O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
korgie |
Geplaatst - 10/09/2012 : 13:17:17 Hallo,
Naar lang wikken en wegen en omdat de engelse taal voor mij een groot struikelblok is heb ik besloten mijn kronos om te ruilen voor een yamaha motif xf8. Ik was zoveel tijd kwijt met de vertaling van engels naar nederlands dat ik niet meer toe kwam aan muziek maken. Ik heb de motif nu een dikke week in bezit en kan wel zeggen dat het heel anders is. Qua instellingen is de kronos iets uitgebreider. Sommige instrumenten zijn in de kronos mooier andere weer in de motif. Voor een beginner vind ik het menu van de yamaha makkelijker om mee om te gaan. Het toetsenbord van de motif vind ik van betere kwaliteit. Ook de kast van de motif is een stuk steviger(zwaarder)dan de kronos. En natuurlijk een nederlandse handleiding wat voor mij een groot pluspunt is. Ik heb deze week al midifiles geladen,bewerkt,effecten aan toegevoegd en opgeslagen. Instrumenten en geluiden bewerkt,en een simpel backingtrack gemaakt. Ja het gaat allemaal in stuk beter als het uitgelegd wordt in je eigen taal. Want ik vind het zonde als je een mooi instrument hebt en je gebruikt de helft van de mogelijkheden niet omdat je niet verder komt met de engelstalige handleiding.
Ps:korgie zou nu eingelijk yamahie moeten worden hehehe.
Mvg:Korgie |
3 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Rhayader |
Geplaatst - 10/09/2012 : 23:22:36 Hoi Korgie,
Gefeliciteerd met je aankoop van de Motif XF8. Uiteindelijk maak je het best muziek op het instrument dat bij je past. Ikzelf heb de omgekeerde weg afgelegd en ben van de Motif XS8 overgestapt op de Kronos 88. Ik moet zeggen dat ik in het 1e weekend dat ik de Kronos had er al meer lol van gehad heb dan de 2,5 jaar dat ik de Motif heb gehad.
Vanwege de vele optredens de Kronos alleen nog maar gebruikt om te spelen. Maar aan de hand van de vele tips, filmpjes hier op het forum langzaam begonnen met de vele mogelijkheden van de Kronos.
Denk dat de workshop van woensdag me sowieso nog een extra impuls geeft om er nog dieper in te duiken.
Groet, Rhayader |
New in town |
Geplaatst - 10/09/2012 : 15:00:12 Hallo André,
Dat is een behoorlijk grote omschakeling die je daar maakt.
Zelf had ik in het begin ook interesse voor een Motif, maar ik heb toen puntje bij paaltje kwam, toch voor de Kronos gekozen. Die keuze heb ik gemaakt, omdat ik zoals je al wel eens hebt kunnen lezen, ook de gelukkige bezitter van een Tyros 4 ben. Nu is het zo dat er heel veel geluiden van de Motif ook in de Tyros 4 zitten. Dus er was sprake van veel overlapping van geluiden. Dubbele geluiden zat ik vanzelfsprekend niet op te wachten. Vandaar dus de Kronos.
Maar toen ik nog voor die keuze stond, vond ik de echte synthgeluiden van de Kronos al dieper en meer volheid in de samples hebben. En over die mooie piano in de Kronos hoef ik natuurlijk niets meer te zeggen. Maar dan vond ik toch weer de saxen en gitaren, en verschillende andere blazers, weer een stuk beter in de Motif. Daar zit veel meer sfeer en warmte in. Die samples zijn veel beter op de Motif. De Kronos heeft de gitaren en blazers erg droog afgesteld. Het is dat ik de Tyros 4 er bij heb. Anders had ik de blazers, saxen en gitaren, erg gemist. Nu kan ik waar de Kronos te kort komt, de Tyros-samples gebruiken. Dus deze twee machines zijn allebei heel goed te noemen. Maar ze hebben ieder zo hun sterke punten, dat is zeker waar.
Qua constructie geloof ik direct dat de kast veel steviger is. En ook het toetsenbord ligt er bij de Yamaha Tyros 4 beter in. En geen gezoem van een vervelende ventilator... Dat zit bij de Yamaha, toch allemaal wat degelijker in elkaar, dan bij de Kronos.
Nu hoef je in ieder geval die saaie Engelse parameterguide ook niet meer door te worstelen. Het is volgens mij zeker zo, dat de Motif qua mogelijkheden een stuk beperkter is. Ik heb toen zelfs de moeite genomen toen ik interesse had in de Motif, de gebruiksaanwijzing daarvan te downloaden, en die door te lezen. Dan mis je toch wel al die engines, wat mij betreft. Maar het maakt het natuurlijk ook weer een stukje eenvoudiger. Je hoeft geen gebruiksaanwijzingen van negen aparte engines meer te leren.
In ieder geval van deze kant, ook van mij heel veel succes en dito plezier gewenst met je Motif, dat gaat zeker wel lukken, vermoed ik.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
QuiRobinez |
Geplaatst - 10/09/2012 : 13:23:33 dag korgie, gefeliciteerd met je motif xf8. Het is belangrijk dat je een workstation hebt die bij je past, dus ik geef je groot gelijk als je het gevoel had dat de kronos minder bij je past.
Ik heb zelf ook een Motif XS8 en vind het zelf ook een geweldige synth. Met name de sequencer in pattern mode vind ik een stuk beter dan de kronos sequencer. Ik vond wel de menu structuur een stuk complexer op de motif in de praktijk. Bijvoorbeeld het aanpassen van een geluid in de song mode vond ik op de synth nogal ondoorzichtig. Echter met de Motif VST editor was dit probleem voor mij compleet verdwenen want daar was het juist weer heel erg simpel.
Veel plezier met je Motif XF, daar ga je ongetwijfeld heel veel leuke uren mee beleven |
|
|