Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Audio opname volume verschillend

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
h.garnier Geplaatst - 04/03/2014 : 09:20:28
Hallo beste Tyros vrienden.

Ik zit weer met waarschijnlijk een ondeskundig probleem waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.
Ik heb al 3 keer geprobeerd om van enkele midi files waar ikzelf de melodielijn en accoorden van mee speel gelijk op te nemen als audio file.
Dit lukt wel.
Daarna heb ik ze als een audio gaan branden op een cd en dat wilde ik aan mijn vader geven.
Helaas krijg ik het niet spits dat de 10 nummers die ik heb opgenomen ook even hard(volume) worden afgespeeld.
Ieder nummer is ook wel anders, de een heeft een hardere bas de andere weer een harder accoord, dat hoort zo bij die songs.
Maar waarschijnlijk doe ik toch iets verkeerd.In het totaal klinkt het ene nummer harder dan het andere bij het afspelen van de cd.
Ik ga voordat ik de opname op de turos 5 start wel letten dat de opname niet in het rood komt, maar verder heb ik het gevoel dat hier het probleem zit dat ik de ene song harder opneem dan de ander, immers de midi songs zijn ook niet even hard van volume.
Kan mij iemand hierover een tip of advies geven?

Alvast bedankt voor het luisterend oor.

Groetjes Henk
14     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
h.garnier Geplaatst - 07/03/2014 : 05:20:08
@Maarten, dank je wel voor de uitleg
maartenb Geplaatst - 06/03/2014 : 15:44:40
Je doet niets verkeerd met de Tyros compressor. Het is nu eenmaal zo dat de geluidsdruk van verschillende styles verschillend is.

Het handigst is, dat je een nummer opneemt op de MIDI recorder. Dan kun je vervolgens op je gemak spelen met de compressor setting totdat je een instelling hebt die voldoet. Pas daarna neem je de song op in de audio recorder.

In de Mixer Console is een tabblad met Compressor. Daar kun je spelen met de settings.

Maarten
h.garnier Geplaatst - 05/03/2014 : 17:28:42
@maarten, ik heb die software eens opgezocht, en is echt wel duur, tenminste in mijn geval want ik doe vrijwel nooit een cd ervan maken, nu alleen voor mijn vader. Nu schreef je dat in de tyros ook een compressor zit. Doe ik daar soms iets verkeerd mee als ik een nummer als audio opneem?
want als ik 5 nummers als audio opneem zijn zeverschillend van volume, hoegoed ik het ook probeer in te stellen in de tyros voordat ik de opname start.

groetjes en weer bedankt voor het luisterend oor
h.garnier Geplaatst - 05/03/2014 : 14:39:19
@Maarten Bedankt, ik ga het eens uitzoeken.
Alweer wat wijzer geworden
maartenb Geplaatst - 05/03/2014 : 12:32:06
Audacity is inderdaad een handige tool om te normalizen. Je kunt zelf instellen hoe groot de pieken maximaal mogen worden. Maximaal is 0 dB, maar het is handiger er een klein beetje onder te gaan zitten. Meestal wordt -0,3 dB aanbevolen als maximum piek.

Echter, normalizen lost wel iets, maar niet alles op.

Het gevoel van de "hardheid" van muziek wordt niet door de korte pieken, maar meer door de gemiddelde "geluidsdruk" bepaald.

Bij elke CD die wordt gemaakt, vindt als laatste stap "mastering" plaats. Matering zorgt er voor dat het album als een geheel klinkt en niet als een verzameling losse nummers. Een van de dingen die tijdens de mastering gebeurt is het ervoor zorgen dat alles gevoelsmatig ongeveer even hard klinkt. Dat kan met normalisatie, en vaak ook met compressie bereikt worden.

Dit masteringproces is een heel werkje. Vraag maar aan Robert (Robbiedoes) hoe lang hij bezig is geweest voor zijn CD!

Als je veel geld en weinig tijd hebt, kun je er ook software voor gebruiken die het "automatisch" doet. Ozone (uit mijn hoofd) is zo'n pakket.

Gelukkig zit er in de Tyros een goede compressor, dus daar kun je het ook mee doen. En in Audacity zit ook een compressor.

Succes!

Maarten
Niek Geplaatst - 04/03/2014 : 23:03:55
Henk,

Misschien dat dit helpt:
http://wiki.audacityteam.org/wiki/Amplify_and_Normalize

Succes
Niek
tyrosfan Geplaatst - 04/03/2014 : 22:35:30
Ik heb ook zo'n soort probleem, echter is het bij mij niet zo dat het op cd zachter klinkt, maar bij mij is het zo, dat wanneer ik aan het opnemen ben, het volume van de door mij ingestelde 78 ineens naar 114 springt als je van fill in 1 naar bijvoorbeeld 2 springt. Wat is daar aan te doen? Ik wil dat namelijk niet hebben, dan moet ik telkens opnieuw beginnen en dat is niet waar ik op zit te vachten eerlijk gezegd.

Glunder, wanneer je speelt.....
h.garnier Geplaatst - 04/03/2014 : 19:07:09
Ik heb audicity geinstalleerd op de pc, maar weet nog niet hoe ik kan zorgen dat elke audio file even hard (volume) wordt vast gezet voordat ik ga branden, nog een tip voor me Niek?
Hanswiel Geplaatst - 04/03/2014 : 16:43:44
Hoi,

Dat "normalise" is dat in audicity instelbaar naar je eigen inzichten? Of is alles al vastgezet?

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:www.tognog-music.nl
h.garnier Geplaatst - 04/03/2014 : 16:29:41
Ik zal het eens bekijken, en laat wat weten, alvast weer bedankt
muzikant Geplaatst - 04/03/2014 : 16:23:03
Bij software voor het branden zit soms ook een optie voor het afstemmen (bij iTunes werkt dit prima).

Natura Artis Magistra...
Niek Geplaatst - 04/03/2014 : 14:31:12
Henk,

Kijk even bij Audicity, is gratis en kan ook wat jij wilt.

Groet
Niek
h.garnier Geplaatst - 04/03/2014 : 12:47:37
Dank je wel, ik heb al even snel gekeken, en zag dat je hiervoor moet betalen, wat ook niet erg is, want je wilt tenslotte kwaliteit, maar aangezien het voor mij meer een enkele keer ga ik eens op zoek of hier ook een gratis versie van is.
Alvast bedankt voor de tip
T-Rossie Geplaatst - 04/03/2014 : 10:45:30
Henk,
De methode om dit op te lossen heet 'normalize'. Ikzelf doe dit altijd op de PC met het programma Soundforge (Sony). De aktie duurt nog geen 3 seconden.

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000