O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
QuiRobinez |
Geplaatst - 29/07/2012 : 15:19:47 Dit keer een tutorial die laat zien hoe je vanaf een init patch een dance lead maakt.
Uit de vele synth engines van de Kronos heb ik deze keer voor de AL-1 gekozen om te laten zien hoe je simpel een dance lead kan maken door gebruik te maken van wat pulse width technieken en wat FM aanpassingen op de 2e osc.
Dit doe ik door een melodielijn in de repeat te zetten op een kronos piano, en dan realtime de sound aan te passen naar een dance lead. Je ziet alle stappen die ik doe, plus een uitleg van welke functies ik activeer. De tutorial gaat wel uit van een basiskennis van de schermen van de Kronos, dus je dient wel enigzins te weten waar bijvoorbeeld een LFO aangepast kan worden. Je ziet het mij ook wel live doen, maar dat soort dingen gaan nogal snel in de video.
De AL-1 engine is een substractive Synth engine, ik gebruik een pulse en saw osc om de sound te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=GDA3k3O9ibE |
7 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
QuiRobinez |
Geplaatst - 07/08/2012 : 19:20:58 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door laandodeman
Thanks, ga het snel proberen! Ik hoop trouwens op 12 september te komen, weet nog niet of het me gaat lukken (veel repetitites met m'n band Silhouette voor de upcoming tour: MET Kronos uiteraard :-)
je komt er ongetwijfeld nu wel uit.
Ik zal je ook even toevoegen aan de onder voorbehoud lijst van de workshops.
misschien tot dan |
laandodeman |
Geplaatst - 07/08/2012 : 12:26:21 Thanks, ga het snel proberen! Ik hoop trouwens op 12 september te komen, weet nog niet of het me gaat lukken (veel repetitites met m'n band Silhouette voor de upcoming tour: MET Kronos uiteraard :-)
|
QuiRobinez |
Geplaatst - 06/08/2012 : 19:50:31 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door laandodeman
Hoi Qui Robinez, Dit is heel erg fijn, de AL1 is heel erg krachtig maar ook heel erg complex. Mag ik je een advies vragen? In deze video clip (zie link onderin) zie je Hans Lundin (van Kaipa) op 4 minuut 14 een kort stukje spelen op zijn Nord Lead. Hij doet een soort wah-wah sound, die ik graag ook wil maken op mijn AL1. Je zou het wah effect kunnen oproepen via aftertouch, of misschien de y-vector van de joystick. Nou zit er op de Kronos een wahwah effect, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Enig idee? http://www.youtube.com/watch?v=I2QFfRgmAzE
ik denk dat je hem niet goed toekent aan een IFX en de routing niet goed hebt dan.
probeer het volgende maar eens: - kies program A068 Dist.Feedback Guitar - druk op de common tab - druk op de IFX tab - druk op de Insert IFX Subtab - verander IFX3 naar 017 ST. Vintage / Wah - druk op de de IFX 1-12 subtab - druk op de IFX 3 tab links op het scherm - kies preset 05 1/2 note LFO rechtsbovenin
Nu heb je een Wah wah lead gebaseerd op een guitar patch Om nu de hoeveelheid wahwah te koppelen moet je inderdaad doen wat new in town zegt.
- onderin het scherm bij output zet je de dry/wet verhouding op Dry (nu hoor je dus geen wah wah - in datzelfde kader kies je bij source: JS+Y - bij amount erachter vul je 100 in
nu heb je geprogrammeerd dat hoe meer je je joystick omhoog doet hoe meer wah wah er in de sound komt.
Hiermee kun je natuurlijk experimenteren, door bijvoorbeeld altijd een basis hoeveelheid wahwah effect toe te kennen (bijvoorbeeld 20) en dan vul je bij amount 80 in
dan heb je altijd het effect alleen kun je die dan vergroten en mee spelen door de joystick omhoog te duwen. |
New in town |
Geplaatst - 06/08/2012 : 17:46:15 Hoi laandodeman,
Je weet waarschijnlijk wel, dat je bij de effecten, source kunt gebruiken, om bepaalde effecten te kunnen gebruiken. Je zou in dit geval achter source bij één van de vele wah-effecten, after touch uit het source-rijtje kunnen kiezen. De amount: die je in kunt vullen, moet je dan zien als de volumekraan van het effect. Veel succes.
LegolasII bij het Synthforum. |
laandodeman |
Geplaatst - 06/08/2012 : 16:58:34 Hoi Qui Robinez, Dit is heel erg fijn, de AL1 is heel erg krachtig maar ook heel erg complex. Mag ik je een advies vragen? In deze video clip (zie link onderin) zie je Hans Lundin (van Kaipa) op 4 minuut 14 een kort stukje spelen op zijn Nord Lead. Hij doet een soort wah-wah sound, die ik graag ook wil maken op mijn AL1. Je zou het wah effect kunnen oproepen via aftertouch, of misschien de y-vector van de joystick. Nou zit er op de Kronos een wahwah effect, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Enig idee? http://www.youtube.com/watch?v=I2QFfRgmAzE |
QuiRobinez |
Geplaatst - 30/07/2012 : 11:02:13 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door korgie
Hallo Qui,
Dank je wel hoor voor de nieuwe tutorial ben er erg blij mee. Fijn dat je al die moeite voor ons wil doen.
Mvg:Korgie
dank je :)
Ik kwam erachter dat ik inmiddels meer dan 1,5 uur aan tutorials online heb staan op mijn youtube account, dus er valt al voldoende te leren op dit moment :)
het gaat misschien wat snel voor sommigen, maar er zitten best leuke truukjes in de video: - zo zie je wat voor invloed pulse width modulatie op je sound heeft (pulse width geeft de afstand aan tussen de pulsen in een square oscillator). Als je die automatiseert varieer je dus continu de afstand tussen de pulsen, waardoor je die sound krijgt. - ander cool truukje in de video wat veel producers vaak gebruiken is de square LFO op de Amp parameter. Hiermee kun je de sound 'gaten' waardoor je die typische ritme toevoegingen in je sound krijgt. Afhankelijk van hoeveel je van het oorspronkelijke geluid doorlaat kun je dan een complete gate stilte in je sound krijgen (standaard gate effect) of als je een gedeelte doorlaat kun je hiermee ritmes toevoegen aan je sound (bijvoorbeeld voor leads of pads).
en zo zitten er wel meer van dat soort productietruuken verstopt in de video die je spelenderwijs voorbij ziet komen (Zoals de 2 measure filter envelopes).
Of te wel, there's a lot more than meets the eye |
korgie |
Geplaatst - 29/07/2012 : 18:51:16 Hallo Qui,
Dank je wel hoor voor de nieuwe tutorial ben er erg blij mee. Fijn dat je al die moeite voor ons wil doen.
Mvg:Korgie |
|
|