Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 Optimale aansluiting op PA

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
Brandaris Geplaatst - 10/12/2012 : 10:32:03
Sinds kort in het bezit van de Korg Kronos 88 Heb een discussie met onze PA mensen over hoe optimaal aan te sluiten aan de PA. Zij willen er hoe dan ook een DI tussen? Leek mij niet nodig omdat Korg vermeld dat de Audio Out gebalanceerd is Dus een verloop Jack (male) naar XLR (male) gekocht, maar dat lijkt niet te werken... Soms heel zacht en dan weer knoepert hard.
Je hoort het al: ik weet er zelf te weinig van en wil mij ook niet het bos in laten sturen door een geluidstechnicus
Wie kan mij helpen.
4     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
QuiRobinez Geplaatst - 10/12/2012 : 15:49:39
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaris
Dank je wel voor je reactie. Nog iets: in hoeverre mag je het geluid wat je op je koptelefoon hoort (van de Kronos), vergelijken met het PA geluid. Op de koptelefoon klinkt de piano zo machtig vet. Zelfs thuis op de HiFi set aangesloten, klinkt dat toch lang zo mooi niet. Wat mag je wel/niet verwachten?

het resultaat van een koptelefoon is compleet anders dan die van een hifi set, studio monitoren of een PA installatie. Dit heeft voornamelijk te maken met de afstand tot je oren, de kwaliteit van de speakers en de akoestiek van de ruimte waarin je luistert.

Bij het luisteren een koptelefoon klinkt alles vet omdat hier akoestiek geen invloed heeft en de speakers dicht bij je gehoorgang zitten.

Bij een hifi installatie thuis klinkt het al vaak wat minder imposant dan bij bijvoorbeeld studio monitoren. Dit heeft te maken met het feit dat hifi speakers een bepaalde frequency response hebben waarin ze bepaalde gebieden in het EQ accentueren voor hun eigen merk geluid.

Studio monitoren hebben vaak een flat response, klinkt ook compleet anders en daar moet je vaak aan wennen.

Dan heeft de akoestiek van de ruimte ook nog grote invloed. Vaak heb je 1 of meerdere staande golven (soort van resonantie pieken) in je ruimte die in het geluid die bepaalde frequenties benadrukken. Dat is overigens allemaal op te lossen via een akoestische behandeling van je luisterruimte, maar het punt is dat het daarom anders klinkt dan in de afgesloten ruimte van je hoofdtelefoon.

Bij PA installaties is het helemaal een ander verhaal. Vaak valt hier je piano door het stereo gedrag helemaal weg. Om een piano in een band mix goed door je mix te laten snijden zetten veel muzikanten de piano in Mono mode. Hierdoor houdt de piano zijn kracht (met name in popmuziek) en past mooi in de mix van de overige bandleden (ook erg prettig voor de geluidstechnicus om af te mixen).

Brandaris Geplaatst - 10/12/2012 : 15:41:14
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez

citaat:

Sinds kort in het bezit van de Korg Kronos 88 Heb een discussie met onze PA mensen over hoe optimaal aan te sluiten aan de PA. Zij willen er hoe dan ook een DI tussen? Leek mij niet nodig omdat Korg vermeld dat de Audio Out gebalanceerd is Dus een verloop Jack (male) naar XLR (male) gekocht, maar dat lijkt niet te werken... Soms heel zacht en dan weer knoepert hard.
Je hoort het al: ik weet er zelf te weinig van en wil mij ook niet het bos in laten sturen door een geluidstechnicus
Wie kan mij helpen.

dit zijn hele lastige discussies waarbij je van meerdere kanten het kunt bekijken.

op zich is er nauwelijks verschil tussen een gebalanceerde line out of een DI signaal. Het hangt een beetje af van de lengte en omgeving, line out is meer bedoeld voor korte afstanden naar je versterker. Dit werkt over het algemeen prima.

Een DI is meer geschikt voor de lange afstand en trekt het line out niveau gelijk met het microfoon level en lost aarde problemen op.

Ik ken de situatie niet, maar als de geluidsmensen het zo willen zou ik er gewoon zo'n simpele radial pro DI tussen gooien. Ben je voor zo'n 150 euro klaar en heb je de aansluitingen zoals je geluidscrew het wilt.

Dank je wel voor je reactie. Nog iets: in hoeverre mag je het geluid wat je op je koptelefoon hoort (van de Kronos), vergelijken met het PA geluid. Op de koptelefoon klinkt de piano zo machtig vet. Zelfs thuis op de HiFi set aangesloten, klinkt dat toch lang zo mooi niet. Wat mag je wel/niet verwachten?
QuiRobinez Geplaatst - 10/12/2012 : 14:13:46
citaat:

Wie kan mij helpen.

dit zijn hele lastige discussies waarbij je van meerdere kanten het kunt bekijken.

op zich is er nauwelijks verschil tussen een gebalanceerde line out of een DI signaal. Het hangt een beetje af van de lengte en omgeving, line out is meer bedoeld voor korte afstanden naar je versterker. Dit werkt over het algemeen prima.

Een DI is meer geschikt voor de lange afstand en trekt het line out niveau gelijk met het microfoon level en lost aarde problemen op.

Ik ken de situatie niet, maar als de geluidsmensen het zo willen zou ik er gewoon zo'n simpele radial pro DI tussen gooien. Ben je voor zo'n 150 euro klaar en heb je de aansluitingen zoals je geluidscrew het wilt.
New in town Geplaatst - 10/12/2012 : 12:24:06
Hallo Brandaris,

Welkom op ons Kronos-forum.
Leuk dat je er ook bij bent gekomen.

Helaas met een vraag, waar ik ook niet zo thuis in ben.
Ik heb mijn Kronos aan een oude Pioneer geluidsversterker gekoppeld.
Niet aan een PA. Maar ik vermoed dat QuiRobinez hier wel met een antwoord zal komen.

Die heeft meestal overal wel een juist antwoord op. :-)

In ieder geval veel succes verder met je Kronos.

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000