ik persoonlijk dat toch wat weinig. Vooral als je nagaat dat je theoretisch 16 programs over elkaar heen kunt layeren. Dan ben je toch al snel door je effecten heen. Jammer dat er geen dubbel aantal slots zijn, dus 24. Dan was ik tevreden geweest...

Nou ja, als ik vier effecten gebruik per program, zou ik dus drie programs onder elkaar kunnen leggen, layeren dus.
Meer hoeft eigenlijk ook niet, één of twee programs in een combi, zal in veel gevallen ook al voldoende zijn.
En voor de rest de handigheidjes van Qui proberen toe te passen, anders routen, en eens goed luisteren of een bepaald effect nog wel zo nodig is...

Leuk dat je ook even met me mee meedenkt, Olaf.

Groetjes,
Piet
Olaf Geplaatst - 23/07/2012 : 20:33:11
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town

Hallo Qui,

Ik geloof echt wel dat ik wel eens een chorus en een phaser tegelijkertijd heb gebruikt.
Die faseproblemen ontstaan bij mij dus niet, omdat ik nooit wat opneem.
Maar ik zal er nog eens kritisch naar kijken. Zo heb ik bijv. ook onder de valueslider soms wel eens drie effecten met een gevarieerde waarde er onder geplaatst.
Echter nu kan ik die valueslider niet eens bij de combi's gebruiken, merk ik. Dat had ik wel verwacht.
Als ik dan aan de slider zat, kon ik prachtig mooi de reverb, delay, en bijvoorbeeld flanger, tegelijkertijd geleidelijk opvoeren. Maar dat kan nu dus niet, want de slider werkt niet met de combi.
Dat vind ik toch wel jammer. Omdat ik straks toch het meest met de combi's zal gaan spelen. Ik had eerder moeten kijken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de combi's. In ieder geval zal ik een ander effectbeeld moeten maken met de combi's. Dus extra kritisch naar de gebruikte effecten moeten kijken. Terwijl ik dacht dat ik alle gebruikte effecten per program naar de combi zou kunnen verhuizen. Dat is te mooi gedacht, begrijp ik nu wel.
Dat komt denk ik toch wel doordat ik een inhaalslag maak met al deze nieuwe stof en synthese-mogelijkheden. En dat ik dus nog niet zo goed de mogelijkheden en (on)mogelijkheden aan zie komen. Het komt wel, eerst maar eens met deze materie aan de gang.

Hoi Piet,

Wat ik meestal doe is in de combin mode met behulp van "pull-down" menu rechtsboven het programma inkopieren, incl de settings (ik weet niet of je het zelfde bedoelt)

en inderdaad veel programma's hebben dezelfde settings

groeten
Olaf
New in town Geplaatst - 23/07/2012 : 17:18:03
Hallo Qui,

Ik geloof echt wel dat ik wel eens een chorus en een phaser tegelijkertijd heb gebruikt.
Die faseproblemen ontstaan bij mij dus niet, omdat ik nooit wat opneem.
Maar ik zal er nog eens kritisch naar kijken. Zo heb ik bijv. ook onder de valueslider soms wel eens drie effecten met een gevarieerde waarde er onder geplaatst.
Echter nu kan ik die valueslider niet eens bij de combi's gebruiken, merk ik. Dat had ik wel verwacht.
Als ik dan aan de slider zat, kon ik prachtig mooi de reverb, delay, en bijvoorbeeld flanger, tegelijkertijd geleidelijk opvoeren. Maar dat kan nu dus niet, want de slider werkt niet met de combi.
Dat vind ik toch wel jammer. Omdat ik straks toch het meest met de combi's zal gaan spelen. Ik had eerder moeten kijken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de combi's. In ieder geval zal ik een ander effectbeeld moeten maken met de combi's. Dus extra kritisch naar de gebruikte effecten moeten kijken. Terwijl ik dacht dat ik alle gebruikte effecten per program naar de combi zou kunnen verhuizen. Dat is te mooi gedacht, begrijp ik nu wel.
Dat komt denk ik toch wel doordat ik een inhaalslag maak met al deze nieuwe stof en synthese-mogelijkheden. En dat ik dus nog niet zo goed de mogelijkheden en (on)mogelijkheden aan zie komen. Het komt wel, eerst maar eens met deze materie aan de gang.
QuiRobinez Geplaatst - 23/07/2012 : 16:46:49
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Ik ga de volgorde waarin ik werk, veranderen.
Eerst de programs waar ik mee ga werken in de combi zetten,
en als ik alles heb, daarna pas keyzones e.d. instellen.

Vervolgens kijken of ik geen dubbele effecten er tussen heb zitten,
om te proberen er zoveel mogelijk op de 12 slots te kunnen plaatsen.
Mijn slots zullen. ben ik bang. toch wel snel vol lopen.
Met soms wel IFX 6 effecten op één program + vaak één of twee MXF of TFX
Maar het wordt denk ik toch wel een zaak van compromissen sluiten.
Welk effect kan ik missen, welk effect kan ik niet missen in de combi.

klinkt goed, nog 1 klein dingetje,
het beste is dat elke keer als je een program even kopieert even de IFX sloten nakijkt of die stereo limiter niet dubbel erin staat. Anders kun je ze later wel weghalen, maar dan moet je alle IFX-en weer verplaatsen. Dus:

- program kopieren
- ifx slots checken of er onnodige dingen mee zijn gekopieerd

Ik ben overigens wel benieuwd naar je sounds dan 6 IFX en 2 MFX op 1 sound dat is een heleboel effect power. Ik zelf gebruik bijna nooit meer dan 2 of 3 IFX. (bijna nooit MFX in programs). Heel soms gebruik ik er 4, maar dat is eigenlijk alleen bij de jordan rudess programs om zijn signature sound te krijgen via een guitar en bass Amp en tube IFX series.

Je zou nog eens kunnen kijken of die 6 ifx-en wel echt nodig zijn op een program. Bijvoorbeeld een chorus en een phaser in 1 program gebruiken is niet echt nodig en levert ook nog eens de nodige fase problemen in je mix op mocht je het willen opnemen. Ik zeg niet dat je dat soort dingen hebt gedaan, maar het is misschien slim om er nog eens kritisch naar te kijken op het moment dat je een sound kopieert
New in town Geplaatst - 23/07/2012 : 16:38:19
Hoi Qui,

Dank je wel voor je enthousiaste uiteenzetting.
Het is me al weer een stuk duidelijker geworden.
Ik ga de volgorde waarin ik werk, veranderen.
Eerst de programs waar ik mee ga werken in de combi zetten,
en als ik alles heb, daarna pas keyzones e.d. instellen.

Vervolgens kijken of ik geen dubbele effecten er tussen heb zitten,
om te proberen er zoveel mogelijk op de 12 slots te kunnen plaatsen.
Mijn slots zullen. ben ik bang. toch wel snel vol lopen.
Met soms wel IFX 6 effecten op één program + vaak één of twee MXF of TFX
Maar het wordt denk ik toch wel een zaak van compromissen sluiten.
Welk effect kan ik missen, welk effect kan ik niet missen in de combi.

Misschien had ik achteraf minder energie in de effecten per program moeten steken.
Omdat nu toch behoorlijk in de gebruikte effecten wijzigingen worden gemaakt.

Dat routen waar je het over hebt, moet ik nog eens bekijken of ik daar uit kom.

Het is natuurlijk mooi als je met wat handigheid bepaalde effecten kunt overslaan of anders kunt routen.
Maar ik had het eerlijk gezegd nog mooier gevonden, als er wat meer effectslots op hadden gezeten.
Dit blijft toch een beetje zoeken naar alternatieven, die ik misschien niet elke keer leuk zal vinden.

Maar voor nu eerst maar weer bedankt.
Ik kan weer verder.

Qui-Power!!!
QuiRobinez Geplaatst - 23/07/2012 : 15:58:13
citaat:

Ik stel een timbre in wat betreft mijn gewenste keyzone-waarden.
Dat gaat allemaal prima.
Echter nadat ik copy program kies, en vervolgens de effecten heb over verhuisd van het betreffende program naar de combi.
Dan is mijn combi om onduidelijke redenen, weer de keyzone-instellingen kwijt. Dat is niet zo prettig werken. Hoe komt dat, vraag ik me af?

Dit komt omdat de 'copy from program' menu optie een timbre waarheen je het kopieert weer reset naar de originele staat en dan pas de program parameters voor zover beschikbaar daar invult.

Dit is de enige manier voor de kronos om je oorspronkelijke program een 1 op 1 ervaring te geven in de timbre.

Dit is ook de manier waarop je het jezelf moet aanleren denk ik, eerst de programs in de combi zetten zodat alles erin zit (maak gebruik van de solo knop om niet alles door elkaar te horen).

Dus maak de sound en effecten klaar. Pas daarna, de mappings van hoe de sounds allemaal gemapt zijn op je keyboard: dus op het einde dingen per timbre instellen als:
- keyzones
- pitch
- midi filter (dus welke timbres reageren op je damper pedal of je joystick)
- output kanalen (indien je meerdere output kanalen gebruikt.

als je wat handiger met de materie bent geworden kun je het natuurlijk direct per timbre doen. (dus eerst program kiezen, daarna afmaken)

citaat:

Ik heb al wel gemerkt dat je niet zoveel programs over kunt hevelen naar de combi, als dat ik gedacht had. Want mijn getweakte programs hebben veel meer effecten gekregen, dan de originele fabrieksprograms.
Dus 1 tot een layer van max. 3 misschien 4 programs, hangt van de effectenopbouw op, wil ik plaatsen op mijn combi's.

Ja, dat klopt als je elke effect steeds opnieuw toevoegt gaat het snel. Echter.....

In bijna alle gevallen van de korg programs wordt de drumtrack naar IFX 12 gemapt waarin een stereo limiter FX staat. Alleen bij je eerste program wordt dat effect naar IFX 12 gekopieerd. Indien je het 2e program kopieert zal de stereo limiter als extra effect op de eerst vrije plaats worden toegevoegd. Deze kun je altijd weghalen aangezien je drums bij het eerste program al gemapped waren naar dit effect.

Dat scheelt je bij 4 programs kopieren dus al weer 3 IFX slots.

Verder worden in veel programs dezelfde type effecten gebruikt. Als je bijvoorbeeld 2 pad sounds gebruikt dan kun je beide pad sounds prima routen door de IFX instellingen van Pad sound 1. Dat zal misschien een iets ander resultaat geven maar dat merk je in de complete combi setup toch niet meer.

Ik doe het altijd als volgt als ik de copy functie gebruik (vaak doe ik het helemaal handmatig, maar laten we er even vanuit gaan dat we het via copy doen):
- eerst de belangrijkste program opzoeken (met drums en de IFX en MFX instellingen)
- dan zoek ik een pad sound en kopieer deze. Vervolgens haal ik de stereo limiter weg
- dan zoek ik een bas sound en kopieer deze. Vervolgens haal ik de stereo limiter weg
- dan een lead sound en kopieer deze, vervolgens haal ik de stereo limiter weg.

Dan zit je meestal zo rond de 8 IFX in gebruik. heb je er nog 4 over voor andere doeleinden. De rest van de sounds route ik naar 1 van die 8 ifx of ik geef ze alleen wat MFX reverb).

Op die manier kom je nooit zonder effecten te zitten en het eindresultaat zal altijd goed zijn.

Het is een manier van denken, je hebt 16 instrumenten die je door maar liefst 16 effect apparaten kan sturen. Dat is heel erg veel power.

Helemaal als je nagaat dat je een instrument op elk punt in een IFX chain kan insturen.

Stel:
je hebt een IFX chain van een stereo chorus - delay. Deze is gekoppeld aan een pad sound.
Nu kopieer je een lead sound, maar je wilt alleen een delay hebben. Dan route je deze gewoon naar IFX2 rechtstreeks naar de delay.

De pad sound blijft eerst door de chorus heen gaan en vervolgens naar de delay, en je lead sound slaat de chorus over en gaat rechtstreeks naar de delay.

IFX Power!!!

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000