O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
robbiedoes |
Geplaatst - 08/03/2014 : 14:41:38 Ben ik heerlijk bezig met een nieuwe YouTube opname, krijgen we na 4 minuten lekker walsen dit:
Bij een tweede opname poging, precies op hetzelfde moment weer de melding. Het geheugenlimiet is dus blijkbaar al bereik. Verbazingwekkend!
De Tyros 5 loopt niet vast, de song kan tot dusver nog worden opgeslagen en levert de volgende grootte op:
Ok, 435KB is flink voor een midifile. Waarom de file zo "groot" wordt? Het is een Yamaha IDC style (Wiener-Walzer), nog niet eens zo complex dacht ik. Verder wordt er gespeeld met Ensemble voices. Blijkbaar wordt er dan extra data opgeslagen (aftertouch, aanslagvolume, etc) voor elk apart Ensemble kanaal (totaal 4).
Voor een apparaat met zoveel aan boord is er hier jammer genoeg beperkt intern geheugen beschikbaar voor het opnemen van een midifile
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
9 L A A T S T E R E A C T I E S (Nieuwste eerst) |
maartenb |
Geplaatst - 26/03/2014 : 09:45:21 Robert,
Ik blijf het vreemd vinden dat een MIDI file zo groot wordt.
Als ik naar je filmpje kijk, zie ik je niets vreemds doen dat de grootte van de file kan verklaren.
Het enige dat anders is dan anders (even afgezien van een T5 in plaats van een T4) is het gebruik van de Ensemble voices. Dat levert data op voor vier MIDI kanalen, in plaats van de maximaal drie (Right 1 t/m 3). Dus Aftertouch data wordt dan inderdaad vier keer opgeslagen.
Maar er is nog iets.
In het humanize gedeelte van Ensemble voices is een optie, dat een muzikant aan het begin van een noot even moet "zoeken" voordat de juiste toonhoogte bereikt is. Ik neem aan dat dat effect bereikt wordt door een pitch bend. Dat betekent extra pitch bend data op alle vier de MIDI kanalen (elke ensemble voice heeft zijn eigen unieke pitch bend data).
En die data wordt toegevoegd bij elke noot die gespeeld wordt. Dus dat zou aardig aan kunnen tikken.
Zou je, als je tijd en zin hebt om deze theorie te testen, het muziekstuk opnieuw op willen nemen, maar dan met de humanize UIT voor wat betreft de toonhoogte?
Of zou je, als je tijd en zin hebt om deze theorie te testen, de MIDI file door een MIDI sequencer willen halen en alle pitch bend data weg halen?
Eens kijken hoe groot het MIDI bestand dan wordt.
Trouwens, misschien zit er ook wel Expression controller data bij elke noot om het volume te humanizen.... Ook dit zou veel extra data op kunnen leveren.
Maarten |
robbiedoes |
Geplaatst - 11/03/2014 : 22:37:07 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door maartenb
Robert, hoe groot is je file geworden nadat je Aftertouch had uitgezet?
De grootte van de midifile is in totaal 406KB geworden. Dit is dus wel inclusief het ontbrekende stuk wat ik eerder niet meer op kon nemen vanwege de melding. Aftertouch is dus wel een flinke groeifactor voor een midifile.
Overigens: ook al was de opname nu gelukt, het gebruiken van bepaalde functies als punch in/punch out konden daarna niet meer gebruikt worden, zodra deze functie werd aangeroepen ontstond er ook een melding dat het geheugen vol is.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
bonfire |
Geplaatst - 11/03/2014 : 16:42:52 maar wat zou dat nou voor Y aan MEER kosten geweest zijn? alsof ze niks aan zo'n ding verdienen,? |
muzikant |
Geplaatst - 11/03/2014 : 11:09:20 citaat: Oorspronkelijk geplaatst door laakies Voor zo'n machine vind ik deze twee waardes ook aan de magere kant!(....) Hier moeten ze ook eigenlijk eens wat meer aandacht aan schenken, omdat je het interne geheugen niet kunt bijprikken.
Kennelijk heeft men bij Yamaha gedacht dat het merendeel van de doelgroep hier ruimschoots voldoende aan heeft en waarschijnlijk is dit ook zo.
Natura Artis Magistra... |
maartenb |
Geplaatst - 10/03/2014 : 08:46:28 Robert, hoe groot is je file geworden nadat je Aftertouch had uitgezet?
Ik ben namelijk benieuwd hoeveel dat scheelt.
Maarten |
bonfire |
Geplaatst - 09/03/2014 : 12:10:59 toch jammer!voor zo'n duur ding zouden een paar MB' meer toch niks extra's gekost hebben......? |
robbiedoes |
Geplaatst - 09/03/2014 : 10:16:32 Hoi Toine,
Ik heb inderdaad ook elders gelezen dat het limiet zich rond 300KB bevindt. Even de specificaties van de Tyros 5 erop nagekeken en ook daarin staat keurig vermeldt dat het limiet 300KB is. Schijnt overeen te komen met 32.000 noten/midi events.
Even ter correctie, 300KB is gewoon 300KB en niet 3MB (wat je tussen haakjes vermeldt). 3MB is namelijk gelijk aan 3072KB.
Het uitschakelen van de aftertouch heeft mij voor deze keer net de juiste besparing opgeleverd om de opname af te kunnen maken. Gelukkig was de aftertouch dan ook niet nodig. Blijft een bijzonder limiet...300KB, maar we zullen ermee moeten leren leven.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
laakies |
Geplaatst - 08/03/2014 : 15:15:04 Hoi Robert,
Het max song geheugen is volgens mijn info 300kb (3mb) is ook erg weinig vind ik.
Het totale interne geheugen is ook maar iets meer als 6,5 mb
Voor zo'n machine vind ik deze twee waardes ook aan de magere kant!
Hier moeten ze ook eigenlijk eens wat meer aandacht aan schenken, omdat je het interne geheugen niet kunt bijprikken.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
robbiedoes |
Geplaatst - 08/03/2014 : 14:45:00 Note: Om het geheugengebruik te beperken zal ik nu een opname proberen met uitgeschakelde Aftertouch. |