O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
robbiedoes |
Geplaatst - 13/02/2014 : 21:01:35 Tot grote vreugde heb ik vandaag mijn Tyros 5 mogen ontvangen. Vol verwachting uitgepakt en aangesloten. Helaas was de vreugde van korte duur. Met mijn uitstekende gehoor merkte ik een irritante fluittoon op. Vandaar dat ik dit toch even post, want ik ben benieuwd of iemand het probleem herkend en/of eerder van vergelijkbaar probleem gehoord heeft.
Wat blijkt, over de Line Out uitgangen komen nogal wat nare bijgeluiden. Naast computermodem-achtige buzz geluiden die echt heel ver op de achtergrond hoorbaar zijn, is het meest opvallende een hoge fluittoon. Die ontstaat pas een paar seconden nadat de Tyros 5 is ingeschakeld.
Na wat metingen/filtering met de EQ op mijn AW2400 is gebleken dat het rond de 9,5KHz zit. Deze hoge toon is alleen aanwezig over de uitgangen aan de achterzijde, dus alle Line Outs. Ook wanneer ik de Tyros 5 rechtstreeks op de Yamaha HS80 monitoren aansluit en ook hoorbaar wanneer ik de Tyros 5 via de AW2400 HD recorder/mengpaneel aansluit (koptelefoon & speakers). Wanneer ik de koptelefoon aan de voorzijde van de Tyros 5 aansluit is er niets waarneembaar.
Morgen komt er iemand langs met zijn Tyros 5. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Ik ga ervan uit dat dit probleem niet in alle Tyros 5 modellen zit, maar zal het vervolg wel hier blijven posten.
Mocht het een probleem met deze ene specifieke Tyros 5 zijn, dan hoop ik dat het wel snel verholpen kan worden. Ik heb maar liefst ruim 2,5 maand gewacht tussen bestelling en levering.
PS: Voor alle duidelijkheid, de Tyros 5 komt niet bij Oostendorp vandaan.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
15 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
tyros2 |
Geplaatst - 26/02/2015 : 13:53:15 Ha die Robert gaat nu weer fluitend door het leven
Muzikale Groet Henk |
maartenb |
Geplaatst - 26/02/2015 : 09:26:13 Robert,
Fijn dat je nu weer kan spelen zonder fluittoon!
Bedankt voor je update en succes in maart.
Maarten |
Rico |
Geplaatst - 26/02/2015 : 09:02:59 Hoi Robert,
Heel erg bedankt voor jou bevindingen en oplossing ! Ik zal zeker even contact opnemen nu met yamaha ! Succes met spelen !!
Groetjes Rico |
robbiedoes |
Geplaatst - 25/02/2015 : 21:13:46 Het moederbord van de Tyros 5 is vandaag vervangen. Direct thuis gekomen natuurlijk de nodige tests gedaan door alles weer op randaarde aan te sluiten. De hoge fluittoon was zo goed als verdwenen (heeeeel in de verte met alle registers open was het nog waarneembaar, maar dat is echt verwaarloosbaar).
De laagfrequente "computer" geluiden waren met alle registers open nog wel waarneembaar, maar daar zul je bij normaal volume totaal geen last van hebben. Het was de fluittoon die echt dwars zat in het audiospectrum.
Voor op de buhne verwacht ik dat dit in ieder geval de nodige verbetering moet opleveren. Dat weet ik overigens pas eind maart echt te bevestigen.
Thuis blijf ik overigens zonder randaarde werken (ik had tenslotte al de stekkerdoos gemodificeerd). Dan blijft alles net dat beetje extra stiller, zeg maar....muisstil.
Het is dus wel duidelijk geworden dat er sprake is van een probleem in een bepaalde serie moederborden aangezien het vervangen ervan het probleem bij mij heeft opgelost.
Groetjes,
Robert
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
maartenb |
Geplaatst - 23/02/2015 : 10:32:27 John,
Wat HEEEEEL goed werkt, is een kort filmpje maken dat duidelijk het probleem laat zien (of horen in dit geval). Zet het filmpje vervolgens op YouTube.
Doe dit niet publiek, maar verborgen. Op deze manier komt je filmpje niet naar boven in zoekresultaten van YouTube, maar kun je de video wel zien als je de link hebt.
Vervolgens zet je de link op dit forum en op psrtutorial.com.
Tot slot mail je naar Yamaha support met een beschrijving van je probleem en een link naar het filmpje.
Dit recept heeft o.a. perfect gewerkt bij de bug van de "vertragingen in de style als je Ensemble klanken snel wisselt". Het probleem is opgelost in de net uitgebrachte nieuwe firmware 1.11.
Waarom "verborgen" op YouTube en niet publiekelijk? Ik hou er niet van een bedrijf direct publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Ik vind dat ze eerst een kans moeten krijgen iets op te lossen.
De kracht van deze aanpak is dat als je na een bepaalde tijd geen bevredigend antwoord hebt ontvangen, je met één klik de video publiekelijk kunt maken. Dit beseft Yamaha zich ook, dus deze laatste stap is waarschijnlijk niet nodig.
Als Yamaha het probleem heeft opgelost, kun je het filmpje verwijderen.
Met beleefdheid, maar wel duidelijk (en met een lichte dreiging ), kom je het verst.
Maarten |
tafodata |
Geplaatst - 22/02/2015 : 21:30:56 Heren, Ik heb vandag Cubase en Omnisfhere geinstalleerd op PC, deze aangesloten op USB to Host en.... Fluittoon, FM-achtergrondgeluid. Zoals velen al opgemerkt: EMC dat in mijn geval via USB de T5 inkomt.
BALEN: Wat te doen Ruud ??
Groet, John |
Rico |
Geplaatst - 19/02/2015 : 11:17:23 Hoi Allemaal,
Dat kun je wel stellen nou ik ben zeer benieuwd want ik zit ook nog steeds met dat probleem !!
Groetjes Rico |
maartenb |
Geplaatst - 19/02/2015 : 08:39:19 Bedankt voor de update! Ik hoop dat het vervangen van het moederbord je problemen oplost.
Zo ja, dan ben ik wel benieuwd of Yamaha een wijziging aan het moederbord heeft door gevoerd (aanpassing design, of een component van een andere leverancier gebruikt) of dat het hetzelfde moederbord is en je blijkbaar een defect moederbord hebt gehad.
Maarten |
robbiedoes |
Geplaatst - 19/02/2015 : 01:52:40 Er is veel geduld geweest en het is erg stil geweest op dit topic (was de Tyros 5 ook maar zo stil...zonder bijgeluiden ). Maar volgende week zal Yamaha het moederbord van mijn Tyros 5 vervangen. Naar het schijnt zou dat het probleem moeten oplossen.
Ben benieuwd. Uiteraard zal ik de bevindingen delen.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
T-Rossie |
Geplaatst - 23/05/2014 : 15:41:10 Update: Zonder randaarde is niet helemaal zonder gevaar want je zou een behoorlijke schok kunnen krijgen zodra een fout in een apparaat ontstaat. Dé oplossing voor dit probleem is een DI-box tussenschakelen en dat heeft mijn T5 oorverdovend stil gemaakt. Er is geen spoor meer van verontreiniging... ook niet met de spectrum analyzer. Zie mijn recente post over de DI-800 voor meer informatie. Een kleine investering voor heel veel stilte en veiligheid. |
T-Rossie |
Geplaatst - 12/04/2014 : 14:38:57 Robert, Naar aanleiding van jouw post hierboven heb ik toch ook maar even de Bose L1's aangesloten op de T5 ..... absoluut geen centje pijn met de aarde aangesloten. (brandschoon) Het betreft de T5 rechtstreeks aangesloten op de L1, dus zonder mengpaneel met mono jack-jack kabels. |
robbiedoes |
Geplaatst - 10/04/2014 : 18:04:57 Weer even on-topic:
Ter voorbereiding op een optreden van morgen heb ik mijn PA thuis even getest in combinatie met de Tyros 5. Een RAMP! In deze situatie moet ik dus echt ALLES zonder randaarde gaan doen, anders ontstaat er een enorme brom over de PA.
Ook hier blijf ik zeggen dat ik dit met de Tyros 4 nooit gehad heb.
Het blijft angstvallig stil bij Yamaha. Komende week ga ik zelf contact zoeken met Yamaha (kunnen niet meerdere mensen dat doen??). Het probleem is bij Yamaha wel bekend, maar op één of andere manier durven ze er helemaal niets over te zeggen.
laakies |
Geplaatst - 10/04/2014 : 09:32:32 De voice creator komt ook binnenkort beschikbaar, echter alleen voor op de PC te gebruiken.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
jeanlb |
Geplaatst - 09/04/2014 : 20:50:49 Tyros5 heeft een grote vooruitgang gemaakt, maar waarom onderdelen zoals voice creator niet meer beschikbaar zijn is geen fout? Dit moet Yamaha toch weten dat velen onder ons individuele voices hebben gemaakt of via de HD_SE Platinium pack en andere bronnen gebruiken.
JLB |
micdo |
Geplaatst - 09/04/2014 : 18:37:43 Hoi Toine, Staat niet onder juiste topic.
Foutje, maar toch bedankt.
Met een vrolijke noot wordt alles mooier.
Gr. Michel |