O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Toch nog Tyros |
Geplaatst - 30/11/2013 : 08:24:17 Voor iedereen die de Tyros 5 al heeft hoe bevalt het instrument? En klinkt ie echt heel anders dan de Tyros 4?
Groetjes John Tyros 4 xxl |
8 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
Jan Bruijn |
Geplaatst - 01/12/2013 : 11:54:03 Sinds jl zaterdag heb ik mijn TYROS 3 omgeruild tegen een TYROS 5, 61 keys. Ben zeker niet ontevreden. Klinkt allemaal een stuk beter dan mijn oude T3. Keyboard keys hebben ook een betere feeling. Speelt prettiger. Desondanks blijft het natuurlijk een TYROS arranger keyboard. Dat is positief bedoeld want het betekent dat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden als ex T3 speler. Scheelt een hoop tijd en ergenis.
Ik ben er zeer tevreden mee.
Groetjes
Jan
|
T-Rossie |
Geplaatst - 30/11/2013 : 23:30:10 Maarten, Ik had de drie demosongs van Panflute nog nooit beluisterd....prachtig en inderdaad met echte strijkers.
Hier te downloaden silent night MP3 : http://we.tl/x2g3UGcKSu
|
maartenb |
Geplaatst - 30/11/2013 : 23:11:34 +1 T-Rossie/Roel +1 Rene +1 Soryt
Het eerste wat me opviel is dat het klavier meer tegendruk biedt. Het kost dus iets meer kracht om de toetsen in te drukken. Het speelt daardoor lekkerder en je hebt een betere controle over de dynamiek.
Bij de style "slow&easy" (uit mijn hoofd) klinkt bij één akkoord de bas heel diep. Het lijkt bijna wel alsof het een octaaf lager is dan bij de T4. Het is een akkoord met een e in de bas, en dat is voor veel bassen de laagste toon die gespeeld kan worden. Misschien dat de bas bij de T4 bij deze style niet zo diep gaat en daar een hogere e pakt?
Ik heb met de Expansion Manager de tips van Ruud gevolgd (zie een ander forumdraadje) en daardoor staat mijn SA2 Panflute weer op de T5. In de bijgevoegde demo MIDI song "Silent Night" zit een strijkersgroep in de achtergrond. Ik had dit keer het idee dat er echte strijkers zaten!
De Tyros5 klinkt wat "droger" dan de T4. Er zit minder nadrukkelijk nagalm op de geluiden. De nagalm is subtiel en klinkt natuurlijk. Door de subtielere nagalm klinkt de T5 wat directer dan de T4. Wat meer "in your face".
De eerste keer dat ik boxen aansloot, kwam er met geen mogelijk geluid uit. Totdat ik ontdekte dat de hoofdtelefoon er nog in zat. Tsja, dan schakelt het geluid naar de boxen dus uit...
De "auto off" timer schakelt de T5 standaard na 30 minuten niet-spelen uit. Ik schrok me een hoedje. Kom ik terug om te spelen, staat mijn Tyros opeens donker... Moet je hem dus uit- en weer inschakelen met het knopje achterop. Gelukkig kun je de timer ook op een uur, of twee uur zetten, of helemaal uit.
Bij de Ensemble voices zitten de meesten verstopt. Er lijken maar 8 te zijn, maar het zijn er veel meer. Klik op Ensemble, en daarna op Preset. Dan op Up. Nu zie je alle Ensembles, waaronder ook koren.
Maarten |
Soneg |
Geplaatst - 30/11/2013 : 22:42:02 De effecten/Dsp zijn niet te vergelijken met de T4 onwerkelijk goed, ook het leslie effect is enorm verbeterd. Als je deze gaat vergelijken met de "Legacy" effecten hoor je het direct. Met de nieuwe Ensemble functie zijn bijzonder mooie klanken te maken, valt weer een hoop nieuws te maken en te ontdekken.
Soryt |
Rene |
Geplaatst - 30/11/2013 : 19:18:02 Wat Roel allemaal beweert, kan ik ook bevestigen. Hij geeft een veel diepere bas dan zijn voorganger en het midhoog is een zeer helder en sprankelend geluid. Kortom een geweldige machine. De organisten kunnen hun hart ook ophalen.
Ik heb 'm.......de Tyros5. Samson resolv 65A monitorset, db Technologies DVX12, Sub18 |
Ronny |
Geplaatst - 30/11/2013 : 13:09:09 Dank voor deze bijdrage Roel, het helpt me het piekeren voor de overstap wat te sussen!
Ronny |
T-Rossie |
Geplaatst - 30/11/2013 : 12:17:39 Heel goed! Mijn bevindingen tot nu : De drumsounds bij standaard midi-styles zijn aanzienlijk verbeterd en klinken eigenlijk niet minder dan de audiostyles. Het klavier voelt wat 'solider' aan en speelt ontzettend soepel/stil. De beide ART kloppen links van het klavier zijn iets schuin gemonteerd, wat de bediening ten goede komt. Het display zou dezelfde moeten zijn als bij de T4, maar het ziet er een stuk gelikter/strakker uit. Men heeft ook goed nagedacht over de menu struktuur en er is nu een 'menu2' knopje zichtbaar om de up/down knoppen direct andere functies te geven. Hierdoor is het sneller bladeren door diverse pagina's. De organworld knop biedt direct toegang tot geweldige orgels. Met name de concert(klassiek) orgels beschikken over zeer veel detail, passende reverbs. De bediening van soft- naar full-registers zeer fraai uitgevoerd en de klank is fenomenaal. Je waant je écht in de Notre Dame. De T5 klinkt geheel anders dan zijn voorgangers, zeer diep/stevig, het stereobeeld is behoorlijk verbreed, de detaillering van klanken blijft in tact dus het 'sprankelt' aan alle kanten. De 'auto off' timer heeft me al een paar keer laten schrikken. De T5 schakelt geheel uit na een instelbare tijd als je er niet op speelt .... dat heb ik dus maar uitgeschakeld.
|
Soneg |
Geplaatst - 30/11/2013 : 11:41:22 Geweldig ! Nu snel weer verder spelen
Soryt
|