O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Hanswiel |
Geplaatst - 20/01/2014 : 16:12:28 Hoi,
Ik ben bezig een medley in te studeren van de Shadows. Het valt mij op dat soms het gitaargeluid wat zweverig klinkt. Het modulatiewiel staat in de laagste stand. Als ik dat meer naar boven draai, dan wordt alles zweverig. Edoch, de Tyros 5 heeft niet gedronken!!!!
Wat kan/moet ik doen om dat te verhelpen?
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
maartenb |
Geplaatst - 21/05/2014 : 15:13:25 Slim, Robert. Weer wat geleerd!
Maarten |
Hanswiel |
Geplaatst - 21/05/2014 : 11:20:10 Hoi Robert,
Jij beschrijft exact het probleem. Zo gaat het precies. Ik heb de aftertouch uitgezet en daarmee het probleem helemaal verholpen. Kan je overigens de aftertouch ook een klein beetje uitzetten of is het alles of niets.
In mijn vorige bericht schreef ik dat ik de vibrato op -64 had ingesteld en dat ook een beter resultaat gaf. Maar dan ontstonden er weer andere problemen.
Opa leert nog elke dag.
Met muzikale groet, Hans
robbiedoes |
Geplaatst - 20/05/2014 : 22:56:47 Hans,
Die zweverigheid is waarschijnlijk een lichte modulatie die in de aftertouch zit van de Shadows Gitaar. Als je het akkoord links stevig indrukt, dan activeer je de aftertouch en gaat de rechterhand "zweverig" klinken.
Twee opties: - Of je zet de aftertouch uit via het FUNCTION menu (onder "Controllers") - Of je moet proberen minder hard de toetsen van je linkerhand in te drukken
Wanneer je wisselt van akkoord en je laat niet het hele akkoord los, dan blijft de aftertouch geactiveerd (aannemende dat je de druk op de toetsen van het akkoord niet vermindert). Dat verklaart ook waarom je het probleem niet ervaart wanneer je het akkoord eerst helemaal los laat en dan het nieuwe akkoord pakt. De aftertouch moet dan weer opnieuw getriggerd worden door een nadruk op een toets.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
Hanswiel |
Geplaatst - 20/05/2014 : 11:41:47 Hoi,
Om de ongewenste "zweverigheid" weg te krijgen heb ik de vibrato op -64 gezet. Zo kan ik er mee leven.
Is er ergens op dit forum een item die de onderdelen van de sound bespreekt?
In ieder geval bedankt voor de hulp (ook al duurde het even voordat ik het lef had om te gaan sleutelen in onbekend terrein).
Met muzikale groet, Hans
tyro |
Geplaatst - 22/01/2014 : 13:28:15 Je bedoelt de Vibrato.
Kies bij right 1 , Shadowedguitar: voice set (onder P5) Ga naar tab Sound Set DETPH OP 0 (eventueel speed en delay) Dan is het zweverige weg.
Je kan ook de DETPTH op 1 zetten voor iets minder zweverig.
Maar ik vind dat de shadowedguitar wel met een beetje vibrato hoort te klinken. Smaken verschillen.
Groeten, Wim |
Hanswiel |
Geplaatst - 22/01/2014 : 13:08:40 Hoi Wim,
Bij mij klinkt dan de right 1 (Shadowed Guitar)zweverig.
Zoals ik al vermeldde in een van de vorige berichten doet zich dat niet voor bij alleen de Tyros 5 maar ook op Tyros 3 ondervond ik dat al. Zal wel met de instellingen te maken hebben.
Met muzikale groet, Hans
tyro |
Geplaatst - 22/01/2014 : 12:51:42 Bij mij werkt alles normaal ook als ik van D naar Bm ga en terug met maar 1 vinger te verplaatsen.
Welk gitaar geluid zou dan zweverig klinken de Right 1 bij OTS 3 of de CHD 2 van de style die een VintagePick gitaar is?
Of bedoel je dat je met de rechter hand een toets vast houd en de andere noten die je erbij speelt minder klinken?
Groeten, Wim |
Hanswiel |
Geplaatst - 22/01/2014 : 10:52:29 Hoi,
Als je een vinger verplaatst (in dit geval van een D naar Bm) dan houdt de Tyros info vast van de overige vingerzetting. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat de Tyros dan net niet snel genoeg is om de nieuwe info te "begrijpen". Als je de toetsen loslaat en verse info geeft is dat kennelijk wel voldoende.
Begrijp me goed. Ik heb de ballen verstand van de techniek van een Tyros. Dus ik ruil mijn idee graag in tegen de technische kennis van een ander.
Met muzikale groet, Hans
Ezra |
Geplaatst - 22/01/2014 : 10:36:58 citaat: Bij de akkoorden die je speelt is het vaak niet nodig om de hele hand te verzetten maar soms is een (1) vinger al genoeg. Dat moet je NIET doen. Ik ga bv over van een D akkoord naar een Bm akkoord. Een vinger verplaatsen is dan eigenlijk al genoeg maar dan ontstaat die zweverigheid. Als ik de toetsen loslaat en dan een Bm akkoord speel is het OK.
Mooi dat dit een kennelijke oplossing is voor het probleem. Maar, ik ben altijd wel benieuwd naar het waarom? Want, wat veroorzaakt dat de ene manier van Bm spelen of de andere manier van Bm spelen verschil maakt voor de geluiden op Right 1, 2 of 3? Logischerwijs zou je denken dat dit geen verschil zou moeten maken, tenzij er een instelling is die dit beïnvloed.
Het werkelijke "probleem" is dus niet dat je de akkoorden verkeerd aanslaat, maar dat de Tyros in het ene geval anders reageert dan in het andere geval. Grote vraag blijft wat dit dan veroorzaakt?
Ik kan eigenlijk alleen maar denken aan of de harmony-instelling voor de voice... maar, als die uitgeschakeld is kan die eigenlijk geen invloed hebben.
Download hier mijn Tyros-songs... |
Tont4 |
Geplaatst - 21/01/2014 : 18:20:48 hey mensen
fijn zo`n forum,dat je aan allekanten wordt geholpen, waardeer het zeer.
gr.Tont4 |
Hanswiel |
Geplaatst - 21/01/2014 : 13:46:21 Hoi Toine,
Het was geenszins de bedoeling om de T5 de schuld te geven want op T3 had ik hetzelfde probleem. Alleen ben ik nu van plan om overal de puntjes op de I te zetten voor wat betreft mijn eigen spel. Werk zat aan de winkel.
Met muzikale groet, Hans
laakies |
Geplaatst - 21/01/2014 : 12:30:41 Hoi Hans,
Blij dat je het probleem gevonden hebt én de oplossing.
Ik ben met de T5 ook kritischer en wijt elk "foutje" aan de T5, terwijl het eigenlijk helemaal geen "foutje" is.
Maar gaander weg zullen we ontdekken dat het dikwijls aan ons zelf ligt.
Gelukkig bestaat er een forum, zodat we er allemaal iets van opsteken
Veel speel plezier en de vingers op tijd los he
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
Hanswiel |
Geplaatst - 21/01/2014 : 11:45:19 Hoi Wim en Toine,
Volgens mij heb ik het probleem opgelost.
Bij de akkoorden die je speelt is het vaak niet nodig om de hele hand te verzetten maar soms is een (1) vinger al genoeg. Dat moet je NIET doen. Ik ga bv over van een D akkoord naar een Bm akkoord. Een vinger verplaatsen is dan eigenlijk al genoeg maar dan ontstaat die zweverigheid. Als ik de toetsen loslaat en dan een Bm akkoord speel is het OK.
Dus,....Ton4, handjes van de toetsen af en opnieuw een akkoord spelen.
Met muzikale groet, Hans
tyro |
Geplaatst - 21/01/2014 : 11:01:33 Ik denk dat het echo effect je bij de hoge noten wat meer opvalt.
Groeten, Wim |
Hanswiel |
Geplaatst - 21/01/2014 : 10:51:35 Hoi Wim,
De regs heb ik vers aangemaakt op de Tyros 5. Ik heb er geen song bijgeladen dus alles is T5. En, inderdaad, echo staat aan in DSP6
Je schrijftin je reactie: "Ik heb wel het idee dat bij snelle wisselingen van registraties of styles of songs er niet alles goed geladen word:". Maar alles speelt zich af binnen 1 (een) registratie. Zou het kunnen zijn dat de hoge noten flangerachtig worden?
Met muzikale groet, Hans