O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
dongfang |
Geplaatst - 04/10/2012 : 21:47:43 Hallo allemaal,
N.a.v. van de laatste workshop door Qui Robinez bij Oostendorp afgelopen september ben ik enthousiast wat verder in de Polysix gedoken. Vond het soms wat lastig om alle info te vinden in die dikke manuals. Daarom heb ik Reference Cards gemaakt waar de tekst en het plaatje samen op 1 pagina staan. Ook staat in deze set een overzicht van een soort 'stroomdiagram' tussen de componenten VCO, VCF, VCA, MG, EG, en Effects, etc. Voor mij is dat een soort volgorde van sound opbouwen geworden (via trial-'n-error).
Voor het maken van de reference cards zijn de volgende documenten gebruikt: - KORG Kronos Music Workstation - Parameter Guide - KORG Polysix Programmable Polyphonic Synthesizer - Owner’s Manual - KORG Polysix Programmable Polyphonic Synthesizer - Settings Charts
Verder zijn de originele 64 Polysix sounds van de Settings Charts in USER-DD gezet om mee te experimenteren. Let wel, dit zijn geen Kronos sounds, je gaat terug in de tijd. (ref: KORG Polysix Settings Charts)
Daarna een paar sounds gekopieerd naar DD064 t/m DD068 om een eenvoudige demo song te maken. Even kijken of de pudding smaakt, zeg maar. De sounds in de song zijn licht bewerkt m.b.v. de reference cards.
Wat zit er 'in the pack': - KORG Polysix Reference Cards 2012.pdf: 14 pagina's - Polysix Sound Settings Table.docx: Een word document met een lege settings table waar je de settings van je eigen sounds in kunt noteren. - Polysix Original.PCG: Is USER-DD. 64 sounds. - JMJ E3 demo.SNG: Eenvoudige korte demo song die gebruik maakt van USER-DD Sounds.
Waar te vinden? (volgens mij kan ik niet uploaden naar dit forum): http://www.dfsxpertsys.com/kronos/PS_RefCard_Pack.zip
Referenties: KORG Polysix Settings Charts (origineel): http://www.korguser.net/re/polysix/POLYSIX_Setting.pdf
KORG Polysix Owner's Manual (origineel): http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/P6user.pdf http://www.deepsonic.ch/deep/manuals/korg_polysix_anleitung.pdf
KORG Polysix Service Manual (origineel met electronica schema's): http://www.deepsonic.ch/deep/manuals/korg_polysix_service_manual.pdf
<edit> de typische Kronos tabs worden niet beschreven in de reference cards. Alleen de Polysix.
Veel succes met het programmeren van de Polysix
Groet, Kris |
10 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
dongfang |
Geplaatst - 08/10/2012 : 21:18:47 Weer wat verder geëxperimenteerd.
Originele Polysix sounds aangepast m.b.v. de reference cards. Nu TRON er achter getypt. Dan is de oorspronkelijke sound eenvoudiger te vinden en kun je zien wat is aangepast.
Song: TRON Overture van TRON Legacy 7 midi kanalen. Wat IFX en TFX toegevoegd.
SNG: PS TRON Overture <Midi channel: User-DD bank nr, Sound naam, (orig User-DD bank nr) M1: 070 PS Brass TRON (000) M2: 074 PS Trombone TRON (036) M3: 071 PS Fat Solo Sound TRON (020) M4: 073 PS Strings Ensemble TRON (005) M5: 074 PS Trombone TRON (036) M6: 072 PS Strings TRON (003) M7: 075 PS Synthe Bass TRON (029)
User-DD069 is een voorbeeld van een simpele arpeggiator (probeer bijv. A2-E3-A3 of C3-E3-G3, etc.)
In de zip-file zitten de sequencer file "PS TRON Overture.SNG" en de "Polysix Original.PCG " De laatste is dezelfde als voorheen, alleen zijn de TRON sounds toegevoegd. Link: http://www.dfsxpertsys.com/kronos/PS_TRON.zip
Oh ja, respect voor de Sound Designers. Er gaat een hoop tijd in om een sound naar je zin te krijgen…
PS. TRON legacy sheet music kun je vinden op: http://sebastianwolff.info/news/2011/01/tron-sheet-music/ Deze site heeft nu ook midi files. Deze heb ik echter niet gebruikt voor deze demo.
Groet, Kris |
QuiRobinez |
Geplaatst - 08/10/2012 : 12:10:33 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door dongfang Nu staat de MS-20 natuurlijk ook in de hoek te knipogen
De MS20 is een hele leuke volgende engine om te ontdekken, die gaat weer een stuk verder dan de polysix kwa mogelijkheden doordat je nu meerdere oscillators kunt combineren en je veel meer modulatie mogelijkheden hebt (MG).
Op mijn kanaal staat een stukje uitleg over het patch paneel, die kan op het eerste gezicht vrij intimiderend overkomen, maar als je de basis eenmaal doorhebt van welke knop / functie bij welke connector op het patch panel hoort dan wordt het al een stuk duidelijker. |
New in town |
Geplaatst - 06/10/2012 : 23:17:00 Hoi Kris,
Misschien kun je ook wel aan een oude gebruiksaanwijzing van de MS-20 komen. Waar bijvoorbeeld het patchpanel nog beter in wordt uitgelegd. Want dat patchpanel is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik ben daarom wel benieuwd wat jij er van gaat maken.
Groetjes, Piet
(ha ha, New in town ben ik hier al lang niet meer.) |
dongfang |
Geplaatst - 06/10/2012 : 21:13:51 Hallo New in town Piet,
Fijn om te horen dat je er nog wat aan hebt Er zitten zeker leuke 'basis sounds' tussen die goed kunnen dienen als startpunt voor nieuwe sounds. De PolysixEX is voor mij nu ook wat toegangkelijker geworden.
Nu staat de MS-20 natuurlijk ook in de hoek te knipogen
Groet, Kris |
New in town |
Geplaatst - 05/10/2012 : 17:34:29 Hallo Kris,
Ik heb de setting charts bekeken. Tjonge man, wat een werk.
Maar wel hartstikke leuk, dat je op deze manier de 20 jaar oude PolySix zo tastbaar hebt gemaakt. En idd. er zitten zeker nog een aantal strings en pads tussen, die alleen nog een paar effecten moeten hebben, en dan heb je kans dat ik ze bij mijn muziekrepertoire in ga voeren.
Ik denk precies wat Qui zegt. Hiermee heb je heel veel kennis over de PolySix vergaard. Een hele originele insteek om de PolySix te leren begrijpen. Dat dat allemaal nog op het internet was terug te vinden. En wat je er vervolgens allemaal zelf nog van gemaakt hebt. Een hele mooie aanvulling op de workshop.
|
dongfang |
Geplaatst - 05/10/2012 : 16:01:00 Hoi New in Town (Piet),
Klopt, ik heb de originele KORG Polysix Settings Charts geprogrammeerd in de Kronos. ( zie: KORG Polysix Settings Charts (origineel): http://www.korguser.net/re/polysix/POLYSIX_Setting.pdf ) Dat leek mij een goede start om de Polysix te leren begrijpen. Daarna kan iedereen naar eigen inzicht de effecten er aan toevoegen. Ook kun je de originele sound als basis gebruiken voor je eigen sounds. Voor mij was het zeer verhelderend om de settings van VCO, VCF, VCA, etc te begrijpen. Het klopt dat sommige namen van de sounds niet helemaal de sound dekken. 20 jaar geleden natuurlijk wel helemaal hot
Groet, Kris |
New in town |
Geplaatst - 05/10/2012 : 15:49:03 Hoi Kris,
Wat betreft je Polysix sounds. Ik heb ze inmiddels via de stick in de Kronos geladen. Ik heb ze even nagelopen, een aantal klinken best wel goed. Begrijp ik het juist, dat je via oude gegevens, deze geluiden nagebouwd hebt, op de Kronos?
Dank je wel voor al je moeite en om deze informatie en programs te delen.
Groetjes, Piet |
QuiRobinez |
Geplaatst - 05/10/2012 : 14:53:14 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door dongfang Let wel dat de sounds niet "Kronosefied" zijn. Dus halen jouw kwaliteit bij lange na niet Het zijn de 'kale' oude Polysix sounds (denk ik, want ik heb nog nooit een oude Polysix life gezien).
Voor de volledigheid (lijst staat ok in Reference Cards document): Program List Bank: USER-DD ....lijst ....
Dat is een hele lijst!
Het is juist mooi dat je de sounds niet gekronosfied hebt. Daarmee heb je de originele presets zoveel mogelijk benaderd. Het is wel een erg goede methode die je gehanteerd hebt. Door het nabouwen van de sounds op basis van de charts heb je denk ik wel veel gevoel gekregen van wat de verschillende functies doen.
Je zult merken dat als je nu mijn al-1 programming tutorial bekijkt dat je waarschijnlijk de basis van die engine ook al snapt.
Goed bezig hoor, echt leuk om te zien dat je het zo oppakt!
|
dongfang |
Geplaatst - 05/10/2012 : 14:25:51 Dank Qui,
Let wel dat de sounds niet "Kronosefied" zijn. Dus halen jouw kwaliteit bij lange na niet Het zijn de 'kale' oude Polysix sounds (denk ik, want ik heb nog nooit een oude Polysix life gezien).
Voor de volledigheid (lijst staat ok in Reference Cards document): Program List Bank: USER-DD PS = PolySix, (A-1, etc. nummer van de originele Settings Charts)
Brass 000: PS Brass (A-1) 001: PS Brass Ensemble (A-1) 002: PS Mellow Brass (A-2)
Strings 003: PS Strings (A-2) 004: PS Hi(gh) Strings (B-2) 005: PS Strings Ensemble (A-5) 006: PS Solo Violin (A-6) 007: PS Bowing Strings (A-7)
Elec. Piano 008: PS Electric Piano 1 (A-3) 009: PS Electric Piano 2 (C-5) 010: PS Electric Piano 3 (B-1)
Piano 011: PS Acoustic Piano (A-5) 012: PS Honky Tonk Piano (B-8)
Organ 013: PS Organ 1 (A-6) 014: PS Organ 2 (D-3) 015: PS Synth Organ (B-1) 016: PS New Wave Organ (C-7) 017: PS Organ (Slow) (B-2) 018: PS Organ (Fast) (B-3) 019: PS Steam Pipe Organ (B-8)
Synth 020: PS Fat Solo Sound (B-3) 021: PS Lead Sound (C-1) 022: PS Fat Bass (C-2) 023: PS Reggae Sound (C-3) 024: PS Synthe 1 (C-1) 025: PS Synthe 2 (C-2) 026: PS Synthe 3 (C-3) 027: PS Synthe 4 (C-6) 028: PS Slow Attack Wah-Wah (C-4) 029: PS Synthe Bass (C-5) 030: PS Oriental Sound (C-7) 031: PS Synthe Harp (C-8)
Vocal 032: Chorus (Female) (B-6) 033: Chorus (Male) (B-7)
Wood wind 034: PS Saxophone (B-4) 035: PS Flute (B-5) 036: PS Trombone (B-6) 037: PS Oboe (A-3) 038: PS Flute (2) (A-4)
Guitar/Pluck 039: PS Guitar (B-7) 040: PS Banjo (C-4) 041: PS Jazz Guitar (C-8) 042: PS Koto (A-8)
Other 043: PS Clavi (A-4) 044: PS Moon Sound (A-7) 045: PS Unison Solo High (D-1) 046: PS Unison Solo Low (D-2) 047: PS Chime with Chord Memory (D-4) 048: PS Sound Fall (D-5) 049: PS Thin Sound (D-6) 050: PS "Touch" Sound (D-7) 051: PS Kim Carne's Sound (D-8) 052: PS Gambang (D-3) 053: PS Vibes (A-8) 054: PS Filtered Clavi (C-6) 055: PS Harpsicord (B-4) 056: PS Clavi (2) (B-5)
Sound FX 057: PS Whistle (D-1) 058: PS Sound Effect 1 (D-2) 059: PS Sound Effect 2 (down) (D-4) 060: PS Sound Effect 3 (up) (D-5) 061: PS Sound Effect 4 (D-7) 062: PS Sound Effect 5 (D-8) 063: Cave Echo (D-6)
Heb geprobeerd ze een beetje te groeperen.
Groet, Kris |
QuiRobinez |
Geplaatst - 05/10/2012 : 13:34:20 goed bezig dongfang!
ik zal vanavond even de sounds en song beluisteren die je gemaakt hebt en deelt hier :)
ook handig zijn al die documenten die je gevonden hebt. Leuk dat je zo enthousiast bent, als je eenmaal deze concepten door hebt dan zul je zien dat de volgende engines een stuk simpeler te begrijpen zijn. |
|
|