Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Organ Flutes in OTS

Nota: U moet geregistreerd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Om te registreren, klik hier. Registratie is GRATIS!

Schermgrootte:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wijze:
Opmaak: VetCursiefOnderstreeptDoorgestreept Links uitlijnenGecentreerdRechts uitlijnen Horizontale lijn Voeg link toeVoeg e-maillink toeVoeg afbeelding toe Voeg code toeVoeg citaat toeVoeg lijst toe

Bericht:

* HTML is UIT
* Forumcode is AAN
Emoticons
Lach [:)] Grote lach [:D] Cool/koel [8D] Bloos [:I]
Tong [:p] Duivels/gemeen [}:)] Knipoog [;)] Clown [:o)]
Blauw oog [B)] Achtbal [8] Frons [:(] Verlegen [8)]
Geschokt [:0] Kwaad [:(!] Dood [xx(] Moe [|)]
Kusjes [:X] Goedkeuren [^] Afkeuren [V] Vraag [?]

Vink aan om een abonnement te nemen op dit forum.

O N D E R W E R P      B E K IJ K E N
JanBos Geplaatst - 24/03/2014 : 10:37:06
Bij mij, en misschien anderen, valt het op dat als de Organ Flutes in OTS zit alle voetmaten op 0 staan waardoor er alleen een zacht geluid is. Wie o wie ?

Alle registers openen voor muziek.
15     L A A T S T E      R E A C T I E S    (Nieuwste eerst)
richard001 Geplaatst - 29/03/2014 : 10:42:09
Hallo Jan,

ik denk dat ik weet waar jouw probleem door komt en wil proberen het misverstand weg te nemen.

In je oorspronkelijke bericht schrijf je dat er bij de OTS instellingen van de Organ Flutes alle voetmaten op nul staan, waardoor er alleen een zacht geluid is.
Ik lees hieruit dat het je verbaast dat alle voetmaten uit staan en er desondanks geluid hoorbaar is.

Misschien maakt het volgende dit duidelijk.

Als voorbeeld neem ik Ballroom - Foxtrot - OTS 3

Bij Part Right 3 lijken alle voetmaten inderdaad op nul te staan, maar dat is niet helemaal waar.
Als je in het scherm ORGAN WORLD: OrganFlutes met toets I naar scherm VOLUME & ATTACK gaat, dan zie je dat er nog 3 voetmaten zijn, namelijk de percussie voetmaten.
Voetmaat 2 2/3 staat op 8 en de schuif LENG staat ook op 8.
Dit zorgt ervoor dat je bij aanslag van de toets de 2 2/3 (vulvoetmaat) hoort en dat deze langzaam verdwijnt (percussie). Als je de schuif LENG op een lagere waarde zet, dan verdwijnt de toon sneller.
Dit is waarschijnlijk de hoge toon die je hoort.
Een 2 2/3 pijp is ongeveer zo groot als een piccolo!

Verder kun je gebruik maken van de MODE schakelaar. Deze staat in dit geval op EACH, dat wil zeggen dat de percussie op ieder toets werkt, ongeacht of er al toetsen zijn ingedrukt.
In de stand FIRST werkt de percussie alleen op de eerste aanslag en weer opnieuw als eerst alle toetsen worden losgelaten.

Het was onder andere ook al door ThePlayer opgemerkt dat sommige parts alleen voor percussie worden gebruikt, maar misschien kun je het op deze manier zelf bekijken en er je voordeel mee doen.

Vriendelijke groeten,

Richard
T-Rossie Geplaatst - 28/03/2014 : 23:00:07
Ik was het die de opmerking betreffend gehoor-dip plaatste. Jan, als jouw leeftijd in het profiel klopt kan ik je garanderen dat er een heel stuk van de hoge frequenties ontbreekt. (zie grafiek)

Overigens kun je daar best zonder tijdens gewoon communiceren met mensen.

Al met al meen ik te mogen concluderen dat wij nog steeds niet begrijpen wat het feitelijke probleem van Jan is..... en wat er opgelost moet worden.
Soneg Geplaatst - 28/03/2014 : 21:50:33
@Jan,

Het is zo als het is, wees blij met de antwoorden die je hebt gekregen.

Soryt

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Ruud Geplaatst - 28/03/2014 : 18:38:18
Ik heb slechts een tip gegeven over de instelling van de splitpunten.

Groet,
Ruud
JanBos Geplaatst - 28/03/2014 : 18:15:52
Ruud,
aan mijn gehoor ligt het zeker niet.
Ik ga niet naar de audicien ook al ben ik op leeftijd.
Jan

theplayer Geplaatst - 28/03/2014 : 18:05:40
Hoi,

Dat heeft te maken met de lengte van de pijpen van een orgel.
Met name kerk en theatre orgels maken gebruik van pijpen die de klank voortbrengen.
32 Voet, is een hele lange die dus ook hele lagen tonen geeft.
1 Voet is een hele kleine die dus hoge tonen geeft.
De 9 voetmaten van de flutes in een electronisch orgel komen hier mee overeen.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
Yamahaman Geplaatst - 28/03/2014 : 17:37:39
Misschien een domme vraag, maar wat is een voetmaat ?
T-Rossie Geplaatst - 28/03/2014 : 10:36:25
Ooit werd ik door een goede kennis bij zijn orgel geroepen omdat volgens hem een aantal registers niet meer zouden werken op het hoge gedeelte van het klavier.
Toen ik daar aankwam werkte alles perfect..... alleen bleef de kennis volhouden dat het niet goed was.

Wat bleek?: Door de man z'n hoge leeftijd was hij een fors gedeelte van zijn gehoor kwijt en hoorde hij niets meer boven een bepaalde frequentie....

Kan het hiermee te maken hebben misschien??

@Jan: Ruud werkt bij Oostendorp en heeft dus een hele hoop T's

laakies Geplaatst - 28/03/2014 : 10:12:53
Jan,

de volumes kun je zelf hoger zetten.
bijv right 3 staat op 50 zet die maar eens op 100.

Oke als je right 3 alleen speelt klinkt het niet lekker maar dat komt dat het onderdeel uitmaakt als je right 1,2 en 3 tegelijk bespeelt.

Wil je right 3 beïnvloeden schuif je gewoon de drawbars, en de sound verandert.

Dus of wij snappen niet wat je bedoelt....

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio
Bezoek eens mijn website:
www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros
JanBos Geplaatst - 28/03/2014 : 09:57:06
Ruud,
weet niet of jij een Tyros5 hebt want anders kan je zelf zien hoe de toetsenbord indeling is bij Ballroom/OrganQuickstep/OTS4. Misschien wordt het dan duidelijk.

Groeten van Jan

Ruud Geplaatst - 27/03/2014 : 22:30:24
Hallo Jan,

Ik denk dat jouw splitpunt voor Right niet goed staat, waardoor je waarschijnlijk niet alle right parts tegelijk hoort.
R1 + R2 tot A2, zoals je aangeeft, en dan zal R3 vanaf A#2 hoorbaar zijn.

Door het splitpunt voor Right slechts een halve toon hoger te kiezen dan die voor S + L (style en left), zul je R1, R2 en R3 vanaf het splitpunt horen en is/klinkt de OTS zoals het hoort.

Groet, Ruud

Groet,
Ruud
T-Rossie Geplaatst - 27/03/2014 : 21:57:59
Jan,
Ik moet bekennen het probleem niet te zien.
OTS staat voor One Touch Setting, wat inhoudt dat het een soort 'preset' is die door iemand is bedacht. De OTS kan op talloze manieren gebruik maken van LEFT, Right1, Right2 en/of Right3.
Als je besluit om een OTS te gebruiken dan klinkt dat zoals de bedenker het heeft bedoeld. Ga je echter de OTS 'uitkleden' (dus maar een gedeelte gebruiken) dan kan het best zo zijn dat je iets gaat missen omdat er in de OTS is gekozen voor zgn. splitpoints.

Het beste advies aan jou is volgens mij om gewoon zélf presets te maken en die vast te leggen in een registratie. Registraties zijn dan eigenlijk jouw persoonlijke OTS'en.
JanBos Geplaatst - 27/03/2014 : 21:39:51
ThePlayer

Ik wil niet vervelend zijn maar de oplossing die jij op het forum zette houdt dus in dat ik met de rechterhand het rechter gedeelte van het klavier tot A2 kan bespelen, daarna is het stil, tenzij ik Rechtts2 en Rechts 3 uitzet.

JanBos

JanBos Geplaatst - 25/03/2014 : 19:16:40
Bedankt, ik zal erin berusten
Jan

theplayer Geplaatst - 25/03/2014 : 18:48:01
Hoi Jan,

Als je die OTS bekijkt zie je het volgende.
Part1 heeft bijna alle voetmaten helemaal open staan.
Part2 geeft extra ondersteuning aan de voetmaat 1 3/5, maar dan één octaaf lager. (Hier wordt dus alleen maar die voetmaat gebruikt.)
Part3 geeft extra ondersteuning aan de voetmaten 1 3/5 en 1 1/3, maar dan één octaaf hoger.
Deze zorgen voor een extra harmonische in de totale sound van Part 1,2 en 3 samen.
Het is NIET de bedoeling dat je part 2 of 3 afzonderlijk bespeelt.
Part 3 heeft 1 3/5 en 1 1/3. Die zijn op zicht al hoog. Nu ze nog een octaaf hoger staan zijn ze minder goed te horen, maar hebben wel hun functie.
Groetjes,

Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite

Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000