O N D E R W E R P B E K IJ K E N |
Tyrooster |
Geplaatst - 29/04/2014 : 11:11:45 Waarde Tyros 5 fans: De Ensemble Voices zijn een fantastische uitbreiding van de speelmogelijkheden. Maar ik vind weinig informatie over wat alles voorstelt. Voor wie het interesseert heb ik wat zaken genoteerd zoals ik ze heb begrepen: (Wil een ieder die meer weet, of als ik het fout heb dit alsjeblieft toevoegen)
Notities Ensemblevoices
Uni -2, 3 of 4voice geeft hoeveel verschillende tonen klinken, inclusief octaafverschillen.
Close of open: Als bij koormuzieknotatie op papier: --Close betekent dat de stemmen elkaar niet kruisen, afgezien van octaafverstelling. --Open laat de toonhoogtes wel kruisen. (Klinkt in de Ensemble voices vaak beter.) (Voor closeharmony zie verderop)
All parts on of Incremental: Geeft alleen verschil als er geen akkoord gespeeld wordt. -- Als er wel een akkoord gespeeld wordt klinken altijd alle parts. (Opmerkelijk: Bij -3 voices, incremental2 from lowest - wordt de gespeelde melodie weggelaten.) -- Zonder akkoord en All parts on: alle partijen klinken. Speel je twee- of driestemming, dan klinken de gespeelde tonen verdeeld over de parts, net wat de Tyros er van maakt. -- Zonder akkoord en Incremental: Er klinkt per gespeelde toon slechts één instrument. Er klinken dus pas 4 instrumenten als je 4 stemmig speelt. (Omdat je geen akkoord speelt kun je met twee handen spelen)
From Lowest of From Highest Alleen bij Incremental te kiezen. -- Incremental1 from Highest: de eerste toon zit op part 1, de tweede op part 2 enz. -- Incremental2 from Lowest: de eerste toon zit op part 4, de tweede op part 3 enz.
Het verschil tussen "4WAY CLOSE 1" en "---2" is dat bij "1" alleen harmonische akkoord tonen gespeeld worden. Bij "2" worden "closeharmony" tonen gespeeld. Met toegevoegde tonen dus.
BLIJFT DE VRAAG: Wat is het effect van “retrigger”? Ik heb het niet ontdekt.
SPEELTIP: Om de Ensemblevoices makkelijk “ à capella” in akkoorden te bespelen kun je een willekeurige stijl mee laten lopen met volume op 0. De gespeelde akkoorden worden dan vastgehouden totdat je een ander speelt.
LASTIG: Als je een Ensemle Voice uit de PRESET kiest staat de HARMONY/ECHO uit. Je zult dit altijd aan willen hebben. Je moet dus altijd de knop op het keyboard of in het menu bedienen. Lastig dus. Kun je dit ergens als voorkeur instellen? Verder is het allemaal wel heel slim bedacht door Yamaha
Wie corrigeert of vult aan?
Jaap Tyros54fun |
|
|